hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:21

wederom BCS, wat heeft inkomen met intelligentie te maken?? en trouwens van dat soort opmerkingen als "sneu he" maak je volledig zelf, ik heb verder weinig mensen hier zo horen praten...

je zeg het wel correct, intelligentie is niet te METEN aan een opleiding maar het heeft vaak toch wel met elkaar te maken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:21

Ing schreef:
kim, ik bedoel het niet negatief hoor! ik heb ook een HBO opleiding gedaan (communicatie) en daarin heb ik ook blokken gehad die afgeleid zijn van de wetenschap (o.a psychologie). Logisch, lijkt me. Maar de vorm waarmee gewerkt wordt met de theorieen is heel anders: meer vertaald naar de praktijk dan dat het met de wetenschappelijk 'zoektocht naar de werkelijkheid' te maken heeft. Mijn beste vriendin doet ook pabo, en duik geregeld haar stof in, vandaar dat ik er wel iets over kan zeggen.

Misschien een rare vraag. Maar stel dat je opgroeit in een gezin met een ouder met een persoonlijkheidsstoornis. Kan iemand die psychologie als vak heeft op school, maar in een "normaal" gezin is opgegroeid dan ooit echt begrijpen hoe het voor een kind is om een ouder te hebben met een persoonlijkheidsstoornis? Weet de "ervaringsdeskundige" in dat geval dan niet meer dan iemand die de stof uit boeken heeft?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:24

BCS schreef:
Adil18 schreef:
Dit is een mening en geen feit, hoewel ik ook schreef dat mijn vader mijn uiteindelijke keuze zou accepteren, zij het met moeite, ook als het niet de zijne was geweest. Maar zoals gezegd heb je volgens mij niet alles gelezen.

En ik zal me er in vervolg van onthouden Duits te praten en jou een Mädel te noemen, dat was ook niet nodig geweest, dus sorry...! Bloos

"Zij het met moeite" Ik vond dat zo verschrikkelijk van ouders. Tevens houden zulke ouders ook altijd hun kinderen enorm strak. Ik zou niet met ouders kunnen leven, die eigenlijk totaal niet achter mijn keuze kwa partnerschap zouden staan. Het enige wat je als ouders wilt zien, is toch dat je kinderen zielsgelukkig zijn? Zij het met een vuilnisman of een advocaat. Ik ben blij dat ik maar uit een simpel gezien kom. Wij zijn allemaal harde werkers, en door onze ambitie, vlotte babbel en wilskracht hebben wij het stuk voor stuk allemaal voor elkaar gekregen.

Mijn vader is CV monteur (sneu he?) maar hij is wel leidinggevend van al het personeel dat er rondloopt, en heeft een salaris waar je u tegen zegt, maarja, hij loopt wel in een kloffie, en rijd in een bus Clown

Mijn moeder is directie secrateresse, doet ze al jaren, klinkt simpel, maar wij hebben thuis nooit iets te klagen gehad.
Wij zijn heel zelfstandig opgevoed.

Ze hebben op de Mavo over mijn broer gezegd "Het word nooit wat met jou leven" hij heeft zijn examen gehaald, heeft 2 maanden op een MBO opleiding gezeten, waarbij het totale systeem van de school gekraakt heeft, en werd weggehaald door een behoorlijk groot bedrijf, waar hij meteen als net 18-jarige jongen bezaaid werd met een auto, bonussen, en heel veel vrijheid, en kans op ontwikkeling. Hij werkt nu systemen uit voor de FBI. Niet geheel onverdienstelijk voor iemand met een Mavo diploma, en het advies "Jij zal het nooit maken in het leven".

Mijn oom is een simpele Rotterdams straafschoffie, maar hij is wel Directeur van een Oliemaatschappij, waar hij in zijn eentje voor zo'n 3 miljoen omzet zorgt per jaar...

Wij allen hebben NOOIT doorgestudeerd.............

En dan is intelligentie te meten aan een opleiding? Ik dacht het niet......

Dat zijn de gouden verhalen alla het krantenjongetje die milionair werd...Voor sommige mensen wordt het waar (mijn oom...!), voor anderen (het meerendeel) blijven het utopische gedachten...

