trouwen in 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: trouwen in 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:07

zou t niet met de inkoop en dus de prijs te maken hebben?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:15

Maar dat zou je toch ook 2 week van te voren kunnen doen lijkt mij? Juist die hele goede bloemenzaak kon het wel voor elkaar krijgen en snapte de collega's niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:18

de inkoop van bloemen doe je niet 3 weken van te voren lijkt me := Bloemenwinkel eigenaars (en ja, ik ken er twee :+) gaan dagelijks naar de veiling om bloemen in te kopen.
Daarom vind ik het zo raar dat je niet twee weken van te voren bruidsbloemen kan bestellen. Als ze op die dag al 4 bruidsbloemen + corsages + autobloemen hebben snap ik het nog, maar anders moet dat toch geen probleem zijn lijkt me zo :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:20

Rouwboeket kun je ook binnen een paar dagen voor elkaar krijgen, over het algemeen kun je die ook moeilijk 3 week van te voren bestellen :+ Dus t is ons en ook die bloemist die het geen probleem vond ook echt een raadsel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:07

Lly, je kunt toch alleen in je eigen woonplaats in ondertrouw gaan?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:43

Neonlight schreef:
Lly, je kunt toch alleen in je eigen woonplaats in ondertrouw gaan?

Tenzij haar aanstaande in een andere gemeente woont. Dan mag de ondertrouw ook in de gemeente van haar aanstaande echtgenoot plaatsvinden.

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:47

Wij wonen samen.
Maar bij ons moet je in ondertrouw in dezelfde gemeente als je trouwt, en daar kan t alleen online.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:58

Nee hoor, dat is niet correct. Dan zijn jullie onjuist voorgelicht;
U moet ten minste 2 weken voor de datum van het huwelijk of geregistreerd partnerschap in ondertrouw gaan. Dit doet u bij de ambtenaar van de burgerlijke stand in uw woonplaats of die van uw partner.

Dit is voor heel Nederland gelijk. Komt van de Rijksoverheid namelijk.

Ik ben ook eerst in ondertrouw gegaan in de gemeente waar wij wonen en daarna naar de trouw gemeente gegaan om alles door te geven. Maar officieel ondertrouw moet in de gemeente waar 1 of beide partners wonen. Bij je ondertrouw geef je aan welke naam je aan neemt, dus dat geef je door aan de gemeente waar je/hij/ woont en kan best wezen dat de trouw gemeente dat ook wil weten natuurlijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:07

Zo weet ik het ook, dat het wettelijk zo is. Wij moesten daarom juist ook vrij vroeg in ondertrouw, omdat wij een aantal maanden niet in een nederlandse gemeente ingeschreven stonden. En het echt alleen maar kon in de gemeente waar je in ingeschreven staat.
Ik zou dit nog eens goed uitzoeken, ik zie dat je dit in Delft online kunt doen met je digi-d, maar het kan toch wel tegenvallen als je ondertrouw niet geldig is.
In het HK-topic is er ook bij 1 iemand iets mis gegaan bij de ondertrouw, die konden nog een keer (maar dat was wel een fout van de gemeente zelf, stukken kwijtgeraakt).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:12

Precies, liever nu alles goed uitzoeken dan op de dag niet kunnen trouwen omdat het niet correct is gegaan de procedure. De gemeente heeft het laatst nog meegemaakt, want het bruidspaar dacht dat er automatisch een babs zou zijn en was vergeten dus een babs te regelen. Heel gênant (en zij maar wachten en wachten en konden uiteraard niet trouwen. Dus alles was voor jan l*l geregeld.). Dan kun je beter alles echt 2 keer controleren of alles echt klopt :=

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:06

Vandaag heeft mijn vriend bruidsboeket besteld en was ver genoeg van tevoren (29e)

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:32

Ja, rijswijk heeft een contract ofzo met omliggende gemeente waardoor dat is. Staat ook direct op hun website. :
Een van de volgende stappen is de huwelijksaangifte/partnerschapsaangifte of 'in ondertrouw gaan'. Dat kan in de woonplaats van een van beiden. Sinds 1 januari 2010 kunt u de ondertrouw ook regelen in de gemeente waar u gaat trouwen. Dit geldt alleen voor inwoners van Delft, Den Haag, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Westland en Zoetermeer. Trouwen/ registreren kunt u in elke willekeurige gemeente. Als de tijd tussen het huwelijk/registratie en de aangifte maar niet langer is dan een jaar en niet korter dan veertien dagen.

