Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:49

oh zo, helder :)
ik weet niet of die mensen de middelen hebben om dat te doen, eigenlijk?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:59

Zo lees ik dat niet. Ik lees ook niet dat de locals overal buiten gehouden worden. Niet zelf iets organiseren is natuurlijk iets anders dan overal buiten gehouden worden. Ik organiseer heel veel dingen niet, maar word er ook niet buiten gehouden :) Nuanceverschil.

Maar ik kan me voorstellen dat de beleving anders is als het door die mensen zelf georganiseerd wordt.
En dan weer van de andere kant: er zijn heel veel dingen die dan alsnog wel afgekeurd worden in het kader van achterlopen, bijvoorbeeld de koetsen met toeristen in Spanje, wat wel door de lokale bevolking wordt georganiseerd. Alles uiteraard beoordeeld door een westerse bril.

Wat betreft teruggeven aan de bevolking, dat is wel een ding, lijkt me?
Om de Sherpas er weer even bij te halen: die verdienen ook aan westers toerisme.

Er zou toch een mogelijkheid moeten zijn om aan toerisme te verdienen, zonder dat dierenwelzijn daarbij in het gedrang komt.

Ik vind, naar westerse maatstaven, 85 kg op zo'n paardje ook teveel. Ik geloof dat het maximum gewicht toch 20% was? Neem het heel ruim en ga uit van 350 kg, en dan kom ik nog op maximaal 70 kg in totaal...... ik vind dat toch twijfelachtig.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:03

Dat zeg ik inderdaad nergens nee.

Wat ik zeg is dat ze het hele gebeuren niet bedacht hebben noch organiseren (wat een feit is, for profit bedrijf dat het evenement organiseert is een partij van buitenaf met allemaal niet-Mongoolse aandeelhouders en bestuur) waardoor a) winsten niet bij de Mongoolse herders terechtkomen b)al die argumenten in de trant van "maar zulk gebruik van paarden is toch traditioneel" nergens op slaan.

Dat "teruggeven aan de locals" vind ik ook zo'n flauw verhaal, inschrijfgeld is 15K pp (naar de niet-Mongoolse organisatie toe) en deelnemers worden verzocht om 500 aan de ene of andere NGO te proberen te doneren :') Geen harde verplichting en geen structurele hulp.

prompter schreef:
Wat me ook tegenviel, waren de verslagen waarin sommige paarden nog heel groen leken, zelfs steigerden als iemand op wilde stijgen soms. Dat klinkt toch niet alsof deze dieren er wel ok mee waren :

Er staat ergens op de site dat die paarden door de lokale herders worden voorbereid (zonder extern toezicht / verslaglegging net zoals allles wat die paarden betreft) dus je kunt je best afvragen of het met onze ideeen van correcte voorbereiding strookt. Hier gaat de organisatie zich weer achter traditie en "kracht van geest van Mongoolse paarden" proberen te schuilen, wat weer nergens op slaat gezien hele niet-traditionele achtergrond van deelnemers en iedereen die er winsten uit haalt :+

Voor EU/VS maatstaven is het niet oke om prestaties onder het zadel te verwachten van een paard dat niet correct doorgetraind is. Gaat je paard verzet tonen met opstappen tijdens een normale wedstrijd dan ben je de banketstaaf. Waarom is het wel acceptabel zodra we onze wedstrijd in een ander land houden?

Silenna

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:05

Kunnen we het niet gewoon weer over unpopular opinions hebben, en dit onderwerp in het Mongol Derby topic laten? := Ik denk de hele tijd dat ik in het verkeerde topic zit :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:13

Het is toch nog steeds een UO? Er wordt zovaak een paar pagina's doorgegaan over een onderwerp en dan komt er vanzelf weer een nieuwe uo voorbij waar er weer op gereageerd wordt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:01

Avalanche schreef:
Ik vind, naar westerse maatstaven, 85 kg op zo'n paardje ook teveel. Ik geloof dat het maximum gewicht toch 20% was? Neem het heel ruim en ga uit van 350 kg, en dan kom ik nog op maximaal 70 kg in totaal...... ik vind dat toch twijfelachtig.

