Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
imaudy schreef:Je weet nooit of iemand besmettelijk is natuurlijk. .
imaudy schreef:Grappig dat je Omicron als marketing argument ziet. Maar het lijkt idd zo te zijn.
veerledec schreef:Dat praten over verplicht vaccineren lijkt me minder nuttig dan het boosteren/vaccineren van risicogroepen. Ondertussen in Portugal met nagenoeg 100% gevaccineerd:
[ [url=m/kdRFfP.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/leoaIH.png]Afbeelding[/url] ]
imaudy schreef:Electra63 schreef:
Klopt.
Maar zij hadden elkaar zaterdag gezien. Zoon zondag ziek, schoondochter op maandag ziek en zwager op dinsdag ziek. Allemaal ook op deze dagen positief getest.
Daarom ging mijn schoonzus ook testen. Omdat de anderen eigenlijk binnen 1, 2 of 3 dagen wel positief testten. Hadden allemaal wel klachten.
Mijn schoonzus kreeg op donderdag pas klachten en testte toen pas positief met zelftest en volgende dag bij GGD.
Die incubatietijd lijkt me het probleem.
Je bent al besmet, maar omdat je nog geen klachten hebt, test je negatief.
En dat gebeurt met iedereen, die besmet is, maar nog geen klachten heeft en dus negatief test en gewoon zijn ding doet.
De incubatietijd is niet het probleem natuurlijk, maar wel dat mensen heel veel bij elkaar op bezoek gaan.
Huertecilla schreef:imaudy schreef:Je weet nooit of iemand besmettelijk is natuurlijk. .
en gevaccineerd zijn heeft ook bar weinig effect op de besmettelijkheid.
Masker, afstand, handen desinfecteren, minder vaak/ver verplaatsen. Net als toen we ónder vaccins de curve omlaag brachten.
veerledec schreef:Karl66 schreef:En toch is de vaccinatiegraad verhogen nuttiger dan het geven van een boosterprik. Bij de meeste mensen is het vaccin nog steeds heel effectief. Het is echt een relatief kleine groep, waar de effectiviteit teveel verminderd is. Dat zie je ook in de ziekenhuis- en IC-opnames. Het is een prima idee om die groep een booster te geven en de voorbereidingen te starten om de rest van de gevaccineerden ook een booster te geven als ze daar aan toe zijn. Maar, als je naar die ziekenhuis- en IC-opnames kijkt, dan zijn nog steeds de ongevaccineerden het grote probleem en zorgen zij voor de opstopping in de zorg. Wil je dat zo snel mogelijk oplossen, dan moet je die groep dus gaan vaccineren.
De risicogroepen, niet per se de ongevaccineerden. Als je alle gezonde 50-minners nu gevaccineerd krijgt, voorkom je een handvol ziekenhuisopnamen. Met een gemiddelde leeftijd van 60 en een BMI van 30 op de IC zou de focus mijns inziens daar moeten liggen waar je de meeste 'winst' verwacht. Ook met het oog op Portugal.
Nikass schreef:Electra: ik snap de wens om bij de kleinkinderen op bezoek te gaan, maar ik vind het niet slim. Ook al zijn mensen gevaccineerd.
Cer schreef:Het positief testen was bij onze groep ook verschillend.. de ene was inderdaad op dag 2 positief en de andere op dag 5 en zelfs iemand nog op dag 7 (en wat varianten ertussen). Ook was er een gezin waarin 3 mensen positief waren, en ziek werden, behalve moeders...
De vraag is hoe besmettelijk je bent als je geen symptomen hebt (dat ging toen ook over 'in het gezicht likken' meen ik). En als je weet dat je ergens bent geweest waar blijkbaar een besmet iemand was, dan hou je een dag of 10 je gemak, als je dan nog negatief test zonder sypmtomen, dan zal het wel. Niemand van ons die negatief was, is in die 10 dagen eens even lekker bij een hoop mensen op bezoek geweest...
