Ouderbetrokkenheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Ouderbetrokkenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:41

ik ben ook zo een einzelganger......... ik heb graag mensen om me heen, heel graag zelfs....... maar geef mij een paar uur alleen, en hemellief wat kan ik daarvan genieten....... zij dus ook! Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:55

En toch vraag ik me theoretisch pedagogisch gezien of dat dit wel goed is voor een kind.
Waarom zeg ik theoretisch omdat dit het enige is dat ik ken, ben duidelijk niet geboren met een mama gen Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:08

Haha! Haha!

ach........ wenselijk is anders.......... ik had ook liever een Margrietmoeder geweest......... alleen mijn leven is anders gelopen.

Gelukkig heb ik een kind dat lekker in haar velletje zit, die evenwichtig is EN de zelfstandigheidsgen van haar mamma en pappa sterk heeft ontwikkeld......

Voor 210000 kinderen had mijn manier van leven niet gekund....... voor haar wel Lachen

en om ervoor te zorgen dat ze met mijn manier van leven later geen problemen krijgt, zorg ik voor een goede kindertherapeut waar ze eens in de maand al haar frustries over haar moeder kwijt kan Lachen Toevallig is dat ook MIJN therapeut dus haar geheimen zijn bijn mijn therapeut heel veilig, echter wordt ik wel gestuurd Lachen ..........

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 19:55

Wat goed zeg, dat is wel fijn dat je dat zo hebt geregeld. Was het nodig of is het preventief?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:00

Is preventief........ ik ben 40 en loop met issues te dealen uit mijn jeugd.............. (en ik heb een leuke jeugd gehad Lachen maar toch) Lachen

ik wil niet dat Sanne straks mijn leeftijd is en tegen dezelfde muren opbotst Lachen dus gewoon lekker preventief Lachen

ze kleurt, tekend, knutseld, speelt met poppenhuizen, verteld haar donkerste diepste geheimen, kan haar ei kwijt..... kan daar alles kwijt wat ze niet bij mij kan........... en Yvonne dealt ermee.........

Yvonne verteld me helemaal niks over wat Sanne daar doet, zegt en vind.......... helemaal goed, ik hoef ook niet alles te weten...... maar ze kan het wel kwijt! Lachen

Sanne en ik gaan daar nog eens samen ruzie maken.......Sanne vind het moeilijk om ruzie te maken met mij, dus gaan we leren ruzie maken Haha! Haha!

ook wel weer leuk Lachen Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:05

Volgens mij heb je een pracht van een meid Ja

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 20:05

samen ruzie maken is inderdaad een onderschat onderwerp. Ik probeer Arwen ook bij te brengen dat je prima ruzie met iemand kunt hebben, als je het maar weer goed maakt is daar niets mis mee.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:07

In het (voortgezet) onderwijs krijg ik veel te maken met zorgzame en betrokken ouders Lachen , maar af en toe maak ik ook dingen mee waarvan de rillingen over m`n rug lopen. Sommige ouders hebben geen idee wie, wat of hoe hun kinderen eigenlijk zijn Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:11

katiavl schreef:
Volgens mij heb je een pracht van een meid Ja

ben ook iets meer dan een beetje trots op haar Haha! Haha!

Ik ben geen doornsee moeder........... vorige week zaterdag is ze de hele nacht alleen thuis geweest, en als ik dan bel dan krijg ik zo een vermoeid toontje als in ?" waar bemoei je je mee" ?

en als we dan vanavond weer gewoon bloemkool zitten te eten aan tafel, dan is het weer zo een klein meiske..........

ben trots op het kind, die toch dealt met haar absoluut niet margriet moeder Haha! Haha!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 20:30

Een collega van me gaat ook zo relaxed met haar dochters om, zij zijn inmiddels 18 en 15, gaat allemaal prima. De dames redden zich goed, zijn heel zelfstandig en als er iets is, trekken ze wel aan de bel.
Zelf zou ik dat niet kunnen, ik zit er wat meer bovenop, soms wel te veel misschien, daarom heb ik daar altijd wel respect voor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:35

