Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:34

Pocca_Locca schreef:
Dat Volkskrant artikel over Bergamo.. vreselijk triest zeg Y;(

Net beelden op het Vlaamse journaal. Echt absolute horror. Vreselijk. Mensen die zelfs geen bed meer hebben maar enkel een rolstoel. Gangen vol, lokalen met weinig licht. Patiënten met bokalen op hun hoofd voor beademing onder hoge druk. Één medisch personeelslid helemaal ingepakt...

sureido

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:37

Medelijden met de minister. Die zal wel slapeloze nachten hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:40

Babootje schreef:
mvdende schreef:
En daarom werkt een lock down gewoon niet. Dat is niet maanden tot een jaar vol te houden want dan blijft er geen economie meer over.

Dat is het argument van Rutte "Nou dan moeten we het een jaar volhouden" maar dat is helemaal niet gezegd dat dan ook de enige uitkomst is.
Een lockdown vertraagt de verspreiding. Zo absoluut dat het virus uit Wuhan weg is en dat het in allerijl opgebouwde ziekenhuis weer kan worden ontmanteld. Dat is het resultaat van 3 maanden. Dat heeft China in ieder geval laten zien. 3 maanden lockdown nu is beter dan deze beperkende maatregelen en dan na 2 maanden moeten zeggen we moeten nu toch in lockdown.
In 3 maanden tijd kan veel gebeuren aan onderzoeken. Een vaccin is belangrijk, maar ook onderzoek naar het gedrag van het virus. Nog steeds staat er informatie op de site van het RIVM die niet strookt met de informatie van de WHO. Dat geeft echt geen vertrouwen.
En waarom de testen uit het buiteland halen als we die zelf ook kunnen maken? Die capaciteit die we in huis hebben uitbreiden is net zo belangrijk dan te zorgen voor voldoende zorgpersoneel.
Ik blijf het gevoel houden dat de NLse strategie het paard achter de wagen spant in plaats van ervoor.
Ik heb een poosje het debat gevolgd maar ik wordt ziek van het gedraai en het geen antwoorden geven op dit soort vragen.

Er zijn niet genoeg testen en die kunnen niet ff gemaakt worden op korte termijn.
In Wuhan worden nog steeds mensen besmet. Het virus is nog niet weg.

Sunnda

Ik hoorde vandaag een stukje over de pandemie die mexicaanse griep heette uit 2009 die rond de 170.000 mensen het leven heeft gekost en waarbij geen sprake was van lockdowns.
Om eerlijk te zijn herinnerde ik mij alleen het woord mexicaanse griep, verder niets.
Maar toen ook zoveel besmettingen en doden en dus geen lockdowns oid.
Waar zou dat mee te maken hebben?

Babootje

Debat is geschorst omdat Bruno Bruins onwel is geworden.

mvdende

Femke_Tweety schreef:
Cer schreef:
En ik ben heel onaardig dat de oorzaak daar vandaan komt, dus zij moeten wel goed ingrijpen.. hoewel iedereen die er nu schade van ondervind, daar geen boodschap meer aan heeft.

China kun je niet echt schuldig noemen.

De omstandigheden zijn daar toevallig zo dat virussen makkelijk kunnen omslaan richting gevaarlijk voor de mens.

Maar dat kán theoretisch in ieder land gebeuren.

Er is geen schuld.

Het is hoe de natuur werkt.

Virussen muteren.
Altijd en overal.

Regelmatig slaan virussen zodanig om dat ze de mens als gastheer kunnen gebruiken.

Een heel enkele keer geeft dat een virus dat meteen ook heel ernstig is.

Als je het hoorcollege van UU kijkt, dan zit in het eerste deel de uitleg hoe het kan dat virussen soms op mensen overgaan.
En waarom nu net toevallig China daar een hotspot voor is.

Het is menselijk om ergens een schuld neer te willen leggen.
Maar natuur gebeurt nu eenmaal. Mijns inziens is er niet altijd een sprake van een 'schuldige'.

Je hebt natuur en natuur.

