Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:37

Grappig dat je Omicron als marketing argument ziet. Maar het lijkt idd zo te zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:41

imaudy schreef:
Je weet nooit of iemand besmettelijk is natuurlijk. .

en gevaccineerd zijn heeft ook bar weinig effect op de besmettelijkheid.
Masker, afstand, handen desinfecteren, minder vaak/ver verplaatsen. Net als toen we zónder vaccins de curve omlaag brachten. :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 03-12-21 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:46

imaudy schreef:
Grappig dat je Omicron als marketing argument ziet. Maar het lijkt idd zo te zijn.

Het is opvallend. Stuitend misleidend. Ronduit opkloppen van de sinds maart/april levend gehouden angst.
Een toverwoord: Voor industrie en overheden manna voor het aan de massa verkopen van verplichting en prikpas.
Als het niet nú met de najaarsgolf en de wens voor verplichten zou samenvallen was deze nieuwe MILDERE versie nul nieuws, eerder goéd nieuws geweest.

We zijn nu twee jaar verder, vaccins zijn duidelijk NIET de enige oplossing maar nee, de massa laat zich manipuleren om verplichten ervan 8)7

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:49

veerledec schreef:
Dat praten over verplicht vaccineren lijkt me minder nuttig dan het boosteren/vaccineren van risicogroepen. Ondertussen in Portugal met nagenoeg 100% gevaccineerd:
[ [url=m/kdRFfP.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/leoaIH.png]Afbeelding[/url] ]

Zo typisch om te zien steeds dat er op jouw berichten niet wordt gereageerd, terwijl ze wel waardevolle informatie bevatten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:51

imaudy schreef:
Electra63 schreef:

Klopt.
Maar zij hadden elkaar zaterdag gezien. Zoon zondag ziek, schoondochter op maandag ziek en zwager op dinsdag ziek. Allemaal ook op deze dagen positief getest.
Daarom ging mijn schoonzus ook testen. Omdat de anderen eigenlijk binnen 1, 2 of 3 dagen wel positief testten. Hadden allemaal wel klachten.
Mijn schoonzus kreeg op donderdag pas klachten en testte toen pas positief met zelftest en volgende dag bij GGD.

Die incubatietijd lijkt me het probleem.
Je bent al besmet, maar omdat je nog geen klachten hebt, test je negatief.
En dat gebeurt met iedereen, die besmet is, maar nog geen klachten heeft en dus negatief test en gewoon zijn ding doet.

De incubatietijd is niet het probleem natuurlijk, maar wel dat mensen heel veel bij elkaar op bezoek gaan.

Dit waren alleen oma en opa op de verjaardag van hun kleindochter. Meer mensen waren er niet.
Er zijn daardoor ook geen verdere besmettingen geweest.

Maar dit geldt dus altijd.
Je test, je bent negatief, gaat ergens heen ( werk, school, winkel, restaurant) en pas later blijkt dat je besmet bent en ondertussen anderen hebt besmet.

Voordeel, omdat zij allemaal gevaccineerd zijn, komen ze (waarschijnlijk) niet in het ziekenhuis terecht.
Dus geen extra druk op de zorg ;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:52

Huertecilla schreef:
imaudy schreef:
Je weet nooit of iemand besmettelijk is natuurlijk. .

Masker, afstand, handen desinfecteren, minder vaak/ver verplaatsen. Net als toen we ónder vaccins de curve omlaag brachten. :)*

Gevaccineerd zijn heeft toch echt wel effect op de besmettelijkheid. Vergeleken met ongevaccineerden zijn gevaccineerden toch echt minder besmettelijk. Of dat met Omikron ook is moeten we natuurlijk nog zien.

En sure, over het algemeen komen gezonde mensen niet op de IC (al is gezond zijn géén garantie, er zijn ook gezonde mensen flink ziek geweest, of hebben flink last van long-covid wat natuurlijk ook een impact heeft). Maar die gezonde mensen steken wél kwetsbare mensen aan, dus het virus vrij rond laten springen onder de gezonde populatie is absoluut geen slim idee want de gezonde populatie heeft toch contact met deze kwetsbare groep. Waarbij ook genoeg mensen zitten waarbij het vaccin sowieso minder effectief is vanwege een minder goed werkend immuunsysteem door leeftijd of aandoening/ziekte. Of wil je die kwetsbare groep volledig opsluiten in hun huis, geen contact meer met de buitenwereld?

