'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: 'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:15

Volgens mij heeft bokt veel mensen die nog meer om dieren geven dan om mensen. Ach gut

Bij mij komt dit al voor sinds ik een klein meisje ben (schijn al gezegd te hebben tegen mijn vader dat dieren meer te vertrouwen waren dan mensen toen ik 6 was, uiteraard werd dit door de mens veroorzaakt. Bloos )..
DAt is natuurlijk al vrij bizar en als je ouder wordt wordt dat gevoel alleen maar sterker. ..

Echter betekent dit niet dat ik geen dier straf of kan eten. Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 02-10-08 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:15

pfff..
Tuurlijk helpt het wel als je vegatariër bent. Alle kleine beetjes helpen. Maar wat ik jammer vind van sommige vegatariërs is dat zij vaak betogen dat vlees zielig is e.d. Ieder zijn eigen keus, maar als je het doet voor de beestjes kies er dan naar mijn mening ook voor om veganist te worden, dan maak je echt een verschil voor de dieren..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:17

Magnummm schreef:
Twiggy, dat heb ik ook. Soms geef ik meer om de dieren dan om de mensen die in hetzelfde schuitje zitten.. Bloos

Ik ook. Ik neem het op voor de zwakkere en dat is toch wel het dier over het algemeen. Lachen
Maar kan ook tranen met tuiten huilen om mensen, hoor, als ik in het nieuws vreselijke dingen zie of boeken lees over de situatie in bepaalde landen......... (heb laatst enorm zitten huilen bij het boek 'Duizend Schitterende Zonnen', wat die vrouwen en meisjes moeten doorstaan daar, verschrikkelijk!!!).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:18

Olle schreef:
pfff..
Tuurlijk helpt het wel als je vegatariër bent. Alle kleine beetjes helpen. Maar wat ik jammer vind van sommige vegatariërs is dat zij vaak betogen dat vlees zielig is e.d. Ieder zijn eigen keus, maar als je het doet voor de beestjes kies er dan naar mijn mening ook voor om veganist te worden, dan maak je echt een verschil voor de dieren..

Ik heb dat ook wel eens overwogen, maar het is praktisch niet altijd mogelijk. Knipoog

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 14:19

Twiggy2008 schreef:
Magnummm schreef:
Twiggy, dat heb ik ook. Soms geef ik meer om de dieren dan om de mensen die in hetzelfde schuitje zitten.. Bloos

Ik ook. Ik neem het op voor de zwakkere en dat is toch wel het dier over het algemeen. Lachen
Maar kan ook tranen met tuiten huilen om mensen, hoor, als ik in het nieuws vreselijke dingen zie of boeken lees over de situatie in bepaalde landen......... (heb laatst enorm zitten huilen bij het boek 'Duizend Schitterende Zonnen', wat die vrouwen en meisjes moeten doorstaan daar, verschrikkelijk!!!).

Ja dat is ook o hoor, heb ook heus wel medelijden met de dieren. Maar ik heb ook zo iets. Als bijv ezels in India het beter hebben, hebben de mensen het vaak ook beter omdat de ezels dan beter en meer kunnen werken.. Wil niet zeggen dat eerst alle dieren alles beter moeten krijgen en daarna pas de mens. Ik wil alleen zeggen dat de dieren niet vergeten worden tegenover de mensen in nood..

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:20

Goh... waar maak je je druk om? En hulp krijg je van mij sowieso niet. Wat een achterlijk gedoe zeg.
Leer zelf eerst maar eens wat respectvoller te reageren naar mensen die hier hun brood mee verdienen. Je hebt geen idee waar je het over hebt. Heb je reacties gelezen en daar staat de nodige onzin tussen.
Prima als jij vegetariër wilt zijn maar kom niet met de onzin aanzetten die je van de site van de dierenbescherming plukt want als er 1 site niet uptodate is is het die... Daar staan de meeste antieke houderijsystemen op die je maar verzinnen kunt en die in ons land al lang niet meer gebruikt worden. Maar die in ieder geval heel zielig lijken. Maar het is natuurlijk wel beter voor het winnen van zieltjes.