Hoewel...Mijn oom heeft een bedrijf kunnen opzetten met het geld van mijn tante. Zij erfde het van haar ouders...Haar vader was een succesvol en geleerd zakenman die vier fabrieken bezat...Dus ik heb niet een sterk voorbeeld: het voert allemaal terug op intelligentie (en geluk) Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:26

Nou adil, ik denk dat je iets beter in het leven moet stappen, en het bedrijfsleven in moet gaan, en een onderzoek moet gaan houden hoeveel die het gemaakt hebben, nu daadwerkelijk gestudeerd hebben Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:26

Zwerte schreef:
wederom BCS, wat heeft inkomen met intelligentie te maken?? en trouwens van dat soort opmerkingen als "sneu he" maak je volledig zelf, ik heb verder weinig mensen hier zo horen praten...

je zeg het wel correct, intelligentie is niet te METEN aan een opleiding maar het heeft vaak toch wel met elkaar te maken.

Niks met inkomen, het is een verlengde van het feit -dat hier gesteld word- dat hoogopgeleide ook betere banen zouden hebben, en dus beter zouden verdienen.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:27

Himyar schreef:
Misschien een rare vraag. Maar stel dat je opgroeit in een gezin met een ouder met een persoonlijkheidsstoornis. Kan iemand die psychologie als vak heeft op school, maar in een "normaal" gezin is opgegroeid dan ooit echt begrijpen hoe het voor een kind is om een ouder te hebben met een persoonlijkheidsstoornis? Weet de "ervaringsdeskundige" in dat geval dan niet meer dan iemand die de stof uit boeken heeft?

Dat is ook een beetje het probleem denk ik.. Sociologen en psychologen en zo hebben hun kennis veelal uit boeken en dat is allemaal leuk en aardig maar als je bepaalde dingen hebt meegemaakt ben je toch "rijker" dan wanneer je alleen maar boekenkennis hebt.
In het opzicht van daadwerkelijk weten hoe het voor zo'n kind is met een dergelijke ouder ben je als persoon die dat heeft meegemaakt inderdaad deskundiger denk ik. Alleen om de vertaalslag te maken naar theorie heb je echt die opleiding daarvoor nodig.. Tenminste zo kijk ik er tegenaan Tong uitsteken

Nog een voorbeeld: Ik ben als kind heel veel gepest. Ik heb toen een cursus gevolgd die lijkt op de hedendaagse Kanjertraining. Dat werd geleid door 2 dames die een sociale opleiding gevolgd hebben maar zelf nooit gepest zijn of er zo in betrokken zijn geweest dat ze het kunnen 'voelen'. Dat merkte ik echt heel erg en dat maakte ook dat ik er niks aan had.. Hoe kun je pesters en gepesten helpen als je de ervaring niet hebt en alleen kennis uit het boekje hebt..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:28

die link gaat lang niet altijd op... ik vind het gewoon een raar voorbeeld en snap totaal niet wat jouw rijke oom te maken heeft met deze discussie... hij heeft geen opleiding gedaan maar is wel rijk, wat zegt dat over intelligentie? helemaal niks volgens mij...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:29

BCS schreef:
Nou adil, ik denk dat je iets beter in het leven moet stappen, en het bedrijfsleven in moet gaan, en een onderzoek moet gaan houden hoeveel die het gemaakt hebben, nu daadwerkelijk gestudeerd hebben Clown

Wanneer heb je het gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:29

Pfffffffff Zwerte asjeblieft zeg. Een beetje logisch nadenken zou echt geen kwaad kunnen hoor.

Denk je dat iemand zomaar geld verdiend?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:30

Zwerte schreef:
die link gaat lang niet altijd op... ik vind het gewoon een raar voorbeeld en snap totaal niet wat jouw rijke oom te maken heeft met deze discussie... hij heeft geen opleiding gedaan maar is wel rijk, wat zegt dat over intelligentie? helemaal niks volgens mij...

