in duitsland wonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: in duitsland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:50

Hier ook een Duitsland-bokker Haha!

Ben destijds met mijn ouders meegegaan naar Duitsland toe en wil hier nooit meer weg Haha! . Ons paardje staat op een pesionstal nog geen kilometer bij ons vandaan, maar mijn (Duitse) vriend en ik willen na onze studie uiteraard ook een huisje waar we onze paarden zelf kunnen houden Ja. Ik ga wel in Nederland werken denk ik, hoewel ik hier in de buurt al een aanbieding heb gekregen om na mijn studie nog een jaar of wat de opleiding voor lerares Nederlands te volgen en dan in Duitsland aan de bak te gaan als lerares Nederlands. Moet je natuurlijk goed over nadenken, aangezien de leraren hier een hogere status en beter salaris hebben.

Mijn ervaring met Duitse mensen is erg goed, ik vind het allemaal hele leuke en vriendelijke mensen. Onze "Nachbarschaft" is helemaal geweldig en voor ons best en thuiskomen, omdat het grotendeels familieleden van ons zijn. Tja, natuurlijk hebben wij ook wel de anti-Hollander in de buurt, maar die vent heeft ze sowieso niet helemaal meer op een rijtje dus daar trekken wij ons helemaal niks van aan... Clown

Het is natuurlijk wel zo dat omgangsvormen etc. anders zijn en dat veel mensen daar aan moeten wennen. Ons voordeel is dat de helft van mijn familie Duits is, dus wij hier al mee bekend waren en ook de taal al vrij goed spraken (hoewel dit echt beter geworden is sinds mijn opleiding en nog geen 2 jar wonen hier).

De jagers...euh...sja, daar kan ik niet over klagen...Mijn zus en vader jagen hier zelf ook fanatiek Clown Ik heb nog nooit geen problemen met jagers ondervonden en ben zelfs al eens meegereden met een drijfjacht met Rano, heel erg gezellie Ja

Gisteren waren er ook weer meerdere groepen onderweg. Ze moeten door een paardenwei bij ons. Dan houden ze de honden strak aan de riem, de nieuwschierige paarden die zich in de buurt wagen krijgen een aai of een klop op de hals en klaar.

Honden mogen inderdaad niet zomaar doodgeschoten worden, katten naar mijn weten echter wel. Dit komt bij ons in ieder geval veel voor i.v.m. met het hoge aantal verwilderde katten die veel schade aanrichten.

En de omgeving hier...Sja, kan je alleen maar van genieten Haha!
Laatst bijgewerkt door Adil op 17-11-08 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:50

Elma_ schreef:
Thanx! en is dr wel een beetje werk ook?

Ik zou ´t niet weten Haha! en al helemaal niet hoe het in de streek zit waarvan ik denk dat jij er zou willen wonen (waarschijnlijk grensgebied, is het niet Knipoog ?!). Maar ook daar kan je in de lokale zaterdag krant naar kijken Ja .

*Avaluna: mijn kinderen hebben de nederlandse nationaliteit, alhoewel ze er nog nooit gewoond hebben Haha! !

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:32

@ sterre, Ja ik wil in de buurt van westoverledingen blijven ja Lachen
maar mn duits is echt prut, dus me inlezen gaat ook niet echt Tong uitsteken
Maar Mn vader woont er, dus die kan me vast wel helpen als ik er echt serieus in wordt.. Lachen Ik weet t nog niet zo goed... Lachen

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:37

Sterre schreef:
*Noudy, ligt Westerhede ver van de nederlandse grens vandaan? Anders zou je hem misschien nog een half jaartje in Ned. naar school kunnen laten gaan, zodat ´ie het eerst een tijdje in de buurt kan leren en daarna op school in praktijk kan brengen.
Je kan hem natuurlijk ook een paar keer in Dld naar school laten gaan en daarna met de duitse leerkracht overleggen wat het verstandigste is?!

Ik kan niet uit ervaring spreken, want mijn kinderen zijn hier geboren Knipoog .

Ligt ongeveer 50 minuten van de grens, dus vind het te ver om elke dag heen en weer te rijden.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:45

Nicole987 schreef:
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Hallo

Wij wonen hier 1½ jaar en men zoon was toen 13 jaar, en hij kan mega goed mee komen met duits en ook zo met schrijven
terwijl hij ook nog ADHD - ODD heeft en 4 jaar achterstand, en hij doet het nog beter dan ik Haha!
Alleen het rekenen dat vond hij wel lastig , dat ging in NL heel anders .Maar dat was maar voor even en nu kan hij het ook ondanks zijn probleem, doet hij het Fantastisch..