Ik vind dat je als consument verplicht bent om meer te betalen als veehouders hun dieren op andere wijzen moeten houden. Het zijn enorme investeringen die deze mensen doen om aan de eisen van jullie als consument tegemoet te komen. Daarnaast staan deze mensen dag en nacht klaar voor hun dieren.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:44

Magnummm schreef:
Ik hoef me iig niet schuldig te voelen dat er ergens hier in NL vele dieren in kleine hokjes zitten, afwachtend tot ze dood op mijn bordje liggen.
Ik hoef me niet schuldig te voelen dat die dieren lijden voor mijn eetlust. Ik hoef me geen dierenmoordenaar te voelen.

Gelukkig respecteer jij zo te lezen wel de mening van vleeseters*. Lachen

* Ja, dit is sarcastisch bedoeld.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:46

Inderdaad Authentic. Respect moet wel van twee kanten komen.. Beetje hypocriet. Verward

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 14:57

CD28 schreef:
Goh... waar maak je je druk om? En hulp krijg je van mij sowieso niet. Wat een achterlijk gedoe zeg.
Leer zelf eerst maar eens wat respectvoller te reageren naar mensen die hier hun brood mee verdienen. Je hebt geen idee waar je het over hebt. Heb je reacties gelezen en daar staat de nodige onzin tussen.
Prima als jij vegetariër wilt zijn maar kom niet met de onzin aanzetten die je van de site van de dierenbescherming plukt want als er 1 site niet uptodate is is het die... Daar staan de meeste antieke houderijsystemen op die je maar verzinnen kunt en die in ons land al lang niet meer gebruikt worden. Maar die in ieder geval heel zielig lijken. Maar het is natuurlijk wel beter voor het winnen van zieltjes.

Ik vind dat je als consument verplicht bent om meer te betalen als veehouders hun dieren op andere wijzen moeten houden. Het zijn enorme investeringen die deze mensen doen om aan de eisen van jullie als consument tegemoet te komen. Daarnaast staan deze mensen dag en nacht klaar voor hun dieren.

WAAR haal ik die zogenaamd onzin vandaan? IN IEDER GEVAL NIETTTT VAN EEN OF ANDERE SITE! Ik heb de afgelopen maanden ook behoorlijk wat dierenhuisvesting gezien en daar werd ik niet vrolijk van.

Dit is mijn mening, en jullie mogen er toch ook van vinden wat jullie willen..
Ik zeg alleen dat het niet eerlijk is.

EN ik heb nooooit gezegd dat ik het de boeren niet gun, die hun dieren wél goed behandelen.
Ik ben namelijk juist een voorstander van biologisch Knipoog

Authentic; je bent blijkbaar alleen geinteresseerd wat daar staat, want anders had je ook gezien dat ik al 390 keer gezegd heb dat ik niks tegen vleeseters heb.
Dít stukje wat jij hebt gequote gaat over wat ik denk als SOMMIGE vleeseters hypocriet gaan doen. Zoals in de regels daarboven ook staat. De quote is dus alleen van toepassing op SOMMIGE vleeseters die geen respect hebben, het hele vegetarisme onzin vinden en niet naar jouw verhaal luisteren. Ze horen allen wat ze willen horen. En ze vinden toch dat hun gelijk hebben. dít geldt alleen voor de vleeseters die buiten de andere redenen ook niet weten waar het over gaat.
Bovenstaand klinkt dus respectloos, daar heb je gelijk in. Maar dit denk ik dus alleen over/tegen die ongeinteresseeerde (de SOMMIGE weer dus) die geen respect verdienen.

