Staking door scholieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Staking door scholieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:36

zelfs deze ouwe taart gaat zo naar bed Lachen Lachen

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:36

Rachel_ schreef:
Ikke wel ik ga nu ook Tong uitsteken
Moet altijd om half 10 naar bed Boos!
VROEG HE Verward

nee is normaal Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:37

Moirsa schreef:
KiWiKo schreef:
Dan heb ik het verkeerd opgevat Sorrie Moirsa!!!! ennuh klein moederseigen iets.......... hoor jij niet een beetje naar bed te gaan nu???? Lachen Lachen Lachen

Dat maak ik zelf wel uit Knipoog
Maar als je het wilt weten Haha!
me vader komt zo terug uit parijs en ik wacht even op hem Haha! .

Kijk daar is over nagedacht Lachen Lachen Lachen en gelijk heb je Lachen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:37

Moirsa schreef:
Jaa maar dat komt er toch van?!
Als je even logisch na denkt?!

Ik heb er op alle mogelijke manieren over nagedacht, maar ik snap werkelijk waar níet waarom mensen niet in staat zijn een staking te houden zonder te rellen. Nagelbijten / Gniffelen
Het zal de leeftijd wel zijn dan? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:38

Ik moest in de 'onderbouw' ook rond half 10 - 10 uur hooguit naar bed. Nu om 10 uur - half 11 op m'n 18e.. ken ook weinig die het later maken Clown

Moirsa schreef:
Fijn ik weet ook weer hoe wildwings denkt over vmbo'ers dat heb ik echt altijd al willen weten Huilen van het lachen

Openbaar maken van prive-berichten is niet toegestaan op bokt, delen ervan EN DIE VERDRAAIEN al helemaal niet. Bah zeg, dit is wel erg gemeen gewoon...

Mijn vriend heeft het VMBO (destijds nog mavo?) gedaan en als er iemand is waar ik van houd en iemand die ontzettend slimme dingen kan zeggen.. is hij het wel Haha!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:38

Maartens College schreef:
Donderdag 15 november waren wij, "de scholieren van het Maartenscollege", als één van de eersten die in opstand kwamen tegen de huidige 1040-norm, van het ministerie van onderwijs. De schoolleiding spreekt van een wilde staking, de Leerlingenraad is van mening dat dit een spontane protestactie is geweest.

Door onze gezamenlijke protestactie hebben wij de 1040-urennorm landelijk op de kaart gezet. Waarom waren wij aan het demonstreren? De Leerlingenraad heeft de belangrijkste argumenten op een rijtje gezet.

Het probleem

Er is een conflict tussen het ministerie van onderwijs en de directies van de middelbare scholen. Het ministerie vindt dat er meer kwalitatief onderwijs moet worden gegeven en stelt een minimumnorm van 1040 uur in.

De schoolbesturen vinden dat zij onvoldoende geld krijgen om die uren te realiseren. In dit spel is de leerling een pion en moet onzinnige uren vullen, dit om boetes te voorkomen. De leerling krijgt studie-uren zodat de minister kan aantonen dat het wel lukt met het huidige budget.

Wij willen geen pion zijn in dit conflict en willen geen uren vullen die niet bijdragen aan het uiteindelijke studieresultaat.

Dit houdt het volgende in:
1040 urennorm die het ministerie van onderwijs scholen oplegt is een achterhaald idee en draagt amper bij aan de kwaliteit, vaak is het zelfs het omgekeerde.
De schooldagen worden door deze norm te lang. De tijd voor op de eerste plaats het huiswerk en op de tweede plaats de vrije tijd is veel te kort.
Te veel tussenuren, soms wel 3 achter elkaar. Dat is te gek voor woorden.
De overheid geeft geen extra geld aan de extra uren, waardoor er minder geld is voor andere zaken zoals excursies, gezonder eten in de kantine en nieuwe leermethodes. Kortom dit gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs.
De oplossing

Wat moet de staatssecretaris van onderwijs aan dit probleem veranderen? Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) heeft een plan opgesteld om de 1040-urennorm te verbeteren. De Leerlingenraad van het MaartensCollege staat achter deze plannen. Het plan van de scholierenbond bestaat uit 3 punten:

Onderwijstijd

Door een bandbreedte van 880 tot 1040 uur in te stellen (een gemiddelde van 960 uur) in te stellen krijgen scholen de mogelijkheid om onderwijs op maat te bieden en extra te investeren in leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Deze onderwijstijd moet inhouden dat de lessen inhoudelijk ingevuld worden, en dus lessen zijn waar de scholier werkelijk iets leert. De invulling van deze bandbreedte moet per school worden vastgesteld door de medezeggenschapsraad, waardoor zowel leraren, leerlingen als ouders meebeslissen.

Studielast

Door de studielast van alle scholieren in het voortgezet onderwijs te verdelen in onderwijstijduren en huiswerkuren wordt duidelijk aangegeven hoe hoog de werkdruk voor scholieren mag zijn. Het totaal van deze twee factoren mag volgens het LAKS maximaal op 1400 uren liggen per schooljaar, maximaal 36 uren per week.

Inspectie

De Inspectie van het Onderwijs is een van de weinige manieren waarop de overheid de kwaliteit van het onderwijs waarborgt. De ingezette bezuinigingen van 20% moeten per direct worden teruggedraaid, en ook een vierjaarlijkse uitgebreide kwaliteitscontrole moet voor elke school gaan gelden.

Wat nu?

Woensdag 28 november is er een spoeddebat in de Tweede Kamer, hierbij zullen kamerleden vragen stellen aan de staatssecretaris van onderwijs. Hier zal ook het plan van het LAKS en de Leerlingenraad worden behandeld.

