Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:52

DeMolenhoek schreef:
Wij zijn druk bezig hier! 2,5 kilo spinazie klaar gemaakt voor de vriezer. Nu bezig met 10 kilo prei en er ligt nog een dikke 7/8 kilo bloemkool te wachten :)

[ [url=m/JkDfAq.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de eendjes <3

[ [url=m/iUuB5N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je doet het zo in de vriezer en maakt het klein als het bevroren is?

Ahh die eendjes <3

xXLiekeXx schreef:
DeMolenhoek schreef:
Nee was nu even spetteren to ze niet meer wouden :) Ze hebben nog steeds warmte nodig dus ze hebben een binnenverblijf met warmteplaat.

Hoe heb je de watervoorziening binnen geregeld? Ik had een klein tonnetje, zoals ook voor de kippenkuikens, maar merkte dat dit niet ideaal was.

Wij hadden 8 eendjes uitgebroed - zijn allen overleden in een tijdsspan van 1 week door een vogel en de vos. De 9 kipjes van 10 weken oud zijn ook allemaal opgegeten. Vorige week was niet onze week -O-

Wat balen! :(

Selka schreef:
Kreeg gister eendjes aangeboden maar weet helemaal niet hoeveel water ze nodig hebben. Hoe hebben jullie de verblijven? Hoe groot en hoeveel water? Helemaal afgedekt tegen roofdieren?

Wij hebben de jonge eendjes altijd in de schuur in de bench zitten. Met warmeplaat. Tot ongeveer 8 weken zonder water en daarna opbouwen met kleine bakjes. Daarna als ze volwassen zijn kregen ze het verblijf met de vijver (2x3 meter). De ren zelf is 5x6 meter.

Selka

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:53

Ah thanks voor de info. Eenden hebben echt een ren nodig? Schrikdraad/net werkt niet?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:57

Selka schreef:
Ah thanks voor de info. Eenden hebben echt een ren nodig? Schrikdraad/net werkt niet?

Ik heb het 1x met zo'n schrikdraad net geprobeerd, maar het waren pekingeenden en die vlogen er gewoon overheen :+ met loopeenden heb je daar bijvoorbeeld geen last van :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:04

Vraagje heb je met eenden ook gauw last met bacteriën die slecht zijn voor de luchtwegen zoals bij duiven, kippen en parkieten. Anders zou het een keer te overwegen zijn.

Laat maar antwoord gevonden, maar alles met veren is een risico. -O-

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:31

Ik had de eendjes nagenoeg helemaal afgedekt tegen roofdieren (ook gaas ingegraven). Helaas was de vos bij ons zo slim om zich in het hoekje onder het hek en net over het gaas heen te wringen. Qua water had ik er zo'n schelp zwem-/zandbadje voor kindjes bij staan.

Wel slim om het water langzaam op te bouwen Djoena! Ga ik de volgende keer ook wat anders aanpakken als dat we nu hebben gedaan.

Voor nu hier even geen ander pluimvee hier naast de kippen. Volgend jaar weer nieuwe kansen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:13

Wat rot xXLiekeXx. Ik dacht een ren te maken op de hondenweide. Ik vermoed dat meneer vos zich wel laat afschrikken door honden? Ik zit alleen enorm te vogelen met het formaat en of vriend het op die locatie wel een goed idee vindt haha.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:02

Selka schreef:
Kreeg gister eendjes aangeboden maar weet helemaal niet hoeveel water ze nodig hebben. Hoe hebben jullie de verblijven? Hoe groot en hoeveel water? Helemaal afgedekt tegen roofdieren?

