Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:56

Sunnda schreef:
Sintara schreef:
Misschien moeten we, naast de andere vitale beroepen ook deze mensen aan de top een klein beetje extra steunen nu. Als in een klein beetje extra moral support.
Zoals iemand eerder al zei, rutte zag er ook goed moe uit. En nu Bruins. Ik heb niet voor ze gestemd maar deze mensen de benen uit ons lijf voor ons, en ze hebben ook nog alle verantwoordelijkheid te dragen..

_/-\o_

Wat mij bereft moeten sommige zich ook gewoon schamen. Op internet doen alsof je wetenschapper, viroloog en weet ik wat niet bent en daarmee doen alsof er niet mensen met superveel kennis die er al jaren mee werken ipv hun 'internetkennis van drie weken oud' lopen te verzinnen en liegen en niet hun best doen.

Ik stem ook niet op ze. Maar respect voor de manier waarop men ermee om gaat.

Mooie oproep ja. Helemaal mee eens. En ook ik stem niet op ze. Maar vind dat ze het goed doen. Het is allemaal niet niks, ik zou niet in hun schoenen willen staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:56

Ik begreep, na een rondje google, dat de testen wel geproduceerd kunnen worden, maar dat de grondstoffen om de testen te maken, er niet zijn. Ik kan zo snel niets vinden over dat er geen geld voor vrijgemaakt wordt..
(als dat laatste zo zou zijn, zou dat schandalig zijn uiteraard)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:57

secricible schreef:
Je hebt dit artikel gelezen?
https://news.google.com/articles/CBMiXm ... id=NL%3Anl
Dat heeft niks meer met het normale leven te maken.... dat is gewoon mensonterend. Er sterven dus anderhalf x zoveel mensen als normaal en het grootste probleem is nog dat deze sterfte niet verspreid over het land plaats vindt.

Ik heb het artikel gelezen en tuurlijk heb ik medeleven, het is verschrikkelijk wat er gebeurd en ik ken zelfs een familie in het spookdorp Bergamo in Italië (gelukkig maken zij het ondanks de toestanden goed )en hoor hoe het eraan toe gaat...…..

Je begrijpt me verkeerd denk ik het enige wat ik wil zeggen en misschien niet duidelijk heb uitgedrukt is dat door een volledige lockdown er waarschijnlijk minder andere doden & ongevallen vallen. En dat dus de artsen meer en medisch personeel meer handen hebben om de patiënten te helpen met dit virus. Hier hebben de artsen hun vakantiedagen moeten inleveren en werken op volle toeren. Zelfs ambulance personeel word ingezet daarom die lockdown. Misschien heb ik verkeerd geformuleerd wat ik wilde zeggen.
Sorry daarvoor.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:58

KleinBoefje schreef:
nynke55 schreef:
Ik denk dat hier ook wel een taak voor de winkels ligt, geef bv met lijnen aan waar de mensen moeten wachten.

Wij hebben dit wel in onze supermarkt gedaan bij de kassa. Elke klant heeft dus zijn eigen 'vakje'. Wij zagen gister inderdaad dat alleen vermelden om afstand te houden niet werkt...

De Kruidvat hier heeft idd ook strepen zag ik vandaag.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:09

nynke55 schreef:
Maar dat gebeurt niet alleen in China, wat dacht je van Afrika en Zuid-Amerika. Bij ons lokale wereldrestaurant liggen ook vreemde stukjes vlees.

Die markten met alles wat rent vliegt of zwemt heb je in heel Azie. De markt die viraal ging op social media nwt na de uitbraak van corona was in Sulawesie Indonesie. Niet in Wuhan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:10

Als bejaarden al niet slachtoffer worden van dit virus, dan is de kans groot dat ze last krijgen van het isolement en gebrek aan activiteiten die wellicht normaal doen om hun coördinatie, conditie en kracht op peil te houden.
Denk dat de groep bejaarden en mensen die in verpleeghuis/revalidatie centrum dubbel geraakt worden door dit virus.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:13

Popstra schreef:
Die markten met alles wat rent vliegt of zwemt heb je in heel Azie. De markt die viraal ging op social media nwt na de uitbraak van corona was in Sulawesie Indonesie. Niet in Wuhan.

De Wuhan market wordt toch verdacht van de eerste uitbraak?