Die wet markets in China zijn echt geen natuur te noemen -:(- 8)7

Dat het daar mis gaat, daar kan je gewoon op wachten!

Dus ja, er is in het geval van COVID-19 weldegelijk een schuldige aan te wijzen: die wet market in Wuhan!

Allemaal wilde dieren in de meest erbarmelijke omstandigheden bij elkaar, die ook nog eens geslacht en opgegeten worden!

Ja er bestaat ook vogelgriep en MKZ, ook zoönosen die af en toe een nieuwe variant ontwikkelen, maar dát is nog nooit zó uit de hand gelopen. (Ps, alsof corona niet genoeg is, er is in China Wéér een nieuw influenza virus uitgebroken, een vogelgriep die ook nog eens zeer dodelijk is voor de mens)

Als ze daar in China nou als eerste eens stoppen met het eten van zogenaamd "Bush meat" dus vleermuizen, apen en dat soort dieren, dan is de kans dat virussen overspringen naar de mens al een héél stuk kleiner geworden.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 18-03-20 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:43

Misschien moeten we, naast de andere vitale beroepen ook deze mensen aan de top een klein beetje extra steunen nu. Als in een klein beetje extra moral support.
Zoals iemand eerder al zei, rutte zag er ook goed moe uit. En nu Bruins. Ik heb niet voor ze gestemd maar deze mensen de benen uit ons lijf voor ons, en ze hebben ook nog alle verantwoordelijkheid te dragen..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:44

Maar dat gebeurt niet alleen in China, wat dacht je van Afrika en Zuid-Amerika. Bij ons lokale wereldrestaurant liggen ook vreemde stukjes vlees.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:44

Electra63 schreef:
Er zijn niet genoeg testen en die kunnen niet ff gemaakt worden op korte termijn.

Het argument van Rutte is dat we de testen in het buitenland moeten halen, maar volgens de viroloog van OP1 gisterenavond kunnen we ze dus blijkbaar ook zelf maken. Dus labcapaciteit uitbreiden voor onderzoek en testen. Maar dat kost 12 miljoen en daar heeft het kabinet dus niet voor gekozen. Terwijl Kwiebes zat te verkondigen dat er meer dan genoeg geld is om de klappen op te vangen.
Je zag de irritatie duidelijk bij die man (de viroloog dan). Die duidelijk ook vond dat we achter de feiten aanlopen. Dit is 1 van de deskundigen waar Rutte het zelf over heeft.
Er wordt ge-cherry-picked, lijkt het wel, m.b.t. tot de adviezen waarvoor wordt gekozen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 18-03-20 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:45

Sunnda schreef:
Ik hoorde vandaag een stukje over de pandemie die mexicaanse griep heette uit 2009 die rond de 170.000 mensen het leven heeft gekost en waarbij geen sprake was van lockdowns.
Om eerlijk te zijn herinnerde ik mij alleen het woord mexicaanse griep, verder niets.

Ik heb de Mexicaanse griep gehad toen, dat was ook echt absoluut geen pretje. Had toen ook echt hele hoge koorts (40+ graden) en ook longontsteking, ben er echt wel een paar weken flink ziek van geweest!

Denk dat social media toen ook wel wat minder zo’n enorm ding was als nu, geen lockdowns weet ik niet hoe dat kan. Volgens mij hadden ze er toen vrij snel grip op wat ik me kan herinneren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:46

nynke55 schreef:
Maar dat gebeurt niet alleen in China, wat dacht je van Afrika en Zuid-Amerika. Bij ons lokale wereldrestaurant liggen ook vreemde stukjes vlees.

Maar die markten in China zijn recht vreselijk. De levende en dode (wilde) dieren liggen daar open en bloot, zonder enige hygiëne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:47

Electra63 schreef:
nynke55 schreef:

Maar die markten in China zijn recht vreselijk. De levende en dode (wilde) dieren liggen daar open en bloot, zonder enige hygiëne.