Alet74 schreef:
samen ruzie maken is inderdaad een onderschat onderwerp. Ik probeer Arwen ook bij te brengen dat je prima ruzie met iemand kunt hebben, als je het maar weer goed maakt is daar niets mis mee.

ruzie maken is zo een wezenlijk onderdeel in je leven Lachen en dan kan je beter oefenen op iemand die toch onvoorwaardelijk van je houd Lachen alleen zijn nou dat even net de lastigste mensen om ruzie mee te maken......

In mijn geval zeker, ik ben heel dominant van karakter......... en ik kan mijn kind een hoek in skuppen zonder haar aan te raken.......... dus dat is weer iets wat ik moet leren... Ik ben blij met onze Yvonne Haha! Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:39

Ruzie maken is inderdaad "goed" zo leren ze conflicten oplossen wat belangrijk is voor later.
Maar even belangrijk is een flexibele moeder en vind het wel leuk dat je dan zegt dus dat is iets wat ik moet leren.

Leuk topic trouwens ik lees hier telkens wat ik geleerd heb

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:43

ik ben niet foutloos hoor........... zeker als moeder niet Haha! ik heb de mazzel dat ik een heel makkelijk zelfstandig kind heb...... en ik dus ruimte heb om mijn fouten te maken Haha!

Dat is ook een van de redenen dat ik uiteindelijk ook Sanne bij mijn eigen therapeut onder gebracht heb preventief........... mijn therapeut kent mij, kent Sanne.......... Sanne hoeft niet gestuurd te worden, ik in sommige dingen wel Haha! : D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:43

volgens mij lijken kinderen meestal op hun ouders, ouders vormen hun kinderen voor een groot deel. En om dan weer terug te komen op het topic, volgens mij zijn veel ouders, zoals uums zegt, zich er vaak helemaal niet bewust van van waar hun kind zich mee bezighoudt, wat hij/zij wel en niet leuk vindt, dat soort dingen.
Mijn schoonouders beheersen die kunst ook niet, vroegen een tijd geleden aan mij hoe het met mijn studie ging - hier ben ik een jaar of 8 geleden mee gestopt. Daar valt mijn mond van open. Ze zullen ook nooit vragen hoe het met hun kleinkind gaat of hoe ze het op school vindt... Dat begrijp ik dus niet, totale desinteresse. Bij mij thuis was het vroeger niet de vraag of je verder ging leren na de middelbare school, maar wat je ging leren. Bij mijn man thuis was dat geen onderwerp van gesprek, hij is nooit gestimuleerd om verder iets te gaan doen. Dat is wel jammer. Als ouder heb je naar mijn mening de taak om je kind te stimuleren en te motiveren, haal eruit wat erin zit op een prettige manier (dus niet pushen tegen beter weten in), dus passend bij het kind. Kunnen jullie je daar in vinden of vind je dat een kind helemaal zelf zijn weg in dit soort dingen moet vinden?

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:10

Alet74 schreef:
Als ik kijk naar gezin 2, vraag ik me bijvoorbeeld af of er niet een deel van de levensverzekering vrij is gekomen waardoor moeder zich niet over de kop hoeft te werken. Als dat niet zo is, zou ik zeggen 'verkopen die handel' en ga goedkoper wonen zodat je wel tijd voor je gezin hebt, je werkt om te leven en je leeft niet om te werken

Ben ik het niet helemaal mee eens, mijn ouders zijn uit elkaar gegaan toen ik heel jong was een jaar of 4 en mijn moeder, die toen een jaar of 23 was die mocht in het huisje blijven waar wij woonden. dat was eigelijk al vrij klein maar mijn moeder heeft zich wel de tandjes moeten werken om ons zo normaal mogelijk te kunnen laten leven. dat betekende dus overdag naar werk,twee banen, en 's avonds nog bijklussen. ze was de hele dag drukdrukdruk met werk, en mijn oma pastte vaak op mij en ging mee naar school ed.
dus nee,ze had weinig tijd voor schooluitjes (ik zeg niet nooit) maar zelden. ik heb er niks van opgelopen en ben mijn moeder eigelijk best dankbaar dat dat toen zo gegaan is.