Eenden moeten minimaal hun hoofd onderwater kunnen steken ivm schoonspoelen snavel/neus. Hoeveel meer dan dat ze nodig hebben hangt van de soort af. Kippendrinktorentjes zijn dus niet toereikend voor eenden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 00:02

Ah oké. Ik lees allerlei verschillende dingen over afmetingen van de vijver. Dit zou per soort verschillen. Heb gevraagd wat voor eenden het zijn. Zit nu te denken aan een formaat vijver 4x5 of 6x6 en dan schuin af laten lopen tot 1 meter diep. Maar dat is ook afhankelijk van het aantal eenden. Omdat de eieren nog uit moeten komen is dat allemaal nog niet duidelijk :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 00:15

Er is discussie of ivm dekken er genoeg water moet zijn, maar als je iets van een vijver wil maken zal die zelfzuiverend moeten zijn, eenden zijn viespeuken. Bak die je elke dag/paar dagen kan leeggooien en weer vullen kan wel eens een handigere optie zijn, vijver goed als zelfstandig systeem laten draaien kost tijd om op gang te krijgen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 05:56

Kan je eenden ook houden in je eigen sloot? (Ik woon op een schiereiland)
En eenden zijn viespeuken, maar is dat het water of alles? Net als kippen of erger? En welke eenden zou je houden voor het vlees?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:14

Een pomp met filter is niet voldoende Tamary?
Iedere keer zo’n schelp met water weggooien en vullen klinkt als gedoe.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:52

Hoi! Ik lees hier al een tijdje mee en vroeg me af of jullie me verder konden helpen. We zijn bezig om een paar plekken op het terrein in te richten voor kleinvee. We willen graag beginnen met geiten en uiteindelijk ook varkens. Varkens voor een paar maanden vh jaar (big kopen, opfokken, slachten). Geiten willen we melken en evt bokjes ook voor de slacht houden.
Nu misschien een hele domme, maar praktische vraag: kunnen die dieren vervoerd worden in een gewone tweepaardstrailer (naar slacht en geit naar bok) of kunnen we beter kijken naar een kleinveetrailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:54

Wij vervoeren alles in onze paardentrailer. Schapen laden wij door het deurtje vooraan ipv via de klep. Nog zo makkelijk :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:42

2-paardstrailer lijkt me helemaal prima hiervoor. Als je hem nog moet aanschaffen zou ik wel gaan voor een trailer met deurtjes boven de klep in plaats van een zeil. Geiten willen wel eens wat ...ondernemend... zijn.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:05

Mizora schreef:
2-paardstrailer lijkt me helemaal prima hiervoor. Als je hem nog moet aanschaffen zou ik wel gaan voor een trailer met deurtjes boven de klep in plaats van een zeil. Geiten willen wel eens wat ...ondernemend... zijn.

Dit is een beetje de reden van mijn twijfel. De trailer is er al. En is inderdaad aan de achterkant open. Op dit moment zelfs zonder zeil, hoewel die er wel weer aan kan komen. Maar geen deurtjes dus.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:20

Bah. Net een nare verrassing in het kippenhok. Ik had een broedse hen op 10 eieren zitten, die kunnen vanaf woensdag uitkomen. Nu zag ik net die hen buiten lopen, dat is raar. Normaal komt ze alleen 's ochtends bij het voeren even naar buiten, de rest van de dag niet meer. Dus ik kijken in het hok, liggen daar 9 eieren moederziel alleen in het nest, waren niet heel warm meer. Bij het oprapen van de eieren de 10e gevonden, die was echter al ontdaan van het ei en verdere details zal ik jullie besparen, maar ik ging zowat over mijn nek.
De 9 eieren heb ik mee naar binnen genomen, die zitten nu in de broedmachine. Zo ontzettend jammer dat het mis is gegaan...
Nu hopen dat ik er op tijd bij was voor de 9 overlevenden..

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:03

Denk je dat de eieren het nog doen Judith?

