Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:33

christel1857 schreef:
En daar wil ik nog even aan toevoegen dat ik vind dat ik mezelf moet verdiepen in geloof aangezien er 2,1 miljard mensen zijn op de wereld die christen zijn. En daarmee vind ik dat een redelijke basiskennis van christendom op zijn plaats is om als volwaardig lid deel te maken van de maatschappij. Tevens zijn er 1,1 miljard agnosten op de wereld, waarmee ik gelijk ook van mening ben dat mensen ook vragen mogen stellen aan mij, en ik ook het recht heb om antwoord te geven vanuit een ander perspectief.

Helder antwoord Christel, dank je voor je eerlijkheid.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:33

Op de tv heb je een zender weet even niet meer welke, maar dat gaat het lijkt wel erg hard aan toe.Ze staan te draaien lopen wild heen en weer en praten erg luid.

Blue_Eyes

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:37

Dus Marleen, omdat jij die ene dominee op tv ziet, die schreeuwt, denk je dat 'al die dominees' schreeuwen? Nah... de meeste zijn gewoon rustige mensen. Er zijn enkelingen die weleens wat... gepassioneerd kunnen vertellen en dan in hun enthousiasme wat harder gaat roepen dan eigenlijk nodig zou zijn. Ach....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:38

christel1857 schreef:
En daar wil ik nog even aan toevoegen dat ik vind dat ik mezelf moet verdiepen in geloof aangezien er 2,1 miljard mensen zijn op de wereld die christen zijn. En daarmee vind ik dat een redelijke basiskennis van christendom op zijn plaats is om als volwaardig lid deel te maken van de maatschappij. Tevens zijn er 1,1 miljard agnosten op de wereld, waarmee ik gelijk ook van mening ben dat mensen ook vragen mogen stellen aan mij, en ik ook het recht heb om antwoord te geven vanuit een ander perspectief.

Helder inderdaad :j

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:52

Christenen: zijn jullie er niet frequent onzeker over of het allemaal geen onzin is? Stel dat Jezus gewoon een dorpsgek was en dat alle ''domme'' middeleeuwers er simpelweg in zijn getrapt omdat ze hoopte op iets moois en omdat ze dan ineens iets zouden hebben om voor te leven. En dan wordt die dorpsgek nú, ruim 2000 jaar later, nog steeds gelooft. Terwijl wij er in onze moderne maatschappij om bekend staan dat we kritisch naar dergelijke dingen kunnen kijken, en in staat zijn om methodisch onderzoek te doen.
Ik zou me zelf regelmatig afvragen waar ik in hemelsnaam in geloof.

Oh en voordat iemand met lange tenen zich aangevallen voelt omdat ik het heb over een dorpsgek: ik noem maar wat, voor hetzelfde geld was hij zijn tijd gewoon ver vooruit en kon daardoor mooie verhalen ophangen.

Hetzelfde geldt voor jullie boek: dat is ook al tig jaar oud, wie zegt dat alle lui die Jezus' verhalen opschreven er geen fictieve onzin van gemaakt hebben? Ik zou eerlijk gezegd niet zo op die (domme) middeleeuwers vertrouwen.

Ik hoop op een eerlijk antwoord, heb vaak het gevoel dat veel Christenen heel overtuigd over willen komen omdat ze anderen willen overtuigen maar dat eigenlijk helemaal niet zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:01

Sorry, verdiep je nog eens in de middeleeuwen en wanneer die begonnen en eindigden? Want Jezus en de bijbel zijn allebei van verrrr voor die tijd.
Antwoord op je vragen buiten die term om: heb ik geen last van, eerlijk niet. Ik lees teveel wijsheid en ervaar ook te vaak iets van God in mijn leven om het als onzin af te kunnen doen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:03

Blue_Eyes schreef:
Sorry, verdiep je nog eens in de middeleeuwen en wanneer die begonnen en eindigden? Want Jezus en de bijbel zijn allebei van verrrr voor die tijd.