NOGMAALS; er staat duidelijk boven dat dit voor SOMMIGE carnivoren geldt. Zoals ik het al de hele tijd zeg -.-'

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:01

CD28 schreef:
En ik heb een gloedhekel aan mensen zoals jij die volkomen respectloos omgaan met de mensen uit deze sector die KEIhard werken om hun brood te verdienen. En die elke keer te maken krijgen met mensen zoals jij die absoluut niet weten waar ze het over hebben.

Dat zei keihard werken maakt het nog niet goed. Kindertjes op de vuilnisbelt die met een hamer en een bijteltje batarijen slopen werken ook keihard. Maffiabazen werken ook keihard. Huurmoordenaar schijnt ook een heel erg zwaar beroep te zijn.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:22

Twiggy2008 schreef:
Olle schreef:
pfff..

Ik heb dat ook wel eens overwogen, maar het is praktisch niet altijd mogelijk. Knipoog

Nou vraag ik me eigenlijk af waarom dat niet mogelijk is. Heb mezelf er nooit in verdiept, maar ik zie zo niet in waarom het niet zou kunnen..

Ik heb een beetje het idee dat de TS een betoog aan het houden is..Bloos

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:23

Ik ben zelf werkzaam bij de Van Drie Group (volgens Wakker Dier de kalfjes mishandelaars..) en kom geregeld mensen tegen die het 'o zo zielig' vinden dat kalfjes voor het vlees worden opgefokt. Erg grappig is dat deze mensen compleet niet beseffen dat onze kalveren worden geboren omdat zij melk willen drinken.

Even een vraag naar de vegetariers, uit pure intresse Lachen; hoeveel van jullie consumeren zuivelproducten en eten bijvoorbeeld eieren?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:26

Olle; je wilt zeggen dat ik iedereen wijs wil maken dat je geen vlees moet eten ^o)
Uhm, helemaal fout. Maargoed.. Ik word het zat om telkens te moeten zeggen dat iedereen maar doet wat ie wil doen, en dat ik alleen MIJN mening geef..

Medea;
ik eet wel zuivel en eieren. Weinig, maar wat ik eet is biologisch Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:28

Medea, in mijn geval, heb ik al eens gezegd in dit topic: wij kopen alleen maar biologische zuivelproducten, op de danoontjes voor dochterlief na dan Clown . Ook alleen maar biologische eieren. Oja, en Alpro sojamelk. Knipoog

Authentic

Carnivoren? Ik geloof niet dat d'r heel veel mensen zijn die enkel vlees eten. Overigens begin je bij voorbaat al met schreeuwend schrijven dus ik snap heel goed dat er mensen zijn die zich gelijk al aangevallen voelen. Ook voor jou geldt dat een discussie voeren alleen mogelijk is als je er vanuit gaat dat de andere partij gelijk heeft. Na jouw berichten te hebben gelezen denk ik "nevermind, een discussie voeren heeft zo geen zin".

Mensen hebben wel vaker het idee dat ze gelijk hebben, dat kom je niet alleen tegen als vegetarier, iedereen komt met zulke mensen in aanraking, da's gewoonweg niet te voorkomen.

Charaz

Ik vind het knap dat mensen vegetarisch kunnen eten, ik hou het misschien 1 dag vol maar daarna mis ik mijn stukje vlees toch wel heel erg. Vleesvervangers vind ik onwijs goor, maar dat is misschien ook psychisch.

Ik denk wel dat het verschil maakt en vind het heel goed dat er mensen zijn die het kunnen.

Ik eet wel eieren (van eigen kippen), drink zuivel, maar ben van mening dat de gemiddelde melkkoe helemaal geen slecht leven heeft.

Eigenlijk probeer ik om zo min mogelijk varkensvlees te eten, want de manier waarop sommige varkensboeren met hun dieren omgaan staat me heel erg tegen oa. zieke biggen gewoon tegen de muur gooien ed. en dat gebeurd dus vaak zat.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:29

Hallo,

Ik ben ook vegetariër en als ik dit moet zeggen aan mensen die het nog niet weten, krijg ik natuurlijk vaak de vraag waarom ik vegetariër ben.

