Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:18

ik ben gewoon echt sprakeloos hiervan. ongelovelijk hoe je hiermee omgaat.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:28

Ik vind het super dat je je dochter training laat volgen.

Alleen de keuze om niet meteen van school te veranderen begrijp ik niet. Je dochter wordt geslagen/geschopt vandaag of morgen wordt ze van de trap geduwd. Hoe moeilijk je het zelf ook vind om daadkrachtig te zijn, je moet voor je kind! Hier houdt je meisje (geestelijke) littekens aan over. Haal diep adem en doe wat je moet doen om je meisje te beschermen. Laat je niet meer afscheppen met, loze, beloftes van de school die hebben hun kansen gehad, ten koste van jouw kind.

Sterkte.
(vraag me af waarom je zelf zo ontzettend onzeker bent over hoe te handelen met je eigen kind, dat zo schandalig behandeld wordt)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:09

Inderdaad onderneem zelf eens actie ! dit kan toch niet zo ???!!!
Kijk verdorie is naar je kind, is die gelukkig nu ???
Gun haar die nieuwe start om nog wat van haar leven te kunnen maken !

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:25

Musjes schreef:
Ik vind het super dat je je dochter training laat volgen.

Alleen de keuze om niet meteen van school te veranderen begrijp ik niet. Je dochter wordt geslagen/geschopt vandaag of morgen wordt ze van de trap geduwd. Hoe moeilijk je het zelf ook vind om daadkrachtig te zijn, je moet voor je kind! Hier houdt je meisje (geestelijke) littekens aan over. Haal diep adem en doe wat je moet doen om je meisje te beschermen. Laat je niet meer afscheppen met, loze, beloftes van de school die hebben hun kansen gehad, ten koste van jouw kind.

Sterkte.
(vraag me af waarom je zelf zo ontzettend onzeker bent over hoe te handelen met je eigen kind, dat zo schandalig behandeld wordt)

Musjes, het antwoord op je vraag is in de draad wel te lezen.
Marleen Usar schrijft ergens dat ze zelf op school ook gepest werd.

En voor nou iedereen nogmaals over haar heenvalt: dat betekent dat ze haar eigen littekens heeft.
Dat betekent misschien ook, dat ze nooit los heeft kunnen komen van de rol die anderen haar gunden, nooit het idee kreeg dat ze zélf invloed heeft en mag hebben.

Ik weet uit ervaring hoe dat is, en ik weet hoe moeilijk het is om dan die stap te zetten die je moet zetten: het is jouw kind en jij moet ervoor vechten.
Maar voor mij (ik ben nou bepaald niet assertief aangelegd) is het makkelijker om te vechten voor iemand anders, mijn paarden, mijn kind, mijn lief, dan voor mezelf. Omdat ik dan toch een plicht voel.

Misschien is dit voor Marleen ook wel een mooi moment om aan haar assertiviteit te gaan werken, zoals ergens in deze draad al iemand aandroeg.
Dit is namelijk het moment dat duidelijk wordt dat je vaardigheden tekort komt om je kind te beschermen. Daar móet je wat aan doen!

Misschien kan Mee daar ook wel voor ingezet worden.

En Marleen, overleg nou met Mee of ze niet op de school van je kind kunnen gaan praten. Misschien kunnen zij de leerkrachten tips geven, een plan invoeren.
Je dochter kan wel weerbaarheidstraining krijgen, maar ze kan het niet allemaal zelf oplossen in het hier en nu.

Pas ook een beetje op met hulpverleners die het op de lange baan willen schuiven. Het is heel moeilijk om aan de weerbaarheid van een kind te werken, als op hetzelfde moment de grond onder haar voeten wordt afgebroken: dan leert ze eens te meer dat alle pogingen zinloos zijn.

Dat wil je ook niet.
Ben je al aan het rondkijken voor een andere school?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:28

Hoe lang duurt zo'n training van MEE dan? Als dat nog weken/maanden duurt denk ik dat je dochter er niet veel aan heeft als ze tijdens die periode gepest blijft worden, dat lijkt me dweilen met de kraan open.