Dit is geen antwoord, dit is herdefiniëren van het probleem.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:04

Ik geef evenzogoed antwoord, maar maak er wel een opmerking over. Want ik vind het vrij slordig.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:16

Angelita schreef:
Christenen: zijn jullie er niet frequent onzeker over of het allemaal geen onzin is? Stel dat Jezus gewoon een dorpsgek was en dat alle ''domme'' middeleeuwers er simpelweg in zijn getrapt omdat ze hoopte op iets moois en omdat ze dan ineens iets zouden hebben om voor te leven. En dan wordt die dorpsgek nú, ruim 2000 jaar later, nog steeds gelooft. Terwijl wij er in onze moderne maatschappij om bekend staan dat we kritisch naar dergelijke dingen kunnen kijken, en in staat zijn om methodisch onderzoek te doen.
Ik zou me zelf regelmatig afvragen waar ik in hemelsnaam in geloof.

Oh en voordat iemand met lange tenen zich aangevallen voelt omdat ik het heb over een dorpsgek: ik noem maar wat, voor hetzelfde geld was hij zijn tijd gewoon ver vooruit en kon daardoor mooie verhalen ophangen.

Hetzelfde geldt voor jullie boek: dat is ook al tig jaar oud, wie zegt dat alle lui die Jezus' verhalen opschreven er geen fictieve onzin van gemaakt hebben? Ik zou eerlijk gezegd niet zo op die (domme) middeleeuwers vertrouwen.

Ik hoop op een eerlijk antwoord, heb vaak het gevoel dat veel Christenen heel overtuigd over willen komen omdat ze anderen willen overtuigen maar dat eigenlijk helemaal niet zijn.

Misschien moet je je er iets beter in verdiepen? De middeleeuwen waren eeuwen later.

Wat is nu precies je vraag? Want ik lees een heleboel maar kan er niks van maken ;)

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:19

Citaat:
zijn jullie er niet frequent onzeker over of het allemaal geen onzin is?

Zooist, dit is haar vraag..

@ Angelita, ja natuurlijk twijfel je wel eens, ik tenminste wel.. Maar als ik dan om me heen ga kijken, naar bijvoorbeeld de natuur, dan weet ik dat God wel bestaat en is mijn twijfel weg...

Edit: ik wil niet iemand anders overtuigen en je zou wel heel dom zijn als je iemand probeert te overtuigen van iets, waarin je zelf niet gelooft..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:21

Bedankt Lame.

Ik denk dat iedereen wel momenten kent dat je onzeker bent. Maar als ik er dan rustig over nadenk weet ik het juiste anwoord alweer! Het is gewoon zo!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:26

Haha ik zeg middeleeuwen gewoon omdat het zo lang geleden is. Ik weet wel wanneer de middeleeuwen begonnen hoor. Was bij wijze van spreken. Sorry dacht dat dat wel duidelijk was. :D
Verder bedankt voor je antwoord BlueEyes. Ik mis wel een beetje de duidelijke argumenten (mocht je die nog willen toevoegen: graag argumenten die een niet-christen ook begrijpt, want daar zit nogal verschil in zeg maar :) ).

Hoe weet je dat dan zooist?

Lame: dat de natuur bestaat betekent toch niet per se dat dat iets van god moet zijn. Omdat het ingewikkeld is hoeft het niet door iets goddelijks gemaakt te worden.. (is iets wat veel christenen zeggen, vandaar dat ik dit noem) Ik vind dat echt op en top drogreden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:30

Wie zegt dat wat er in de bijbel staat waar is,omdat er zoveel mensen het geloven?

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:32

Citaat:
Lame: dat de natuur bestaat betekent toch niet per se dat dat iets van god moet zijn. Omdat het ingewikkeld is hoeft het niet door iets goddelijks gemaakt te worden.. (is iets wat veel christenen zeggen, vandaar dat ik dit noem) Ik vind dat echt op en top drogreden.

Dat is wel wat ik geloof Angelita.. Ik weet heel eerlijk gezegd niet wat "drogreden" betekent? Zeg ik nu iets heel doms?? :o

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:33

Angelita schreef:
Hoe weet je dat dan zooist?

Dat voel ik en ervaar ik.

Als je een aantal pagina's terug leest staat het helemaal uitgelegd.
Kort door de bocht geloof ik dat de Heilige Geest in mij woont en dat ervaar en voel ik ook zo.