Ik zou het nog simpeler willen maken, gewoon jezelf afvragen of je op een identiek paard qua stokmaat, conditie, wel/niet passend tuig etc zou stappen als het in Nederland is geweest? Zonder al te veel oordeel over exacte getallen - zou je het voor jezelf oke vinden om op een 130cm grote kinderpony van de plaatselijke manege te rijden? Ook tijdens een wedstrijd of lange buitenrit? Zo niet, wat maakt het zo anders als het om Mongol Derby gaat?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:14

Fly_high schreef:
Avalanche schreef:

Ik zou het nog simpeler willen maken, gewoon jezelf afvragen of je op een identiek paard qua stokmaat, conditie, wel/niet passend tuig etc zou stappen als het in Nederland is geweest? Zonder al te veel oordeel over exacte getallen - zou je het voor jezelf oke vinden om op een 130cm grote kinderpony van de plaatselijke manege te rijden? Ook tijdens een wedstrijd of lange buitenrit? Zo niet, wat maakt het zo anders als het om Mongol Derby gaat?

Ze was iets groter, maar ja, dat heb ik jaren gedaan en als ze er nog zou zijn en ik de kans kreeg, zou ik dat zo weer doen.
Sterker nog: ze zou me sommeren om het te doen (dat deed ze vaker, zoals je in eerdere posts hebt kunnen lezen) en als het dan aan haar lag, in een bloedgang de benen nemen, hoe harder hoe leuker, want ja, van mij mocht ze soms hard....

Dus nee, ik snap echt niet waarom je op zo'n toon zo van leer moet trekken over iets waar je overduidelijk bij lange na niet alle ins en outs van weet!
Het is gewoon projectie van jouw beperkte visie op iets waarvan je jouw beeld probeert te presenteren als de enige waarheid. Dat is wat er niet deugd aan jouw reactie!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:18

Dus paard gaat rennen = paard vindt het leuk?

Naar wat ik begrepen heb zijn die pony's daar overigens half wild, dus niet echt doorgetraind nee.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:26

Jouw toon ikke is daarentegen super respectvol en je argumenten hartstikke sterk.

Interessant om te weten dat je zelf moet rondracen op een kleine pony om er mening over te mogen hebben, werkt het ook zo voor andere potentieel dieronvriendelijke praktijken? :)

BaileyMix schreef:
Naar wat ik begrepen heb zijn die pony's daar overigens half wild, dus niet echt doorgetraind nee.

Maar de locals rijden er ook zo half wild op dus het is goed joh als stelletje Europeanen hetzelfde ff voor de lol gaan doen :j

Zou je maar je net paar weken zadelmakke kwpner naar een wedstrijd durven mee te nemen, dat is uiteraard heel anders toch :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:34

Fly_high schreef:
Avalanche schreef:

Ja eens. Ik heb om die reden ook een groot paard gekocht eigenlijk. Gewoon zodat ik ruim binnen de marge zit van wat hij kan dragen :o ik ben niet groot, maar ik moet wel altijd op min gewicht letten.

En ik stap dus idd ook niet op die kinder pony.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:42

Mijn wederhelft weegt rond de 72 kg om even die vraag te beantwoorden :-) Er doen vrij veel kleine dames mee die erg licht zijn, ja die hebben een voordeel. Westerse mannen (en ook dames) zijn al snel te zwaar om hier aan mee te kunnen doen.

De paarden zijn in zoverre getraind dat er iemand op heeft gezeten. Maar goed, ander tuig en een zadeltas dat ligt toch wat anders op de rug dan het zadel waar ze aan gewend zijn. Die paarden worden niet zo vaak bereden dat ze helemaal lekker zadelmak zijn.
Je kunt het inderdaad vergelijken als dat je je net zadelmakke kwpner meeneemt naar wedstrijd, alleen dan met het verschil dat alle paarden op die wedstrijd net zadelmakke kwpners zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:49

En dan nu de vraag of dat erg is?