Absoluut waar...!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:31

BCS schreef:
Pfffffffff Zwerte asjeblieft zeg. Een beetje logisch nadenken zou echt geen kwaad kunnen hoor.

Je geeft praktisch zelf bij al je voorbeelden toe dat die mensen het wel getroffen hebben! Ze hebben dus ook echt GELUK gehad...Dat heeft dus inderdaad niks met intelligentie te doen...

EDIT: aaaah, ik moet echt weg!!! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:32

Zwerte schreef:

ik denk dat je met doorzettingvermorgen en een fatsoenlijk concentratie vermogen, veel makkelijker een opleiding haalt, dan met intelligentie..

Ik heb het behoorlijk vaak zien gebeuren hoor, mensen die op het gymnasium beginnen en op de mavo eindigen...
En als ze zo dom waren geweest, waren ze uberhaupt nooit op het gym terecht gekomen..

En volgens mij komt het ook behoorlijk vaak voor dat ze op de basisschool al zeggen van 'die heeft de intelligentie wel, maar het karakter niet' .

Ne, opleidingen en intelligentie met elkaar vergelijk vind ik echt bull.. Het enige wat je mss kan zeggen is dat iemand met echt een beperkte intellgentie nooit de universiteit zou halen... Maar met een gemiddelde intellegentie, en een hoop doorzettingsvermogen etc. lijkt universiteit me niet onmogelijk... En iemand die behoorlijk slim is kan net zo goed MBO1 of 2 doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:32

En ik praat nu met zogezegde hoogopgeleide?

Kom op, doe eens realistisch. Wel opvallend dat wij allemaal geluk hebben gehad niet waar? Met geluk krijg je geen goede baan, je kan hem misschien krijgen, maar het is ook een kwestie van hem behouden.

Maar misschien ken je dat gevoel niet als je ergens voor hem moeten knokken. In dat geval begrijp ik jullie ondoordachte reacties wel.

Huh, wat bedoel je nou? Blond

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:33

BCS rules!
haha ik vind je uitleg geweldig! ik kom echt uit een nerd familie met keurig hoogopgeleide burgers. wat niet wil zeggen dat ik dat ook helemaal ben Duivel , maar volgens het profiel (geen strafblad, nooit blijven zitten, geen schulden,geen drugs, enzovoorts) wel dus. Maar mijn opperste respect gaat uit naar de lui die jij beschrijft,. zo heb ik 2 vrienden, een home-made multimiljonair met een paar honderd man personeel waartegen gezegd werd dat hij nog te dom was voor de 'lomschool' en een interimmer met mavo+ die per week verdient wat ik in een maand meeneem als beleidsadviseur. hilarisch toch - ik gun het ze van harte en ben apetrots op ze! Ik merk wel dat zulke succesvollen heel erg goed zijn in een specifiek iets (bijvoorbeeld leidinggeven of zoals je broertje met ict systemen) wat wel soms een "ander soort" intellect is dan dat ik heb heeft; bijvoorbeeld in analyseren van gegevens of het schetsen van gevolgen van cirisistendensen voor de samenleving.en dus staat inkomen zeker niet gelijk aan algemeen intellect.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:33

jemig wat typen jullie snel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:34

Menino schreef:
Ne, opleidingen en intelligentie met elkaar vergelijk vind ik echt bull.. Het enige wat je mss kan zeggen is dat iemand met echt een beperkte intellgentie nooit de universiteit zou halen... Maar met een gemiddelde intellegentie, en een hoop doorzettingsvermogen etc. lijkt universiteit me niet onmogelijk... En iemand die behoorlijk slim is kan net zo goed MBO1 of 2 doen...

Vergelijk het met de uitspraak "Elk paard kan de Z halen".
Uitzonderingen daar gelaten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:34

Ik heb een IQ van 127, maar toch alleen maar een MBO diploma Tong uitsteken Mijn vriend heeft HBO gedaan en heeft ook een hoog IQ.

We passen gewoon goed bij elkaar omdat we humor delen, beiden rustig zijn en gewoon altijd lol hebben met elkaar Haha!

