wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:26

Moeder vind mij verwend sinds ik bij de slager werk en vlees meekrijg gratis, echt de smaak is zoveel beter . Supermarkt eet ik niet meer , snap niet dat daar het stickertje vlees op mag. De kleur en het lang houdbare , na een dag in de vitrine is het verkleurd bij de slager, bij de supermarkt nog steeds dezelfde kleur . Zit ook enorm veel rotzooi in dus

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:17

Rebecca schreef:
Moeder vind mij verwend sinds ik bij de slager werk en vlees meekrijg gratis, echt de smaak is zoveel beter . Supermarkt eet ik niet meer , snap niet dat daar het stickertje vlees op mag. De kleur en het lang houdbare , na een dag in de vitrine is het verkleurd bij de slager, bij de supermarkt nog steeds dezelfde kleur . Zit ook enorm veel rotzooi in dus

Ligt het bij jullie verpakt of los in e vitrine? Dat maakt voor de verkleuring veel uit. Als je hamburgers uit een pakje haakt zullen ze veel sneller verkleuren dan wanneer ze verpakt blijven :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:24

Marjoow schreef:
Rebecca schreef:

Ligt het bij jullie verpakt of los in e vitrine? Dat maakt voor de verkleuring veel uit. Als je hamburgers uit een pakje haakt zullen ze veel sneller verkleuren dan wanneer ze verpakt blijven :)

Supermarkt hamburgers met echte hamburgers vergelijken vind ik echt geen vergelijking :n de ellende die ze er in de fabriek in stoppen is niet te vergelijken met een handgemaakte hamburger.
Net als filet americain. Die van de supermarkt hier is een week houdbaar, die van de slager moet wel binnen twee dagen op. Zegt ook iets :+ en als je dan op het pakje kijkt wat erin zit, en wat ze er bij de slager in doen...
Ik hoef ook geen vlees van de supermarkt :n

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:16

verootjoo schreef:
Marjoow schreef:

Supermarkt hamburgers met echte hamburgers vergelijken vind ik echt geen vergelijking :n de ellende die ze er in de fabriek in stoppen is niet te vergelijken met een handgemaakte hamburger.
Net als filet americain. Die van de supermarkt hier is een week houdbaar, die van de slager moet wel binnen twee dagen op. Zegt ook iets :+ en als je dan op het pakje kijkt wat erin zit, en wat ze er bij de slager in doen...
Ik hoef ook geen vlees van de supermarkt :n

De vergelijking begon bij Rebecca en ik probeer alleen aan te tonen dat je de verkleuring niet kan vergelijken als de een verpakt ligt en de ander op en bloot...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:30

Marjoow in de toonbank liggen ze 'los' , wel met een zwart onderzettertje of een zwart blaadje eronder . In de aanbieding worden ze per 4 in een zwart bakje gedaan met een vleeswaren velletje ertussen en folie erover.

Alles wordt vers gemaakt , koeien en varkens komen in grote stukken binnen. Word versneden en gehaktvlees word vacuüm getrokken en eventueel de vriezer in , hangt ook af wat er van gemaakt word. Hamburgers worden niet gepaneerd zeg maar , maar boomstammen wel dan zie je vlees niet bruin worden maar het paneer word wat smoezelig.

En dat zijn dan de gehakt producten, die maak ik vooral klaar . Spek verkleurd in paar dagen ook , word voor verschillende dingen gebruikt.

Als ik dan een slavink uit de super heb , dat spekje heel keurig erom en spek verkleurd helemaal niet . Mijn slavinken zijn lang niet zo strak en vers gemaakt rood gekleurd door het spek . Zie nooit mooie rode slavinken bij de super

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:04

Rebecca schreef:
Marjoow in de toonbank liggen ze 'los' , wel met een zwart onderzettertje of een zwart blaadje eronder . In de aanbieding worden ze per 4 in een zwart bakje gedaan met een vleeswaren velletje ertussen en folie erover.

Alles wordt vers gemaakt , koeien en varkens komen in grote stukken binnen. Word versneden en gehaktvlees word vacuüm getrokken en eventueel de vriezer in , hangt ook af wat er van gemaakt word. Hamburgers worden niet gepaneerd zeg maar , maar boomstammen wel dan zie je vlees niet bruin worden maar het paneer word wat smoezelig.