Hier is 1 van mn kippen gestopt met leggen.. Ik heb er 6 dus dat is makkelijk te zien. Ze lijken verder gewoon gezond maar dus al 2 weken geen eieren meer van 1 van de kippen... hoe kom ik erachter welke kip dat is? Mijn kippen zijn er echt voor de eieren en als er 1 stopt met dagelijks leggen dan wordt er plaats gemaakt voor een opvolger.. maar ik weet dus niet welke het is
Of zou er een andere reden kunnen zijn dat deze kip geen eieren legt en de rest wel? (Lohman kip, ongeveer 2 jaar oud)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:09

De lohman legt gemiddeld 280 tot 300 eieren per jaar. Een periode geen eieren is dus niet abnormaal :) Krijgen ze legmeel? Want met legmeel zijn ze wel sneller uitgeput.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:13

In het begin legmeel, nu een half jaar 2 voerplekken en kiezen ze zelf of ze korrel of meel willen.

Dat ze een dagje overslaan is niet gek, maar nu al 2 weken zonder dat er wat aan de hand is qua rui of gezondheid vind ik erg veel.

Maar het kan dus voorkomen dat een hen met 2 jaar uitgelegd is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:30

Hebben wij helaas ook al gehad. Daarom krijgen ze van ons geen legmeel meer. We hebben aanzienelijk minder eieren, maar de kippen leggen wel 1/2 jaar langer. Dus op termijn komt het hetzelfde uit. Het is wat afwegen en kiezen wat je het liefste hebt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:41

Weet je zeker dat 1 kip niet legt, of zijn ze gewoon collectief iets minder gaan leggen, dat is namelijk op die leeftijd goed te zien. In principe leggen echte leggers het eerste jaar 6 dagen per week een ei, tweede jaar 5, etc.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:43

0091 schreef:

Geen idee. Iemand een idee of je dat kunt testen, of is het gewoon afwachten?
Inmiddels wel nog maar 8 eieren over, er bleek er 1 lek te zijn en die begon na 2 dagen echt gigantisch te stinken.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:13

JudithO schreef:
0091 schreef:

Geen idee. Iemand een idee of je dat kunt testen, of is het gewoon afwachten?
Inmiddels wel nog maar 8 eieren over, er bleek er 1 lek te zijn en die begon na 2 dagen echt gigantisch te stinken.

Door te schouwen kan je zien of de embryo nog leeft of niet.
Als je nog intacte aders ziet lopen, de luchtkamer etc. Nog goed is dan leeft de embryo nog.
Als je een soort gele waas ziet zonder duidelijke aders is het embryo afgestorven.
Hoe veel dagen zijn ze nu? Want na de 18e dag zou ik gewoon af gaan wachten. Dan heb je kans dat er door het schouwen embryosterfte optreed.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:27

Mizora schreef:
Weet je zeker dat 1 kip niet legt, of zijn ze gewoon collectief iets minder gaan leggen, dat is namelijk op die leeftijd goed te zien. In principe leggen echte leggers het eerste jaar 6 dagen per week een ei, tweede jaar 5, etc.

Ik heb 3 leghorns (witte eieren) en 3 Lohmann. De bruine eieren waren altijd 1 wat grotere, 1 meer ronde en 1 ovale. De ovale eieren missen nu continue. Dus omdat er zo duidelijk 1 type ei mist denk ik echt dat het er 1 is die niet meer legt

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:26

Ik heb 2 "oude" Wyandotte Kriel kipjes die ik al 4 jaar heb. Ze leggen ongeveer nog 1 ei per week, maar omdat het allebei hele goede moeders zijn laat ik ze lopen. En ook omdat mijn zoontje sentimentele waarde heeft met allebei :j zijn knuffelkipjes.

Ik verdenk mijn 2 jarige (ex batterij) Legkip er wel van dat ze ook niet meer legt, maar omdat ik haar pas een half jaar heb en ze nooit heeft kunnen genieten van de buitenlucht laat ik haar ook lopen. Ze is de grootste van het stel en heel beschermend over de andere dames als het om roofvogels en roofdieren gaat. :j nog een reden om haar te laten lopen ;)