Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:23

Het komt natuurlijk ook doordat de Corona zo verschrikkelijk onder de vergrootglas ligt. Hertbesmetting gebeurt ook wel met de gewone griep. Alleen gezien daar niet zo druk om wordt gemaakt valt dat doorgaans niet heel erg op.

Het belangrijkste is wat je wilt is dat er mensen niet heel erg ziek van worden. Want gezien virus zich kan muteren en daardoor mensen herbesmetten gaat een vaccin niet werken. Net als bij de gewone griep die zich elk jaar muteerd.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:26

Popstra schreef:
Hier een stukje over de duur van immuniteit na Corona.

https://www.nu.nl/coronavirus/6072960/o ... redirect=1

Best wel interessante reacties.
Citaat:
Bij Corona is het gewoon evident dat in veruit de meeste gevallen juist niet dramatisch zijn, en zelf zo mild dat mensen amper doorhebben dat ze het hebben. Maw ze hebben het zonder dat ze het doorhebben.
Bij griep is dat anders. Daar krijgen mensen het niet vanwege antistoffen of wel, maar dan ook gelijk goed.
Relatief is griep dus gevaarlijker. Dat blijkt gewoon ook uit de statistieken.

Popstra

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:05

Ik denk dat een vaccin daarom ook nog heel ver weg is.
De ziekte behandelen daar moet men zich in verdiepen. Plus de hygiëne maatregelen toe blijven passen maar mondkapjes, afstand houden e.d dat gaat gewoon niet werken. Mensen moeten weer normaal kunnen leven want zo houd niemand dit vol.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:16

Ik denk dat ze uiteindelijk wel verder komen in hoe het virus zich precies gedraagt en dat ze dat ook duidelijker zouden moeten communiceren.
Volgens mij is ondertussen duidelijk geworden dat het overdragen via oppervlakte bijna verwaarloosbaar is.. maar dat lees je dan een beetje ergens.. Dus als ze dat nou eens uitvogelen, heb je geen gedoe meer met winkelwagentjes bijvoorbeeld.
En hoe lang moet je bij iemand staan om het daadwerkelijk over te dragen? Is zonlicht wel of niet slecht voor het virus? Is het zo dat veel mensen een VitD tekort hebben en kunnen mensen zichzelf daarmee helpen? En welke luchtfilterinstallaties werken goed en waar hangen die..
(ik heb bijv geen idee wat voor ventilatie in mijn werkgebouw of in de sportschool hangt... ze zeggen wel dat het goed is, maar ja.. )

En geef door hoeveel mensen op de IC liggen / bijkomen en hoe dat verloop gaat, want er liggen mensen, en waarschijnlijk gaan een aantal van die mensen helaas overlijden.. Dus als er over een week een paar corona sterfgevallen worden gemeld is dat op zich niet zo raar .. maar het wordt dan wel heel spectaculair gebracht.. De media moet ook een beetje zn gemak leren houden denk ik..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:38

Popstra schreef:
De ziekte behandelen daar moet men zich in verdiepen. Plus de hygiëne maatregelen toe blijven passen maar mondkapjes, afstand houden e.d dat gaat gewoon niet werken. Mensen moeten weer normaal kunnen leven want zo houd niemand dit vol.

Ik hoop dat ook SARS-COV2 zich uiteindelijk gaat gedragen zoals een "normaal" coronavirus. Want er zijn tig coronavirussen en die geven meestal "gewoon" een stevige verkoudheid.

Als COVID-19 uiteindelijk ook een "gewoon" verkoudheid virus wordt, zijn we ook van het "probleem" af.

En het gaat er steeds meer op lijken dat het voor jonge gezonde mensen niet zo extreem veel kwaad doet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:38

In geval van vaccinatie is ook duidelijk gemaakt dat vooral wakkere T cellen die het virus herkennen er voor zorgen dat een tweede besmetting niet zo erg word als de eerste. Van griepvirussen zijn er heel veel verschillende en het Coronavirus lijkt veel minder snel te veranderen. Dus zullen T cellen het herkennen en aanvallen.
Voor zover ik het goed begrepen heb.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:42

Er schijnt een run te komen op griepvaccins. Ik ben blij dat ik hem zoiezo kan halen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:54

Krijg normaal geen griepprik maar zou het nu als zorgmedewerker wel fijn vinden om hem dit jaar te krijgen. Misschien eens bij de werkgever informeren. En anders bel ik de huisarts.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:33

purny schreef:
Er schijnt een run te komen op griepvaccins. Ik ben blij dat ik hem zoiezo kan halen

Ik hoop hem ook weer te mogen halen dit jaar. Vorig jaar er om gevraagd, dus sta wel in het systeem. Bij mijn oude huisarts werd ik ineens opgeroepen 2 jaar geleden ivm een naderende operatie toen.

Nu met corona is zn griepprik ook wel fijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:35

Het zal vast wel ergens gezegd zijn, maar wat is ook al weer het voordeel van het hebben van de griepprik ivm Covid19?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:40

rien10 schreef:
Het zal vast wel ergens gezegd zijn, maar wat is ook al weer het voordeel van het hebben van de griepprik ivm Covid19?