En dat zijn dan de gehakt producten, die maak ik vooral klaar . Spek verkleurd in paar dagen ook , word voor verschillende dingen gebruikt.

Als ik dan een slavink uit de super heb , dat spekje heel keurig erom en spek verkleurd helemaal niet . Mijn slavinken zijn lang niet zo strak en vers gemaakt rood gekleurd door het spek . Zie nooit mooie rode slavinken bij de super

Omdat het in de supermarkt verpakt is onder beschermende omstandigheden in een pakje. En dat is omdat het dan langer houdbaar is. Haal je dat uit een pakje, dan verkleurd het veel sneller.

Dat alles bij jullie vers gemaakt word is prachtig, maar in de supermarkt moet het vlees langer houdbaar zijn.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:16

Moet je voor de gein eens een keer zelf (room)boter maken van rauwe melk uit de tank... Dat moet je binnen een week opmaken anders wandelt het zelf de koelkast uit :+

Boter uit de supermarkt blijft weken/maandenlang goed....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:09

Maar dat heeft niets te maken met twijfelachtige toevoegingen, en alles met hittebehandeling.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:22

Ho wacht even dat is niet waar. De roomboter van blueband (om er maar even een te noemen) bevat E202 (kaliumsorbaat) als conserveermiddel. Nu is het niet zo dat ik een Enummer-fobie heb, integendeel zelfs, maar voor je lichaam zijn deze stoffen overbodig. Dus waarom de moeite doen/kosten maken om ze toe te voegen?

Daarnaast zit er in 100 gram van deze roomboter 430 mg zout, tegenover 120 mg zout in rauwe melk. Dat is 3,5 keer zoveel zout, ook iets waar we in het westen eerder teveel dan te weinig van binnen krijgen. Oké er zijn ook ongezouten boters te krijgen in de winkel maar het is wel duidelijk dat er in het algemeen tijdens het bewerkingsproces van voedsel veel stoffen worden toegevoegd waar onze weldoorvoedde Westerse lichamen totaal geen gebrek aan hebben, eerder een overschot..

Dus vandaar mijn voorkeur voor "onbewerkt" :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:43

Moet je die blueband niet kopen.
In de roomboter die wij hier in de winkel kopen zit alleen zout. En als je dat niet wil ligt de ongezoute variant ernaast.
En die is prima houdbaar want hittebehandeling van de melk.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:06

Goeie tip joh, dat had ik zelf nog niet bedacht :+

Ben dan wel benieuwd naar de lijst met alle (lees: alle) ingrediënten van de boter die jullie kopen. Hoewel ik dan alsnog voor zelfgemaakte roomboter ga, want minder kilometers *D en weinig zout én geen Enummers

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:10

Ehm, moet ik je die "lijst" uitspellen? Nog een tip; hij is héél kort... :+

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:13

Nou dan is het ook weinig moeite dus ik zou zeggen steek van wal :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:28

Jij bent echt blond hè?
Nou ja omdat je zo aandringt, het enige ingredient in de ongezouten boter is....

Waaaait for it.....

BOTER!

En in de gezouten variant is het extra ingredient, ik denk dat je het al wel vermoed maar gezien je eerdere posts verklap ik het toch maar; ZOUT!

Wie had dat gedacht....

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:41

Oh wauw! Ik sta perplex! Waar kan ik deze fantastische boter kopen? Graag in een winkel binnen een straal van 500 meter, anders moet ik er meer km voor maken dan ik nu doe. Ohja en eh hoeveel km heeft jouw pakje boter afgelegd?

Staat er ook nog een voedingswaarde-tabel op?

Oh erg volwassen trouwens om iemand blond te noemen, goed bezig *\o/*

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:01

Haha serieus? Een straal van 500 meter?
Dan ben ik nog lang niet van mijn eigen land af.
De offers die de moderne consument bereid is te maken voor een beter product....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:04

Ik heb de doodgewone ongezouten roomboter van jumbo eigen merk. Met als enige ingrediënt: roomboter :=

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:05

Wij kopen geen roomboter, probleem opgelost :+

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:08

Kuggur schreef:
Haha serieus? Een straal van 500 meter?
Dan ben ik nog lang niet van mijn eigen land af.
De offers die de moderne consument bereid is te maken voor een beter product....