Dus nee je kan inderdaad niet zomaar oordelen over wel of niet betrokken zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:35

@KiWiKo, het klinkt alsof je een goeie band hebt met je dochter. Volgens mij heb ik ook een goeie band met mijn zoontje, maar ben ik alleen TE voorzichtig.
Ik vraag me alleen af als je weg bent en haar dus haar eten laat regelen of die nacht alleen laat er wel een buur of familie/vrienden in de buurt zijn, mocht er iets zijn? Niet dat je het fout doet, maar in hoeverre heb je er vertrouwen in dat het kan nu op deze leeftijd? Of is de omgeving erg veilig?
Vraag dit puur, omdat ik dus TE voorzichtig ben, maar soms dus mezelf verdedig dat het door de buurt ook gegrond is.....( wat overigens vandaag maar weer eens is gebleken, maar dat is een ander probleem )
Je weet het natuurlijk nooit zeker en bij goede afspraken moet veel kunnen. Zeker als je dochter zich daar ook goed bij voelt verder.
Ik ben wel al zo ver dat ie overdag weleens even alleen zit als ik te laat ben ofzo, dat gaat prima verder. Hij is ook zeker te vertrouwen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 01:16

Ik wil even iets zeggen over prioriteiten, maar dan op de langere termijn.
Mijn moeder was vroeger altijd bij mij op school: deed de schoolkrant, zat in de ouderraad, ging altijd mee op schoolreisje, etc. (Beetje doorgeschoten zelfs, zodat de school zich afvroeg of het wel goed voor mij was...). Zij koos er dus voor om niet werken, en dat werd destijds enorm toegejuicht.

Maar nu ik zelf ik zelf al een tijdje in het arbeidsproces actief ben vind ik het heel jammer dat mijn moeder geen idee heeft wat het betekent om te werken, om een baas te hebben, om een zakelijk conflict te hebben, om te solliciteren, om je eigen geld te beheren, etc. Ik kan haar nooit om advies vragen. Ze kan zich niet eens inleven in mijn situatie. Je zou kunnen zeggen dat mijn moeder op dit moment voor mij tekort schiet.

Ik had denk ik liever had gezien dat mijn moeder zichzelf wat meer door had ontwikkeld (en dus vaker nee had gezegd tegen klusjes op school), zodat ze nu meer voor mij had kunnen betekenen. Een kind heeft zijn ouders ook nog nodig op latere leeftijd.

Ik vind dus dat je niet kunt zeggen dat moeders die actief op school zijn per definitie goed bezig zijn, en anderen niet. Ik denk persoonlijk dat (part-time) werkende moeders de beste moeders zijn, en al goed bezig zijn als ze het redden om er na schooltijd voor hun kinderen te zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 01:39

Ja, daar heb je wel gelijk in hoor. Mijn moeder werkte en ik vond het prima, maar haar vrije dag eiste ik wel op. Was nog jong, dus niet bewust, maar realiseer ik me nu wel.
De zaak was op maandag dicht en zelfs toen we al samen werkten, wilde ik nog altijd op die maandag iets doen.....Zat of zit er zelfs nog zo erg in, maandag is maandag en dat leren we maar niet af........

Betrokkenheid houdt ook meer in dan van alles doen. Ik vond veel hulpmoeders echte geen fijne mensen en was dan blij dat mijn moeder niet ''zo'' was.

Betrokkenheid kan op zoveel manieren. Ik doe de dingen die ik kan en wil doen voor school of sport. Maar ook is het belangrijk dat je betrokken bent bij school, als hij thuis zijn verhaal verteld, werk laat zien, opdracht moet doen etc.