Uit ervaring weet ik dat deze vraag meestal niet alleen een oprechte vraag is naar mijn overtuigingen, maar vaak ook een stukje vrees bevat. Namelijk de vrees dat ik de eetgewoontes van vleeseters volledig afkeur of in vraag wil stellen. Want als ik geen vlees eet, dan zal ik vlees eten toch openlijk afkeuren. Veel mensen voelen zich (onbewust) al een beetje bedreigd of in vraag gesteld als ik simpel vertel dat IK geen vlees eet (zonder hen voor te schrijven wat zij moeten doen).

Als ik in dat geval argumenteer waarom ik er persoonlijk voor gekozen heb om te stoppen met vleeseten, dan krijg ik soms ook weerwerk à la "jamaar, heb jij dan geen leren schoenen?" en "je bent hypocriet, want als je geen vlees eet, zou je beter ook geen eieren en boter enzo eten".

Om eerlijk te zijn interpreteer ik dit soort opmerkingen eerder als voortkomende uit de angst om zichzelf in vraag te moeten stellen (zie hoger). Door af te keuren dat iemand "gematigd vegetarier" is en "niet consequent" is, kunnen niet-vegetariers voor zichzelf verantwoorden waarom ze geen inspanningen leveren om minder vlees te eten "want dat is alleen maar hypocriet en zinloos". Natuurlijk is het dat niet.

Ik vind het dan ook een positieve evolutie dat milieuorganisaties meer en meer de boodschap uitdragen dat "minder" ook goed is. Je hoeft je auto niet te verkopen (want, wie is daartoe bereid?), maar je kan wel proberen minder met de auto te rijden en alternatieven te bedenken. Je hoeft geen vegetarier of veganist te worden, maar je kan het vleeseten ook minderen (in België bijvoorbeeld: donderdag = veggiedag, een initiatief van EVA).

Ik vind het voor mezelf perfect te verantwoorden dat ik door geen vlees te eten een inspanning lever voor het milieu en het dierenwelzijn. Ik wil zelfs zo ver gaan om toe te geven dat, moest het me ooit niet goed meer lukken om met een vegetarisch dieet toe te komen (bvb door zware zwangerschap of ernstige ziekte), dat ik het dan ook niet zal laten om van een vegetarisch dieet over te schakelen naar iemand die af en toe een stuk biologisch (ijzerrijk) vlees eet. Dit wil niet zeggen dat ik niet geloof in een volwaardig vegetarisch rantsoen, maar wel dat ik zelf niet bereid ben daarvoor mijn uiterste best te doen.

Ik denk dat deze gematigdheid van mijn kant mensen enerzijds gerust stelt (omdat ik na deze uitleg geen "groene fundamentalist" meer ben), maar anderzijds nog meer (onbedoeld) wijst op hun eigen keuzes (want "een beetje minder" is ook een haalbare optie).

Ik heb het hele topic niet doorgelezen (wel delen) maar ben erg benieuwd naar jullie reacties op mijn mening. Graag wel onderbouwd. Lachen

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:30

Nogmaals, ik wil helemaal geen gelijk. Met dit topic wil ik alleen zeggen dat ik het zat ben respectloos aangekeken te worden. Terwijl ik wel gewoon respect heb voor vleeseters. EN IK HEB HET DUS NIET OVER DE MENSEN DIE HIER REAGEREN!!!!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:31

Ik zelf ben ook vegetarier, nu bijna 3 jaar.
Zelf word ik altijd moe van dat gezeur van sommige mensen " en waarom eet jij geen vlees dan ? "
Ik heb geen zin om steeds maar te vertellen waarom ik geen vlees eet, ik vraag toch ook niet aan hun waarom ze wel vlees eten.

Sowieso krijg ik ook altijd de standaard dingen te horen zoals :
- jaaa als je geen vlees eet word je ziek
- denk je nou echt dat je de dieren daarmee red, ze worden toch wel geslacht

Laatst gingen we in de friettent eten, en ik bestelde een groenteburger, meteen weer dat gevraag ( door iemand die bij ons aan tafel zat) :
Wat eet jij nou ? ben je vegetarier?? ik snap dat echt niet hoor die onzin. ik zou mijn lap vlees niet willen missen.

