Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:19

Hmm nee dit is alleen met cijfers. Dat was echt in een staafdiagram vorm.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:21

Huertecilla schreef:
lenaa_tje schreef:
Nou misschien ligt het aan het feit dat ik in een studentenstad woon maar het salaris gaat er niet mee om hoog :+

Hier ook nergens.
Kan ook niet imo.
Electriciteitsprijzen omhoog, minder uren open, minder omzet en een prijsopslag is maar beperkt mogelijk vanwege potentieel klantenverlies. Waar moet dan meer salaris van personeel vandaan komen??

Idem kledingzaken. Nu al tweede jaar dat de meest mensen veel minder nieuws aanschaffen. Ook mogen er maar een paar mensen tegelijk naar binnen.
Afgezien van apotheken en supermarkten draait iedereen minder nu al voor het tweede jaar. De huur is echter vrijwel voor niemand omlaag gegaan.

Maar ik denk dat een hoop zaken ook gewoon geen toekomst meer hebben omdat iedereen online gaat winkelen. Of in ieder geval zoveel mensen dat het aanhouden van een fysieke winkel niet meer rendabel is. Dat zag je voor corona al gebeuren en er zijn ook bedrijven in leven gehouden dankzij de corona steun die anders gewoon omgevallen waren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:36

ingedebruijn schreef:
Maar ik denk dat een hoop zaken ook gewoon geen toekomst meer hebben omdat iedereen online gaat winkelen.

Op het postkantoor in het dorp is het een gékkenhuis; zeggen zelf dat ze tien keer zoveel pakketten verwerken.
Er zijn nu ook een handvol afgeef-adressen in het dorp terwijl er voor Covid niet één was.
Ikzelf wil principieel zo locaal mogelijk kopen en probeer dat nu weer op te pakken. Tijdens de quarantaines en beperkingen voor verplaatsingen was dat gewoon onmogelijk en ja, ik denk dat legio mensen nu de gewoonte hebben van online kopen.
Er is ook wat dát betreft een voor en na. Wat de overheid betreft _/-\o_ want wéér minder contant geld.
Voor het milieu een stuk minder, het sterk toegenomen transport per koerier.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:39

Ik koop levensmiddelen vooral bij de speciaalzaakjes in ons dorp. Kaas, brood, vlees, groente en fruit. En melk en eieren bij de boer.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:40

Daar moet je ook maar geld voor hebben. Dat kan ik bij ons in het dorp gewoon echt niet betalen. Bij stijgende prijzen in de horeca is dat ook het eerste wat er bij ons uit gaat.
Vervelend maar moet ook kunnen leven

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:04

Ik koop ook zo lokaal mogelijk dan maar op wat anders besparen
Merk gewoon ook zoveel verschil als je bvb fruit en groenten koopt fruitboer / supermarkt ..van dat laatse eten ze amper en kan je het na 1 of 2 dagen al weggooien , de verheid is er zo af

Koop ondertussen ook al bijna niets online meer met de lockdowns noodgedwongen wel om de redenen die Hc inderdaad aanhaalt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:07

lenaa_tje schreef:
Daar moet je ook maar geld voor hebben. Dat kan ik bij ons in het dorp gewoon echt niet betalen. Bij stijgende prijzen in de horeca is dat ook het eerste wat er bij ons uit gaat.

Dat zijn keuzes die wij dus wel maken, het is bij ons niet en en maar of of. Maar dat moet iedereen voor zichzelf weten. Wij eten graag plaatselijk voedsel waarvan ik weet waar het van gemaakt is of van welke koe het stukje vlees komt. Staat tegenover dat we verder geen grote spenders in andere zaken zijn. Zoals uitgaan, uit eten , auto’s ( worden afgereden) of vakanties.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:10

Dan zijn er nog mensen die al die dingen die jij noemt al niet doen, maar nog steeds dat duurdere eten niet kunnen.
Dat word te gemakkelijk vergeten.
In Nederland leven ongeveer 1 miljoen mensen onder de armoedegrens.
En daar zitten ook werkende armen bij en chronisch zieken.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-08-21 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:11

Bij ons zijn sowieso nog maar weinig lokale winkels (in Spanje dan). We laten wel wekelijks al onze groenten, fruit en eieren bezorgen door een lokale groenteboer en hij brengt maandelijks een voorraad water, frisdrank en melk voor ons mee. Het scheelt ons veel sjouwen en wij zitten sowieso op zijn route.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:13

Met uiteten ga ik ook graag ergens waar ze met lokale ingredienten koken en niet de fastfood of all you can eat zaken

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:13

bigone schreef:
lenaa_tje schreef:

Dat zijn keuzes die wij dus wel maken, het is bij ons niet en en maar of of. Maar dat moet iedereen voor zichzelf weten. Wij eten graag plaatselijk voedsel waarvan ik weet waar het van gemaakt is of van welke koe het stukje vlees komt. Staat tegenover dat we verder geen grote spenders in andere zaken zijn. Zoals uitgaan, uit eten , auto’s ( worden afgereden) of vakanties.

Die keuzes heb ik dan dus inderdaad al gemaakt :)

Het houdt voor mij op als ik 4,75 voor een broccoli moet betalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:30

Eerste daling ziekenhuispatiënten!