Moet je even terugzoeken ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:34

marleen_usar schreef:
Wie zegt dat wat er in de bijbel staat waar is,omdat er zoveel mensen het geloven?

Ik GELOOF dat de Bijbel waar is.

Andere mensen GELOVEN dat de wetenschap altijd gelijk heeft.

Je kan zelf bepalen wat je gelooft. :Y)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:35

Maar is het niet zo dat je bij je bron bent,dus alle liefde geeft aan iedereen met je hart. Dat voelt namelijk precies hetzelfde.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:36

marleen_usar schreef:
Maar is het niet zo dat je bij je bron bent,dus alle liefde geeft aan iedereen met je hart. Dat voelt namelijk precies hetzelfde.

Kan je deze iets verduidelijken?

Wat bedoel je met bron?

edit: hoe voelt dat dan?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:37

Lame schreef:
Citaat:

Dat is wel wat ik geloof Angelita.. Ik weet heel eerlijk gezegd niet wat "drogreden" betekent? Zeg ik nu iets heel doms?? :o

Nee hoor. Een drogreden is een argument wat niet klopt, en niet omdat iemand dat vind maar omdat het gebaseerd is op iets wat onwaar is.

Alsjeblieft! http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden

Ik ga even kijken Zooist, dankjewel. (sorry heb de afgelopen ±10 pagina's niet meer meegelezen vandaar)
Je kunt inderdaad zelf bepalen wat je gelooft, maar dat maakt het nog niet waar... Ik vind de wetenschap in dat opzicht niet vergelijkbaar met het geloof, want daar wordt zoveel mogelijk objectiviteit gebruikt en werkt men dmv kritisch denken en methodisch onderzoek. Iets wat in het geloof absoluut niet van toepassing is.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:39

Angelita schreef:
Nee hoor. Een drogreden is een argument wat niet klopt, en niet omdat iemand dat vind maar omdat het gebaseerd is op iets wat onwaar is.

Alsjeblieft! http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden

Ik ga even kijken Zooist, dankjewel. (sorry heb de afgelopen ±10 pagina's niet meer meegelezen vandaar)
Je kunt inderdaad zelf bepalen wat je gelooft, maar dat maakt het nog niet waar... Ik vind de wetenschap in dat opzicht niet vergelijkbaar met het geloof, want daar wordt zoveel mogelijk objectiviteit gebruikt en werkt men dmv kritisch denken en methodisch onderzoek. Iets wat in het geloof absoluut niet van toepassing is.

In het geloof wordt wel degelijk onderzoek gedaan naar zowel gebeurtenissen van toen, maar ook van nu.

En bedoel je dat een christen niet objectief kan zijn omdat hij of zij gelooft? ;)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:43

Oke daar was ik me niet van bewust, sorry. Maar is dat wel enigszins vergelijkbaar met hoe dat in de wetenschap gebeurd? Je kunt toch niet bewijzen dat god bestaat... Als dat bewezen zou zijn zouden veel meer mensen erkennen dat hij er is.

Ik denk dat een christen niet objectief naar zijn eigen geloof kan kijken nee. Net zoals een moeder anders naar haar eigen kind kijkt dan een ander.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:50

Angelita schreef:
Oke daar was ik me niet van bewust, sorry. Maar is dat wel enigszins vergelijkbaar met hoe dat in de wetenschap gebeurd? Je kunt toch niet bewijzen dat god bestaat... Als dat bewezen zou zijn zouden veel meer mensen erkennen dat hij er is.

Ik denk dat een christen niet objectief naar zijn eigen geloof kan kijken nee. Net zoals een moeder anders naar haar eigen kind kijkt dan een ander.

Er zijn wel onderzoeken naar hoor, ook wetenschappelijk. Met positief en negatief bewijs. Een paar pagina's terug gaat het daar ook over, met die foto's van de reuzen.

Bewijs is altijd iets wat je kan geloven, of niet kan geloven. Duizend man zullen overtuigd zijn van het bewijs, Duizend anderen geloven er niet in.