DE reden dat wij zijn verhuist na vele en lange vergaderingen met ons gezinnetje , is om onze paarden die wou ik gewoonweg bij huis hebben zodat ik mooi uit de keuken naar men paardje's kan kijken en dat ikzo bijv: in men pyjama men paardje'seten kan geven Pling
En een boerderij met een mooi lappie grond erbij is gewoon weg niet te betalen in Nederland..

Enne wie rijd er wedstrijden in NL { Dressuur }

Hoi
Fijn om te horen dat het toch niet echt problemen geeft met een kind in die leeftijd,
Hij blijft tot de grote vakantie bij mijn ouders dan heeft hij in NL groep 8 afgemaakt en
kan hij na de vakantie in duitsland naar school.
Mijn dochtertje willen we meteen naar school doen daar.
Jij zat toch in papenburg, volgens mij is dat niet zo gek ver van westerstede.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:54

noudy schreef:
Nicole987 schreef:
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Hallo

Wij wonen hier 1½ jaar en men zoon was toen 13 jaar, en hij kan mega goed mee komen met duits en ook zo met schrijven
terwijl hij ook nog ADHD - ODD heeft en 4 jaar achterstand, en hij doet het nog beter dan ik Haha!
Alleen het rekenen dat vond hij wel lastig , dat ging in NL heel anders .Maar dat was maar voor even en nu kan hij het ook ondanks zijn probleem, doet hij het Fantastisch..

DE reden dat wij zijn verhuist na vele en lange vergaderingen met ons gezinnetje , is om onze paarden die wou ik gewoonweg bij huis hebben zodat ik mooi uit de keuken naar men paardje's kan kijken en dat ikzo bijv: in men pyjama men paardje'seten kan geven Pling
En een boerderij met een mooi lappie grond erbij is gewoon weg niet te betalen in Nederland..

Enne wie rijd er wedstrijden in NL { Dressuur }

Hoi
Fijn om te horen dat het toch niet echt problemen geeft met een kind in die leeftijd,
Hij blijft tot de grote vakantie bij mijn ouders dan heeft hij in NL groep 8 afgemaakt en
kan hij na de vakantie in duitsland naar school.
Mijn dochtertje willen we meteen naar school doen daar.
Jij zat toch in papenburg, volgens mij is dat niet zo gek ver van westerstede.

Buitenlandse leerlingen krijgen vaak ook twee jaar de tijd om de taal goed te leren, dan worden ze bij proefwerken niet al te sterk op hun taalgebruik afgerekend etc. Vooral bij scholen in het grensgebied is dit heel normaal..!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:13

Adil18 schreef:
Buitenlandse leerlingen krijgen vaak ook twee jaar de tijd om de taal goed te leren, dan worden ze bij proefwerken niet al te sterk op hun taalgebruik afgerekend etc. Vooral bij scholen in het grensgebied is dit heel normaal..!

Dat is dus niet overal het geval.
Mijn beide jongens moesten gelijk volop mee... leverde dus ook echt alleen maar 6en op helaas.
Maar met behulp van een privelerares Duits hebben ze het echter toch snel tot voldoendes weten op te halen.
Nu zweven ze na 3 jaar nog steeds op de rand van een 4.
Zij zijn begonnen in de 6 en 9e van het Gymnasium.

De jongste is na onze verhuizing nog een maand of 3 in Nederland gebleven omdat hij zo graag groep 8 wilde afmaken.
Hij heeft bij vrienden gelogeerd en was alleen in het weekend bij ons in Duitsland.
In die tijd heeft hij hier al wel vast wat vriendjes leren kennen en het duitse praten kunnen oefenen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:17

kaotictjinta schreef:
Adil18 schreef:

Dat is dus niet overal het geval.
Mijn beide jongens moesten gelijk volop mee... leverde dus ook echt alleen maar 6en op helaas.
Maar met behulp van een privelerares Duits hebben ze het echter toch snel tot voldoendes weten op te halen.
Nu zweven ze na 3 jaar nog steeds op de rand van een 4.
Zij zijn begonnen in de 6 en 9e van het Gymnasium.

De jongste is na onze verhuizing nog een maand of 3 in Nederland gebleven omdat hij zo graag groep 8 wilde afmaken.
Hij heeft bij vrienden gelogeerd en was alleen in het weekend bij ons in Duitsland.
In die tijd heeft hij hier al wel vast wat vriendjes leren kennen en het duitse praten kunnen oefenen.

Ze de dikgedrukte stukjes. Ik weet dat het niet overal zo is, maar veel scholen hebben dit wel Ja

Emsland vind ik nou ook niet bepaald grensgebied...In een grensgebied waar veel Nederlanders wonen is het voor een school natuurlijk aantrekkelijk omn een dergelijke regel in te voeren om meer leerlingen aan te trekken...!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:23

Elma_ schreef:
..maar mn duits is echt prut, dus me inlezen gaat ook niet echt Tong uitsteken

"Übung macht den Meister!" Knipoog

Gewoon duits gaan lezen en af-en-toe duitse tv kijken, dan kom je al een heel eind Lachen .