Volgens mij omdat als je beide tegelijk krijgt, het heel zwaar gaat worden.

En ik zelf denk persoonlijk dat het ook voorkomt dat je symptomen van griep ontwikkeld als je toch besmet wordt. En geen symptomen = geen corona test= geen quarantaine en vooral = geen stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:43

rien10 schreef:

Volgens het RIVM:

'De griepprik biedt bescherming tegen griep. Het beschermt niet tegen andere virussen, zoals het nieuwe coronavirus. Er is geen bewijs dat mensen die de griepprik hebben gehad vatbaarder zijn voor het nieuwe coronavirus. Uw weerstand vermindert niet na een griepprik. Ook is er geen bewijs dat de griepprik zelf een grotere kans op COVID-19 geeft. Daarnaast heeft een griepprik geen invloed op hoe erg de klachten zijn, als je ziek wordt.'

Ik verwacht niet dat het veel voordelen heeft. Als je gaat bergbeklimmen heb je ook niks aan een zwemvest.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:47

Dat is waar Safina. Maar, als je de griepprik hebt gehad en je voelt je "grieperig" kan je wellicht beter inschatten of het covid19 is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:47

rien10 schreef:

dat de ziekenhuizen niet vol komen te liggen met Influenza patiënten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:58

Cer schreef:
Ik denk dat ze uiteindelijk wel verder komen in hoe het virus zich precies gedraagt en dat ze dat ook duidelijker zouden moeten communiceren.
Volgens mij is ondertussen duidelijk geworden dat het overdragen via oppervlakte bijna verwaarloosbaar is.. maar dat lees je dan een beetje ergens.. Dus als ze dat nou eens uitvogelen, heb je geen gedoe meer met winkelwagentjes bijvoorbeeld.
En hoe lang moet je bij iemand staan om het daadwerkelijk over te dragen? Is zonlicht wel of niet slecht voor het virus? Is het zo dat veel mensen een VitD tekort hebben en kunnen mensen zichzelf daarmee helpen? En welke luchtfilterinstallaties werken goed en waar hangen die..
(ik heb bijv geen idee wat voor ventilatie in mijn werkgebouw of in de sportschool hangt... ze zeggen wel dat het goed is, maar ja.. )

En geef door hoeveel mensen op de IC liggen / bijkomen en hoe dat verloop gaat, want er liggen mensen, en waarschijnlijk gaan een aantal van die mensen helaas overlijden.. Dus als er over een week een paar corona sterfgevallen worden gemeld is dat op zich niet zo raar .. maar het wordt dan wel heel spectaculair gebracht.. De media moet ook een beetje zn gemak leren houden denk ik..

Ben het helemaal met je eens ..over heel simpele dingen is eigenlijk nog geen 100 % zekerheid terwijl dit toch al heel makkelijk had kunnen onderzocht worden ..in Belgie was een besmetting in een vleesverwerkend bedrijf net in de versnijdingsafdeling ..kwam groot in het nieuws ..op het eind vroeg de reporter of dit dan kwaad kon voor de volksgezondheid ivm besmetting vh het vlees ..die vraag werd denk ik gesteld aan de viroloog en die zei heel uitdrukkelijk "dit kan absoluut niet want het virus gaat enkel rechtstreeks van mens op mens en niet via voorwerpen dus het vlees is absoluut veilig ".. ik dacht meteen huh >;) ...waarom hebben ze ons dan steeds die winkelkarretjes, deurklinken etc laten ontsmetten ???

Dat van de media is ook zo'n dingetje trouwens ..in de eerste golf kwamen het aantal besmettingen amper aan bod want dit was niet belangrijk en ook niet betrouwbaar ,daar werden we steeds met ziekenhuisopnames ,aantal gevallen op IC en aan de beademing plus de sterfgevallen geconfronteerd .Cijfers die elke dag razendsnel omhoog gingen
Nu deze cijfers stabiel en laag blijven raporteren ze telekens de besmettingen die de hoogte ingingen en dan ook nog eens in percentages om de angst bij de mensen toch nog eens aan extra aan te wakkeren :n

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:07

Nja, ik heb vaker ergens gelezen dat het virus het niet goed doet in direct zonlicht... Dus toen mensen zogenaamd hutje mutje (want op zich viel dat wel mee) op het strand lagen in de volle zon was er overal paniek want TE druk en toestanden... maar als het virus het niet goed doet in zonlicht zou eigenlijk iedereen op een warme dag even in zn blootje buiten moeten gaan staan :j Heb je én VitD te pakken en wordt je blootgesteld aan UV licht..
Daarom kan ik me dan wel weer voorstellen dat binnen (bv in nachtclubs, bij feesten en partijen, cafe's etc) heel niet zo gunstig is.. Want het lijkt nog steeds dat het vnl binnen het meest besmettelijk is.. ? En gezien de kloterige luchtcirculatie op de meeste plekken wordt de herfst/winter wel een dingetje :|

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:09

rien10 schreef:
Dat is waar Safina. Maar, als je de griepprik hebt gehad en je voelt je "grieperig" kan je wellicht beter inschatten of het covid19 is.

