Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:05

Veronica2 schreef:
Grappig dat je dat eruit haalt. Het was niet helemaal mijn punt, maar dat geeft niet.

Maar ik vraag wat je dan bedoelt? Wat was je punt dan, want blijkbaar begrijp ik je bericht verkeerd, en dat geeft wel, vind ik :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:08

Ik lees het als dat ze bedoelt dat men tegenwoordig de meest rare toeren uit moet lijken te halen voor de likes :).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:14

_San87_ schreef:
Ik lees het als dat ze bedoelt dat men tegenwoordig de meest rare toeren uit moet lijken te halen voor de likes :).

maar waarom staat dat er dan niet? waarom staat het er dan op een denigrerende negatieve toon.. Ik vind dat zelf niet perse uitnodigen tot een gesprekk verder.
Daarnaast zijn 'rare' toeren ook subjectief denk ik?

Maar goed, ik laat de rest even aan me voorbij gaan totdat er een andere interesssante UO is :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:16

_San87_ schreef:

Ja, dat dus. De instagrammable ratrace zou je het kunnen noemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:21

Cer schreef:
_San87_ schreef:

maar waarom staat dat er dan niet? waarom staat het er dan op een denigrerende negatieve toon.. Ik vind dat zelf niet perse uitnodigen tot een gesprekk verder.
Daarnaast zijn 'rare' toeren ook subjectief denk ik?

Maar goed, ik laat de rest even aan me voorbij gaan totdat er een andere interesssante UO is :)

Nou ja, naar mijn mening staat dat er dus wel :=. Anders zou ik het niet zo lezen.

Rare toeren zijn subjectief. Toch vinden de meeste mensen Mount Everest beklimmen vrij extreem. Je hebt bijvoorbeeld ook van die extreme klimmers, die zichzelf fotograferen op de punt van hoge gebouwen, of op randen van kliffen e.d.. Laatst stortte er nog een te pletter.

Ik heb ook wel het idee dat social media aanzet tot extremiteiten.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:51

Raineri schreef:
Ik vind het een vervelende trend dat mensen steeds meer hun onverwerkte/onopgeloste persoonlijke uitdaging of trauma’s lijken te projecteren op hun omgeving.

Ik vind het goed dat we als samenleving empathischer worden. Maar waar ik de grens trek is het feit dat een ander iets niet verwerkt heeft maar wel verwacht dat haar/zijn omgeving buigt. Zo heb ik zelf door seksueel geweld nooit alleen met een man willen zijn in een ruimte. Ik kan een probleem met mannen maken maar uiteindelijk ben ik zelf verantwoordelijk hier mee om te gaan en dit te verwerken. Niemand anders kan dat. Ik snap dat het makkelijker en prettiger is niet door die pijn heen te gaan. Maar het gaat je niet helpen. Dit is een extreem voorbeeld.
Zo luister ik een podcast waarin ze moordzaken bespreken. Ze geven al heel netjes een waarschuwing als ze details gaan bespreken en waar het over gaat. Dit doen ze echt niet vaak, om heel eerlijk te zijn. Het wordt heel respectvol besproken. Nu gaf iemand op het sociaal media account aan dat er teveel gruwelijke details worden besproken en dat ze de halve podcast niet meer kan luisteren. Meid? Je luistert naar een podcast over cold cases. Waarom moet de hele podcast anders omdat jij er aanstoot aanneemt. Misschien is het simpelweg niets voor jou dan.