En dan denk ik, hou AUB je mening voor je, ik vroeg niet om je mening hoe je over vegetariers denkt.

Medea: Ik begijp je vraag eigenlijk niet zo goed.
Een vegetarier is heel wat anders dan een veganist.

Ik snap de reactie van de ts wel, want soms is het behoorlijk frustrerend.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:32

Magnummm schreef:
Ik maak me er niet druk om, maar soms word ik het wel zat om het zo vaak te horen.. En zoals ik zei;gaat het om SOMMIGE mensen die vleeseten.
En ookal zijn ze nog zo vervelend, ik heb heus niks tegen vleeseters. En daarom vind ik het zo matig dat SOMMIGE vleeseters er dus blijkbaar wel moeite mee hebben dat sommige mensen géén vlees eten..

Het maakt mij niet uit wat mensen wel of niet eten Haha!

Als jij het niet wilt eten vind ik dat prima! Vork

Maar in het bovenste stukje doe jij precies waar jij de vleeseters van beschuldigd, je stopt vleeseters ook in een hokje! Haha!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:33

visje schreef:
Hallo,

Ik ben ook vegetariër en als ik dit moet zeggen aan mensen die het nog niet weten, krijg ik natuurlijk vaak de vraag waarom ik vegetariër ben.

Uit ervaring weet ik dat deze vraag meestal niet alleen een oprechte vraag is naar mijn overtuigingen, maar vaak ook een stukje vrees bevat. Namelijk de vrees dat ik de eetgewoontes van vleeseters volledig afkeur of in vraag wil stellen. Want als ik geen vlees eet, dan zal ik vlees eten toch openlijk afkeuren. Veel mensen voelen zich (onbewust) al een beetje bedreigd of in vraag gesteld als ik simpel vertel dat IK geen vlees eet (zonder hen voor te schrijven wat zij moeten doen).

Als ik in dat geval argumenteer waarom ik er persoonlijk voor gekozen heb om te stoppen met vleeseten, dan krijg ik soms ook weerwerk à la "jamaar, heb jij dan geen leren schoenen?" en "je bent hypocriet, want als je geen vlees eet, zou je beter ook geen eieren en boter enzo eten".

Om eerlijk te zijn interpreteer ik dit soort opmerkingen eerder als voortkomende uit de angst om zichzelf in vraag te moeten stellen (zie hoger). Door af te keuren dat iemand "gematigd vegetarier" is en "niet consequent" is, kunnen niet-vegetariers voor zichzelf verantwoorden waarom ze geen inspanningen leveren om minder vlees te eten "want dat is alleen maar hypocriet en zinloos". Natuurlijk is het dat niet.

Ik vind het dan ook een positieve evolutie dat milieuorganisaties meer en meer de boodschap uitdragen dat "minder" ook goed is. Je hoeft je auto niet te verkopen (want, wie is daartoe bereid?), maar je kan wel proberen minder met de auto te rijden en alternatieven te bedenken. Je hoeft geen vegetarier of veganist te worden, maar je kan het vleeseten ook minderen (in België bijvoorbeeld: donderdag = veggiedag, een initiatief van EVA).

Ik vind het voor mezelf perfect te verantwoorden dat ik door geen vlees te eten een inspanning lever voor het milieu en het dierenwelzijn. Ik wil zelfs zo ver gaan om toe te geven dat, moest het me ooit niet goed meer lukken om met een vegetarisch dieet toe te komen (bvb door zware zwangerschap of ernstige ziekte), dat ik het dan ook niet zal laten om van een vegetarisch dieet over te schakelen naar iemand die af en toe een stuk biologisch (ijzerrijk) vlees eet. Dit wil niet zeggen dat ik niet geloof in een volwaardig vegetarisch rantsoen, maar wel dat ik zelf niet bereid ben daarvoor mijn uiterste best te doen.

