Bidden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bidden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:34

naath schreef:
Waarvoor precies?

Nou, bidden dat je ex je weer terug wilt, etc. Mensen hebben toch 'n vrije wil, ALS er al een God is, lijkt mij dat ie daar sowieso geen grip op heeft...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:44

Ik geloof wel dat je mag bidden dat je ex je weer terug wil. God wil ook op het gebied van relaties met je zijn.
Ik had een tijdje wat met een jongen die helemaal niet gelovig was, voelde me er niet lekker bij maar toch bad ik wel of God mij 'echt verliefd' wou maken want vond hem toch wel heel leuk. Maar ik twijfelde wel de hele tijd, was niet écht verliefd (is het nog te volgen? Tong uitsteken ). Anyway, ik las in die periode in mijn bijbel, dat je je als gelovige niet moet inlaten met niet-gelovigen. Want samenleven met iemand die niet kan geloven in iets wat voor mij superbelangrijk is, is heel moeilijk. Die woensdag erop ging het met Alpha ook over relaties met niet-christenen. Nouja en toen had ik zoiets: Ja, God probeert mij iets duidelijk te maken.
@Naath; Misschien probeert God jou ook wel iets duidelijk te maken. En zoals eerder gezegd, misschien zie je dit nu nog niet, maar komt dat later wel.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:14

Mloes schreef:
Anyway, ik las in die periode in mijn bijbel, dat je je als gelovige niet moet inlaten met niet-gelovigen.

Vind je het niet verschrikkelijk benauwend dat iets of iemand anders jou voorschrijft met wie je wel en niet moet omgaan?
Alleen al om dit soort bijbelteksten staat het geloof mij tegen, ik hou teveel van mijn vrijheid om te geloven denk ik, ik zou persoonlijk niet kunnen leven met al die voorschriften

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:19

ik vind dat iedereen zelf moet weten of hij bid of niet..

Baat het niet ,dan schaad het niet ...zo was het toch?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:22

lique schreef:
ik vind dat iedereen zelf moet weten of hij bid of niet..

Baat het niet ,dan schaad het niet ...zo was het toch?

Natuurlijk moet ieder dat voor zich weten, maar ik vind het juist interessant om de 'discussie' aan te gaan zoals in dit topic
en eens te bekijken hoe gelovigen en ongelovigen hierover denken. Ik vind het zelf heel leerzaam en leuk om eens verhalen van
de andere kant te bekijken en van gelovigen te horen waarom en hoe zij bidden en hun kijk op het geloof.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:32

snap ik helemaal.....
Mijn zus heeft op haar 18e besloten christenen te worden,
Ze is dus ook getrouwt met een zeer gelovige man...

Inmiddels gelooft mn zus niet meer door bepaalde dingen die gebeurd zijn ,
Maar ik ga nog weleens in gesprek met mn zwager, het hoe en waarom...
hij is er trouwens van overtuigt dat ik in de hel terecht kom, omdat ik ongehuwt een kind heb gekregen..
Dat ik dat kind alleen heb opgevoed en mn school heb afgemaakt enzo ..maakt niks uit...ik kom toch wel in de hel... Boos! ,
Ook gelooft hij niet in het spirituele...en ik dus wel...volgens hem zijn het demonen zoals dirk olgivie..die wordt mislijd door een demoon... Vork ,
Dat lijd nog weleens tot heftige discussies...(geen ruzie hoor we houden het volwassen),
Maar soms snap ik er geen bal van allemaal..

Zo zijn we van de week aangereden door iemand uit rouveen..
Diegenen is niet verzekerd want dat mag niet van de kerk ofzo.....dat snap ik niet..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:38

lique schreef:
hij is er trouwens van overtuigt dat ik in de hel terecht kom, omdat ik ongehuwt een kind heb gekregen..
Dat ik dat kind alleen heb opgevoed en mn school heb afgemaakt enzo ..maakt niks uit...ik kom toch wel in de hel... Boos! ,

Nou dan zijn we al met z'n tweeen, mijn stief oma van moeders kant(voor mijn gevoel ís zij geen oma van mij, ze is trouwens overleden) heeft tegen
mijn moeder gezegt dat zowel ik als mijn zusje in de hel komen, omdat we beiden niet gedoopt zijn.
Ons hele gezin werd door een bepaalde kant van mijn moeders familie voor heidenen aangezien omdat mijn moeder niet meer
gelooft, mijn vader ongelovig is en wij dus niet gedoopt zijn. Het wordt dus nog druk daar in de hel Knipoog

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:15

hoe meer zielen hoe meer vreugd ,toch?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:34

Mas schreef:
Mloes schreef:
Anyway, ik las in die periode in mijn bijbel, dat je je als gelovige niet moet inlaten met niet-gelovigen.

