Zelfmoord....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Re: Zelfmoord....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:34

Ik vind het heel erg dubbel.
Aan de ene kant vind ik het in veel gevallen egoïstisch, aangezien je anderen er vaak veel verdriet mee doet.
Aan de andere kant vind ik dat iedereen over zijn/haar eigen leven moet kunnen beslissen.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 07:40

JECKYLL schreef:
Zijn ouders hebben hem geidentificeerd en hebben met een dichte kist begraven.

@ Jeckyll: ik wens je veel sterkte...ik heb het zelf meegemaakt...in feb.2009 zal hij 10 overleden zijn... je vergeet het nooit en het duurt jaren vooraleer je leven enigszins leefbaar wordt...ik heb hem zelf geïdentificeerd...maar zijn hand dan (daarmee wist ik genoeg)...zijn hoofd was immers tegen een kogel gelopen dus daar schoot niet veel van over...

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 07:54

Ik heb nog nooit zelfmoord van dichtbij meegemaakt, maar het lijkt me verschrikkelijk.

Ik moest ook gelijk aan het nummer denken van Marco Borsato:
http://www.youtube.com/watch?v=UvQ7uXPUXi0

Iedereen heel veel sterkte.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 08:03

Ik vind het raar dat hier over laffe daden word gesproken als ze zich voor de trein gooien, deze mensen denken niet meer als een gezond iemand en hun eigen leven doet er niet meer toe.
In hun kop Zit ook geen normale gedachtengang anders zouden ze zoiets nooit doen, want een reflex van de mens en dier is overleven.
Daarbij houd de machinist misschien een trauma over als zo iemand ervoor springt.
Maar als iemand is opgehangen daar wil je je ook echt niet bij uitlopen hoor, geloof mij dat dat op je netvlies gegrift staat.

Mijn beste vriendin heeft jaren geleden zelfmoorg gepleegd, zij heeft eerst een poging gedaan met pillen en is opgenomen.
Veel te kort naar mijn mening maar zij wilde geen hulp en stond al snel weer op straat.
Toen ging het redelijk goed en toen viel er weer wat voor en toen heeft ze zich savonds onder de trein gegooit.
De machinist heeft hier niks van gemerkt omdat zij tussen de wielen was gesprogen.
Maar een wandelaar vond delen van haar, dus hoe zo iemand zichzelf ook tot leven brengt, iemand moet ze vinden en die houd er vreselijke gedachten aan over.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 08:33

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:19

Ja het is voor mij nu nog moeilijk om het te begrijpen.
Nu heb ik vannacht over haar gedroomd en me er van overtuigd dat ze niet meer anders kon. Het blijft verdrietig,maar het is beter zo. Het boze gevoel is weg en heeft gewoon plaatsgemaakt voor verdriet. Zij heeft het zo gewild en kon niet meer en was op. Nogmaals ik hoop dat ze haar rust gevonden heeft.

Nog steeds weet ik niet hoe ze het gedaan heeft. De roddel gaat dat ze zichzelf verdronken heeft. Hoe en wat weet ik niet maar het blijft een roddel. Vanmiddag weet ik het wel

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:26

jesito schreef:
Ik vind het raar dat hier over laffe daden word gesproken als ze zich voor de trein gooien, deze mensen denken niet meer als een gezond iemand en hun eigen leven doet er niet meer toe.
In hun kop Zit ook geen normale gedachtengang anders zouden ze zoiets nooit doen, want een reflex van de mens en dier is overleven.

Nogmaals, dit is dus in veel gevallen niet waar!!! Ik kan het maar niet genoeg benadrukken, mede omdat door dit soort gedachtegangen onderschat word wat mensen wel en niet doen. Mensen kunnen volledig gezond in hun hoofd zijn, volledig kunnen redeneren en zelfs vaak nog voor een groot deel relativeren, en het leven toch niet meer de moeite waard vinden. Het feit dat ze hun overlevingsdrang kunnen overwinnen geeft aan hoe diep ze al zitten, maar daarom kunnen ze echt nog wel denken hoor. En zolang mensen blijven denken dat alleen "zieke" mensen dit doen, zullen veel mensen buiten de boot vallen omdat men niet de ernst van de situatie inziet. En dan krijg je van die "onverwachte" zelfmoorden.