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:26

Sterre schreef:
Elma_ schreef:
..maar mn duits is echt prut, dus me inlezen gaat ook niet echt Tong uitsteken

"Übung macht den Meister!" Knipoog

Gewoon duits gaan lezen en af-en-toe duitse tv kijken, dan kom je al een heel eind Lachen .

Inderdaad, en de taal leer je sowieso het beste in het land zelf Lachen

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:59

Ik kan me helemaal bij aansluiten want ik heb namelijk alleen duits geleerd via TV hhahahaha Pling

Adil18 : heb net stilletje's jou blog gelezen een hele mooie verhaal , hoe je verloofde hebt ontmoet
en hele mooie paardje's hebben jullie.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:41

Nicole987 schreef:
Adil18 : heb net stilletje's jou blog gelezen een hele mooie verhaal , hoe je verloofde hebt ontmoet
en hele mooie paardje's hebben jullie.

Ah, das lief! Dank je! Had voor mij niet mooier kunnen komen en ben zelf ook trots op de beestjes, vooral 't eigen jaarlingetje natuurlijk Knipoog

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:28

Sterre schreef:
Artikel in de Telegraaf, herkenbaar voor jullie Knipoog ?!
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2535 ... tml?p=18,1

lekkernijen geen probleem , woon dicht bij de grens en ga daar dus altijd zaterdags boodschappen doen .
en idd ook hier genoeg lekkernijen .

en als ik zou willen is er ook hier in kleve een nederlandse patatjes boer die zelfs rasfriet heeft .

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:31

IngLio schreef:
Doei! goeiemorgen!
wij zijn weer terug en hebben heel wat leuks gezien in Heidelberg.
M'n vriend heeft nu al een voorkeur voor een appartement, dus dat zal 'm wel worden...

@ditano: idd dus: zien - verliefd- hebben...

@tjinta: hey!

nou , mooi zeg .
ben benieuwd wat het wordt t.z.t foto s ?

zie mijn profiel voor fotos

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:30

leuke stekkie heb je ditano! woon je daar alleen of samen?

foto's volgen tezijnertijd. Heb nu alleen foto's van de advertentie, maar die zijn niet zo denderend. Het app is ruim en licht, met 4 grote ramen in de woonkamer. De keuken moet mijn vriend zelf plaatsen, maar van de verhuurder krijgt hij wel nieuwe vloerbedekking in de slaapkamers en als hij wil nieuwe vloer in de woonkamer, hal en keuken. Er liggen nu plavuizen, maar daar komt dan laminaat of hout op.
We gaan waarschijnlijk komend weekend weer om het over het huurcontract te hebben en de vervangingen etc... ben benieuwd!
Overigens is dit voor een periode van min. 3 en max. 5 jaar. Daarna moet mijn vriend voor zijn werk weer terug naar NL. Of het duitse dan zo goed bevalt dat we in de grensstreek blijven hangen... dat is een optie die niet bij voorbaat uitgesloten wordt.

@eten
moet zeggen dat de duitse bratwurst me heel prima smaakt, met patatjes erbij... miste alleen de curry in het laatste restaurant.
in Heidelberg stad (waar m'n vriend heen gaat, en ik tzt) zitten ook genoeg buitenlandse eettenten, zoals een SubWay en PizzaHut, waar je je gram halen als je het duitse spul even zat bent...
de rest van het NL eten zoals drop en brood zullen we ook ongetwijfeld meenemen uit NL als we eens weekend terug gaan, of zal aangeleverd worden door ouders die op visite komen Lachen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:47

Heidelberg is wel een prachtige stad om te wonen Lachen !
Ik ben er ooit eens doorgereden, maar het is net wat te ver om er voor een dagje heen te gaan (toch al snel 3-3,5 uur rijden voor mij).
Hmmm... even met m´n vriendin overleggen of we niet 2 dagen kunnen gaan Knipoog , vlak voor de kerst is er vast wel een leuke kerstmarkt Clown .
Trouwens, de Nürnberger Christkindelsmarkt is wereld beroemd; ze zijn nu de standjes aan het opbouwen en over een dag of 10 sterft het weer van de nederlandse, franse, engelse en duitse bussen met toeristen die de hele binnenstad klemvast zetten Schijnheilig !
Mocht er iemand toevallig heen gaan: geef maar een gil, kunnen we misschien meeten Clown !

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:49

wij wonen nu bijna 3 jaar in duitsland,en het bevalt ons nog steeds zeer goed.