Ligt niet aan je opleiding, het ligt aan je eigen IK Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:35

Zoals altijd bij dit soort topics: wat komen hier veel vooroordelen voorbij Bloos!
Adil18 schreef:
Noem me dom, maar deze zin is in mijn ogen zo tegenstrijdig als de pest Clown

Adil, in een andere discussie mocht ik jou ook niet veroordelen omdat jij meer 'inside information' had over een bepaald onderwerp, nou doe dit nu dan ook niet

Ik ben 35, ongeveer 20 jaar geleden heb ik mijn opleiding door omstandigheden niet afgemaakt.
De situatie zou nu al vanaf de basisschool héél anders zijn aangepakt dan 20 jaar geleden, ik heb daar erg lang mee gezeten, met wat er allemaal gebeurd is.
Mijn IQ is nog steeds (ondanks dat ik al 20 jaar van school ben) ver boven gemiddeld, mijn EQ soms ver onder gemiddeld (ik heb moeite mijn emoties te beheersen bijv.) en vooral dat laatste loop ik tegenaan!
Maargoed, mijn leven is niet over roosjes gegaan en ik heb nooit mijn diploma meer gehaald, omdat ik het financieel en in mijn dagelijkse leven niet kon opbrengen.

Mijn ex kwam uit een andere cultuur; universitair diploma en ontzettend slim, handig, enz. Maar filosoferen, praten, discussiëren kan hij niet.
Zijn familie (ergens van het platteland vandaan, wereldvreemd) had liever een meisje uit zijn eigen cultuur want ik ben te mondig, te geëmancipeerd, de vrouwen daar moeten thuis volgzaam en lief zijn en de man verzorgen en niet tegenspreken.

Zijn familie had 'het beste met hem voor' dus hebben ze mij niet geaccepteerd. Geweldig, zo'n liefhebbende familie Scheve mond

Overigens heb ik in mijn vrienden- en kennissenkring meer mensen die hoger opgeleid zijn dan ik, dan lager (lager kan bijna niet Lips are sealed ) en er zijn maar weinig mensen die altijd maar zin hebben in of zelfs in staat zijn tot echt diepgaande discussies. Bijna niemand, eigenlijk.

Ik wil hiermee zeggen, er zijn net zoveel kanten aan 1 verhaal, als dat er mensen op de wereld zijn Lachen
Laatst bijgewerkt door Nic op 17-10-08 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:35

BCS schreef:

pardon? een beetje respectvol discussieren kan ook geen kwaad.
Ik zal mezelf even nuanceren, misschien dat het dan logisch genoeg voor je is?
Misschien dat het vaak wel te maken heeft met opleiding, dat veel hoger opgeleiden meer verdienen dan lager opgeleiden (neem chirurg vs vuilnisman) maar het hoeft helemaal niks te zeggen, dat is mijn punt. Ik zal straks als beginnend dierenarts echt geen erg hoog salaris hebben maar wel een hoge opleiding. Zo kan iemand door goede communicatieve vaardigheden en veel ervaring en motivatie op zn werkgebied best heel hoog komen en daarmee superveel verdienen. Is dit automatisch te koppelen aan intelligentie? Zeker niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:36

Zwerte schreef:

Nou als ik BCS mag geloven, is het nou ook weer niet zo dat die oom rijk is geworden door de loterij te winnen..

En aangezien het niet een heel groot percentage van de nederlanders lukt om 3 miljoen te bezitten - door te werken - .. Lijkt het me toch wel logisch dat dat gepaard gaat met intelligentie en strategisch inzicht etc..

Ja of haar oom moet gerard joling ofzo blijken te zijn Huilen van het lachen

Himyar

Kim_89 schreef:
Nog een voorbeeld: Ik ben als kind heel veel gepest. Ik heb toen een cursus gevolgd die lijkt op de hedendaagse Kanjertraining. Dat werd geleid door 2 dames die een sociale opleiding gevolgd hebben maar zelf nooit gepest zijn of er zo in betrokken zijn geweest dat ze het kunnen 'voelen'. Dat merkte ik echt heel erg en dat maakte ook dat ik er niks aan had.. Hoe kun je pesters en gepesten helpen als je de ervaring niet hebt en alleen kennis uit het boekje hebt..