Wanneer de staatssecretaris niets aan de huidige 1040-urennorm verandert en dus niet tegemoet komt aan de plannen van het LAKS en de Leerlingenraad. Dan zal er vrijdag 30 november een landelijke protestactie zijn in Den Haag. Over het verdere verloop van deze actie is op dit moment nog geen duidelijkheid. De Leerlingenraad is samen met de schoolleiding in overleg over een eventuele protestactie.

Wij willen benadrukken dat het beter is om het spoeddebat af te wachten. Mocht er niets veranderen dan gaan wij demonstreren gezamenlijk met het LAKS.

Houd de website in de gaten!

Namens Leerlingenraad,

Misschien maakt dit heel wat dingen duidelijk.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:39

Ik zoek mijn bed ook op! En niet staken morgen he!!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:39

Ilzjuh schreef:
Moirsa schreef:
Jaa maar dat komt er toch van?!
Als je even logisch na denkt?!

Ik heb er op alle mogelijke manieren over nagedacht, maar ik snap werkelijk waar níet waarom mensen niet in staat zijn een staking te houden zonder te rellen. Nagelbijten / Gniffelen
Het zal de leeftijd wel zijn dan? Clown

haha jij niet hoor Kusje
Maar dat laks gebeuren Haha!
idd.. op die leeftijd is het belangrijk hoe je vrienden over je denken... Knipoog
en als je gaat "rellen" ben je stoer Nagelbijten / Gniffelen (euhm tja niet mijn mening maar zo zien hun dat Haha! )

vaagjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:41

ik heb gestaakt

ben het er namelijk niet mee eens

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:42

Moirsa schreef:
haha jij niet hoor Kusje
idd.. op die leeftijd is het belangrijk hoe je vrienden over je denken... Knipoog
en als je gaat "rellen" ben je stoer Nagelbijten / Gniffelen (euhm tja niet mijn mening maar zo zien hun dat Haha! )

Gelukkig maar. Lovers *LOL*
Eh tsja, een vriendin van mij ging ook maar eieren gooien naar de politie. Ik heb haar achteraf gevraagd (was er niet bij) waarom ze dat deed, haar antwoord; "m'n vrienden deden het ook".
Je kan toch voor jezelf denken, denk ik dan? Clown

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:43

Ilzjuh schreef:
Moirsa schreef:
haha jij niet hoor Kusje

Gelukkig maar. Lovers *LOL*
Eh tsja, een vriendin van mij ging ook maar eieren gooien naar de politie. Ik heb haar achteraf gevraagd (was er niet bij) waarom ze dat deed, haar antwoord; "m'n vrienden deden het ook".
Je kan toch voor jezelf denken, denk ik dan? Clown

idd Huilen van het lachen

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:44

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:45

Damn idd wrom denk je niet gewoon zelf na?! Clown Mn beste vriendin was aan het staken daar buiten maar k ben naar binnen gegaan! Heb mn eigen hersenen Lachen

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:46

Moirsa schreef:

Nouw k ga niet er wordt toch alleen weer gesloopt! En als mensen nouw eens het spoed debat afwachten voor ze plannen maken!! echt dom Vork

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:47

Mii_Jessica schreef:
Damn idd wrom denk je niet gewoon zelf na?! Clown Mn beste vriendin was aan het staken daar buiten maar k ben naar binnen gegaan! Heb mn eigen hersenen Lachen

ik geef je groot gelijk Haha! !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:47

als die mensen nou dezelfde energie gingen stoppen in hun opleiding........... dan ging het al een stuk beter Lachen

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:48

Jaah dan zouden er allemaal negens en tienen vallen Haha!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:49

Mii_Jessica schreef:
Jaah dan zouden er allemaal negens en tienen vallen Haha!

heb ik lekkurr al *LOL*
hihi Haha! ..

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:49

KiWiKo schreef:
als die mensen nou dezelfde energie gingen stoppen in hun opleiding........... dan ging het al een stuk beter Lachen

En wat als je dat al doet? Knipoog
Ik denk dat het heel goed is om energie in deze stakingen te stoppen.
Komen er mischien eindelijk ens kwalitatieve lessen Knipoog

Of had je het over de rellen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:50

ik had het inderdaad over de rellen Lachen Lachen Lachen

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:50

Mii_Jessica schreef:

jaja heel verstandig..
Oh, moet eigenlijk heel veel bij lezen.. Ben een film aan het kijken op SBS 6

Valerie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:52

Emilia schreef:
Valerie__ schreef:
ik ben tv kijken Tong uitsteken houdoee

nee, dat mag niet. Heb je als scholier geen tijd voor Clown

hahaha je moet ook nog wel vrije tijd hebben als scholier eh Knipoog
anders zou het al helemaal té gek zijn Clown
vond het wel mooi om hier te plaatsen Tong uitsteken
tv kijken leer je nog wel eens wat van Knipoog!

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:53

hihi ik ga zoo lekker slapen! net onder de douche vandaan lekker opgewarmd Haha! Wat voor film?!

Van tv kijken leer je engels Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:54

Mii_Jessica schreef:
Van tv kijken leer je engels Tong uitsteken

hahahaha wel heel waar Lachen Lachen Lachen

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:55

kei offtopic maarja.. Best leuk en is idd engels. Maar dat hoef ik niet meer te leren.. Aangezien ik vroeger eerder nederlands moest leren..

Weet iemand hoeveel mensen er inmiddels al zijn opgepakt door de politie Tong uitsteken