Ik denk dat deze gematigdheid van mijn kant mensen enerzijds gerust stelt (omdat ik na deze uitleg geen "groene fundamentalist" meer ben), maar anderzijds nog meer (onbedoeld) wijst op hun eigen keuzes (want "een beetje minder" is ook een haalbare optie).

Ik heb het hele topic niet doorgelezen (wel delen) maar ben erg benieuwd naar jullie reacties op mijn mening. Graag wel onderbouwd. Lachen

GODDANK GODDANK goddank, zo GOED gezegd. Eigenlijk precies wat ik denk, ik kan het alleen nooit normaal over brengen Huilen van het lachen ROFL

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:35

Tallie_Ho schreef:
Magnummm schreef:
Ik maak me er niet druk om, maar soms word ik het wel zat om het zo vaak te horen.. En zoals ik zei;gaat het om SOMMIGE mensen die vleeseten.
En ookal zijn ze nog zo vervelend, ik heb heus niks tegen vleeseters. En daarom vind ik het zo matig dat SOMMIGE vleeseters er dus blijkbaar wel moeite mee hebben dat sommige mensen géén vlees eten..

Het maakt mij niet uit wat mensen wel of niet eten Haha!

Als jij het niet wilt eten vind ik dat prima! Vork

Maar in het bovenste stukje doe jij precies waar jij de vleeseters van beschuldigd, je stopt vleeseters ook in een hokje! Haha!

*zucht, ik kan hier zo moedeloos over worden... NIET ALLLLLLEE VLEESETERS, ik zeg niet voor niets SOMMIGE!!!

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:36

Jammer dat jij dan respectloos wordt aangekeken.. Vind het een beetje apart..
Kreeg van jou het idee dat iedereen maar achter jou idee moest staan, maar daar zal ik wel fout zitten!

Ik eet wel dieren, en let best wel eens op biologisch eten ed. Maar heb zelf een tijd rondgelopen op een slachtveehouderij en de schaapjes en koetjes hadden het daar echt super! Lekker dag en nacht op het land tot voor hun de slachtperiode kwam.
Naar mijn idee hadden ze echt niks te klagen.

Wat ik ook heb begrepen is van koeien die speciaal voor melk worden gefokt niet worden geslacht voor hun vlees. Omdat dit vlees toch anders is als koeien die er speciaal voor worden gefokt!

Maar goed ben er wel heilig van overtuigd dat het wel helpt hoor als je geen vlees meer koopt is er ook minder vraag naar dus hoeven er minder dieren te worden geslacht!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:38

Olle; dan heb óf ik het verkeerd gebracht, óf jij hebt het verkeerd begrepen. Ik wil helemaal niet iedereen achter mijn mening zetten..

Ow, en ik ben er net als jou ook van overtuigd dat er dieren zijn die het wel goed hebben. Lachen
Laatst bijgewerkt door Magnummm op 02-10-08 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:38

Maar goed, ik geloof niet dat ik vleeseters in een hokje heb gestopt in welke post dan ook, maar lees toch hele nare posts over vegetariers (o.a. van mensen die bij voorbaat al geen respect hebben, dat ik als vega hypocriet ben, e.d.). Tja, zo blijven we aan de gang......... Clown

Visje, kan me prima in jouw visie vinden (al ga ik zelf echt nooit vlees eten, want ik wil het gewoon niet in mijn lijf Knipoog ). Ik heb een zware zwangerschap gehad, maar dat had niets te maken met wel/geen vlees eten, gelukkig. Overigens heb ik door mijn hormonen toen in het begin van mijn zwangerschap 1x McNuggets gegeten bij de Mac (een tent waar ik eigenlijk nooit kom Haha! ) en een kipsate bij de Chinees. Bloos
Tja, hormonen doen rare dingen met een mens, daar ben ik wel achter. Haha!