Vind je het niet verschrikkelijk benauwend dat iets of iemand anders jou voorschrijft met wie je wel en niet moet omgaan?
Alleen al om dit soort bijbelteksten staat het geloof mij tegen, ik hou teveel van mijn vrijheid om te geloven denk ik, ik zou persoonlijk niet kunnen leven met al die voorschriften

Dat kun je als benauwend en voorschrijven zien, ook als een aanwijzing. God maakt die 'regels' niet omdat Hij ons wil pesten, maar omdat Hij weet wat goed voor ons is.

Overigens staat er dit in de Bijbel:
1e brief aan de Korinthiers, hoofdst. 10, vers 23 schreef:
U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Alles mag dus. Maar je moet je afvragen wat er goed voor je (en de mensen om je heen) is en waarom God zegt dat je bepaalde dingen beter niet kunt doen.

Van die dingen van verzekeringen - dat staat me overigens ook tegen. Voor zover ik weet is het in Nederland verplicht om verzekerd te zijn, zeker met de auto, en staat er ook in de Bijbel dat je de overheid moet gehoorzamen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:39

Blue_Eyes schreef:
[
Dat kun je als benauwend en voorschrijven zien, ook als een aanwijzing. God maakt die 'regels' niet omdat Hij ons wil pesten, maar omdat Hij weet wat goed voor ons is.

Hoe weet hij dat dan zo zeker? Ik heb een aantal hele lieve vriendinnen, een paar gelovig, de meeste niet-gelovig
en mijn niet-gelovige vriendinnen zijn stuk voor stuk lieve, sociale en betrokken mensen waar ik heel erg veel steun aan heb
en die heel veel betekenen in mijn leven.
En dan gaat een god mij vertellen dat ik niet met hen om moet gaan? Ik zou doodongelukkig zijn als ik hen niet meer zou
kunnen/mogen zien, en dat is dan het beste voor mij? Dat gaat er bij mij dus echt niet in

Hebben jullie (gelovigen) dan ook alleen vriendinnen die geloven? Hoe kijken jullie hiertegen aan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:43

Natuurlijk mag je nog wel met die mensen omgaan. Ik hebheus ook niet-gelovige vriendinnen, zeker net zoveel als wel-gelovige. Er staat alleen dat je beter niet kunt trouwen met een niet-gelovige man (omdat jullie in totaal verschillende leefwerelden zitten kan dat best problemen opleveren en dat zie je in de praktijk ook gewoon terug).

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:46

Interresant topic!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:53

Blue_Eyes schreef:
Natuurlijk mag je nog wel met die mensen omgaan.

Qua trouwen etc. kan ik me nog iets bij voorstellen, al vind ik nog dat mensen ook hierin vrij moeten kiezen, maar vooruit,
waar ik moeite mee heb is het volgende:

Mloes schreef:

Het woord 'inlaten' kan wel op verschillende manieren geinterpreteerd worden en betrekking op zowel trouwen met... als op
het omgaan met.. niet-gelovigen.

Ook dat vind ik het wankele aan het geloof en de bijbel: élk stukje uit de bijbel kun je op
100 manieren interpreteren en mijn (wellicht verkeerde) idee is altijd dat men het interpreteerd zoals voor hem/haar op dat
moment goed uitkomt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:58

Klopt, sommige dingen zijn als je ze los leest, lastig goed te interpreteren. Alleen zijn er legio dingen waaraan je kunt zien elders in de Bijbel, dat het juist wel de bedoeling is dat we met niet-christenen omgaan. Bv. hoe moet je mensen anders vertellen over God? Jezus stuurt mensen er letterlijk opuit om dat te doen.
Als het volk Israel na de uittocht uit Egypte in Jericho aankomt, is de enige die gered wordt Rachab, de prostituee - in de Bijbel synoniem aan slechte mens, ongelovige. Maar toch wordt zij gered, omdat ze de mensen goed behandelt. Zie je?
Er is niks wankels aan. Het is alleen een kwestie van geen teksten uit zijn verband rukken en niet 1 tekst over een bepaald onderwerp (zoals relaties met niet-gelovigen) los lezen, maar het hele verband proberen te zien en alles lezen wat de bijbel zegt over dat onderwerp.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:03

Anyway - ik ga eten koken, eten, kindjes badderen en op bed leggen. Mss ben ik er vanavond nog even Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:04

Blue_Eyes schreef:
Anyway - ik ga eten koken, eten, kindjes badderen en op bed leggen. Mss ben ik er vanavond nog even Lachen

Eet ze dan alvast Doei!

