Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 07:47

Er zijn veel verschillende manieren van beleggen. Een van de makkelijkste en veiligste manieren is ETF’s. Dat zijn verzamelingen van heel veel verschillende aandelen, en zo koop je dus in principe in een keer heel veel plukjes van veel verschillende aandelen. De meest bekende zijn oa de AEX en de S&P500.
Maar je kan ook losse aandelen kopen per bedrijf. Je kan handelen, dus veel kopen en verkopen, maar dat blijft gokken want niemand kan voorspellen wat de markt gaat doen.
Je kan goede bedrijven zoeken en gewoon voor lange tijd vasthouden. Kan wel je geduld op de proef stellen :)) Aandelen kunnen zomaar flink zakken, en in de meeste gevallen wil je dan niet met verlies verkopen en is het op je handen zitten totdat het weer stijgt haha.
Je kan ook kiezen voor dividendbeleggen. Dividend krijg je een of enkele keren per jaar uitgekeerd. Sommige aandelen geven een paar procent, enkelen zelfs tot 10 of 15 procent.

Wij zijn de laatste tijd weer wat meer aan het zoeken naar bedrijven die, naast dat ze groeien, ook nog een leuk dividend uitkeren. Zo hoef je minder te handelen, maar krijg je wel regelmatig een klein bedrag cash op je rekening gestort.

Maar ETF’s zijn het makkelijkst om te beginnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:39

Ik zou je de poscast van Kong beleggen aanraden als je er echt tijdverdrijf van wil maken :)

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:49

Iemand hier ervaringen met saxo bank.
In vergelijking met de Giro?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:08

Wij hebben Saxo. Maar geen ervaring met de Giro, dus ik kan het niet echt vergelijken.
Volgens mij was een van de twee gunstiger als je veel handelt, en de ander gunstiger als je aandelen lang vast houdt, maar is al jaren geleden dat we dat hebben uitgezocht, dus dat kan inmiddels best weer anders zijn.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:38

8nnemiek schreef:
Wij hebben Saxo. Maar geen ervaring met de Giro, dus ik kan het niet echt vergelijken.
Volgens mij was een van de twee gunstiger als je veel handelt, en de ander gunstiger als je aandelen lang vast houdt, maar is al jaren geleden dat we dat hebben uitgezocht, dus dat kan inmiddels best weer anders zijn.

Ik heb zelf de giro
Betaal daarmee niet per maand , maar inderdaad per transactie.
Nu weet ik niet doe dat bij saxo zit.
Mijn vriend kon nog niet echt duidelijk vinden wat de verschillen waren.
Hij wilt zelf inderdaad wat meer gaan handelen.
Ik zelf ben van het kopen en aanhouden voor dividend.
Dus wellicht dat daar inderdaad dan wel wat verschil zit. Ik weet ook dat ik bij de giro niet alles mag omdat ik met het maken van een test niet alle kennis vaardigheden had voor het beleggen op andere manieren of met andere tools?? (Is al een tijdje terug dat ik die gemaakt heb dus ik weet het niet precies meer )

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:41

PSvanLot schreef:
Ik heb bedacht dat ik wil gaan beleggen. Wat rondgekeken op internet en dan word je nog niet zoveel wijzen.

Wie kan mij helpen aan een goede website, app, informatieverstrekker, cursus?
Wil sowieso ook nog een gesprek met mijn financieel adviseur.

Beetje het idee om max 5k in te leggen.

De eerste 10 afleveringen van jong beleggen de podcast bevat heel veel basiskennis. Super handig om van daaruit te beginnen!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 14:24

secricible schreef:
Ik zou je de poscast van Kong beleggen aanraden als je er echt tijdverdrijf van wil maken :)
En ik maar zoeken naar die podcast van Kong. Ineens valt het kwartje: Jong Beleggen. Hoezo blond :o

lovelyfiefy schreef:
Iemand hier ervaringen met saxo bank.
In vergelijking met de Giro?
Hier een linkje naar een vergelijking https://brokertarieven.nl/vergelijken/d ... saxo-bank/ Ik vind zelf de kosten van Saxo te hoog. Hier nog een blog van Janneke Willemse erover https://www.blondjesbeleggenbeter.nl/ma ... opt-alles/

PSvanLot schreef:
Ik heb bedacht dat ik wil gaan beleggen. Wat rondgekeken op internet en dan word je nog niet zoveel wijzen.