Maar het scheelt ook hoe je er zelf mee omgaat denk?
karuna schreef:Toch zijn er best veel mensen die vrolijk blijven rondstampen na een dergelijk contact.
Bij bekenden is nu zo n besmettingsketen gaande. Die echt voorkomen had kunnen worden. Een klasgenootje test positief. Kindje heeft klachten en is in afwachting van een test. De broer van de moeder gaat daar gewoon etensleept dat vervolgens mee naar zijn ouders die nu ook beiden positief zijn. De beide ouders (opa en oma dus) gaan veelvuldig naar hun buren die nu in afwachting zijn van testuitslag na klachten. Zo is er een keten die door continue op bezoek gaan maar blijft groeien
imaudy schreef:karuna schreef:Toch zijn er best veel mensen die vrolijk blijven rondstampen na een dergelijk contact.
Bij bekenden is nu zo n besmettingsketen gaande. Die echt voorkomen had kunnen worden. Een klasgenootje test positief. Kindje heeft klachten en is in afwachting van een test. De broer van de moeder gaat daar gewoon etensleept dat vervolgens mee naar zijn ouders die nu ook beiden positief zijn. De beide ouders (opa en oma dus) gaan veelvuldig naar hun buren die nu in afwachting zijn van testuitslag na klachten. Zo is er een keten die door continue op bezoek gaan maar blijft groeien
Dit is het probleem!
imaudy schreef:Was er met opzet een besmet iemand (om een coronapas te krijgen) of denk je van niet?
Sansevieria schreef:Inderdaad, de onverschilligheid, of onvermogen om na te denken, ik weet niet hoe ik dit gedrag moet noemen
Cer schreef:Het positief testen was bij onze groep ook verschillend.. de ene was inderdaad op dag 2 positief en de andere op dag 5 en zelfs iemand nog op dag 7 (en wat varianten ertussen). Ook was er een gezin waarin 3 mensen positief waren, en ziek werden, behalve moeders...
De vraag is hoe besmettelijk je bent als je geen symptomen hebt (dat ging toen ook over 'in het gezicht likken' meen ik). En als je weet dat je ergens bent geweest waar blijkbaar een besmet iemand was, dan hou je een dag of 10 je gemak, als je dan nog negatief test zonder sypmtomen, dan zal het wel. Niemand van ons die negatief was, is in die 10 dagen eens even lekker bij een hoop mensen op bezoek geweest...
Maar het scheelt ook hoe je er zelf mee omgaat denk?
IMANDRA schreef:en gevaccineerd zijn heeft ook bar weinig effect op de besmettelijkheid.
Cer schreef:Sansevieria schreef:Inderdaad, de onverschilligheid, of onvermogen om na te denken, ik weet niet hoe ik dit gedrag moet noemen
Check de socials (of beter, doe maar niet) ik denk dat het onvermogen om na te denken best alom aanwezig is ..
Overigens, in de super hier zie ik meer mensen met een mondkap onder de neus. En eerlijk, ik kan me er niet druk om maken.. ik ben gevaccineerd.. zij waarschijnlijk ook, dus ja dan is het grotendeels voor 'het beeld'... denk ik?
Cer schreef:imaudy schreef:Was er met opzet een besmet iemand (om een coronapas te krijgen) of denk je van niet?
Onze hele groep is gevaccineerd, dus voor ons had het geen zin
imaudy schreef:Volgens mij heben die mondkapjes onder de neus er ook mee te maken dan mensen die wegooidingen vaker gebruiken. Dat wordt dan zo smerig dat je hem wel onder je neus moet doen.
Cer schreef:Overigens, in de super hier zie ik meer mensen met een mondkap onder de neus. En eerlijk, ik kan me er niet druk om maken.. ik ben gevaccineerd.. zij waarschijnlijk ook, dus ja dan is het grotendeels voor 'het beeld'... denk ik?