Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:57

En daar hoor je in iedergeval nog wat.
Als je naar landen gaat kijken waar nog minder infrastructuur is dan weet waarschijnlijk helemaal niemand wat gaande is.
Er zullen vast ook een hoop gebieden zijn waar mensen afgesloten zijn van alle nieuws en niet eens weten waar ze nou eigenlijk ziek van zijn (1 van die 25 dodelijke infecties die zo gemiddeld rond gaan).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:56

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:03

Mogen over 3 weken de terassen weer open? Dat heb ik even gemist, maar dat zou mooi zijn :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:04

Laten we eerst zien en dan geloven

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:05

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:12

Cer schreef:
Mogen over 3 weken de terassen weer open? Dat heb ik even gemist, maar dat zou mooi zijn :j

Heb al gereserveerd :D nu nog mooi weer

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:13

Wat betreft testen, wanneer ik onderstaand stukje lees dan mag er van mij een verplichting op testen in sommige gevallen komen :

Zuid-Afrikaanse variant zestien keer aangetroffen in Gorinchem
Zestien personen zijn in een fysiotherapiepraktijk in Gorinchem in aanraking gekomen met de Zuid-Afrikaanse coronavirusvariant. In januari werd de mutatie aangetroffen bij zeker drie mensen, bij vervolgonderzoek bleek dat nog eens dertien mensen de besmettelijke variant onder de leden hadden.

De uitbraak is volgens de GGD Zuid-Holland Zuid nu onder controle. Van de zestien besmette personen hoefde voor zover bekend niemand in een ziekenhuis te worden opgenomen. Het gaat niet alleen om mensen uit Zuid-Holland Zuid, maar ook mensen uit andere delen van het land. Volgens de GGD waren negen regio's betrokken bij het onderzoek naar de uitbraak.

De gevallen in Gorinchem zijn de eerste uitbraak van de Zuid-Afrikaanse variant in Nederland. De partner van een medewerker van de praktijk was onlangs in Zuid-Afrika geweest en kreeg na terugkeer klachten. Vervolgens bleek dat acht medewerkers en acht bezoekers het coronavirus hadden. Alle 387 bezoekers en medewerkers van de praktijk werden opgeroepen om zich te laten testen, 199 van hen gaven gehoor aan de oproep.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:22

Echwel schreef:
Cer schreef:

Heb al gereserveerd :D nu nog mooi weer

netjes! :D

Qua cijfers... wat zijn nu nog de belangrijkste cijfers waarmee gemeten wordt?
Is het nog steeds het aantal besmettingen? Of gaan ze nu langzaam naar het cijfer van het aantal mensen wat ook echt ziek wordt?
Want met die scholen open enzo.. ik weet t niet hoor.. Ik blijf het lastig vinden dat kinderen het niet over zouden kunnen dragen, ook als je de cijfers van de clusters zag.. dat zijn toch veel scholen lijkt het?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:24

Kinderen kunnen het wel degelijk overdragen, ze worden er alleen niet zo ziek van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:28

Ja dat dacht ik ook... Dus ik dacht dat als er op school een besmetting is, en kinderen nemen dat mee naar huis, dat je daar ook besmettingen krijgt?
maar wordt er dan aangegeven 'besmetting thuissituatie'? want ik heb nog wel het gevoel dat er dan naar 'thuissituatie' gewezen wordt, en dat er dan weer maatregelen komen (bezoekersbeperking oid) terwijl kinderen nog steeds met elkaar kunnen interacten?

Of bij het argument 'ja die studenten die doen maar, maar die nemen het dan wel mee naar hun ouders/grootouders'.. en dan lees ik niet 'ja de kinderen naar school enzo maar ja die nemen het dan wel mee naar hun ouders/grootouders'.. ?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:29

bigone schreef:
Wat betreft testen, wanneer ik onderstaand stukje lees dan mag er van mij een verplichting op testen in sommige gevallen komen :

Zuid-Afrikaanse variant zestien keer aangetroffen in Gorinchem
Zestien personen zijn in een fysiotherapiepraktijk in Gorinchem in aanraking gekomen met de Zuid-Afrikaanse coronavirusvariant. In januari werd de mutatie aangetroffen bij zeker drie mensen, bij vervolgonderzoek bleek dat nog eens dertien mensen de besmettelijke variant onder de leden hadden.