@SAKKIA: Heel, heel veel sterkte vandaag.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:37

Lalidan schreef:
jesito schreef:

Nogmaals, dit is dus in veel gevallen niet waar!!! Ik kan het maar niet genoeg benadrukken, mede omdat door dit soort gedachtegangen onderschat word wat mensen wel en niet doen. Mensen kunnen volledig gezond in hun hoofd zijn, volledig kunnen redeneren en zelfs vaak nog voor een groot deel relativeren, en het leven toch niet meer de moeite waard vinden. Het feit dat ze hun overlevingsdrang kunnen overwinnen geeft aan hoe diep ze al zitten, maar daarom kunnen ze echt nog wel denken hoor. En zolang mensen blijven denken dat alleen "zieke" mensen dit doen, zullen veel mensen buiten de boot vallen omdat men niet de ernst van de situatie inziet. En dan krijg je van die "onverwachte" zelfmoorden.

Ik ben veel bij haar geweest na haar eerste poging op de plek waar zij opgenomen was en hier zeiden doktoren toch degelijk dat de gedachtengang niet meer is zoals een normaal persoon.
Ik heb het hier niet over een zieke/ gestoorde geest maar ik heb het hier over een hoofd dat overgelopen is.
Er is bij mijn vriendin zeker de ernst van de zaak ingezien, maar zij sloeg ineens uit het niks om en toen was het al te laat.
In hun kop speelt teveel en ze zien het echt niet meer zitten en omdat ze weten dat mensen hun tegen willen houden doen ze het op een onbewaakt moment.
Ik denk zeker dat deze mensen kunnen relativeren en redeneren anders zou dit hun niet zo bezig houden.

Sonja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:01

AnneOmie schreef:
Zand erover en weer back on topic!?

Oké Ja

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:20

Welshcobfan schreef:
Dat is inderdaad iemand die geen zelfmoord wil plegen, maar aandacht wil....
Iemand die heel erg suicidaal is laat het niet snel merken, die doet het gewoon en piept er zo tussen uit...

En daar zul je in een hoop gevallen gelijk mee hebben, helaas niet altijd. Een kennis van mijn vriend heeft haar ex zelfmoord horen plegen. Hij belde haar op, met zijn mobiel om te vertellen dat hij er een eind aan ging maken. Met haar nog aan de lijn is hij voor de trein gesprongen, ze heeft de klap gehoord...
En dan vind ik je dus wel gewoon een hufter. Je kan het heel moeilijk hebben en er een einde aan willen maken, maar dit...

Zelf heb ik een aantal zelfmoorden meegemaakt in mijn omgeving en jarenlang een vriendinnetje gehad die met regelmaat zelfmoordpogingen deed (dit waren wel vragen om aandacht). Doordat ik daar al wat van gewend was, was het dus ook iets minder een schok toen ik in mijn studentenhuis de keuken inkwam en een huisgenootje zag staan met een mes op de pols. Mijn reactie: "Doe niet zo stom, leg dat mes weg."

Eigenlijk denk ik dat het beter zou zijn om de mogelijkheden voor euthenasie uit te breiden. Als je gewoon echt niet meer wil en dat heel zeker weet (ook na goede hulp), dan zou er toch een mogelijkheid moeten zijn om er op een nette manier uit te stappen...

Overigens ben ik twee jaar geleden naar het toneelstuk Nachtmoeder geweest. Een zeer aangrijpend stuk over een dochter die aan het begin van de avond haar moeder vertelt dat ze later die avond zelfmoord zal plegen. Het stuk eindigt ook met haar dood en een hele theaterzaal diep in tranen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:27

SAKKIA schreef:
Ja het is voor mij nu nog moeilijk om het te begrijpen.
Nu heb ik vannacht over haar gedroomd en me er van overtuigd dat ze niet meer anders kon. Het blijft verdrietig,maar het is beter zo. Het boze gevoel is weg en heeft gewoon plaatsgemaakt voor verdriet. Zij heeft het zo gewild en kon niet meer en was op. Nogmaals ik hoop dat ze haar rust gevonden heeft.