Wie kan mij helpen aan een goede website, app, informatieverstrekker, cursus?
Wil sowieso ook nog een gesprek met mijn financieel adviseur.

Beetje het idee om max 5k in te leggen.
Ik heb zelf veel aan de info van Jorik Vermeulen van https://thehappyinvestors.nl/ Onwijs veel degelijke informatie, gratis of tegen lage prijs. Wel specifiek gericht op beleggen in ETF's, REIT's en aandelen. Dus voor crypto en forex moet je daar niet zijn.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 15:34

Ik zie dat een aantal mensen hier beleggen bij DEGIRO. Ik zit eraan te denken daar binnenkort ook een rekening te openen, maar dit brengt me enigszins twijfels, hoe denken jullie hierover?

"(...) Na meerdere conflicten met de Nederlandse toezichthouder maakte FlatexDEGIRO in 2021 de overstap naar de Duitse toezichthouder. Dit biedt DEGIRO o.a. de mogelijkheid om orders van klanten door te verkopen, iets waar de AFM op tegen is." En "Als u gaat beleggen via DEGIRO dan kan DEGIRO uw beleggingsorders doorverkopen aan het Duitse handelsplatform Tradegate. Dit is in Nederland niet toegestaan. Het gevaar bestaat dat de klant niet de beste orderuitvoering krijgt."

De schade is er pas als de inlenende partij én DEGIRO failliet gaan. Ik verwacht daarmee dat er maar een hele kleine kans is, maar het zette me toch even aan het denken. :o

En het feit dat DEGIRO daarmee dus niet onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt, maar onder het Duitse.

Nu ben ik dus ook naar alternatieven aan het kijken, en kwam Saxo dus tegen. Ik ga jouw informatie eens lezen Koeke! Ben erg benieuwd.

Beleggen via een bank wil ik ook niet, omdat de kosten daar altijd erg hoog zijn.

Wat ook een aanrader is om te lezen, is het boek "The world's simplest stock picking strategy" :)

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:56

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:43

Obligaties en beleggingen vallen sowieso niet onder het deposito garantiestelsel dus ik vraag me af in hoeverre je dat zou moeten meewegen.
Uiteraard is het wel goed om over dit soort dingen na te denken voordat je ergens in stapt!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 19:45

Jong beleggen heeft hier ook aandacht aan besteed in hun podcasts weet ik nog.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:58

Charlottemv schreef:
Obligaties en beleggingen vallen sowieso niet onder het deposito garantiestelsel dus ik vraag me af in hoeverre je dat zou moeten meewegen.
Uiteraard is het wel goed om over dit soort dingen na te denken voordat je ergens in stapt!

Scherp! Ik was zo in alle vergelijkingen en info gedoken dat ik hier even niet aan had gedacht.

Ik ben ook vooral heel benieuwd naar wat jullie gedachten hierover is?

En "Als u gaat beleggen via DEGIRO dan kan DEGIRO uw beleggingsorders doorverkopen aan het Duitse handelsplatform Tradegate. Dit is in Nederland niet toegestaan. Het gevaar bestaat dat de klant niet de beste orderuitvoering krijgt."

Voor iedereen die bij degiro belegt geen probleem? Of een gecalculeerd risico?

Mij lijkt degiro voor mij nog steeds de beste broker, maar ben benieuwd naar jullie mening :)

secricible schreef:
Jong beleggen heeft hier ook aandacht aan besteed in hun podcasts weet ik nog.

Weet je toevallig ongeveer wanneer de aflevering is uitgekomen of wat ongeveer de titel is? Dat zal net wat makkelijker zoeken zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 08:44

Het zit in wat meer afleveringen gewoven omdat ze toen het nieuws volgde erover. Aflevering 49 of 50 heeft er iig vrij veel aandacht aan besteed.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 14:18

Desireeeee schreef:

En "Als u gaat beleggen via DEGIRO dan kan DEGIRO uw beleggingsorders doorverkopen aan het Duitse handelsplatform Tradegate. Dit is in Nederland niet toegestaan. Het gevaar bestaat dat de klant niet de beste orderuitvoering krijgt."