Daarnaast heeft de Nederlandse inspectie een mening over welk vlees we wel en niet mogen eten, dus zaken als vleermuizen zal je hier (al helemaal niet bij het lokale wereldrestaurant) niet tegenkomen.

moonsparkle

Sunnda schreef:

Bron? Op wiki staat dat er 17.483 aan overleden zijn waarvan 60 in Nederland. Volgens mij zijn er in Nederland nu al meer mensen overleden.

Edit sorry ik heb het niet goed gelezen dat was van 2009 de jaren er na dienen er ook nog mensen aan, het artikel op wiki is eigenlijk nogal onduidelijk
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 18-03-20 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Ik had het ook... Die Mexicaanse griep. er zijn leukere dingen. Ik was 14, sportte 5x per week, at gezond etc. Ben een maand ziek thuis geweest met 40 graden koorts. Lag ijlend op de grond te schreeuwen. Huisarts kwam thuis langs met handschoenen en mondkapje op. Heb daar nog maanden last van gehad. Heb 3 maanden daarna ook nog eens 2/3e van mijn haar verloren door haaruitval. Omdat mijn lichaam zo’n enorme klap kreeg. Heb daarom ook weinig zin om Corona op te lopen. Heb al niet zulke beste longen.

Plus als je eenmaal ziek bent... ik keef toen 1 halen 3 betalen. (Griep, keelontsteking en een hele heftige voorhoofd- en bijholteontsteking).
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 18-03-20 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Femke_Tweety schreef:
Cer schreef:
En ik ben heel onaardig dat de oorzaak daar vandaan komt, dus zij moeten wel goed ingrijpen.. hoewel iedereen die er nu schade van ondervind, daar geen boodschap meer aan heeft.

China kun je niet echt schuldig noemen.

De omstandigheden zijn daar toevallig zo dat virussen makkelijk kunnen omslaan richting gevaarlijk voor de mens.

Maar dat kán theoretisch in ieder land gebeuren.

Er is geen schuld.

Het is hoe de natuur werkt.

Virussen muteren.
Altijd en overal.

Regelmatig slaan virussen zodanig om dat ze de mens als gastheer kunnen gebruiken.

Een heel enkele keer geeft dat een virus dat meteen ook heel ernstig is.

Als je het hoorcollege van UU kijkt, dan zit in het eerste deel de uitleg hoe het kan dat virussen soms op mensen overgaan.
En waarom nu net toevallig China daar een hotspot voor is.

Maar natuur gebeurt nu eenmaal. Mijns inziens is er niet altijd een sprake van een 'schuldige'.

Die markten zijn toch wel de oorzaak dacht ik? Ook met SARS destijds? Er is een kort filmpje van Vox geplaatst vandaag door iemand. Ik weet er zelf niet genoeg vanaf, maar ben jij het dan niet eens met wat daarin verteld wordt? Als je tijd hebt om het te bekijken hoor :o .
https://youtu.be/TPpoJGYlW54

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:48

Femke_Tweety schreef:

Klopt hoor :j daarom zei ik zelf al dat het onaardig is van mij.. Er was een aantal jaren geleden na een 'leermoment' al iets over aangegeven (zie dat artikel) in de trant van 'doe dat nou niet'.
En als er dan gezegd wordt 'kijk naar china ze hebben het onder controle' zegt een onaardig stemmetje 'ja mag t! ze hebben doktors in eerste instantie monddood gemaakt en iemand is met een vleermuis aan de gang geweest en een oliebol aan testen verbruikt'..
maar eens hoor, en het is niet iets waar iemand nu nog iets aan heeft...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:49

PSvanLot schreef:
kiki1976 schreef:
Ik ben nu nog voor een gehele lockdown.
Maar ben wel van mening dat er bepaalde zaken aangepakt moeten worden, en dat mensen hun ogen eens open gaan doen en ze na gaan leven!

* Geen samenscholing
* Geen pret uitjes meer
* Mensen moeten leren afstand te bewaren (ook in de supermarkt graag 1.5-2 mtr afstand houden)
* Geen kinderen meer een groepen buiten laten spelen
* Hygiëne meer in acht nemen
* Geen verjaardagen meer vieren
* Sociale contacten beperken.
* Grenzen dicht

Gewoon dat alles strenger nageleefd gaat worden.