Edit, dit is beter verwoord Knipoog Dat is precies wat ik bedoel:
randalinpony schreef:
Het is heel moeilijk om aan de weerbaarheid van een kind te werken, als op hetzelfde moment de grond onder haar voeten wordt afgebroken: dan leert ze eens te meer dat alle pogingen zinloos zijn.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:32

@randalinpony, dat vermoedde ik wel maar heb er waarschijnlijk over heen gelezen. Het lijkt me vreselijk als je ziet dat de geschiedenis zich herhaalt met je eigen kind. En nog erger dat je ondanks je eigen ervaringen toch niet de vaardigheden hebt om het te verbeteren. (of durft)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 08:36

Mee werkt erg snel en ze hebben nog een training die goed bij haar past, ze gaan haar aan alle kanten helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:40

Wat is 'erg snel' concreet? Want als je gepest wordt op school is elke minuut er 1 te veel.
Is het de bedoeling haar op de huidige school te houden? Zo nee, ben je dan al op zoek naar een nieuwe school? En wat geeft je dochter hier zelf over aan?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:42

marleen heb je voor mij meer informatie van Mee? Ik ben nou wel erg nieuwsgierig wat voor organisatie dit is? en wat voor plan van aanpak zij bedacht hebben.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:54

ik ben zelf jaren lang gepest om het feit dat ik een voorliefde heb voor paarden.
Ik ben een paar keer goed door het lint gegaan.

Heb een keer iemand helemaal verrot geslagen met een zweep.
allemaal 18+ opmerkingen met betrekking tot paarden vond op een gegeven moment ook alllemaal ranzige plaatjes in me loker.
heb me zweep mee naar school genomen en haar een paar keer hard geslagen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:02

ik snap het niet,ze volgt die training,maar zit ondertussen nog op die school waar ze de grond in getrapt word iedere dag.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:24

Marleen,waarom ga ge niet in op de vragen over wat er intussen gebeurd?
Ik heb al gevraagd hoe het afgelopen dagen met je dochter ging op school,of je nog met school gaat praten (lees: je bek lostrekken).Mensen vragen of ze niet naar een nieuwe school gaat,waarom je MEE niet vraagt naar school te komen,waarom je man niet naar de school gaat,wat je dochter graag wil?
We krijgen nergens antwoord op,je kletst er zwaar omheen.

Zie je dan niet dat dit niet overgaat met een paar traininkjes??
Als ze op z'on slechte rotschool zit,hoe moet ze er dan ooit weerbaar van worden?!?!?!?!

Stel ze krijgt deze morgen MEE training,gaat vanmiddag naar school en wordt daar de grond in geboord tot in den treure...denk je dan dat het helpt?!?!?!?

WORDT EENS WAKKER! DOE WAT! REAGEEEEEEEEEEEEER ASJEBLIEFT EENS!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:30

Ho ho, Marleen is ons natuurlijk niets verplicht heh. Knipoog

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:34

Dan moet ze geen topic openen.
Ze reageert totaal niet op ons,heeft het alleen maar over wat MEE vind.
Als je een topic opend over je eigen situatie,en er komen honderden reactie's,vind ik niet dat je alles maar straal moet negeren.
Open dan geen topic,als je toch al weet wat je wel en niet gaat doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:41

dat ben ik met _Tivoli_ eens........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:43

randalinpony schreef:
Ho ho, Marleen is ons natuurlijk niets verplicht heh. Knipoog

Nee, maar mensen leven wel mee en geven goedbedoeld advies. Ook reageren er heel veel 'ervaringsdeskundigen', mensen die zelf ooit gepest zijn. Dat lijkt me wel wat waard.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:53

Het is een onderwerp dat heel veel losmaakt, omdat het levens van kinderen totaal kan verwoesten.
(en ja, als ik lees over zon kind als van Marleen, dan jank ik stilletjes achter de pc)

Daardoor zijn sommige reacties wel heel heftig en ook beschuldigend van toon naar Marleen toe.

Wij kunnen haar tips geven en wakker schudden, maar besef ook dat het aan haarzelf is om uiteindelijk de keuzen te maken.

En dan kan je alleen maar hopen dat dat de juiste zijn.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:59

En daarom zou ik graag weten of dit het enige is was ze gaat doen.Maar daar krijgen we geen antwoord op,en dat ergert me ten zeerste.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:24

In zulke gevallen krijg je vaak zo'n kriebel om eens flink aan de schouders te schudden.

Marleen, ik krijg het gevoel dat je geen hulp wilt. Slechts aandacht voor de situatie, maar je doet praktisch niets met de oplossingen die aan worden gedragen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:55

Jullie zijn niet de enigen!

Ben ook erg nieuwsgierig naar wat MEE doet, kwam laatst met de bus langs een vestiging in Groningen.
Nog belangrijker, wat je dochter vind van alles wat er opeens op haar af komt. Want als je zó gepest wordt, en er zolang niets gebeurd, hoe moeilijk moet het dan wel niet zijn om ineens te geloven dat mensen iets voor je over hebben.

Edit: Las dat je zelf ook gepest bent? Als je weet hoe het voelt, waarom onderneem je dan geen actie? Of eigenlijk pas na 2 jaar?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:58

Ik lees al een tijdje mee en ik moet nu toch reageren. Zelf heb ik ook ervaring met pesten (gepest worden eigenlijk) en ik word eigenlijk niet goed van de reacties die je geeft (marleen_usar).