Nee, ik vind van niet.

Zo'n paard daar wordt misschien 30 keer per jaar bereden. Een van die ritten is met een ruiter aan boord die misschien voor het mooie net iets te lang/zwaar zou zijn. De rest van de tijd leeft dat paard in de kudde. Buiten. Deze paarden zijn inderdaad niet zo gemakkelijk met op of afstappen. Er zijn paarden die gebruikt worden als herderspaard of als kinderpaard, die zijn wat makkelijker met rijden, maar die zijn dat ook meer gewend.

De hoeveelheid schade die zo'n paard oploopt als hij misschien 3 keer in z'n leven met een westerling op zijn rug 35 kilometer aflegt is ook niet echt te meten.

Het gaat overigens niet over 'geen geld hebben voor een auto'. Iedereen heeft daar een auto als ze zouden willen alleen is een auto niet zo praktisch als je je kudde aan het hoeden bent. Dat doe je met een paard of op de brommer.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:54

Tja, zoals bij alle gevallen met dieren, het is makkelijk om te zeggen dat iets wel oké is als je zelf niet het slachtoffer bent. En ook niet helemaal gepast.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:01

Apple schreef:

Nee, ik vind van niet.

Zo'n paard daar wordt misschien 30 keer per jaar bereden. Een van die ritten is met een ruiter aan boord die misschien voor het mooie net iets te lang/zwaar zou zijn. De rest van de tijd leeft dat paard in de kudde. Buiten. Deze paarden zijn inderdaad niet zo gemakkelijk met op of afstappen. Er zijn paarden die gebruikt worden als herderspaard of als kinderpaard, die zijn wat makkelijker met rijden, maar die zijn dat ook meer gewend.

De hoeveelheid schade die zo'n paard oploopt als hij misschien 3 keer in z'n leven met een westerling op zijn rug 35 kilometer aflegt is ook niet echt te meten.

Het gaat overigens niet over 'geen geld hebben voor een auto'. Iedereen heeft daar een auto als ze zouden willen alleen is een auto niet zo praktisch als je je kudde aan het hoeden bent. Dat doe je met een paard of op de brommer.

Ok, ik lees deze discussie al een hele tijd mee, maar heb meer niet in gemengd.
Maar t volgende vind ik een beetje frappant.
Omdat het niet zo vaak zal gebeuren en er niet echt meetbare schade is(is dat zo? Worden deze paarden later nog gecontroleerd?) is het niet zo erg?

Om als voorbeeld even de shetpletters van een aantal jaar gelden aan te halen, omdat ze het misschien maar een paar keer hebben gedaan zal de schade vast meevallen toch? Is het daarom dan geen dierenmishandeling?
(Ik heb het puur over het gewicht op de rug, niet hoe ze zich verder gedroegen terwijl ze zaten)
Maar shetjes zijn heel sterk toch? Die kunnen dan wel wat meer hebben? En ze hoefden nieteens kilometers te lopen.
Is het dan geen dierenmishandeling? Want de schade zal wel meevallen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:24

fleurtjeuh schreef:
Apple schreef:

Nee, ik vind van niet.

Omdat het niet zo vaak zal gebeuren en er niet echt meetbare schade is(is dat zo? Worden deze paarden later nog gecontroleerd?) is het niet zo erg?

Om als voorbeeld even de shetpletters van een aantal jaar gelden aan te halen, omdat ze het misschien maar een paar keer hebben gedaan zal de schade vast meevallen toch? Is het daarom dan geen dierenmishandeling?
(Ik heb het puur over het gewicht op de rug, niet hoe ze zich verder gedroegen terwijl ze zaten)
Maar shetjes zijn heel sterk toch? Die kunnen dan wel wat meer hebben? En ze hoefden nieteens kilometers te lopen.