Van jagers hebben wij geen last gelukkig,die komen hier helemaal niet.

en de taal leer je vanzelf eigenlijk vrij snel spreken.

wij willen voorlopig nog niet terug naar Nederland Haha!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:02

Wij hebben een paar jaar in Duitsland gewoond en zijn nu weer terug in Nederland. Gelukkig! Er waren geen taal problemen en we hadden prima buren ed, maar wat hebben we een hoop kosten gehad. Ik heb me helemaal scheel betaald aan onze auto's daar, onze verwarming was oliegestookt (en das niet heel goedkoop zoals de makelaar zei). Ik wilde zo graag de paarden bij huis, datwe veel te overhaast hebben gekocht. Nu had ik wel de paarden en stallen en een weilandje bij huis, maar geen fatsoenlijke bak of uitrijmogelijkheden. En dus moest het paard iedere keer in de trailer als we gingen rijden en dat gaat echt heel snel vervelen. Ik weet dat wij ons gewoon veel beter hadden moeten orienteren en laten voorlichten. Wil alleen maar zeggen: Doe niets overhaast, het is echt niet allemaal goedkoop, dus bereken alles goed! En laat je daarbij bij voorkeur informeren door iemand die woont waar jij wilt gaan wonen, zodat er niet achteraf ineens allemaal kosten bij komen. En als je je paarden thuis wilt hebben, zorg dat alles goed geregeld is. Je stallen , voldoende weiland een goede bak, waar laat je de mest en haal je bijv hooi en stro vandaan. Kun je goed buitenrijden etc.
Ik zeg niet dat Dld niets te bieden heeft, maar doe niets overhaast! Ik ben blij dat ik weer in NL ben, uit de financiele problemen en met mijn paard in pension.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:08

Waar heb je gewoond Sifra?
Goh, jammer dat jullie "Duitsland-avontuur" zo is afgelopen Scheve mond .

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:10

vind het een erg leuk topic en zit zelf al jaren met de gedachte dat ik ooit naar duitsland zou gaan... zo'n topic laat je positieve maar ook zeker negatieve dingen zien!
ik ken verschillende mensen die in duitsland wonen en verschillende mensen die alweer terug gekomen zijn in nederland Clown allemaal met verschillende verhalen en belevingen natuurlijk!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:17

wie van jullie rijd er ook wedstrijden in Duitsland? hoe is jullie ervaring daarmee? en staan jullie paarden aan huis of in pension?

We zijn nu 4x in Heidelberg geweest sinds maart dit jaar en moet zeggen dat het me wel steeds beter bevalt... het moet even wennen voor mij, zeg maar... En de Altstadt is idd erg leuk! de rest van de stad heeft ook mooie stukken, maar ook echt lelijke, met lelijke flats enzo... dus daar sluiten we onze ogen maar voor!

@sterre, is het schloss uit je onderschrift van jou???

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:21

Het Schloss is van mijn schoonouders en zwager & schoonzusje Lachen .

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:24

wel gaaf hoor om zoiets te runnen Lachen en als je er dan ook nog van kan leven... ben jij meeverhuisd? in de buurt gaan wonen?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:41

Ehhh nee... wij woonden hier al 16 jaar toen zij hier naar toe kwamen Clown . Möhren is ca. 50 km bij ons vandaan.
Mijn vriendin heeft het slot 5 jr. geleden ontdekt en het was eerst de bedoeling dat wij daar met onze vrienden zouden gaan wonen.
Achteraf bleek het met het werk van mijn man niet echt handig te zijn en voor onze vrienden zaten er ook wat haken en ogen aan.
Inmiddels hadden mijn schoonouders het ook gezien en vooral mijn schoonvader was er zó weg van, dat hij er graag wilde wonen Lachen .
Het is daar zo groot, dat het voor mijn schoonouders alleen te veel zou zijn geweest. Gelukkig hebben ze mijn zwager en schoonzusje zo gek gekregen om mee te gaan Lachen .

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:46

Sterre: whow das gaaf zo'n Schloss, zal veel werk in zitten maar het lijkt me geweldig.

Inglio: hoi hoi! Wedstrijd rijden is hier wel totaal anders dan in Nederland.
Ik heb wel een berg info. En Ditano weet ook gigantisch veel erover.
vraag maar! Haha!

Adnil: Vanaf de grensovergang Emmen zit je direkt al in Emsland. Meppen-Versen, Haren e.d. liggen maar een steenworp over de grens.
Mijn jongens zitten in Meppen op school en dat is nog geen 25 km. over de grens.

Jouw liedje in je profiel van die Ärzte... Haha! Haha! is ons lijflied van de jonge vrouwen hier in het dorp. Haha! Haha!
geweldige tekst.