Het aantal coronapatiënten in Nederlandse ziekenhuizen is woensdag voor de eerste keer in drie weken gedaald, blijkt uit cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Het zijn er nu 662, 57 minder dan dinsdag.

ad.nl

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:39

purny schreef:
Eerste daling ziekenhuispatiënten!

Het aantal coronapatiënten in Nederlandse ziekenhuizen is woensdag voor de eerste keer in drie weken gedaald, blijkt uit cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Het zijn er nu 662, 57 minder dan dinsdag.

ad.nl

Mooi!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:42

Beslissingen mbt budget en bestedingspatroon zijn op zich natuurlijk niet anders dan voorheen.
Wel verschuivingen zowel in inkomen als uitgaves.
Waar het híer om gaat is door Covid9 veranderd gedrag. Bijvoorbeeld bestellen on-line omdat je de deur niet uit mocht. Of dat je minder kilometers kón maken; niet uit kon/kan etcetera.

Hier in Spanje is er een record aan ´sparen´ door de huishoudens. Nee, niet ddor de minima uiteraard, maar over het geheel.
Wel inkomen en door beperkende regels minder uitgegeven.
Er is nu al het begin van een inhaal´boom´merkbaar.

Ben heel benieuwd of we de gesloten/sluitende winkels weer terug gaan zien. Denk het niet. Imo niet goed voor het sociale/economische leven in een dorp/stadje. Is ook een ontwikkeling tégen meer locaal produceren/kopen.

@ziekenhuisopnames; goed nieuw! *\o/* Weer meer het sociale leven heroppakken :)*

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:02

Meer sparen is niet zo gek als je nergens heen kunt voor een jaar natuurlijk. Volgens mij is dat in Nederland net zo. Heb ook veel meer gespaard dan andere jaren.

Nogmaals.. Covid heeft zeer zeker het online bestellen vergroot.. Volgens mij konden postnl etc het personeel niet eens meer vinden, maar ook daarvoor was al een daling in het fysieke winkelen.

Boodschappen doe ik ook niet meer in de winkel. Is veel goedkoper geworden met thuisbezorgen omdat ze nu veel meer routes aan elkaar kunnen plakken. En die bussen rijden gewoon elektrisch dus win win.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:20

Ik vraag me af als ik bijvoorbeeld Albert Heijn laat komen of het eten dan koel blijft.
Binnenkort zal ik aan bestellen gebonden zijn

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:22

purny schreef:
Ik vraag me af als ik bijvoorbeeld Albert Heijn laat komen of het eten dan koel blijft.
Binnenkort zal ik aan bestellen gebonden zijn

Ja absoluut. Ze verdelen je boodschappen in geen koeling, koelkast en vriezer in de bus. Dus zo krijg je het ook en dan kun je direct alles zelf ook zo verdelen thuis. Heel easypeasy.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:22

Oh dank je wel! Bestellen is nog nieuw voor mij.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:26

purny schreef:
Oh dank je wel! Bestellen is nog nieuw voor mij.

Ik doe het nu een jaartje en bevalt echt heel prima. Wel op tijd je dag kiezen en volgens mij hanteren ze een minimum van 50 euro per bestelling. Dit kun je dan tot 24 uur van te voren nog wijzigen. Na de 24 uur krijgt je direct een tijdvak van een uur voor je bezorgdag en rond die tijd zelf, wordt het een tijdvak van een half uur.

Werkt heel prettig. In december verhuizen wij naar een regio waar alleen jumbo aan huis komt dus ik hoop dat die net zo prettig werken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:30

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:35

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:50

Naar 'mogelijk' luister ik niet eens meer. Op een gegeven moment weten ze van gekkigheid niet meer wat ze moeten vermelden.

Neemt niet weg dat ik al dit gereis nog steeds niet zo handig vind icm varianten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:55

Daling in het ziekenhuis is ook fors zeg voor een dag. Hopelijk zet dat zo door, dan zijn ze in no time weer leeg.

ID&T ziet ook af van het kort geding en hoopt dat de sector in september weer los mag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:15

ingedebruijn schreef:
Sizzle schreef:
Ik lees net dat de lambda variant mogenlijk niet afgedekt is door de vaccins >;)
Dat wordt dan weer een leuke winter dit jaar :x

https://www.infectioncontroltoday.com/v ... o-vaccines

https://www.biorxiv.org/content/10.1101 ... 085v1.full

Tja dat las ik eerst ook bij de delta maar bleek achteraf ook niks aan de hand met volledige vaccinatie.

Dit vind ik dus vallen onder media hysterie en bangmakerij.

Sleutelwoord ´mogelijk´.
Inderdaad media hysterie en bangmakerij.

Hier net weer een fraai staaltje op journaal: uitbraken in een tiental bejaardencentra. Één overleden en verder alles asymptomatisch. De overledenen was weer zo´n geval van een hooooog bejaarde´mét Covid19´; was toch al met de laatste adem bezig.
Nadruk op tiental uitbraken en dode, niet op verder alles asymptomatisch *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:16

Sheran schreef:
Naar 'mogelijk' luister ik niet eens meer. Op een gegeven moment weten ze van gekkigheid niet meer wat ze moeten vermelden.

Neemt niet weg dat ik al dit gereis nog steeds niet zo handig vind icm varianten.

mógelijke varianten :P