Een totale lockdown vind ik persoonlijk nu nog niet nodig. Wel heel scherp in de gaten houden en op tijd aan de bel trekken. Niet pas als alle ic's vol liggen natuurlijk.

Heb begrepen wat een lockdown precies inhoudt?

Ja hoor, maar er is altijd nog een verschil tussen een gehele lockdown en meer verscherpte regels.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:49

Ja, ik zag het op het filmpje, maar deze "wilde"dieren worden blijkbaar gekweekt en niet uit het wild gehaald. Ben het met je eens hoor, het wordt nodig tijd dat ze dat verbieden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:50

nynke55 schreef:

En ook dáár moeten mensen stoppen met het eten van Bush Meat. Ook dáár heeft het in het verleden al enorme drama's met zich mee gebracht. Ebola is afkomstig van vleermuizen......

Stop met de (illegale) jacht, fok, slacht en consumptie van Bush Meat!
Laatst bijgewerkt door mvdende op 18-03-20 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:51

Sintara schreef:
Misschien moeten we, naast de andere vitale beroepen ook deze mensen aan de top een klein beetje extra steunen nu. Als in een klein beetje extra moral support.
Zoals iemand eerder al zei, rutte zag er ook goed moe uit. En nu Bruins. Ik heb niet voor ze gestemd maar deze mensen de benen uit ons lijf voor ons, en ze hebben ook nog alle verantwoordelijkheid te dragen..

_/-\o_

Wat mij bereft moeten sommige zich ook gewoon schamen. Op internet doen alsof je wetenschapper, viroloog en weet ik wat niet bent en daarmee doen alsof er niet mensen met superveel kennis die er al jaren mee werken ipv hun 'internetkennis van drie weken oud' lopen te verzinnen en liegen en niet hun best doen.

Ik stem ook niet op ze. Maar respect voor de manier waarop men ermee om gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:51

Ik heb begrepen dat de besmettelijkheid van de Mexicaanse Griep niet te vergelijken is met deze.
Een patiënt is besmettelijk (in staat de ziekte over te dragen) zolang hij de symptomen van de griep heeft. In de periode na besmetting, maar voor het optreden van symptomen is de patiënt niet besmettelijk. Doorgaans duurt de besmettelijkheid vijf tot zes dagen, maximaal zeven dagen na de eerste symptomen.

Bij Corona is al vastgesteld dat de besmettelijke periode veel langer duurt. Daarom is de verspreiding groter

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:52

Sunnda schreef:
Sintara schreef:

_/-\o_

Wat mij bereft moeten sommige zich ook gewoon schamen. Op internet doen alsof je wetenschapper, viroloog en weet ik wat niet bent en daarmee doen alsof er niet mensen met superveel kennis die er al jaren mee werken ipv hun 'internetkennis van drie weken oud' lopen te verzinnen en liegen en niet hun best doen.

Ik stem ook niet op ze. Maar respect voor de manier waarop men ermee om gaat.

Zeker. En het is (voor Wilders en Baudet) wel heel makkelijk roepen vanaf de zijlijn als ze zelf geen besluiten hoeven maken...

KleinBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:52

nynke55 schreef:
Ik denk dat hier ook wel een taak voor de winkels ligt, geef bv met lijnen aan waar de mensen moeten wachten.

Wij hebben dit wel in onze supermarkt gedaan bij de kassa. Elke klant heeft dus zijn eigen 'vakje'. Wij zagen gister inderdaad dat alleen vermelden om afstand te houden niet werkt...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:53

Ergste was dat de verboden markten met dieren in China nu nog steeds bestaat, alleen allemaal afgeschermd/verstopt.

nynke55

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:55

Dat houd je ook niet tegen, denk ik, net als drugs bijvoorbeeld, het mag niet, maar als je even zoekt kun je het overal kopen.