Nog steeds weet ik niet hoe ze het gedaan heeft. De roddel gaat dat ze zichzelf verdronken heeft. Hoe en wat weet ik niet maar het blijft een roddel. Vanmiddag weet ik het wel

Weet even niet goed wat ik moet zeggen, heel mooi gezegd Lachen Fijn en speciaal dat je over haar hebt gedroomd, ik hoop dat het geen nare droom was. Ik wens je heel veel sterkte vandaag Ach gut Het zal wel een zware dag worden.

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:31

Ik vindt het in en in triest, en vooral super laf!!

Dan nog maar te zwijgen over mensen die kinderen achterlaten, of die het zo doen dat iemand hun bewust vindt, tjonge jonge.
Daar heb ik heb er echt geen goed woord voor over eigenlijk.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:34

Nezzie schreef:
Eigenlijk denk ik dat het beter zou zijn om de mogelijkheden voor euthenasie uit te breiden. Als je gewoon echt niet meer wil en dat heel zeker weet (ook na goede hulp), dan zou er toch een mogelijkheid moeten zijn om er op een nette manier uit te stappen...

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Ik heb hier een hele interessante website over: http://www.magikdood.nl Dit gaat over hulp bij zelfdoding/zelfbeschikking rond het levenseinde. Mag ik dood is een documentaire van Hunmanistisch verbond en NVVE. Mijn moeder was een van de nabestaanden die aan de documentaire heeft meegewerkt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:00

Ja het begon gisteravond al dat ik onrustig begon te worden. Toen stond ik buiten nog te roken ( doe ik normaal nooit) en kreeg ik steeds van die gedachtes. Alsof ze idd wilde vertellen dat het goed was. Ik had eerder deze week al gevraagd of ze wilde laten weten als ze goed was aangekomen. Nu heb ik dus gedroomd en is het goed zo.
Ik heb wel vaker van die dromen hoor, die echt blijken te zijn of die uitkomen. Dus dat is voor mij niet vreemd meer Clown

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:17

nou ik heb het van dichtbij meegemaakt, ik wilde het namelijk zelf gaan doen
ik was op een punt in mijn leven dat ik het niet meer wist...
en alles kwam op me af, ik zag geen uitweg meer
maar inplaats van dat, ben ik hulp gaan zoeke met veel moeite
en ben uit de put geraakt en staan weer midden in het leven

ik snap dus wel wat er in de mense hun hoofd omgaat, het is zo moeilijk op dat moment om de knop om te zette en gewoon door te gaan met je leven
ik ben wel blij da ik hulp heb gezocht en dr nog ben
mijn ouders wete dat ik op dat punt ben geweest en zijn toen erg geschrokke daarvan, ze wete nu dat het wel goed komt met mij
en ik weet dat ook...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:26

Lalidan schreef:

Maar als je idd zo ver zit dat je je overlevingsdrang hebt overwonnen dan is er mentaal toch iets niet goed? Ziek zou ik het niet noemen, maar het is ook niet 'normaal'. Wat overigens idd niet wil zeggen dat ze niet meer kunnen nadenken ofzo Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:36

edit.. domme vraag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:40

JECKYLL schreef:
Mijn vriendje heeft 3 weken terug zelfmoord gepleegd terwijl hij dat weekend bij mij was/zou zijn....

Ik heb het helemaal niet zien aankomen.. hij was altijd zo vrolijk en lief als ik hem zag.. ik kan het nog steeds niet geloven. We hadden nu bijna een jaar en hadden nog zoveel leuke plannen! Hij was donderdagavond gekomen en toen ik vrijdagmiddag van het werk thuiskwam was ie er niet. heb overal gezocht en gedaan. Heb na een paar uur contact met zijn ouders genomen en die zijn later op de avond gekomen. Ik woon in Velp bij Arnhem en hij woonde in Alkmaar, vandaar dat we alleen de weekeinden bij elkaar konden zijn. We hebben politie en ziekenhuizen die avond nog allemaal gebeld, maar er was niks bekend bij hun. Volgende dag moest ik me 's middags melden op het buro en daar is het me verteld.. mijn wereld stortte in.. ik wilde ook niet weten hoe en waarom. Nu weet ik dat ie van een flat is gesprongen.. hij heeft niks achtergelaten. Ik weet alleen dat ie het op zijn werk erg zwaar had, dat had ie me wel verteld, maar dat het zo hoog zat wist ik niet. Ik zit nog met zoveel vragen..

echt erg voor je Ach gut heel veel sterkte daarmee..