Ik denk dat wie klachten heeft die bij covid horen zich gewoon moet laten testen. ;)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:10

besita schreef:
Cer schreef:

Ben het helemaal met je eens ..over heel simpele dingen is eigenlijk nog geen 100 % zekerheid terwijl dit toch al heel makkelijk had kunnen onderzocht worden ..in Belgie was een besmetting in een vleesverwerkend bedrijf net in de versnijdingsafdeling ..kwam groot in het nieuws ..op het eind vroeg de reporter of dit dan kwaad kon voor de volksgezondheid ivm besmetting vh het vlees ..die vraag werd denk ik gesteld aan de viroloog en die zei heel uitdrukkelijk "dit kan absoluut niet want het virus gaat enkel rechtstreeks van mens op mens en niet via voorwerpen dus het vlees is absoluut veilig ".. ik dacht meteen huh >;) ...waarom hebben ze ons dan steeds die winkelkarretjes, deurklinken etc laten ontsmetten ???

Omdat deurklinken en winkelkarretjes niet gebakken worden voor gebruik.
Het zijn vooral oppervlakken die door mensen aangeraakt worden (of waar op geniesd wordt) en dan onmiddellijk door iemand anders aan geraakt worden die een risico vormen en dus ontsmet moeten worden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:13

rien10 schreef:

ik heb in mijn leven (ben 62) 1 x griep gehad, dat was een week nadat ik een griepprik had gehaald. Daarna nooit meer een griepprik gehaald.
Vanwege COPD hoest ik al zo'n 30 jaar, zolang mijn man niet zegt dat ik meer of anders hoest dan anders en ik heb geen koorts ofzo, ga ik me niet laten testen, anders zou ik daar dagelijks zitten. Behalve een rondje fietsen bij goed weer ga ik nergens heen, dus ik zou niet weten hoe ik het dan op zou moeten pikken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:39

purny schreef:

Ik mag hem niet tenzij ik juist ziek wil worden. :=

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:42

Hier haal ik hem wel. 1x heb ik hem te laat gehad en direct daarna griep en een longontsteking. Het zekere voor het onzekere.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:45

Heb 1x enting gehad en ziek geworden wat uiteindelijk voor de 2de keer (in totaal) zware bronchitis/longontsteking werd.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:54

mvdende schreef:
Popstra schreef:

Ik hoop dat ook SARS-COV2 zich uiteindelijk gaat gedragen zoals een "normaal" coronavirus. Want er zijn tig coronavirussen en die geven meestal "gewoon" een stevige verkoudheid.

Als COVID-19 uiteindelijk ook een "gewoon" verkoudheid virus wordt, zijn we ook van het "probleem" af.

En het gaat er steeds meer op lijken dat het voor jonge gezonde mensen niet zo extreem veel kwaad doet.

Maar waarom zou een virus zich plots anders gaan gedragen? Tenzij het muteert, maar meestal is dat niet in de goede richting :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:05

Corona virussen staan erom bekend dat ze razendsnel muteren. Dit zegt een familielid van me die er onderzoek naar doet bij dieren.
Hij zegt ook dat ik niet hoef te wachten op een vaccin, maar beter kan hopen op een geneesmiddel

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:21

safina schreef:
rien10 schreef:

Volgens het RIVM:

'De griepprik biedt bescherming tegen griep. Het beschermt niet tegen andere virussen, zoals het nieuwe coronavirus. Er is geen bewijs dat mensen die de griepprik hebben gehad vatbaarder zijn voor het nieuwe coronavirus. Uw weerstand vermindert niet na een griepprik. Ook is er geen bewijs dat de griepprik zelf een grotere kans op COVID-19 geeft. Daarnaast heeft een griepprik geen invloed op hoe erg de klachten zijn, als je ziek wordt.'

Ik verwacht niet dat het veel voordelen heeft. Als je gaat bergbeklimmen heb je ook niks aan een zwemvest.

Mja er waren ook proeven waarin ze vaccineerden met BCG. Dat zijn ook geen verwante infecties (zelfs viraal vs bacterieel), maar toch leek het erop of activatie van de afweer gunstig was voor het verloop van covid-19 oid. Geen idee of dat verder onderzocht is, is ook niet meer in het nieuws geweest volgens mij.

besita schreef:
Dat van de media is ook zo'n dingetje trouwens ..in de eerste golf kwamen het aantal besmettingen amper aan bod want dit was niet belangrijk en ook niet betrouwbaar ,daar werden we steeds met ziekenhuisopnames ,aantal gevallen op IC en aan de beademing plus de sterfgevallen geconfronteerd .Cijfers die elke dag razendsnel omhoog gingen
Nu deze cijfers stabiel en laag blijven raporteren ze telekens de besmettingen die de hoogte ingingen en dan ook nog eens in percentages om de angst bij de mensen toch nog eens aan extra aan te wakkeren :n

Klopt, en het ging oa ineens zo de hoogte in omdat we ineens immens meer zijn gaan testen. Daarnaast is de R0 definitie ook aangepast, van ziekenhuisopnames naar aantal besmettingen. Logisch dat ook die R0 dan omhoog gaat :j