Hallo,
Ik ben ook vegetariër en als ik dit moet zeggen aan mensen die het nog niet weten, krijg ik natuurlijk vaak de vraag waarom ik vegetariër ben.
Uit ervaring weet ik dat deze vraag meestal niet alleen een oprechte vraag is naar mijn overtuigingen, maar vaak ook een stukje vrees bevat. Namelijk de vrees dat ik de eetgewoontes van vleeseters volledig afkeur of in vraag wil stellen. Want als ik geen vlees eet, dan zal ik vlees eten toch openlijk afkeuren. Veel mensen voelen zich (onbewust) al een beetje bedreigd of in vraag gesteld als ik simpel vertel dat IK geen vlees eet (zonder hen voor te schrijven wat zij moeten doen).
Als ik in dat geval argumenteer waarom ik er persoonlijk voor gekozen heb om te stoppen met vleeseten, dan krijg ik soms ook weerwerk à la "jamaar, heb jij dan geen leren schoenen?" en "je bent hypocriet, want als je geen vlees eet, zou je beter ook geen eieren en boter enzo eten".
Om eerlijk te zijn interpreteer ik dit soort opmerkingen eerder als voortkomende uit de angst om zichzelf in vraag te moeten stellen (zie hoger). Door af te keuren dat iemand "gematigd vegetarier" is en "niet consequent" is, kunnen niet-vegetariers voor zichzelf verantwoorden waarom ze geen inspanningen leveren om minder vlees te eten "want dat is alleen maar hypocriet en zinloos". Natuurlijk is het dat niet.
Ik vind het dan ook een positieve evolutie dat milieuorganisaties meer en meer de boodschap uitdragen dat "minder" ook goed is. Je hoeft je auto niet te verkopen (want, wie is daartoe bereid?), maar je kan wel proberen minder met de auto te rijden en alternatieven te bedenken. Je hoeft geen vegetarier of veganist te worden, maar je kan het vleeseten ook minderen (in België bijvoorbeeld: donderdag = veggiedag, een initiatief van EVA).
Ik vind het voor mezelf perfect te verantwoorden dat ik door geen vlees te eten een inspanning lever voor het milieu en het dierenwelzijn. Ik wil zelfs zo ver gaan om toe te geven dat, moest het me ooit niet goed meer lukken om met een vegetarisch dieet toe te komen (bvb door zware zwangerschap of ernstige ziekte), dat ik het dan ook niet zal laten om van een vegetarisch dieet over te schakelen naar iemand die af en toe een stuk biologisch (ijzerrijk) vlees eet. Dit wil niet zeggen dat ik niet geloof in een volwaardig vegetarisch rantsoen, maar wel dat ik zelf niet bereid ben daarvoor mijn uiterste best te doen.
Ik denk dat deze gematigdheid van mijn kant mensen enerzijds gerust stelt (omdat ik na deze uitleg geen "groene fundamentalist" meer ben), maar anderzijds nog meer (onbedoeld) wijst op hun eigen keuzes (want "een beetje minder" is ook een haalbare optie).
Ik heb het hele topic niet doorgelezen (wel delen) maar ben erg benieuwd naar jullie reacties op mijn mening. Graag wel onderbouwd.