De uitbraak is volgens de GGD Zuid-Holland Zuid nu onder controle. Van de zestien besmette personen hoefde voor zover bekend niemand in een ziekenhuis te worden opgenomen. Het gaat niet alleen om mensen uit Zuid-Holland Zuid, maar ook mensen uit andere delen van het land. Volgens de GGD waren negen regio's betrokken bij het onderzoek naar de uitbraak.

De gevallen in Gorinchem zijn de eerste uitbraak van de Zuid-Afrikaanse variant in Nederland. De partner van een medewerker van de praktijk was onlangs in Zuid-Afrika geweest en kreeg na terugkeer klachten. Vervolgens bleek dat acht medewerkers en acht bezoekers het coronavirus hadden. Alle 387 bezoekers en medewerkers van de praktijk werden opgeroepen om zich te laten testen, 199 van hen gaven gehoor aan de oproep.

Wat een laag percentage dat zich laat testen zich, na zo'n specifieke oproep.
Betekent dat de kans enorm is dat er een paar zijn die deze variant wel hebben, maar die nog vrolijk rondlopen tussen andere mensen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:31

bigone schreef:
Kinderen kunnen het wel degelijk overdragen, ze worden er alleen niet zo ziek van.

Net als meer dan 90% van de volwassenen :o

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:33

Het is ook niet zo dat binnen een gezin iedereen corona krijgt

Het is allemaal niet zo zwart wit

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:36

nee precies, maar dan is het toch gek dat iets wat geen aangewezen klusters zijn (dacht ik) zoals Tuincentra ofzo, niet mogen? En kinderen mogen wel naar school?
Ik mag bijvoorbeeld niet met 4 vrienden afspreken (die allemaal klachtenvrij zijn). Ik vind dat soms wel een beetje gek..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:39

Cer schreef:
Qua cijfers... wat zijn nu nog de belangrijkste cijfers waarmee gemeten wordt?
Is het nog steeds het aantal besmettingen? Of gaan ze nu langzaam naar het cijfer van het aantal mensen wat ook echt ziek wordt?
Want met die scholen open enzo.. ik weet t niet hoor.. Ik blijf het lastig vinden dat kinderen het niet over zouden kunnen dragen, ook als je de cijfers van de clusters zag.. dat zijn toch veel scholen lijkt het?

Dat vraag ik me ook een beetje af ja. De besmettingen lopen wat op, toch is er sprake van perspectief op versoepeling. Is dat ivm het draagvlak? Of ook omdat een steeds groter deel van de kwetsbaren is gevaccineerd en de verwachting is dat de zorgdruk dus daalt over een week of 3?
Ik merk dat ik het een beetje verwarrend vind nu. Hopelijk komt daar in de volgende technische briefing duidelijkheid over.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:40

Echwel schreef:

Hier had mijn vriend Corona zonder symptomen. Hij kwam erachter omdat hij wilde testen voor hij zijn ouders ging bezoeken in Duitsland. We konden niet gescheiden leven en gezien ik hoogzwanger ben wilde ik dat ook absoluut niet. Heb zijn steun echt nodig. Ik heb het niet gekregen. Ook negatief op de antistoffen test die ik heb laten doen...

Ik vind het een heel apart virus

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:45

996981 schreef:
Echwel schreef:

Hier had mijn vriend Corona zonder symptomen. Hij kwam erachter omdat hij wilde testen voor hij zijn ouders ging bezoeken in Duitsland. We konden niet gescheiden leven en gezien ik hoogzwanger ben wilde ik dat ook absoluut niet. Heb zijn steun echt nodig. Ik heb het niet gekregen. Ook negatief op de antistoffen test die ik heb laten doen...