Ik heb hier toevallig net enorm ruzie over staan maken met mijn vriend (wat voornamelijk inhoudt dat ik uit mijn pan ga en hij heel rustig wacht tot ik klaar ben en dan zegt "Dank je wel voor het delen". FRUSTEREND). We hadden een hele mooie foto gemaakt van hem en hij wilde die als profielfoto op whatsapp gebruiken. Maar er stond een Harry Potter boek op de achtergrond en die wilde hij geblurd hebben, want "ik ken veel trans mensen en die kunnen daardoor gekwetst raken". Toen ben ik uit mijn pan gevlogen (ietwat overtrokken wellicht), met dat ik helemaal klaar ben met de special snowflakes die de wereld niet willen verbeteren, maar alleen maar tegen dingen aan willen schoppen. J.K. Rowling haten, hell zelfs Harry Potter haten, prima. Maar gekwetst raken of zelfs boos worden op iemand omdat die ergens op de achtergrond (!) van zijn profielfoto een Harry Potter boek heeft staan, ik vind echt niet dat ik daar rekening mee hoef te houden. Hou op zeg, mijn boekenkast, ik bepaal zelf wat daarin staat. En mensen die mij kennen weten dat ik allerminst transfoob ben, hell ik studeer zelfs in de richting van diversiteit en inclusie, maar altijd maar rekening houden met mensen die verwachten dat de hele wereld zich naar hen buigt... Nee. Zeker niet met iets wat me in mijn jeugd erg veel troost heeft gebracht in hele nare tijden.

Ik heb over een langere tijd een hele hoop meegemaakt op seksueel vlak en ik moet ook maar dealen met het feit dat er mannen rondlopen op aarde, en net als jij Raineri vind ik dat mijn eigen verantwoordelijkheid. Dus vloog ik hierbij even helemaal uit de bocht, omdat het me echt persoonlijk raakte en omdat ik zo klaar ben met 'snowflaking' nadat een tijdje geleden het zoveelste gesprek - waarbij écht vooruitgang werd geboekt - verpest werd door bij de andere partij weer alle hakken in het zand te laten zetten. Heb tegen mijn vriend gezegd dat ik het er nooit mee eens zal zijn dat hij het boek heeft geblurd. Dat vond hij prima :'). Hij heeft het wel zo gelaten omdat hij vind dat rekening houden met prima is, zolang het hem niet zelf (te veel) schaadt. Wat in principe een prima argument is. Goedheid zelve hij, echt. Dodelijk vermoeiend soms 8)7

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:56

Het is toch zijn profielfoto? Ben jij dan niet de snowflake waar per se rekening mee gehouden moet worden omdat jij overstuur bent dat je Harry Potter boek geblurd moet worden := ?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:00

Fair point. Maybe. :=

Oké wel goede eye-opener dit eigenlijk :')

Edit: ik zeg dit net tegen mijn vriend en zijn zeer droge reactie was "ja, dat ging ook door mijn hoofd heen, maar ik vond het wijzer om dat maar even niet te noemen". Zo slim he, die man :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:05

_O-

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:07

VuurVleugels schreef:
Hij heeft het wel zo gelaten omdat hij vind dat rekening houden met prima is, zolang het hem niet zelf (te veel) schaadt. Wat in principe een prima argument is. Goedheid zelve hij, echt. Dodelijk vermoeiend soms 8)7

Dit stukje viel mij dan weer op, want ik denk dat rekening houden met een ander niet per se beperkt hoeft te worden, dat klinkt een klein beetje willekeurig. Dus of hij de goedheid zelve is? Dunno.

Maar ik mis nog wel iets, want wat is er aan Harry Potter zo ernstig dat transpersonen er aanstoot aan nemen? Voor het idee: ik heb nog nooit een letter in een HP boek gelezen en de eerste film na 5 minuten afgezet. Geen idee dus over de inhoud, ik dacht altijd dat het een kinderboekenserie was over een joch dat leert toveren op een bijzondere school.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:10

Veronica2 schreef:
VuurVleugels schreef:
Hij heeft het wel zo gelaten omdat hij vind dat rekening houden met prima is, zolang het hem niet zelf (te veel) schaadt. Wat in principe een prima argument is. Goedheid zelve hij, echt. Dodelijk vermoeiend soms 8)7

Dit stukje viel mij dan weer op, want ik denk dat rekening houden met een ander niet per se beperkt hoeft te worden, dat klinkt een klein beetje willekeurig. Dus of hij de goedheid zelve is? Dunno.

