Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:27

Morrie schreef:
Corona virussen staan erom bekend dat ze razendsnel muteren. Dit zegt een familielid van me die er onderzoek naar doet bij dieren.
Hij zegt ook dat ik niet hoef te wachten op een vaccin, maar beter kan hopen op een geneesmiddel

Maar dieren krijgen vaak ook een andere versie corona dan mensen. Dus eigenlijk zijn dieren en mensen daarin ook niet met elkaar te vergelijken. Maar goed ook zou wat zijn als we er ook nog bijv een paard mee konden besmetten...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:33

rien10 schreef:
Het zal vast wel ergens gezegd zijn, maar wat is ook al weer het voordeel van het hebben van de griepprik ivm Covid19?

Vooral een voordeel voor de GGD's die dan niet overspoeld worden door mensen met gewone griepklachten. En dus ook een voordeel voor de economie want nu zitten mensen met verkoudheidsklachten verplicht thuis ongeacht de oorzaak, terwijl als je griep kan voorkomen, er dus meer mensen gezond blijven.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:35

Zebrastreep schreef:
Morrie schreef:
Corona virussen staan erom bekend dat ze razendsnel muteren. Dit zegt een familielid van me die er onderzoek naar doet bij dieren.
Hij zegt ook dat ik niet hoef te wachten op een vaccin, maar beter kan hopen op een geneesmiddel

Maar dieren krijgen vaak ook een andere versie corona dan mensen. Dus eigenlijk zijn dieren en mensen daarin ook niet met elkaar te vergelijken. Maar goed ook zou wat zijn als we er ook nog bijv een paard mee konden besmetten...

Nertsen zijn anders erg gevoelig voor SARS-CoV2. Dus dat is lastig te zeggen van tevoren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:45

Zebrastreep schreef:

nersten, marters, fretten, katten....... om er maar een paar te noemen met aan elkaar verwant DNA die wel "onze" variant van corona kunnen krijgen en dan de vleermuis waarmee het begonnen schijnt te zijn

Solistar

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:54

Inderdaad, het is juist een zoönotisch virus.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:07

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:08

Blussem, verras ons eens met je eigen werk: wat zouden we er over moeten denken?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:44

Wat een paniek zaaierij. Er is geen oorzakelijk verband aangetoond. En het gaat om een hele kleine groep. Dat is wat ik eruit haal. En daar ga ik verder niet over nadenken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:53

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:03

Het coronavirus kan bij katten muteren naar FIP, dat is bijna altijd dodelijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:05

Blussem schreef:
Over de Vaccin gesproken.

Stof om over na te denken.
https://nos.nl/artikel/2251232-minister ... griep.html

Citaat:
Het gaat volgens de Volkskrant om een groep van zeven tot elf mensen die als baby of peuter het vaccin Pandemrix kreeg toegediend en daarna narcolepsie kreeg.

Waar hebben we 't over? 7 tot 11 slechts en ook maar gewoon kinderen waarvan je nog niet kon weten of ze onderliggende problemen hadden waardoor een vaccin verkeerd kon vallen.
Mijn ouders hebben het vaccin ook gehad en geen bijwerkingen ervaren. Het grootste deel van de bevolking kan gewoon tegen vaccinaties.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:28

purny schreef:
Blussem schreef:
Over de Vaccin gesproken.

Stof om over na te denken.
https://nos.nl/artikel/2251232-minister ... griep.html

Artikel is 2 jaar oud

De geschiedenis herhaalt zich doorgaans weer.

Hoe graag laat jij je enten met een vaccin die nog niet jaar lang is onderzocht op bijwerkingen? Sterker nog bij vaccin tegen Mexicaanse griep waarom om het moment van enten deze bijwerkingen al bekend en desondanks was er toch voor gekozen om mensen er mee te injecteren.

Juist gezien artikel nog maar 2 jaar oud is geeft aan dat zulke dingen nog steeds gebeuren. Ik wacht wel liever nog half jaartje en laat een ander gebruiken als proefkonijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:48

Blussem schreef:
purny schreef:
Artikel is 2 jaar oud

De geschiedenis herhaalt zich doorgaans weer.

Hoe graag laat jij je enten met een vaccin die nog niet jaar lang is onderzocht op bijwerkingen? Sterker nog bij vaccin tegen Mexicaanse griep waarom om het moment van enten deze bijwerkingen al bekend en desondanks was er toch voor gekozen om mensen er mee te injecteren.

Juist gezien artikel nog maar 2 jaar oud is geeft aan dat zulke dingen nog steeds gebeuren. Ik wacht wel liever nog half jaartje en laat een ander gebruiken als proefkonijn.

Ik ben normaal totaal niet moeilijk met vaccineren. Maar in dit geval...als iets in zo'n korte tijd is ontwikkeld en onderzocht: ik zeg nu ook niet bij voorbaat al ja. Ook geen nee hoor, maar ga me wel even heel goed informeren. Niet via wappie-sites trouwens. Maar dit zal door wetenschappers ongetwijfeld ook kritisch gevolgd worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:07

Ondanks de korte ontwikkelingstijd , er zijn vaccins in ontwikkeling op een basis die al bewezen goed is. Daar zou ik niet zoveel moeite mee hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:26

bigone schreef:
Ondanks de korte ontwikkelingstijd , er zijn vaccins in ontwikkeling op een basis die al bewezen goed is. Daar zou ik niet zoveel moeite mee hebben.

Dat bewezen technologie is nou juist een probleem hier helaas. Vooral bij Moderna.