Alleen die achternaam blijf ik gek vinden.
Van de week toch nog maar eens mijn vriend laten bellen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:58

Je gaat niet alleen om de achternaam in ondertrouw hoor, die kun je daar gelijk aangeven maar hoeft niet. Kun je altijd later nog doen, en ook terugveranderen als je toch wat anders wilt ;)

Dus als het bij jullie zo geregeld is is het prima :)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:52

Ik heb bij ondertrouw alleen naam van vriend ingevuld maar als ik dat wil veranderen naar achternaam vriend- meisjesnaam dan zou dat dus nog kunnen begrijp ik?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:51

Pauk schreef:
Ik heb bij ondertrouw alleen naam van vriend ingevuld maar als ik dat wil veranderen naar achternaam vriend- meisjesnaam dan zou dat dus nog kunnen begrijp ik?

Ja, moet je gewoon een formulier voor halen bij de gemeente. Ook als je je eigen naam weer wilt gebruiken. Het gaat alleen om naamsgebruik hè ;) hier in NL hou je altijd je eigen achternaam.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:53

Voor de overheid ben je eigenlijk alleen bekend onder je meisjesnaam, omdat die niet zomaar meer verandert (of je moet een verzoek indienen en veel geld betalen :D).

Op mijn werk, werken ze ook alleen met meisjesnamen in het systeem, want met al die scheidingen etc waren ze er zo klaar mee met dat gemiep 'zo heet ik niet meer' dat ze nu iedereen alleen onder de meisjesnaam hebben staan. Scheelt weer :Y) op het id bewijs staat immers ook alleen de meisjesnaam, dus dat was wel makkelijker.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-08-14 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:55

Ja ik dacht ik doe alleen zijn achternaam omdat je eigenlijk nooit alle 2 je achternamen zegt maar ik dacht later misschien is dat raar en had ik beide moeten doen

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:17

Ik heb er problemen mee gehad. Heb mijn nieuwe creditcard op naam (D. achternaam vriend) laten zetten. Maar op het vliegveld bijvoorbeeld moest ik mijn paspoort erbij laten zien en daar stond dus een andere naam. Die man geloofde dus niet dat die creditcard van mij was...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:21

Een creditcard van een ander bij je hebben is ook niet strafbaar.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:33

Nee oke maar het zorgt voor veel verwarring vooral in het buitenland.
Had dus beter mijn meisjesnaam op de kaart kunnen laten zetten.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:52

Sorry, ik onderbreek eventjes :) ik ben vandaag met mijn man (wat klinkt dat heerlijk!) getrouwd. We hebben echt heel veel mazzel gehad met het weer, we hebben droog weer en een zonnetje gehad met foto's maken en in de middag nog heerlijk een stuk met de honden kunnen wandelen met alleen spetters. Echt een topdag dus! Nu volop uitkijken naar 30 november wanneer ons dochtertje is verwacht, die dag zal het uiteraard winnen van deze dag. ;)

zidane07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:52

op de valreep meld ik me ook hier. over precies 2 weken ga ik trouwen. morgen weer even langs de bloemist nog een keer doornemen over me boeket *\o/* En ik moet nog wat kleine dingetjes aanschaffen maar wat ook alweer..... :o?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:54

sunny_l0ve schreef:
Sorry, ik onderbreek eventjes :) ik ben vandaag met mijn man (wat klinkt dat heerlijk!) getrouwd. We hebben echt heel veel mazzel gehad met het weer, we hebben droog weer en een zonnetje gehad met foto's maken en in de middag nog heerlijk een stuk met de honden kunnen wandelen met alleen spetters. Echt een topdag dus! Nu volop uitkijken naar 30 november wanneer ons dochtertje is verwacht, die dag zal het uiteraard winnen van deze dag. ;)

Gefeliciteerd :D :D

Roep dat niet te hard, mijn moeder vindt haar huwelijksdag nog altijd mooier dan de geboorte van ons :') maar goed, waren ook bevallingen uit de hel -O- en de huwelijksdag was geen centje pijn :D

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 07:29

Haha nou wie weet, al kijk ik wel uit naar de dag dat ons kindje geboren is. Het trouwen was ook erg leuk, we hebben het heel klein gehouden en dat was eigenlijk perfect. Zaterdag houden we nog een feestje voor alle familie en vrienden, daarna zit het er weer even op met het gefeest.

zidane07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:55

goh wat is het stil hier...