Nou, dan heb ik er nog eentje voor je:
Hoeveel "made in China" heb jij in huis?
Hoeveel menselijke onderdrukking en mishandeling heb jij daarmee op je geweten? nou?

Ga jij nu iedereen die wellicht, misschien, mogelijk weleens op een te klein paardje heeft gezeten; omdat het jouw beeld is dat het alleen kan op een KWPN-er van 1,70+; aan de schandpaal nagelen?

Nou, kom maar op als je durft! Maar dan wel met fysisch onderbouwde argumenten!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:34

Lekker strawman opzetten, er is uiteraard helemaal niets tussen niet-zadelmakke kleine pony's en kwpners van 170+.

"Made in China" is vaak wel noodzaak tbv je eigen levensonderhoud. Moet nog leren wat voor noodzaak er achter Mongol Derby schuilt.

Voor de lol op Shein oid shoppen is zachtjes gezegd controversieel en ik durf te gokken dat meeste tegenstanders van Mongol Derby er ook niet blij van worden.

En nogmaals het blijft extreme vorm van " and you're lynching negroes!" retoriek. Iemand in China kookt zijn vis nog levend, wat voor kwaad kan het wat ik allemaal doe als er ergens in de wereld andere dieren sowieso wel moeten kijken

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:35

Even realistisch: het lijkt me met hoe de wereld ingericht is, onmogelijk hier in het rijke westen te leven zonder mee te werken aan onderdrukking of leed. Maar er zit wel verschil in of iemand dat zoveel mogelijk probeert te voorkomen of niet.
Je kan bijvoorbeeld ook niet gaan shoppen bij de Primark of H&M. Maar dan nog zul je best eens onbedoeld meewerken aan dierenleed of mensenleed. Maar kiezen voor een paard dat groot genoeg is, vond ik dan weer niet zo moeilijk :)

Er zit een verschil tussen weten dat je aan nare dingen meewerkt en dat onbedoeld of ongewild doen :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:40

ikke, ik vind je toon echt behoorlijk heftig. Dat mag wel een tandje minder. Iets minder agressie, iets meer grammatica. Met het 'nou, kom maar op als je durft!' etc.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:41

ikke schreef:
fleurtjeuh schreef:

Hoeveel menselijke onderdrukking en mishandeling heb jij daarmee op je geweten? nou?

Ga jij nu iedereen die wellicht, misschien, mogelijk weleens op een te klein paardje heeft gezeten; omdat het jouw beeld is dat het alleen kan op een KWPN-er van 1,70+; aan de schandpaal nagelen?

Jemig, het lijkt wel alsof je je persoonlijke aangevallen voelt?
Maar dat kan toch helemaal niet, want ik heb het helemaal niet tegen jou :?
Mijn vragen zijn oprecht vragen, geen verborgen verwijten.

Ik probeer gewoon Apples gedachten te achterhalen, daar zit geen oordeel bij, het is gewoon een vraag. Of ja, meerdere vragen.
Ik ben gewoon benieuwd hoe zij dat ziet.

En dan als persoonlijk bericht naar jou:
Je bericht komt best wel aanvallend over. Een beetje alsof je roept:
'nou, ben je zelf perfect? Bewijs het maar! Nou? Nou? Nou?
Waar is je bewijs van perfectie?'
Misschien heb je het niet zo bedoeld, maar zo komt het op mij over. En voor mijzelf ga ik op zo'n manier niet in discussie, iets wat ik zowiezo niet van plan was zoals ik hierboven heb uitgelegd.

En als laatste sidenote:
Ik winkel inderdaad niet bij shein, aliexpress, alibaba, h&m of primark.
En ben ik bezig om af te vallen tot onder de 80 kilo, alvorens ik weer op zoek ga naar een paard om te rijden.
Mag ik nou bovenstaande vragen wel stellen?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:49

Fly_high schreef:
Moet nog leren wat voor noodzaak er achter Mongol Derby schuilt.