Het is soms ook wel moeilijk. Je moet je inleven, ook als je kind totaal andere interesses heeft bijv. Mijn zoontje houdt van voetbal, prima........Mijn moeder ging mee naar wedstrijden van mij met paardrijden, maar was niet zo van een goed gesprek of samen huiswerk maken, knutselen, spelletje doen, voorlezen. Ik neem het haar niet kwalijk, ze heeft dat gewoon niet, maar wilde het zelf wel per se allemaal doen en altijd achter mijn kind staan.
Ik hoop dat hij me dan ook altijd betrokken bij zijn leven laat zijn.......Dat doe ik namelijk wel nog steeds, mijn moeder bij ons leven betrekken waar dat past.

Ik denk dat de school bijv best merkt dat ouders betrokken zijn, ook al kunnen of willen ze geen dingen voor school betekenen. Kinderen vertellen wel wat ze meemaken en ondernemen met de ouders. Of klagen best als hun ouders nooit bij wedstrijden komen kijken. ( en ze zijn er echt, dat je met verzamelen elke keer op dezelfde staat te wachten die zich weer heeft verslapen en wij het kind konden ophalen, dat dan zelfs zonder broodje met ons mee kon rijden, maar er nooit iets van die ouders kwam. Niet voor ons, maar voor hun eigen kind, dat is erg...........)
Ik heb al ergens geschreven dat een jongen in de klas ook gewoon vertelde 2 jaar terug dat ie gewoon geen hulp krijgt bij spreekbeurt oefenen, boekbespreking etc, waar je thuis wel nog mocht helpen in het begin. Ook had hij dat eerste jaar van surprises er geen gemaakt. Hij wist niet eens wat het was, dus een ander kind had gewoon als enige niks. Briefje is thuis dus niet gelezen. dat vind ik wel erg, maar er verandert helaas niks daar. Ik snap dat ze werken, maar niet 24/7. Je hebt wel kinderen gekregen en je kan niet ALTIJD ze aan hun lot overlaten en best wel eens interesse tonen, helpen, praten of samen iets doen etc.......Hoort er wel een beetje bij ook.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 02:03

superpony schreef:
.

Ik denk dat de school bijv best merkt dat ouders betrokken zijn, ook al kunnen of willen ze geen dingen voor school betekenen. Kinderen vertellen wel wat ze meemaken en ondernemen met de ouders. Of klagen best als hun ouders nooit bij wedstrijden komen kijken. ( en ze zijn er echt, dat je met verzamelen elke keer op dezelfde staat te wachten die zich weer heeft verslapen en wij het kind konden ophalen, dat dan zelfs zonder broodje met ons mee kon rijden, maar er nooit iets van die ouders kwam. Niet voor ons, maar voor hun eigen kind, dat is erg...........)
Ik heb al ergens geschreven dat een jongen in de klas ook gewoon vertelde 2 jaar terug dat ie gewoon geen hulp krijgt bij spreekbeurt oefenen, boekbespreking etc, waar je thuis wel nog mocht helpen in het begin. Ook had hij dat eerste jaar van surprises er geen gemaakt. Hij wist niet eens wat het was, dus een ander kind had gewoon als enige niks. Briefje is thuis dus niet gelezen. dat vind ik wel erg, maar er verandert helaas niks daar. Ik snap dat ze werken, maar niet 24/7. Je hebt wel kinderen gekregen en je kan niet ALTIJD ze aan hun lot overlaten en best wel eens interesse tonen, helpen, praten of samen iets doen etc.......Hoort er wel een beetje bij ook.