Wanneer je asymptomatisch corona hebt zal de verspreiding van het virus ook moeilijker zijn dan wanneer iemand zit te proesten en te hoesten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:46

996981 schreef:
bigone schreef:

Net als meer dan 90% van de volwassenen :o

:)*

toch zegt vriendin gister tegen me ´maar mijn zus is hoog risico persoon en als jij je niet laat vaccineren kan jjij haar besmetten!´
Euh, zij heeft risico omdat ze 45 jaar kettingrookster is. Als ze het afgelopen jaar gestopt was had dat meer positief effect dan een vaccinatie. Enneh als zíj gevaccineerd is, wat ben ik dan nog voor probleem?

Ok, ik begrijp de quarantaine in april hier. Ook verschillende gezond verstand maatregelen maar het is nu echt angst-managen van de massa voor 8)7 overkill.
Ik begrijp zélfs dat men geen vierde golf wil hebben na Pasen maar sorry hoor, is het na een jaar niet een beetje schandalig dat de risiscogroepen niet aangesproken zijn op hun risico in plaatst van alleen maar de >90% te beperken?!

Neem het verkeer als voorbeeld losgetrokken van Covid.
Laat iedereen inclsuief slechtzienden autorijden.
Oh jee, veel verkeersdoden: Totaal verbod op autorijden met alleen uitzonderinen voor essentiële verplaatsingen. We kunnen blinden niet discrimimeren...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:54

bigone schreef:
996981 schreef:

Wanneer je asymptomatisch corona hebt zal de verspreiding van het virus ook moeilijker zijn dan wanneer iemand zit te proesten en te hoesten.

Daar hebben we eerder discussie over gehad in dit topic. Er zijn onderzoeken die je stelling ontkrachten en er zijn onderzoeken die je stelling bekrachtigen. Wie heeft er gelijk? Geen idee...

Het blijft gek, dat je er bij toeval achter komt dat je “ziek” bent, geen klachten hebt en je dus niet ziek voelt, waarschijnlijk een heel kleine kans hebt anderen aan te steken en tóch thuis moet blijven

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:56

Ik zei al het is net Russische roulette.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:04

Cer schreef:
nee precies, maar dan is het toch gek dat iets wat geen aangewezen klusters zijn (dacht ik) zoals Tuincentra ofzo, niet mogen? En kinderen mogen wel naar school?
Ik mag bijvoorbeeld niet met 4 vrienden afspreken (die allemaal klachtenvrij zijn). Ik vind dat soms wel een beetje gek..

Ik ook hoor. Bij neefjes wad de juf positief, daarna meerdere kinderen uit de klas, maarvdat werd natuurlijk pas later bekend en zo waren die op bezoek geweest met ouders bij vrienden of familie. Die klasgenootjes waren trouwens ook wisselend, ik geloof 4 positief getest, 2 echt heel ziek, 1 weinig tot geen klachten maar ouders later wel en 1 wat lichte klachten en verhoging. En dan is ook niet iedereen getest, omdat ze 5 of 6 zijn Zijn dat dan 4 gezinssituaties qua besmettingen of is dat toch de basisschool?

Enige mazzel was dat het vakantie was en dus de rest van de klas die niet door de juf besmet waren de rest ook niet gezien hadden. De uitslag van de juf werd pas maandag laat of dinsdag doorgegeven en ze mochten woensdag testen want dat was 5 dagen na laatste contact.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:06

Op bezoek geweest met ouders? Met beide ouders? Volgens mij word dat namelijk afgeraden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:09

bigone schreef:
Op bezoek geweest met ouders? Met beide ouders? Volgens mij word dat namelijk afgeraden.

Tegen wie heb je het? Als je het tegen mij hebt: mijn vriend wilde in zijn eentje, zijn ouders in zuid-Duitsland bezoeken. Zijn ouders zouden dus 1 persoon bezoek ontvangen.

Omdat zij nogal angstig zijn laat hij zich steeds testen voor hij gaat. Begint onderhand kostbaar te worden

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:11

Hoezo kostbaar? Of moet je een bepaald type test hebben? Ik zit in zijn geval gewoon een klacht opgeven, je hebt toch altijd wel ergens last van? Ik in elk geval wel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:12

Citaat:
Zijn dat dan 4 gezinssituaties qua besmettingen of is dat toch de basisschool?

Nou, dat is dus een goeie vraag vind ik :j

je kan dus zeggen dat door de basisschoolbesmettingen ik geen vrienden meer mag ontvangen :P