Bovendien, als je het rond laat waren onder de gezonde populatie, heb je veel meer kans op nieuwe mutaties waar de vaccins en natuurlijke immuniteit niet meer voor beschermen, waardoor je weer in dezelfde vicieuze cirkel komt.

Dus zo veel mogelijk mensen vaccineren en daarbij maatregelen zoals masker, afstand houden, minder verplaatsen en handen desinfecteren blijft voorlopig erg relevant.

PS: grappig dat je héél selectief blijft in wat je antwoord en wat niet. Laat m.i. gewoon zien dat jij ook graag je kop in het zand steekt en alleen op berichten in wil gaan die in lijn liggen met jouw wereldbeeld. Informatie strijdig daarmee daar lijk je geen antwoord op te hebben gezien het gebrek aan reactie, dus die negeer je, lekker makkelijk :').

Hoe omikron een marketinginstrument is ontgaat me volledig. Ik zie totaal geen voordelen in het moeten invoeren van maatregelen voor deze variant, die positief reflecteren op de overheid. In tegenstelling zelfs...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:58

veerledec schreef:
Karl66 schreef:
En toch is de vaccinatiegraad verhogen nuttiger dan het geven van een boosterprik. Bij de meeste mensen is het vaccin nog steeds heel effectief. Het is echt een relatief kleine groep, waar de effectiviteit teveel verminderd is. Dat zie je ook in de ziekenhuis- en IC-opnames. Het is een prima idee om die groep een booster te geven en de voorbereidingen te starten om de rest van de gevaccineerden ook een booster te geven als ze daar aan toe zijn. Maar, als je naar die ziekenhuis- en IC-opnames kijkt, dan zijn nog steeds de ongevaccineerden het grote probleem en zorgen zij voor de opstopping in de zorg. Wil je dat zo snel mogelijk oplossen, dan moet je die groep dus gaan vaccineren.

De risicogroepen, niet per se de ongevaccineerden. Als je alle gezonde 50-minners nu gevaccineerd krijgt, voorkom je een handvol ziekenhuisopnamen. Met een gemiddelde leeftijd van 60 en een BMI van 30 op de IC zou de focus mijns inziens daar moeten liggen waar je de meeste 'winst' verwacht. Ook met het oog op Portugal.

Is dat zo? De mensen die niet in het ziekenhuis belanden zorgen toch net zo veel (zo niet meer) voor de besmettingen, waardoor de kwetsbaren alsnog in het ziekenhuis belanden..?
Ik ben zeker voor de booster, maar eindeloos boosteren voorkomt toch uiteindelijk ook niet alles. Beter neemt iedereen zijn verantwoordelijkheid en laat zich vaccineren.
Nederland is doorgeschoten in het individuele recht boven het collectieve belang stellen. (Wat dan toch ook weer tot gevolg heeft dat individuele rechten worden aangetast)

Electra: ik snap de wens om bij de kleinkinderen op bezoek te gaan, maar ik vind het niet slim. Ook al zijn mensen gevaccineerd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:05

Nikass schreef:
Electra: ik snap de wens om bij de kleinkinderen op bezoek te gaan, maar ik vind het niet slim. Ook al zijn mensen gevaccineerd.

Dat snap ik.
Maar zij passen al 2 dagen per week op hun kleinkinderen., zoals veel grootouders.

Ik ben vandaag vrij, maar pas ook op mijn kleindochter.
Met kinderen in zorgberoepen en onregelmatige diensten, heb je gewoon een vangnet nodig.
Zeker als je allemaal gevaccineerd bent, moet dat kunnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:06

Het positief testen was bij onze groep ook verschillend.. de ene was inderdaad op dag 2 positief en de andere op dag 5 en zelfs iemand nog op dag 7 (en wat varianten ertussen). Ook was er een gezin waarin 3 mensen positief waren, en ziek werden, behalve moeders...