Wat erg zeg, vooral voor het kind. Ik kan me niet voorstellen dat je zo NIET geinteresseerd kunt zijn in je kind. Ik was een keer vergeten mijn jongste van 5 haar gymkleren mee te geven. Ze kwam helemaal overstuur thuis want ze had van de juf op haar kop gehad omdat ze geen gymkleren bij zich had en had dus ook niet mee had mogen doen Stoom uit je oren Dan denk ik...spreek MIJ daar dan op aan en niet dat kind. Die kan er niks aan doen als ik een keer iets vergeet en dat heb ik die juf ook gezegd! Maar voor mijn dochtertje vond ik dat erg vervelend. Dat kind voelde zich er zo rot onder Ach gut

Ik werk ook, 30 uur in de week. Daarnaast gezin, paarden en de rest van de beestenbende en tot voor kort ook nog een studie erbij. Dus veel tijd om te helpen op school heb ik niet. Wat ik wel doe is ieder jaar op de sportdag van school helpen. Daar neem ik een dag voor vrij en die kids van mij vinden dat helemaal geweldig. Maar ik sta dus alleen op woensdag op het schoolplein en mijn vriend, die ze de rest van de week brengt en haalt, heeft al van verschillende moeders commentaar gehad vanwege het feit dat ik werk. (Hij werkt ook, maar kan zijn tijden aanpassen en ze dus brengen en halen) Maar mijn ervaring is dat werkende moeders en dan met name degene die meer dan de schooluren draaien qua werk toch nog steeds het stempel "niet betrokken (genoeg)" opgeplakt krijgen. Hier in het dorp wel tenminste. En dat vind ik jammer. Ieder maakt een eigen keuze daarin. Maar ik weet precies wat er speelt bij mijn kinderen omdat ik voor het naar bed gaan een klets-halfuurtje heb ingelast. En dat vinden de kids super gezellig.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:07

Alet74 schreef:
Mijn schoonouders beheersen die kunst ook niet, vroegen een tijd geleden aan mij hoe het met mijn studie ging - hier ben ik een jaar of 8 geleden mee gestopt. Daar valt mijn mond van open. Ze zullen ook nooit vragen hoe het met hun kleinkind gaat of hoe ze het op school vindt... Dat begrijp ik dus niet, totale desinteresse. Bij mij thuis was het vroeger niet de vraag of je verder ging leren na de middelbare school, maar wat je ging leren. Bij mijn man thuis was dat geen onderwerp van gesprek, hij is nooit gestimuleerd om verder iets te gaan doen. Dat is wel jammer. Als ouder heb je naar mijn mening de taak om je kind te stimuleren en te motiveren, haal eruit wat erin zit op een prettige manier (dus niet pushen tegen beter weten in), dus passend bij het kind. Kunnen jullie je daar in vinden of vind je dat een kind helemaal zelf zijn weg in dit soort dingen moet vinden?

Dit is voor mij wel een heel groot stuk herkenbaarheid en ik vind dat je absoluut gelijk hebt.
Ook mijn schoonouders hebben nooit wat gedaan om hun kinderen te stimuleren. Dat deel heb ík bij mijn echtgenoot voor mijn rekening genomen evenals de financiering van zijn studie.
Het vervelende daarvan is dat zij vinden dat ik mijn man omhoog gejaagd heb en ik lig dus niet echt lekker in de familie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:45

Ik wil mijn kind wel vrij laten in de keus die hij maakt straks. Hij moet volgend jaar naar de middelbare en maakt zich enorm druk om de CITO. Hij kan HAVO?VWO en legt de lat te hoog, omdat hij per se alleen VWO advies wil. Nu kon ik wel goed leren, maar heb mijn school verknald. Zijn vader kon minder makkelijk leren, maar heeft zich op zijn gebied wel omhoog gewerkt en alles afgemaakt.
Ik zeg 100x dat ik evenveel van hem hou en vind het wel moeilijk dat hij de lat zo hoog legt voor zichzelf. Ik wil er niet zoveel druk op hebben. Maar ik vind ook idd dat hij moet doen wat ie kan en er het beste uit moet halen.
Maar je moet wel geinteresseerd zijn en hem steunen in de keuzes die je kind maakt. Ook altijd vragen of laten praten over zijn dingen is al fijn voor het kind.