Er zijn veel verhalen van mensen die genezen werden op wonderlijke wijze. Ik ben er zelf ook bij geweest. Daarnaast gebeuren er ook in mijn leven die onmogelijk lijken.
Dat is voor mij bewijs. Omdat ik dat geloof!

Maar ik geloof dat er voor mijn Schepper niks onmogelijk is. ;)
Laatst bijgewerkt door Zooist op 20-05-10 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:50

Dat voelt heel erg goed,een soort gevoel van het licht zien zeg maar.Dus je ego op zij zetten, en puur vanuit je hart gaan denken en voelen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:55

Zooist schreef:
Een eenvoudige uitleg over drie-eenheid met hulp van mams ;) waarbij zij kon verwoorden wat ik bedoelde!

De mens is geschapen naar het beeld van God (Gen. 1 : 25). Hij zei: Laat ons mensen maken naar ons beeld.
Een mens heeft een lichaam, een ziel en een geest.
De goddelijke drie-eenheid is als volgt:
Het lichaam is Jezus, die mens geworden is.
De ziel - bestaande uit: gevoelens-gedachten- is God de Vader
de geest is de Heilige Geest.

Een wat diepere uitleg:
Een niet gelovig mens wordt geleid door de ziel: Wat denk ik, wat voel ik, wat heb ik meegemaakt? (gevoelens-emoties-ervaringen)
Dat is ontstaan door de zondeval, want voor die tijd werd de mens geleid door zijn geest.
De juiste volgorde naar Gods orde was dan ook: naar geest, ziel en lichaam.
Door de zonde werd het: naar lichaam, ziel en geest.

Als een mens in Jezus gaat geloven, komt de Heilige Geest in hem.
De Heilige Geest gaat samen met de geest van de mens zijn leven besturen, zoals God oorspronkelijk bedoeld had.
Dan is het niet meer: wat denk ik en wat voel ik, maar dan is de vraag: Wat zegt (God) de bijbel - het woord van God- hierover?
Dan is Gods oorspronkelijke volgorde hersteld.
De bijbel zegt dat de Heilige Geest het onderpand is van het eeuwige leven.
Dat eeuwige leven begint dus nu al en zet zich voort na het sterven van het lichaam.
De ziel ontvangt dan in de hemel een nieuw lichaam.

Ik hoop dat dit duidelijk is.

En nogmaals: het boek: de uitnodiging geeft in een goed leesbaar verhaal uitstekend weer hoe het dan samenwerkt. De link heb ik hierboven al ergens vermeld.

Ik denk dat ik hiermee het antwoord op jouw vraag ook gelijk beantwoord marleen

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:35

marleen_usar schreef:
Dat voelt heel erg goed,een soort gevoel van het licht zien zeg maar.Dus je ego op zij zetten, en puur vanuit je hart gaan denken en voelen.

Ik denk dat ieder mens in staat is zulke gevoelens te ervaren. Met of zonder religie. Het ligt aan de persoon zelf hoe dat gevoel wordt geinterpreteerd en wat voor label er op wordt geplakt. Zo omschreef Zooist een heeeeele hoop pagina's terug dat ze (opnieuw) in god is gaan geloven omdat ze dit soort gevoelens opeens kreeg. Zij interpreteerde dit vervolgens als god. Een boeddhist zal het interpreteren als boeddha, een moslim als Allah, een hindoe als shiva, de grieken als zeus, apollo, neptunus etc. Wat ik jammer vind zooist, is dat je door je zekerheid die je meent te hebben onbewust alle andere religies, en hun mensen, en hun ervaringen als onwaar, obscuur, of heidens bestempeld. Een beetje meer bescheidenheid vind ik wel gepast als het gaat om religieuze zaken. Om mezelf als voorbeeld te geven, ik zal nooit 100% zeker stellen dat god niet bestaat, net als dat ik niet kan bewijzen dat zeus niet bestaat, dat allah niet bestaat, dat de natuurgoden van de amerikaanse indianen niet bestaan. Deze mensen ervaren allemaal hetzelfde als wat jij beschrijft, maar plakken er een ander label aan.

En daarmee wil ik het er ff bij laten. Moet nodig wat aan school gaan doen! :D