Ik zit een half uur vertraagd in de trein omdat de trein waar ik in moest zo vol was dat ik er letterlijk niet meer bij kon. Hallo maatregelen? Blijkbaar zijn mondkapjes de heilige graal of misschien is het virus ook wel immobiel als je letterlijk op elkaars hakken staat.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:28

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:18

Ik kreeg toevallig vandaag een brief van de directeur, school van onze dochter gaat na de vakantie open in nieuwbouw. Ventilatie is helemaal op orde, continu wordt de lucht ververst. Fijn idee.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:19

Shadow0 schreef:

Niet helemaal mee eens... ik heb er vrij veel moeite mee dat iedereen blijkbaar met oplossingen van het onderwijs kan komen. Hoe haalbaar of niet ..(je mag van mij een mening hebben als je dat even in de praktijk komt uittesten) daarnaast worden er in het buitenland ook scholen gesloten. Zijn dat dan de voorbeelden? Zolang de rivm niet afstapt van het idee dat jongeren geen afstand hoeven te houden is het beleid naar leerlingen ook zo.
Daarnaast zijn er gewoon nog steeds veel maatregelen die scholen hebben genomen. Het lijkt nu of scholen gewoon 6 week hebben zitten afwachten, dat is gewoon niet zo.
Ons beleid is op afstand tussen docenten en leerlingen en tussen collega’s.

Ondertussen heb je wel ouders die teleurgesteld zijn dat er geen kamp is. Dat kon tenslotte best.
Vinden ouders het onredelijk dat kinderen (12 jaar en ouder dus beleid overheid) met snotneus thuis blijven. Ook de quarantaine vanuit buitenland wordt ter discussie gesteld.
Er zit echt geen school te wachten op weer een sluiting hoor.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 25-08-20 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:20

bij mijn zoon op school ( middelbaar, Amsterdam ) hadden ze op dag 2 al een corona besmetting van een leerling en kon een halve klas in quarantaine.
Hij is ontzettend gelukkig dat hij zijn leven weer redelijk normaal kan leiden, maar ik houd mijn hart vast

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:22

Eleeke schreef:
bij mijn zoon op school ( middelbaar, Amsterdam ) hadden ze op dag 2 al een corona besmetting van een leerling en kon een halve klas in quarantaine.
Hij is ontzettend gelukkig dat hij zijn leven weer redelijk normaal kan leiden, maar ik houd mijn hart vast

Maar dit ga je niet alleen bij scholen krijgen. Even als voorbeeld de Bijenkorf noemen of kinderdagverblijven die al voor een deel gesloten zijn. (In quarantaine zijn)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:24

En in een miljonairen club op sardinie (60 infecties).
Daar voelt het virus zich duidelijk prima thuis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:27

lenaa_tje schreef:
Niet helemaal mee eens... ik heb er vrij veel moeite mee dat iedereen blijkbaar met oplossingen van het onderwijs kan komen. Hoe haalbaar of niet ..

Volgens mij is dat toch niet de kern van de column? Zo lees ik het althans niet.
Citaat:
Het lijkt nu of scholen gewoon 6 week hebben zitten afwachten, dat is gewoon niet zo.

Ik denk dat veel scholen hun best doen. Maar vanuit het beleid van onze regering is het dus nogal niks. Dat is geen verwijt naar de scholen maar naar het beleid.

Citaat:
Vinden ouders het onredelijk dat kinderen (12 jaar en ouder dus beleid overheid) met snotneus thuis blijven. Ook de quarantaine vanuit buitenland wordt ter discussie gesteld.
Er zit echt geen school te wachten op weer een sluiting hoor.

Dat weet ik. En vanuit scholen en ouders snap ik dat heel goed, maar als beleid is het niet te verantwoorden met de kennis die er inmiddels is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:34

Maar wij zitten dus met 2 kanten hè. Aan de ene kant collega’s die bezorgd zijn (vrijwel allemaal vanwege partners met of een zorg achtergrond of juist ziektes van partners. Ouders die zeuren dat het te streng is en daarnaast nog mensen op sociale media die zeuren dat scholen zeuren. Hoe je het ook doet, je doet het dus niet goed. Dat bedoel ik er mee te zeggen.

Onder andere deze 2 quotes zorgen er voor dat ik het artikel niet prettig en veroordelend vind.
Citaat:
Voor de zomervakantie was afgesproken dat de scholen volledig zouden opengaan, met volle klassen, met inachtneming van de 1,5 meter tussen leerling en leerkracht en tussen volwassenen onderling. Zo zouden ze het gaan doen; goed geregeld, klap erop. Tevreden vertrokken ze naar de camping, de minister, de bestuurders en de schoolleiders.

Citaat:
Dwarsliggen wordt niet op prijs gesteld. Kinderarts Károly Illy, nota bene lid van het OMT, zegt dat het verstandig is om scholieren onderling één meter afstand te laten houden en waar dat niet kan, in de gangen bijvoorbeeld, mondkapjes te laten dragen.

Dit is niet haalbaar met 32 in een klaslokaal. Over clusters in de bovenbouw gesproken.
Heeft ook niks met dwarsliggen te maken.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:39

Ik heb het als leerkracht eerlijk gezegd al geaccepteerd. Slecht ventilatiesysteem. Ramen die open kunnen, maar door wind waait alles weg. Niet te doen. Dan maar kijken waar het schip strand

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:42

Coby schreef:
Ik heb het als leerkracht eerlijk gezegd al geaccepteerd. Slecht ventilatiesysteem. Ramen die open kunnen, maar door wind waait alles weg. Niet te doen. Dan maar kijken waar het schip strand

Dit heb ik ook hoor. Daarbij ze weten eigenlijk nog steeds net niks. Ons klimaat systeem is blijkbaar bijna overal in orde maar die ramen blijven belangrijk. CO2 meter moet groen blijven dan is het oké.
Ik ben benieuwd naar morgen met een dag vol wind :')