@Maikeltje, ik vind dat ook sneu. dat jongetje had eerst een slechte naam in de klas, maar nu wordt ie de laatste jaren goed opgevangen door de groep en doet zelf harder zijn best. Maar bij een boekbespreking of iets, zegt hij rustig dat niemand hem helpt midden in de klas en dat is rot. gelukkig zegt ie het en wordt er wel wat mee gedaan. helaas is het in dit gezin met de oudere jongens ook zo gegaan en zijn die ook niet even lekker terecht gekomen tot nu.......

Ik ben ook nog nooit het tussendoortje vergeten en denk zoveel mogelijk aan alles idd zoals gymkleding. Maar de kids worden er idd op aangesproken. Mijn zoontje zat met 8jaar al in voetbalselectie en toen hij een keer niet de goeie sokken bijn zich had, mocht hij niet trainen, omdat ze vinden dat het erbij hoort dat je zelf je spullen in orde hebt. Ik had daar wel moeite mee, maar die jongens zijn dan zo fanatiek dat ze het liever willen accepteren en in de selectie spelen en dan moet je afwegen wat belangrijker is. Als je kind daar voor leeft ga je hem ook niet dat afnemen vanwege regels die mij niet aanstaan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:36

Heeft hij faalangst superpony?

@Kiwiko: een moeder die geen fouten maakt moet nog geboren worden denk ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:16

katiavl, dat niet zozeer. Hij legt wel altijd de lat hoog voor zichzelf en kan best teleurgesteld zijn als iets niet lukt. Je kan het misschien ook wel faalangst noemen. Hoewel ik dat meer vind dat de lat hoog leggen voor jezelf.
Gekke is dat ik vroeger dat ook had en mijn moeder slecht omging met de teleurstellingen van mij. Daardoor laat ik hem juist weten dat ik altijd van hem hou en hij iets moet doen wat hem gelukkig maakt. In deze klas ligt het niveau best hoog en het is een hechte groep die er echt mee bezig zijn. Het zijn wel gezonde, sportieve en ook stoute kids, maar toch heel erg prestatie gericht. Komt ook niet door de leraren, want in groep 5 hadden ze een echte leer juf, in groep 6 kregen ze 2 meesters die versteld stonden in deze groep en nu in 7 en 8 hebben ze deze juf, die even iets anders is, maar ze weinig hoeft te motiveren.......

Elke ouder maakt idd fouten. Vind dat best jammer eigenlijk, omdat je maar 1 kans krijgt en het allemaal zo snel gaat. Ik denk alleen dat de mensen die bewust zijn en ook als ouder mee ontwikkelen ook wel betrokken zijn.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:21

Silvaantje, maar de situatie waar ik op reageer is ook weer een hele andere dan die waar je over spreekt. Niet te vergelijken. En misschien lukt het in de praktijk helaas niet altijd om te werken om te leven.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:50

Ik vind niet dat je alleen een betrokken ouder bent als je helpt op school Knipoog.
Ik vind wel dat iedereen hier best tijd voor vrij zou kunnen maken.
Dat je dat eigenlijk niet wilt is iets anders, kun je ook best zeggen, vind ik.
Enkelen in dit topic doen dit dan ook.

Ik ben vrij flexibel in het indelen van mijn tijd (is ook een nadeel voor iemand die zo chaotisch is, als ik) en ga dus ook wel mee als vervoer bij uitstapjes bij onze dochter in groep 1.
Handig is ook dat ik bijvoorbeeld niet alleenstaand ben en dat wij ervoor gekozen hebben dat papa meer werkt, zodat mama dit minder kan/hoeft te doen. Tja klink ideaal, maar biedt dus ook geen carriéreperspectief.
Tja het leven draait gewoon om keuzes maken.

@Kiwiko: het feit dat jij je zorgen maakt om de emotionele gesteldheid van je dochter, maakt je voor mij al een betrokken ouder, hoor Knipoog