Die is er niet. Dat het hele ding bestaat heeft alleen maar te maken met een verschijnsel van de rijke witte westerling die tegenwoordig graag herinneringen verzamelt op instagramniveau. Een bucket list (poedersuiker) met idioot buitensporig dure of ingewikkelde dingen afwerken. Dat levert de bekende file van klimmers op de Mount Everest bijvoorbeeld, dat zijn allemaal mensen met zogenaamd een roeping om naar het dak van de wereld te klimmen :n.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:56

ikke schreef:

Je mag wel een toontje lager zingen wanneer je ook nog leuk antwoord wil... Ik snap oprecht niet waar deze manier van communiceren voor nodig is.

(Ik winkel ook niet bij Shein, Ali, H&M, Zara e.d., koop veel ook 2e hands.)

(Waaron verdedig ik mezelf eigenlijk :').)
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 03-08-23 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:57

Nou dat is ook wel een heel negatieve insteek Veronica2...
Betekent dat ook dat we niet meer op vakantie mogen, want dat staat op instagram..
en wie bepaalt wat 'idioot buitensporig duur' is? Of wat 'ingewikkeld' is?
Er zitten nogal wat persoonlijke waarde oordelen in je post.. vanwaar is dat?
Want dat jij iets buitensporig duur vindt, wil niet zeggen dat dat ook zo is, bijvoorbeeld, denk ik?

En mogen oliesheiken dan nog wel wat? Want die zijn ook buitensporig rijk.. of de rijkste inwoners van India? Of zijn dat ook westerlingen?

Edit: ik vind persoonlijk de post van Veronica2 ook niet heel uitnodigend voor een gesprek, maar goed, ik ben wel benieuwd wat hier achter steekt, dus ik vraag het wel.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:00

Cer schreef:
Nou dat is ook wel een heel negatieve insteek Veronica2...
Betekent dat ook dat we niet meer op vakantie mogen, want dat staat op instagram..
en wie bepaalt wat 'idioot buitensporig duur' is? Of wat 'ingewikkeld' is?
Er zitten nogal wat persoonlijke waarde oordelen in je post.. vanwaar is dat?
Want dat jij iets buitensporig duur vindt, wil niet zeggen dat dat ook zo is, bijvoorbeeld, denk ik?

En mogen oliesheiken dan nog wel wat? Want die zijn ook buitensporig rijk.. of de rijkste inwoners van India? Of zijn dat ook westerlingen?

Edit: ik vind persoonlijk de post van Veronica2 ook niet heel uitnodigend voor een gesprek, maar goed, ik ben wel benieuwd wat hier achter steekt, dus ik vraag het wel.

Grappig dat je dat eruit haalt. Het was niet helemaal mijn punt, maar dat geeft niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:01

_San87_ schreef:
ikke schreef:

Je mag wel een toontje lager zingen wanneer je ook nog leuk antwoord wil... Ik snap oprecht niet waar deze manier van communiceren voor nodig is.

Waarom zou ik zitten te wachten op "leuk antwoord"?

Ik wil feiten zien maar jullie komen niet verder dan projectie van een beperkt westers blikveld op iets waar je inhoudelijk vrij weinig van weet en waarbij, intussen bewezen, aannames worden gedaan die nergens op slaan!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:05

ikke schreef:
_San87_ schreef:

Waarom zou ik zitten te wachten op "leuk antwoord"?

Ik wil feiten zien maar jullie komen niet verder dan projectie van een beperkt westers blikveld op iets waar je inhoudelijk vrij weinig van weet en waarbij, intussen bewezen, aannames worden gedaan die nergens op slaan!

Je kan zo veel willen. Pas je toon maar eens aan, met je geeis en geschreeuw en gekke stropopargumenten. Misschien krijg je dan feiten in een topic met onpopulaire meningen.