En bedankt weer voor de uitleg, super dat je jouw visie wilt vertellen,
vind t erg interessant Ja

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:51

Mas schreef:
Mloes schreef:

Ik weet niet hoe we "inlaten" hier moeten opvatten. Als christen heb je nl. ook de taak er voor je medemens te zijn, niet medechristen.
Ik denk meer dat je moet oppassen dat je door een niet-gelovige zelf ook van het geloof afdwaalt.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:25

lique schreef:
snap ik helemaal.....
Mijn zus heeft op haar 18e besloten christenen te worden,
Ze is dus ook getrouwt met een zeer gelovige man...

Inmiddels gelooft mn zus niet meer door bepaalde dingen die gebeurd zijn ,
Maar ik ga nog weleens in gesprek met mn zwager, het hoe en waarom...
Ook gelooft hij niet in het spirituele...en ik dus wel...volgens hem zijn het demonen zoals dirk olgivie..die wordt mislijd door een demoon... Vork ,
Dat lijd nog weleens tot heftige discussies...(geen ruzie hoor we houden het volwassen),
Maar soms snap ik er geen bal van allemaal..

Zo zijn we van de week aangereden door iemand uit rouveen..
Diegenen is niet verzekerd want dat mag niet van de kerk ofzo.....dat snap ik niet..

en studie financiering aannemen mag wel Vork

Nee ik heb het niet zo op het Christelijke geloof, zeker omdat ze niet open staan voor andere overtuigingen. Dan kom
je in de hel terrecht. Ik stoor hen (om maar even makkelijk "hen" te zeggen) toch ook niet in wat zij belangrijk vinden/in
geloven? Nee, dan is de discussie bij mij al ver gesloten.
Zeker als vrouwen dan ook nog minder zijn dan mannen. Dat doet bij mij de deur dicht haha.

Overgens heb ik wel een keer aan iemand gevraagd of ze misselijk was (zat met hoofd gebogen aan tafel), maar die was dus aan het bidden. Ja, daar had ik dus geen idee van Bloos Haha!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:26

xNursiex; ik geloof niet dat jij echt een idee hebt van wat het christelijk geloof inhoudt. Zo'n beetje alles wat je zegt klopt niet Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:29

Ik denk dat het idee dat er een god is waar je hulp aan kan vragen voor een heleboel mensen al heel veel doet. Ik vind het wel goed als mensen daar voldoening in kunnen vinden en zich daar prettig bij voelen.
Alleen mensen die hun geloof opdringen aan anderen of anderen veroordelen omdat ze volgens een ander of geen geloof leven... Daar heb ik dan minder mee. Ik laat gelovigen in hun waarde, laat mij dan ook in mijn waarde.

Ik ben niet helemaal niet-gelovig. Ik ga niet naar de kerk, en ik bid niet echt, maar ik denk zeker dat er meer is dan wij denken. Je mag het toeval noemen, god, of aliens... Als het mensen helpt is het goed toch?

Vind het alleen jammer dat er zoveel ellende, oorlogen ed, komen van al die geloven. Kan me niet voostellen dat de goden dat zo gewild hebben...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:30

Komt die discussie weer... noem mij nou eens 1 oorlog die echt om het geloof gaat?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:32

Ik wil er geen discussie over starten, maar er zijn zat voorbeelden... Twee groepen die vechten om land dat van hen zou zijn...
Niet relevant voor dit topic, maar ik wilde het alleen even noemen, niet er een andere discussie over starten...

Wilde alleen zeggen dat het geloof veel goeds brengt, maar dat mensen er zelf ook een aantal nadelen aan plakken...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:34

Mensen misschien... overigens gaan bijna alle oorlogen die over geloof zouden gaan, eigenlijk om land en macht.
Aangezien God ons dus die eigen wil heeft gegeven zijn er ook die oorlogen. Zo lang als mensen verschillend denken over zaken, zullen die er zijn...

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:34

Blue_Eyes schreef:
xNursiex; ik geloof niet dat jij echt een idee hebt van wat het christelijk geloof inhoudt. Zo'n beetje alles wat je zegt klopt niet Lachen

maar in sommige gereformeerde gemeenschappen mogen vrouwen nog steeds niet stemmen,
dan heb je zowieso al één recht minder? En er zijn er vast wel meer waar ik nu even niet opkom.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:36

Extremen heb je altijd.
In de bijbel staat dat man en vrouw gelijkwaardig zijn, maar wel verschillend. Het lijkt me dat daar niks tegenin te brengen is.