Maar ik mis nog wel iets, want wat is er aan Harry Potter zo ernstig dat transpersonen er aanstoot aan nemen? Voor het idee: ik heb nog nooit een letter in een HP boek gelezen en de eerste film na 5 minuten afgezet. Geen idee dus over de inhoud, ik dacht altijd dat het een kinderboekenserie was over een joch dat leert toveren op een bijzondere school.

Nou ja als het jou echt schade toe doet om rekening te houden met een ander vind ik best dat dat het 'rekening houden met' dan beperkt mag worden. Maar dat zijn wel extreme gevallen denk ik, 99% kun je prima doen zonder dat het je schaadt. De juiste voornaamwoorden gebruiken bijvoorbeeld, of daar in ieder geval je uiterste best voor doen.

Harry Potter is in opspraak gekomen omdat de schrijfster van de boeken zich negatief uit heeft gelaten over trans personen, dat zij bijvoorbeeld niet zomaar naar een toilet naar keuze zouden mogen bijvoorbeeld, omdat dat gevaarlijk kan zijn volgens haar.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:12

En staat me ook iets van bij dat ze iets gezegd heeft in de trant van 'noem het gewoon vrouwen' toen het ergens ging over ' mensen die menstrueren'

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:13

Oh, dan ben ik blij dat ik nooit iets van haar gelezen heb :).

Ja maar ik denk ook dat je meestal jezelf niet schaadt als je rekening houdt met anderen. Je kan hooguit bedenken dat je niet alles van tevoren kan weten.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:18

fleurtjeuh schreef:
En staat me ook iets van bij dat ze iets gezegd heeft in de trant van 'noem het gewoon vrouwen' toen het ergens ging over ' mensen die menstrueren'

Oh ja, dat was zo'n tweet van haar.

Veronica2 schreef:
Oh, dan ben ik blij dat ik nooit iets van haar gelezen heb :).

Ja maar ik denk ook dat je meestal jezelf niet schaadt als je rekening houdt met anderen. Je kan hooguit bedenken dat je niet alles van tevoren kan weten.

Nee ik denk ook dat dat schaden maar heel zeldzaam is hoor. Maar dat is dus zijn criteria. Zolang het hem niet schaadt, wil hij er rekening mee houden. Een voorbeeld zou zijn als een zwaar gelovige hem 'dwingt' mee te gaan in het geloof om bijvoorbeeld bevriend te kunnen zijn of ergens over de vloer te komen. Daar zou hij zich zo aangetast voelen in zijn eigen overtuigingen dat hij dat zou weigeren. Maar ja, wie niet?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:21

Mooie conversatie Vuurvleugels, en je eerlijke opvolging ervan ook ;)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:39

prompter schreef:
Mooie conversatie Vuurvleugels, en je eerlijke opvolging ervan ook ;)

<3 Lief!

Soms moet ik gewoon even op mijn bullshit gewezen worden :=

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:47

Voor wie geldt dat niet :D ? En er komen vaak de mooiste inzichten uit voort :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 19:20

Dat hele Rowling is transfoob, dat hangt me zo de keel uit he. Ze heeft een bepaalde mening, die toentertijd niet eens grandioos schokkend was. Het is zo enorm opgeblazen... Je bent niet transfoob omdat je zegt dat er een woord is voor mensen die menstrueren.

Die hetze lijkt nu wat te gaan liggen, gelukkig. Harry Potter heeft zo veel mensen geraakt, ik ben benieuwd naar de serie :D.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:09

Ja de respons was echt heftig, zelfs mensen die hun HP tatoeages lieten verwijderen enzo... Wat ik bijzonder vond, want de HP cast zelf is juist mega pro-transrechten waar ze zich toen ook expliciet over uitspraken. Dus het is niet dat HP zelf transfoob is, integendeel.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:10