De vraag is hoe besmettelijk je bent als je geen symptomen hebt (dat ging toen ook over 'in het gezicht likken' meen ik). En als je weet dat je ergens bent geweest waar blijkbaar een besmet iemand was, dan hou je een dag of 10 je gemak, als je dan nog negatief test zonder sypmtomen, dan zal het wel. Niemand van ons die negatief was, is in die 10 dagen eens even lekker bij een hoop mensen op bezoek geweest...
Maar het scheelt ook hoe je er zelf mee omgaat denk?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:16

Toch zijn er best veel mensen die vrolijk blijven rondstampen na een dergelijk contact.

Bij bekenden is nu zo n besmettingsketen gaande. Die echt voorkomen had kunnen worden. Een klasgenootje test positief. Kindje heeft klachten en is in afwachting van een test. De broer van de moeder gaat daar gewoon eten _-:( sleept dat vervolgens mee naar zijn ouders die nu ook beiden positief zijn. De beide ouders (opa en oma dus) gaan veelvuldig naar hun buren die nu in afwachting zijn van testuitslag na klachten. Zo is er een keten die door continue op bezoek gaan maar blijft groeien

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:18

Cer schreef:
Het positief testen was bij onze groep ook verschillend.. de ene was inderdaad op dag 2 positief en de andere op dag 5 en zelfs iemand nog op dag 7 (en wat varianten ertussen). Ook was er een gezin waarin 3 mensen positief waren, en ziek werden, behalve moeders...

De vraag is hoe besmettelijk je bent als je geen symptomen hebt (dat ging toen ook over 'in het gezicht likken' meen ik). En als je weet dat je ergens bent geweest waar blijkbaar een besmet iemand was, dan hou je een dag of 10 je gemak, als je dan nog negatief test zonder sypmtomen, dan zal het wel. Niemand van ons die negatief was, is in die 10 dagen eens even lekker bij een hoop mensen op bezoek geweest...

Was er met opzet een besmet iemand (om een coronapas te krijgen :+ ) of denk je van niet?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:20

karuna schreef:
Toch zijn er best veel mensen die vrolijk blijven rondstampen na een dergelijk contact.

Bij bekenden is nu zo n besmettingsketen gaande. Die echt voorkomen had kunnen worden. Een klasgenootje test positief. Kindje heeft klachten en is in afwachting van een test. De broer van de moeder gaat daar gewoon eten _-:( sleept dat vervolgens mee naar zijn ouders die nu ook beiden positief zijn. De beide ouders (opa en oma dus) gaan veelvuldig naar hun buren die nu in afwachting zijn van testuitslag na klachten. Zo is er een keten die door continue op bezoek gaan maar blijft groeien

Dit is het probleem!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:21

imaudy schreef:
karuna schreef:

Dit is het probleem!

Inderdaad, de onverschilligheid, of onvermogen om na te denken, ik weet niet hoe ik dit gedrag moet noemen :(

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:27

imaudy schreef:
Was er met opzet een besmet iemand (om een coronapas te krijgen :+ ) of denk je van niet?

Onze hele groep is gevaccineerd, dus voor ons had het geen zin :+ het was ook een gewoon feest, geen speciaal Covid feest ofzo :') (of ik heb die invite gemist :D )
het vermoeden is dat er mensen met een valse QR code liepen (en er was een hoestende bediening :o )
(of gewoon iemand, die het niet wist, laten we niet altijd van het slechtste uitgaan :+ )

Voordeel is, het waren vnl mid dertigers die verder besmet zijn, waarvan een aantal dus met TestenVoorToegang (of niet, dat weet niemand) die nu dus inderdaad wel een officiele hersteld code hebben... (maar goed, die mensen ken ik niet dus dat weet ik niet zeker)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:28

Hebben jullie naar frontberichten speciale uitzending gekeken? (NPO)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 03-12-21 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:28

Sansevieria schreef:
Inderdaad, de onverschilligheid, of onvermogen om na te denken, ik weet niet hoe ik dit gedrag moet noemen :(

Check de socials (of beter, doe maar niet :+ ) ik denk dat het onvermogen om na te denken best alom aanwezig is ..