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:42

Heb er geen ervaring mee persoonlijk, wel een mening.

Imo vind ik het niet kunnen...Hoe dan ook, wanneer je zelfmoord pleegd doe je andere mensen pijn. Ten eerste je familie en de mensen die om je geven, ten tweede de persoon/personen die jou vinden of bijv. de machinist waarbij je voor de trein sprong.

Het is een hele makkelijke uitweg voor degene die zelfmoord pleegd, maar diegene beseft vaak niet dat hij/zij andere opscheept met een levenslang trauma.

Nee persoonlijk heb ik er absoluut geen respect voor, eerder minachting. Kan het ook niet snappen, wil ik ook niet.

Edit:

Ik wil hiermee niet mensen op hun hart trappen waarbij het dichtbij is gebeurt. Dit is puur mijn mening erover. Wens de mensen waarbij dit is gebeurt ook veel sterkte.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:47

BraveSpots schreef:
Maar als je idd zo ver zit dat je je overlevingsdrang hebt overwonnen dan is er mentaal toch iets niet goed? Ziek zou ik het niet noemen, maar het is ook niet 'normaal'.

Waarom is dat niet 'normaal'? Iemand die fysiek ondraaglijk lijdt en een einde aan zijn leven wil maken, heeft ook zijn overlevingsdrang overwonnen. Daar doet (bijna) niemand moeilijk over. Maar zodra iemand geestelijk ondraaglijk lijdt, schijnt het ineens zo te zijn dat je dan niet meer helder denkt, niet meer om anderen geeft, egoïstisch bent, ziek bent en weet ik veel wat. Schijnbaar is het voor veel mensen nog steeds niet te begrijpen dat het leven voor iemand letterlijk ondraaglijk kan zijn, hoeveel je ook van mensen om je heen houdt en hoe goed je dingen in je hoofd ook rond kan krijgen.

saffire schreef:
maar inplaats van dat, ben ik hulp gaan zoeke met veel moeite
en ben uit de put geraakt en staan weer midden in het leven

Jij bent 1 keer op dat punt geweest, en hebt het geluk gehad om meteen die keer goede hulp te vinden en te krijgen. Mensen die zelfmoord plegen zijn vaak al veel vaker op dat punt geweest, zijn vaak al op zoek geweest naar hulp, naar mogelijkheden om het leven draaglijker te maken/te ervaren. En als je steeds op zoek gaat naar hulp, het misschien zelfs krijgt maar het niet aanslaat om wat voor reden dan ook, of dat je niet de goede hulp kunt vinden of kan krijgen, en als je dus steeds weer als je eruit gekropen bent ernaar teruggeschopt word, dan houdt het op een gegeven moment op. The best way to predict the future is to look at te past. En als je het keer op keer probeert, vecht, hulp zoekt en het maakt allemaal niet uit, dan stop je er op een gegeven moment dus mee....

Overigens moet ik mezelf wel even nuanceren, na het lezen van mijn eigen berichtjes. Er zijn uiteraard ook wél gevallen waarin dit in een opwelling gebeurt, waarin men dit doet omdat men ziek is. Waarin men niet helder nadenkt, of dit doet om bijvoorbeeld 'wraak' te nemen op iets op iemand, of ernstig depressief is. De reden dat ik juist zo op de gevallen hamer waarin geen van deze dingen aan de orde zijn, is omdat juist die gevallen vaak geholpen kunnen worden, als de maatschappij er maar wat meer begrip zou hebben. En als er betere hulp beschikbaar zou zijn. Juist deze mensen hebben vaak gewoon behoefte aan een luisterend oor. Maar de hele maatschappij is tegenwoordig gericht op zelfredzaamheid en 'maakbaar' geluk. Dus als je verteld dat je zat bent van het leven, krijg je van die lekkere dooddoeners als: Kijk maar naar wat je wel hebt. Na regen komt weer zonneschijn. Het zit iedereen weleens tegen. Morgen is het wel weer beter.
De winkels puilen uit van de zelfhulp boeken. Voor alles schijnt tegenwoordig een oplossing te zijn. En als je die niet (meer) ziet, dan doe je niet hard genoeg je best en ben je negatief. Ik vind dat zo jammer, en het zorgt er voor dat mensen vastlopen in hun gevoelens, en de boel maar wegstoppen. En juist door dit soort topics hoop ik toch daar een beetje meer begrip voor te kweken, maar daarin sla ik dus weleens een beetje door. Dus als mijn berichtjes wat drammerig overkomen: Mijn excuses.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:48

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee... maar ik herinner me wel nog een voorval op school.