Popstra

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:16

Er word vleermuis gegeten door heel Azie, niet alleen in Wuhan. Die markt die op het viraal gaande filmpje te zien was was niet in Wuhan maar nogmaals, vleermuis en wat al niet nog meer word door heel Azie gegeten.

Ebola komt bijv ook van de vleermuis.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:17

Cer schreef:
Popstra schreef:

De Wuhan market wordt toch verdacht van de eerste uitbraak?

Ja, maar theoretisch kan het op een heleboel plekken op de wereld beginnen waar de hygiëne op de markt niet al te best is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:18

Popstra schreef:
Er word vleermuis gegeten door heel Azie, niet alleen in Wuhan. Die markt die op het viraal gaande filmpje te zien was was niet in Wuhan maar nogmaals, vleermuis en wat al niet nog meer word door heel Azie gegeten.

Ebola komt bijv ook van de vleermuis.

Het klopt niet helemaal dat virussen 'komen van' bepaalde dieren. Ze worden door die dieren alleen makkelijk en snel overgedragen, net als ratten en duiven dat bv met de pest deden. De Netflix-serie Pandemic is een aanrader, daarin volgen ze mensen die dit soort pandemieën proberen te voorkomen en indammen en het geeft een hele goede inkijk in hoe een virus ontstaat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:19

Nou via dan

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:19

Nou ja dan pas ik mn bericht een beetje aan in 'in heel Azie moeten mensen dat soort dieren met rust laten' :j Kijk, als je zo'n giftige vis eet en met je leven wil spelen, is het aan jezelf, maar met het risico om een pandemie te verspreiden moet je toch zelf ook niet zoiets willen eten (of iets anders mee doen?)

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:20

Mijn huisgenoot is op een huisfeest jongens 8)7 ik word gek. Kan ik hem in quarantaine dwingen op zijn kamer? Ik wil geen corona oplopen door zijn onvoorzichtigheid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:21

Het MER (Middle East Respiratory) virus ook een corona soort is veroorzaakt door wat te innig contact met dromedarissen :D :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:22

Het is nog helemaal niet zeker of het via vleemuizen kwam, de pangolin is ook nog steeds een goede kanditaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:22

Babootje schreef:
Debat is geschorst omdat Bruno Bruins onwel is geworden.

Ik wil echt niet met die mensen ruilen :n

Maar ff hoor, als je nu Bruins heet, dan noem je je kind toch geen Bruno?
:') Y;(

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:23

Babootje schreef:
Babootje schreef:
Het virus ijlt na Destination. Nu ingrijpen betekent nog minimaal 4-6 weken voordat je dat in nieuwe gevallen gaat merken. Maar China heeft laten zien dat dat wel gebeurt. WHO adviseert nog14 dagen quarantaine NADAT iemand klachtenvrij is. Dat is niet voor niets.
Na lockdown zal het aantal nieuwe gevallen dus nog sterk kunnen oplopen.

Destination schreef:
Wat is dan het punt van een lockdown als je zelf al zegt dat de nieuwe gevallen nog steeds werk kunnen oplopen? Waarom dan nu de complete economie op het spel zetten?

Je begrijpt me niet goed. Pas 4-6 weken na lockdouwn ga je pas merken wat het effect ervan is.
In die tussentijd lopen de nieuwe gevallen op en de bedoeling van die lockdown is dat nieuwe gevallen na die tijd gaan afnemen. Dat is in China gebeurd en nu na 3 maanden is er dus controle op het virus.
Daarna zou je in principe kunnen afschalen en goed monitoren (lees testen) wat er gebeurt. Want het virus is nog niet weg. In die tussentijd hoop je meer te leren over het virus zodat je maatregelen effectiever kunnen zijn.

Nu wordt er gestuurd op IC capaciteit en dat snap ik dus niet.

Babootje schreef:
mvdende schreef:
En daarom werkt een lock down gewoon niet. Dat is niet maanden tot een jaar vol te houden want dan blijft er geen economie meer over.