Mij lijkt degiro voor mij nog steeds de beste broker, maar ben benieuwd naar jullie mening :)
DEGIRO is zeker niet de enige die dit doet. Een gratis of heel voordelige broker moet ergens zijn winst vandaan halen. Doorverkopen van orders is daar een van. Als je met limiet handelt merk je er bijna niks van. Ik zie incidenteel even vertraging bij koop/verkoop maar dat stoort mij niet.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 00:17

Inderdaad goedkoop of gratis bestaat niet. De bekende DeGiro trade republic en trading212 werken allemaal zo.
Alleen bij hele grote bedragen interessant om in de gaten te houden zolang het om maximaal enkele duizenden euro’s per keer (dus per transactie) gaat totaal niet spannend.
Beleg je een 20k-100k per keer of iets in die orde van grootte dan kun je beter wat meer voor je broker betalen.

koeke schreef:
Desireeeee schreef:

DEGIRO is zeker niet de enige die dit doet. Een gratis of heel voordelige broker moet ergens zijn winst vandaan halen. Doorverkopen van orders is daar een van. Als je met limiet handelt merk je er bijna niks van. Ik zie incidenteel even vertraging bij koop/verkoop maar dat stoort mij niet.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:47

De cijfers zien er goed uit hier :):)
Heb dit jaar aardig wat geschoven (kopen/verkopen) omdat ik geld heb gebruikt voor de aankoop van een auto en aflossen van mijn studieschuld. Maar gelukkig niet onverdienstelijk. Heb so far +30,16% rendement <3 Hoe gaat het bij jullie?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 16:02

Dat doe je goed! Studieschuld aflossen is een goede zet :j En fijn, een nieuwe auto :D

Hier gaat het ook goed. Tot nu toe ons een na beste jaar procentueel volgens mij, en in geld het beste jaar tot nu toe, maar dat is omdat we er nu gewoon veel meer in hebben zitten dan eerdere jaren. Op de echte klapper wachten we nog :)) Maar tot nu toe gaat het grootste deel gewoon lekker rustig omhoog.
Ik hoorde volgens mij wel dat een bedrijf dividend ging snijden, dat is dan wel weer jammer :+
En eigenlijk doen we momenteel gewoon heel weinig met de aandelen. Wachten totdat er iets spannends gaat gebeuren haha.
We zijn nog aan het kijken naar BAM (de Amerikaanse), die schijnt nog wel interessant te kunnen zijn.. Maar verder is het beleggen hier gewoon heel saai haha.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 17:38

Hier gaat het eigenlijk ook wel goed.

+30%

Ik klaag niet.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 18:11

Eind 2025 ga ik rente betalen over mijn studieschuld, dus voor die tijd wil ik het afgelost hebben. Dus is zeker geen overbodige luxe om ‘m “vroegtijdig” weg te werken!

Fijn dat het bij jullie ook zo lekker gaat *\o/* BAM las ik idd een nieuwsberichtje over…

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 18:39

Ik weet het niet precies want ik leg iedere maand hetzelfde bedrag in. Maar als ik totale winst/totale inlegx100 doe kom ik op 17.5%, dus dat is best top.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:00

Bedankt nog voor alle reacties! Ik ga verder met DeGiro :D

En wat fijn om te zien dat jullie zo’n lekkere winst hebben! Voor mij misschien niet de beste tijd om in te stappen, maar zoals ze zeggen time beats timing the market :P

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:24

Helaas weet niemand van te voren wat het beste moment is,om in te stappen. :)

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:27

Trouwens,als je een rekening opent bij de giro.
Kan je kiezen voor een custody account.
Dan worden je aandelen nooit uitgeleend.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:27

Hebben jullie nog iets gemerkt van de nieuwe kwartaalcijfers?
Hier ging Flowtraders 20% de min in (ondanks hogere winst) en 3M 23% de plus in :+ Dus uiteindelijk nog niet veel verdiend onder de streep haha.
Maar we hebben nog leuk wat Flowtraders bijgekocht, dus als die weer terug omhoog gaat hebben we er alsnog mooi aan verdiend :D

En hoe gaat het verder bij jullie?

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:07

8nnemiek schreef:
Hebben jullie nog iets gemerkt van de nieuwe kwartaalcijfers?
Hier ging Flowtraders 20% de min in (ondanks hogere winst) en 3M 23% de plus in :+ Dus uiteindelijk nog niet veel verdiend onder de streep haha.
Maar we hebben nog leuk wat Flowtraders bijgekocht, dus als die weer terug omhoog gaat hebben we er alsnog mooi aan verdiend :D

En hoe gaat het verder bij jullie?

Ik sta helemaal in de startblokken om weer in te slaan. Staan een paar pareltjes heel erg laag, waardoor ze spontaan hoog dividend aandelen zijn geworden. Zo raap ik ze altijd graag op.