Ja, dat is nou precies wat ik bedoelde te zeggen!!
Ik vermoed dus zelf dat mijn moeder een PS heeft of in die richting neigt i.i.g., vermoedelijk NPS. Ik heb er veel over gelezen en ben ook lid van een forum voor volwassen kinderen van een ouder of ouders met NPS. En zoveel van wat ik lees is zo enorm herkenbaar, zowel bij mezelf als bij mijn moeder. Het probleem is alleen dat veel mensen met NPS dus niet bij een psychiater of psycholoog komen (alleen de mensen om hun heen die geen NPS hebben/ontwikkelen veelal wel, ik dus ook). Maar als een psycholoog/psychiater het zelf niet heeft mee gemaakt, dan kan die zich nooit echt helemaal in jou en de situatie verplaatsen, denk ik. Daarom heb ik heel veel aan de mensen op het forum.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 17-10-08 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

BCS schreef:
En ik praat nu met zogezegde hoogopgeleide?

Kom op, doe eens realistisch. Wel opvallend dat wij allemaal geluk hebben gehad niet waar? Met geluk krijg je geen goede baan, je kan hem misschien krijgen, maar het is ook een kwestie van hem behouden.

Maar misschien ken je dat gevoel niet als je ergens voor hem moeten knokken. In dat geval begrijp ik jullie ondoordachte reacties wel.

Huh, wat bedoel je nou? Blond

Was dat nou voor onzin....! Iedereen heeft een beetje geluk nodig in het leven! Lachen

Begreep ik het nou goed dat je broer een systeem had gekraakt en daarvoor werd weggehaald om bij een goed bedrijf te komen werken? Das geluk! Er zijn in Amerika mensen die de systemen van CIA, NSA en noem het maar op kraken en weet wat die krijgen? Droog brood en muf water in de gevangenis Clown

Pas voor de rest a.u.b. een beetje op, ik vind dat je met je opmerking buiten proporties begint te raken...er is een bepaalde lijn binnen discussies en jij bent die aan het overschrijden, tot we op het punt komen waar we niks meer doen dan elkaar beledigen, en dat zou jammer zijn Lachen

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:37

Heb niet alles gelezen, maar ik denk dat het verschil tussen mbo en de uni gewoon meer licht aan mentaliteit. Niet aan je IQ.

Tuurlijk zitten er domme mensen op het MBO, maar die zitten overal wel.
Ik doe nu MBO niveau 4 en dan interactiefe vormgeving. Ik wil hierna nog naar het HBO. Een jongen die ik ken, die heeft MBO gedaan en doet nu HBO managment. Maar hij was echt niet veel slimmer dan mij hoor. Alleen op zijn 'vakgebied' wel dan. Maar als ik hem iets uit wou leggen over wat ik leer, dan snapte hij echt maar de helft. En dat is bij heel veel mensen zo. *LOL*

En wij konden het gewoon goed vinden hoor Ja.

Vriendin van mij doet nu VWO examen jaar en zij vraagt mij altijd om haar te helpen met haar Engels. Ik ben met een 9.1 geslaagt voor Engels op mijn VMBO examen. Heb zins het examen nooit meer engels gehad. En toch ben ik er beter in dan zij.

Ik bedoel maar ^^. Ik heb ook VMBO moeten doen omdat ik de Cito niet mocht maken in groep 8, ze dachten dat ik hem toch niet zo best zou maken ivm dislectie en discalculie. Scheve mond

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 14:37

jongens, help, dit gaat nogal de verkeerde kant op! Volgens mij (ik weet t eigenlijk wel zeker) dwalen we af van waar het mij eigenlijk om ging: hoe zien relaties eruit tussen twee mensen die een verschillend niveau opleiding hebben gedaan? Zouden we daar weer naar terug kunnen gaan?

De discussie waar we nu in zijn beland is oeverloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:37

Zwerte, jij hebt zeker geen enkel idéé, hoeveel een vuilnisman verdiend Clown