Stoer :+

Maar wat wil je daarmee zeggen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:22

Hier de roomboter van Holland dairy star, bij de Jumbo gekocht.
Ingredienten: Boter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:25

Gezouten grasboter Campina. Ingrediënten, roomboter, zout.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 00:03

Nou dat is toevallig. Als wij hier iets van boter uit de winkel in huis hebben dan is het vaak van blueband, dus ik dacht ik zoek het even op omdat ik oprecht in de veronderstelling was dat ongeveer alle boter uit de winkel wel conserveringsmiddelen bevat. Maar dat blijkt dus vooral in de margarines/halvarines te zitten :+

Met boter heb ik totaal misgegrepen om het punt te maken dat veel voedsel in de supermarkt wel degelijk voor je lichaam overbodige toevoegingen bevat. En ik ben nu eenmaal voor een minimale bewerking van voedsel (waarom zoveel gepruts terwijl je met de basis al makkelijk wat lekkers kunt maken) omdat het minder industrie en minder transport op zou (kunnen) leveren.

Dat was eigenlijk alles wat ik wilde zeggen :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 01:42

Tsja als het je dáár om ging.
Het meeste vlees dat wij eten hebben we zelf geproduceerd, de lammeren gaan naar het locale slachthuis in het dorp, 15km verderop, we halen zelf de hele karkassen die we zelf willen consumeren dat jaar en verwerken die op de keukentafel. Dat vriezen we in, het leewendeel in een vak in dat we huren in datzelfde slachthuis, kouder en meer plaats dan de vrieskist thuis.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:14

Maar dat het voedsel in de supermarkt meer additieven bevat zou niets nieuws moeten zijn. Het is volgens mij vrij logisch. De supermarkt moet zo goedkoop mogelijk producten verkopen. Dat kan niet als producten kort houdbaar zijn of niet een gelijke lijn van kwaliteit hebben. Dat betekend dat de producten bewerkt moeten worden met conserveermiddelen zodat ze langer houdbaar zijn en dus ook additieven krijgen zoals smaakversterkers of bijvoorbeeld kleurstoffen.

Dat hoeft allemaal niet per definitie slecht te zijn voor mensen. Sowieso zijn voedingsstoffen getest en mogen ze niet zomaar verkocht worden (in Nederland iig) dus zullen er geen dodelijke (hoeveelheden) voedingsstoffen in de producten zitten. Daarnaast is het ook een kwestie van hoeveel je ervan consumeert. Alles waar je te veel van consumeert is in principe slecht voor je.

En dan het hele verhaal over die "enge" E-nummers. Dat heb ik nooit gesnapt. Er zijn namelijk E-nummers die van nature in producten voorkomen en dus ook 100% natuurlijk zijn en niet door de mens gefabriceerd.

Maar om terug te komen op mijn punt: supermarkten zijn er om goedkope, kwaliteitsvaste producten te verkopen. En dat heeft niets te maken met smaak of beleving maar gewoon met het feit dat wanneer je koekjes op dag 1 produceert, deze koekjes met dezelfde naam op dag 50 nog steeds hetzelfde moeten smaken :) . Logisch toch?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 07:07

Marjoow schreef:
.

En dan het hele verhaal over die "enge" E-nummers. Dat heb ik nooit gesnapt. Er zijn namelijk E-nummers die van nature in producten voorkomen en dus ook 100% natuurlijk zijn en niet door de mens gefabriceerd.

Ik moet toch even een flauwe opmerkingen maken. Maar 100% natuurlijk betekend nog niet dat het gezond is.

Los daarvan ben ik ook niet van de additieven.

Maar het e-nummer stelsel is er gekomen om het voor de consument duidelijker te maken en werkt het niet, want ze hebben een verkeerde reputatie gekregen. En men kijkt niet eens naar wat het nu daadwerkelijk is.