Het 'jk Rowling is transfobisch' gaat ook wel iets verder dan 'noem het gewoon vrouwen'. Deze video laat de standpunten goed zien van de community. Gemaakt door een trans man en zijn partner. Het is wel een lange zit, sorry daarvoor
https://youtu.be/6Avcp-e4bOs

Als transgender persoon heb ik geen moeite met mensen die Harry Potter Leuk vinden. Al moet ik heel eerlijk bekennen dat wanneer ik zie dat iemand Harry Potter leuk vind mijn eerste gedachte is "oeh, ik hoop niet dat ze het eens zijn met jk Rowling" :=
Maar ik laat dat onze interactie niet beinvloeden. Als het ooit ter sprake komt wordt het wel duidelijk, en mocht het tegenvallen..tja, even balen en weer door. Hoe poedersuiker het ook is

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:13

_San87_ schreef:
Dat hele Rowling is transfoob, dat hangt me zo de keel uit he. Ze heeft een bepaalde mening, die toentertijd niet eens grandioos schokkend was. Het is zo enorm opgeblazen... Je bent niet transfoob omdat je zegt dat er een woord is voor mensen die menstrueren.

Die hetze lijkt nu wat te gaan liggen, gelukkig. Harry Potter heeft zo veel mensen geraakt, ik ben benieuwd naar de serie :D.

Ik durfde het niet te zeggen, maar ik denk er ook zo over.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:22

vikawiek schreef:
Het 'jk Rowling is transfobisch' gaat ook wel iets verder dan 'noem het gewoon vrouwen'. Deze video laat de standpunten goed zien van de community. Gemaakt door een trans man en zijn partner. Het is wel een lange zit, sorry daarvoor
https://youtu.be/6Avcp-e4bOs

Als transgender persoon heb ik geen moeite met mensen die Harry Potter Leuk vinden. Al moet ik heel eerlijk bekennen dat wanneer ik zie dat iemand Harry Potter leuk vind mijn eerste gedachte is "oeh, ik hoop niet dat ze het eens zijn met jk Rowling" :=
Maar ik laat dat onze interactie niet beinvloeden. Als het ooit ter sprake komt wordt het wel duidelijk, en mocht het tegenvallen..tja, even balen en weer door. Hoe poedersuiker het ook is

Zo te zien is dat een heel goed in elkaar gezette informatieve video, wat ik er zo in de gauwigheid van zie. Ik ga het nu nog niet verder kijken, maar ik ben wel ongeveer op de hoogte van wat ze gezegd heeft.
En ja dat vliegt her en der wel uit de bocht. Maar ik vind wel dat ook zij haar mening mag geven en haar angsten (al dan niet gegrond) mag uiten zonder dat zij en alles wat ze gemaakt heeft gelijk gecancelled moet worden.
Een goed tegenwoord (zoals bijv deze video) is dan veel beter.

Dat ik het met sommige aspecten misschien eens ben of in elk geval begrijp van haar, wil niet zeggen dat zij me overtuigt dat de andere aspecten ook waar zijn. Dus het is wel jammer dat je zo denkt over mensen die HP fan zijn. Dat is net zo goed een vooroordeel die niet klopt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:28

Je kunt inderdaad prima fan zijn van een serie, boek of film, zonder dat je t eens bent met de persoonlijke ideeën van de maker.

Het is niet zo dat omdat ik Harry Potter gigantisch tof vind, ik het met alles wat J.K. Rowling zegt/heeft gezegd, eens ben. Ik vind haar alleen geen transfoob om de dingen die ik meegekregen heb, en die hetze/willen cancellen sloeg nergens op, imo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:30

Ik denk sowieso dat een groot deel van de HP lezers zich niet eens bezig houdt met wat er allemaal wel of niet gepubliceerd/getwitterd wordt door de auteur.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:50

_San87_ schreef:
Ik denk sowieso dat een groot deel van de HP lezers zich niet eens bezig houdt met wat er allemaal wel of niet gepubliceerd/getwitterd wordt door de auteur.

Nee lees dat nu dus hier.
En vind hp dus heel mooi verzonnen.