Mens, toon verdomme eens wat ruggengraat!!!!!! Kom voor je kind op!!!! Doe eens wat!!! Blijf niet als een muurbloempje aan de kant staan!! Je bloedeigen kind wordt ondertussen (training of niet) wel iedere dag nog gewoon gepest!! En sorry hoor, maar wachten op reactie van de school??? Dan kan je lang bezig blijven! DOE WAT!!!!!!

Arm, arm kind... Scheve mond

Ik kan hier zo boos om worden. Gepest worden doet zoveel pijn en dan doen ouders er niets mee, terwijl je als kind zo graag steun van je ouders wilt...

Sorry hoor, maar echt... Ik had allang zelf actie ondernomen. Juist omdat ik weet hoeveel pijn pesten kan doen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:54

Marleen, waarom vind jij je kind juist zo geschikt voor Montessori onderwijs?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:17

De laatste reactie's gaan wel erg ver in mijn ogen.
Marleen heeft actie ondernomen.
Het is niet een probleem wat je zo even oplost.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:28

jaantsje schreef:
De laatste reactie's gaan wel erg ver in mijn ogen.
Marleen heeft actie ondernomen.
Het is niet een probleem wat je zo even oplost.

Marleen geeft ook aan, dat haar dochter al 2 jaar gepest wordt.
Ik ben ervaringsdeskundige wat gepest worden betreft, ik ben mijn moeder ontzettend dankbaar dat ze me heeft geholpen (ze is zelf nooit gepest, en wist dus ook niet hoe het voelde!), als ze me niet had geholpen, zou ik er nooit over hebben durven praten met andere mensen. Dan zou ik het haar zelfs ongelooflijk kwalijk hebben genomen. Als je gepest wordt voelt het al alsof je alleen op de wereld staat, te schreeuwen terwijl niemand je hoort. Het gevoel dat niemand van je houdt is ook sterk aanwezig in de meeste gevallen, als je moeder dan geen actie onderneemt, iemand waar je met al je problemen heen gaat, houd die dan nog wel van je?
Ik wilde thuisblijven van school, maar moest heen van m'n moeder. Hoevaak heb ik haar wel niet toegeschreeuwd dat ze toch niet van me hield?!
Nee, het is geen probleem dat je zomaar oplost, maar 2 jaar gepest worden, achter elkaar, en aan een nieuw jaar beginnen, is toch wel het allerergste wat je als kind mee kunt maken!

Ik denk niet dat mensen hier boos zijn op Marleen, maar dat veel mensen spreken uit moedergevoelens en eigen ervaringen, als je even van achter de computer een verhaal leest, kan dat je echt ontzettend raken.
Het zijn meer waarschuwingen, en het is toch wel logisch dat we graag willen weten hoe het verloopt.
Ik heb nog steeds respect voor Marleen, en ik gun haar en haar dochter een rustig pestloos leven, maar daarvoor moet ze zelf toch wel wat gaan doen. Hoe kan je nu je respect voor iemand verliezen die wel haar best doet?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:38

ik heb niet alles gelezen dat ga ik nog doen maar wil even zeggen dat je blij mag zijn dát je het weet. Mijn ouders wisten jaren van niks dat ik al jaren lang werd gepest, ik praat hier over uiteindelijk 10 jaar pesten. Ik was in mijzelf durfde niks te zeggen als ik ook maar een poging deed om mijzelf te beschermen werd ik nog meer in elkaar geslagen. de hele school was tegen mij gekeerd vanaf de basisschool en de middelbare school ging dat even fijn verder. Ze kwamen langs mijn huis om mijn moeder wijs te maken dat ik hun geld schuldig was en aangezien ik dat mijn ouders niet durfde te vertellen want het was mijn eigen schuld en ik zou dan nog harder aangepakt worden heb ik het pas op latere leeftijd durfen te zeggen.

ik durfde nooit nee te zeggen en moest van de dokter (ging slecht met me overspannen etc) moest ik een assetieviteits training moeten doen. Ik durfde meer (soms te veel volgens anderen) en ook nee zeggen lukte ik ben bij mijn huidige vriend daardoor omdat mijn opdracht was iets te doen wat je nooit durft. dat was iemand uit vragen in mijn geval en schijt hebben aan zijn andwoord. Ik mocht pas op cursus komen als ik het gevraagd had. Dit heeft goed uitgepakt voor mij maar het heeft lang geduurd.

De leeraar wist ervan maar hij mocht niks zeggen. ook kon hij niks doen want 1 persoon tegen de hele school is lastig. Naar een andere school gaan? kon niet want dan ging het nog door aangezien er ook kinderen van een andere school meededen hieraan.