"J" was te laat op school, in z'n eigen woorden "de trein had vertraging want er is weer ne zot onder gesprongen".
Nog geen uur later kwam de directeur hem op de hoogte brengen dat z'n vader zelfmoord had gepleegd, 1 keer raden hoe?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:51

Princess_ schreef:
Heb er geen ervaring mee persoonlijk, wel een mening.

Imo vind ik het niet kunnen...Hoe dan ook, wanneer je zelfmoord pleegd doe je andere mensen pijn. Ten eerste je familie en de mensen die om je geven, ten tweede de persoon/personen die jou vinden of bijv. de machinist waarbij je voor de trein sprong.

Het is een hele makkelijke uitweg voor degene die zelfmoord pleegd, maar diegene beseft vaak niet dat hij/zij andere opscheept met een levenslang trauma.

Nee persoonlijk heb ik er absoluut geen respect voor, eerder minachting. Kan het ook niet snappen, wil ik ook niet.

Edit:

Ik wil hiermee niet mensen op hun hart trappen waarbij het dichtbij is gebeurt. Dit is puur mijn mening erover. Wens de mensen waarbij dit is gebeurt ook veel sterkte.

En dan moet je maar blijven leven terwijl je dat helemaal niet wilt. Voor de nabestaanden? Voor de maatschappij?

Das een leuk vooruitzicht zeg...

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:54

Zoals ik al zei, het is mijn mening Knipoog Dit is hoe ik ertegenover sta.
In mijn opinie is er altijd wel hulp te vinden of whatever.. Ik vind het niet eerlijk om andere mensen te traumatiseren omdat jij je leven niet ziet zitten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:57

Princess_ schreef:

Inderdaad leuk vooruitzicht. En bovendien, volgens mij doe je dan je nabestaande ook veel pijn. Of denk jij dat het voor je omgeving leuk is om te zien dat iemand doodongelukkig is en niet wil leven?? Dit is in mijn ogen weer een typisch geval van egoïstische liefde. Ik hou van jou, dus jij moet maar ongelukkig zijn omdat je mij anders pijn doet. Nee, als je echt van iemand houdt, dan wil je het beste voor diegene. En als dat de dood is: So be it (makkelijk gezegd hoor, maar even om mijn standpunt duidelijk te maken. Niet bedoeld om iedereen die in een dipje zit maar aan te moedigen er een einde aan te maken Knipoog).

Maar ik denk dat je zin "Ik wil het niet begrijpen" wel voor zich spreekt......

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:58

Lalidan schreef:
BraveSpots schreef:
Maar als je idd zo ver zit dat je je overlevingsdrang hebt overwonnen dan is er mentaal toch iets niet goed? Ziek zou ik het niet noemen, maar het is ook niet 'normaal'.

Waarom is dat niet 'normaal'? Iemand die fysiek ondraaglijk lijdt en een einde aan zijn leven wil maken, heeft ook zijn overlevingsdrang overwonnen. Daar doet (bijna) niemand moeilijk over. Maar zodra iemand geestelijk ondraaglijk lijdt, schijnt het ineens zo te zijn dat je dan niet meer helder denkt, niet meer om anderen geeft, egoïstisch bent, ziek bent en weet ik veel wat. Schijnbaar is het voor veel mensen nog steeds niet te begrijpen dat het leven voor iemand letterlijk ondraaglijk kan zijn, hoeveel je ook van mensen om je heen houdt en hoe goed je dingen in je hoofd ook rond kan krijgen.

Ik ben het overigens (bijna) helemaal met je eens. Maar als iemand zo fysiek ondraagelijk lijdt is dat toch ook niet 'normaal' (in de trant van gezond)? Die persoon noem ik ziek, die heeft meestal ook een ziekte waar die pijn uit voortvloeit, toch?