Overigens, in de super hier zie ik meer mensen met een mondkap onder de neus. En eerlijk, ik kan me er niet druk om maken.. ik ben gevaccineerd.. zij waarschijnlijk ook, dus ja dan is het grotendeels voor 'het beeld'... denk ik?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:29

Cer schreef:

Zij zijn verder nergens meer geweest en allemaal direct in quarantaine gegaan.

Wij hebben hetzelfde gehad allemaal in januari. Dochter besmet door collega, ik door mijn dochter, ik weer mijn man en een collega enz.
Daar zat allemaal 2 dagen tussen.

De tijd tussen dat je besmet bent en het nog niet weet, dat lijkt wel het grootste risico.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:31

Cer ik kan me daar juist heel druk om maken!
Hou je gewoon aan de regels. Die minimale regels, het stelt niets voor!
Die laksheid en onverschilligheid vind ik om te kotsen :r

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:32

Nikass schreef:
Hebben jullie naar frontberichten speciale uitzending gekeken? (NPO)

Ja, ik kijk sowieso graag naar Jeroen Pauw.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:33

IMANDRA schreef:

Gevaccineerd zijn heeft toch echt wel effect op de besmettelijkheid.[/quote]

Jij gelóóft dat het meer effect heeft, ik op basis van de oplopende cijfers minder :)*
In de besmettingen in gebieden waar hier een prikpas verplicht is, is het effect daarvan nihil.

Kijk, vaccineren ís zinvol. Hoe meer risico de gevaccineerde hoe meer zinvol. Dat heeft ook een inverse.

Verplichten is een zwaarwegende maatregeel voor een marginaal effect. Tegen omicron helemáál.
Gedrág echter, werkt _/-\o_ Zie het terugbrengen van de cijfers zónder vaccins.
Gedráág je veiliger en gezonder. Anderen verplichten te vaccineren geeft najaar 2022 wéér hetzelfde probleem en wéér dezelfde marketing van de ypsilon versie.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:34

Cer schreef:
Sansevieria schreef:

Check de socials (of beter, doe maar niet :+ ) ik denk dat het onvermogen om na te denken best alom aanwezig is ..

Overigens, in de super hier zie ik meer mensen met een mondkap onder de neus. En eerlijk, ik kan me er niet druk om maken.. ik ben gevaccineerd.. zij waarschijnlijk ook, dus ja dan is het grotendeels voor 'het beeld'... denk ik?

Volgens mij heben die mondkapjes onder de neus er ook mee te maken dan mensen die wegooidingen vaker gebruiken. Dat wordt dan zo smerig dat je hem wel onder je neus moet doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:36

Cer schreef:
imaudy schreef:

Onze hele groep is gevaccineerd, dus voor ons had het geen zin

Jawel hoor; jouw eigen immuunsysteem reageert VEEL breder. Door vaccinatie staat het voor enige tijd beter voorbereid op scherp en word je minder ziek. Het geeft je echter bétere bescherming dan een booster.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:36

Ik draag lenzen, maar had laatst een dag mijn bril op en toen vond ik het mondkapje echt een drama.
Mijn bril besloeg steeds. Ondanks dat ik zo'n mondkapje had met zo'n ijzertje om hem goed aan te kunnen drukken op je neus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:39

imaudy schreef:
Volgens mij heben die mondkapjes onder de neus er ook mee te maken dan mensen die wegooidingen vaker gebruiken. Dat wordt dan zo smerig dat je hem wel onder je neus moet doen.

Ik heb altijd reserve mee. Als je per ongeluk in je masker niest moet dat WÉG.
Voor echt uítgaan pak ik bovendien een verse. Net voor vanavond het e.e.a. bij de autosleutels gelegd. Vergeet ik het ZÉKER niet ook al ligt er in de auto ook altijd wel een verse.
Als ik het ongemak moet, dan graag met maximaal nut.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:42

Cer schreef:

Gevaccineerd houdt niet in dat je niet besmet kan worden of niet besmettelijk bent. Dus hup, dat ding gewoon goed dragen.

Verder:
Ik - braaf prikjes gehad - ben daarom eigenlijk voor 1G in de vorm van testen voor toegang. Ik vind het onzin dat gevaccineerden overal terecht kunnen en dus wel kunnen verspreiden. Ja, ik vind die stok in mn neus ook k*ut. maargoed.