Dat is het argument van Rutte "Nou dan moeten we het een jaar volhouden" maar dat is helemaal niet gezegd dat dan ook de enige uitkomst is.
Een lockdown vertraagt de verspreiding. Zo absoluut dat het virus uit Wuhan weg is en dat het in allerijl opgebouwde ziekenhuis weer kan worden ontmanteld. Dat is het resultaat van 3 maanden. Dat heeft China in ieder geval laten zien. 3 maanden lockdown nu is beter dan deze beperkende maatregelen en dan na 2 maanden moeten zeggen we moeten nu toch in lockdown.
In 3 maanden tijd kan veel gebeuren aan onderzoeken. Een vaccin is belangrijk, maar ook onderzoek naar het gedrag van het virus. Nog steeds staat er informatie op de site van het RIVM die niet strookt met de informatie van de WHO. Dat geeft echt geen vertrouwen.
En waarom de testen uit het buiteland halen als we die zelf ook kunnen maken? Die capaciteit die we in huis hebben uitbreiden is net zo belangrijk dan te zorgen voor voldoende zorgpersoneel.
Ik blijf het gevoel houden dat de NLse strategie het paard achter de wagen spant in plaats van ervoor.
Ik heb een poosje het debat gevolgd maar ik wordt ziek van het gedraai en het geen antwoorden geven op dit soort vragen.

China is dus volgens jou drie maanden in lockdown geweest. Hoe veel wijzer zijn we in die tijd geworden? Naar mijn mening niet bijster veel, want er is nog niet zo lang geleden naar buiten gebracht dat het virus ook op oppervlakten kan overleven. Eerder werd gesteld dat dit niet het geval was. Ook werd er eerst gezegd dat het openbaar vervoer nog relatief veilig was, dit is later ook teruggetrokken toen bleek dat er mensen zijn besmet in een openbare bus.

De capaciteit binnen Nederland wordt ook uitgebreid, maar dit gaat niet van de ene op de andere dag. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat ze in China ineens een bijna onbeperkte voorraad aan tests hebben.

Bovendien, China kun je niet vergelijken met Nederland. Hun levensstandaard verschilt ontzettend met die van Nederland en het is op bepaalde plekken veel dichtbevolkter dan in bijvoorbeeld de Randstad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:23

Babootje schreef:
Het MER (Middle East Respiratory) virus ook een corona soort is veroorzaakt door wat te innig contact met dromedarissen :D :D

Dit soort dingen zijn best wel gevaarlijk om te verspreiden. MERS werd/wordt inderdaad overgedragen door contact met dromedarissen, maar er is 0.0 bewijs dat dat door 'wat te innig' contact komt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:26

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:30

Ik had eigenlijk gehoopt dat Italië inmiddels wat zou gaan merken van de lockdown, maar vooralsnog hadden ze vandaag iets van 475 doden, volgens die link op de vorige pagina en in totaal bijna 3000. Er liggen minder mensen kritiek (net iets meer dan 4000) dan dat er vandaag bij kwamen qua besmettingen (rond de 4200?).

Dat zijn angstaanjagende cijfers. Mijn hart huilt voor hen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:31

Sizzle schreef:
Het is nog helemaal niet zeker of het via vleemuizen kwam, de pangolin is ook nog steeds een goede kanditaat.

Nou ja, dan laten ze miereneterachtigen ook uit t menu...?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:32

Ik hoorde op het vtm nieuws dat er hier schattingen gedaan worden voor het aantal doden. In België verdachten ze er 7500(!!!!!) zonder maatregelen misschien het 10voud zeggen ze..
Laatst bijgewerkt door k_m op 18-03-20 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Debat is hervat

MizzMontana

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... len-reizen

Inreisverbod vanaf morgen.

Citaat:
Het gaat om een inperking voor alle niet noodzakelijke reizen van personen vanuit derde landen naar Europa (alle EU-lidstaten, alle leden van Schengen en het VK) met als doel de verspreiding van het COVID19 virus tegen te gaan.

nynke55

tienus63 schreef:
Als bejaarden al niet slachtoffer worden van dit virus, dan is de kans groot dat ze last krijgen van het isolement en gebrek aan activiteiten die wellicht normaal doen om hun coördinatie, conditie en kracht op peil te houden.
Denk dat de groep bejaarden en mensen die in verpleeghuis/revalidatie centrum dubbel geraakt worden door dit virus.

Inderdaad, mijn schoonmoeder woont alleen in een appartement bij een verzorgingstehuis. Normaal doet ze aan alle activiteiten mee, ze kan absoluut niet alleen zijn. Nu zit ze de hele dag achter de tv.