Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:04

Ten eerste: Bedankt voor je uitleg. Ik begrijp nu beter hoe jij er als persoon over denkt. Meer niet.
Ten tweede: Zullen we dit discussieforum een beetje gezellig houden en elkaar niet behandelen alsof we anti-elkaar zijn? Ik vind je nogal belerend overkomen. Als ik dat verkeerd heb moet je het zeggen. Maar zoals je nu tegen mij praat is het alsof je mijn moeder bent die mij wel eens even gaat vertellen wat wel en niet waar is. Als ik dat verkeerd heb, dan spijt me dat.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:13

Dat komt meer door je eigen toon die je tegen mensen aanslaat. Want die is niet minder onprettig. Dus als jij nou aardig en minder aanvallend doet, zal ik minder vervelend doen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:34

Blue_Eyes schreef:
Dat komt meer door je eigen toon die je tegen mensen aanslaat. Want die is niet minder onprettig. Dus als jij nou aardig en minder aanvallend doet, zal ik minder vervelend doen.

Kzal mijn best doen waar mogelijk ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:35

Citaat:
Joden leven (volgens mij geheel) nog volgens de regels van het oude Testament. Het christendom is van het tijdperk van na Jezus.

Blue_Eyes, Dit is niet helemaal waar, want een kleine groep Joden hangt tevens het NT aan. Met name de orthodoxe joden hechten 0,0 waarde aan het NT. Ik ben het trouwens wel met je eens dat je zowel kennis van het OT als het NT dient te hebben als christen!

Ik vind dit trouwens erg helder: http://www.protestafac.ac.be/downloadab ... omofil.doc

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:02

Dat is ook geen uitspraak van mij, volgens mij, maar van Brainless.

Jij hebt het over messiasbelijdende Joden, dat klopt, die zijn er, hoewel het kleine gemeenten zijn. Volgens mij zitten zo uit mijn hoofd de enige in Nederland in Den Haag en Amsterdam.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:19

Ik vroeg me af hoe jullie hier over denken.

Kun je christelijk zijn én geloven in de evolutie-theorie?
(misschien is dit al aan de orde geweest?)

Maar religie en wetenschap hoeven toch niet per defenitie te botsen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:22

Dat denk ik ook niet. Ik zie deels wat in de evolutietheorie, is ook al aan bod geweest volgens mij. Ik denk dat de mens nu niet meer precies zo is als toen God hem maakte, wat ook geldt voor de meeste diersoorten, maar wel dat dat proces niet toevallig is, maar geleid wordt.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:24

Een soort van intelligent design?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:28

Ja, iets dergelijks.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:54

Even iets "luchtigs" tussendoor...

Ik zing 's avonds altijd een liedje voor de Here God met de kids, in dit geval mijn dochter moest tussentijds hoesten, maar die hoest bleef wat steken, dus ik zeg " Nee Lieze, harder!"

Lieze kijkt me aan, blijft even stil en schreeuwt vervolgens " HERE GODHOD.. BEDANKT VOOR HET SPELEN VANDAAG" _O- _O-

Terwijl ik natuurlijk bedoelde dat ze harder moest hoesten.. :)

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:18

Zo en ik ben bijgelezen...

Het blijft een interessante discussie waarvan het moeilijk is om je niet persoonlijk aan gevallen te voelen.. Dus laten we proberen dat niet te doen.. :D

Evolutie theorie geloof ik echt niet in.. Ik heb me er zeker niet echt heel erg in verdiept, maar het idee van een knal vind ik persoonlijk meer lachwekkend dan het verhaal van de schepping.. Ik zie God ook in de schepping, vooral op zo'n dag als vandaag, prachtig weer, alles loopt weer uit.. Daar zie ik echt Gods werk in..

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:26

Brainless schreef:
Daar staat toch ook dat homoseksualiteit op zich geen zonde is.
De katholieke (althans en gedeelte) is er wel van overtuigd dat het praktiseren wel zondig is.

Nou, niet alleen de Roomsen hoor!

Brainless schreef:
Ontucht is sex met minderjarige!

Zeg jij dit tegen de kerkenraad bij mij? :+

mo_van_dijk schreef:
Citaat:
Joden leven (volgens mij geheel) nog volgens de regels van het oude Testament. Het christendom is van het tijdperk van na Jezus.

Blue_Eyes, Dit is niet helemaal waar, want een kleine groep Joden hangt tevens het NT aan. Met name de orthodoxe joden hechten 0,0 waarde aan het NT. Ik ben het trouwens wel met je eens dat je zowel kennis van het OT als het NT dient te hebben als christen!

Ik vind dit trouwens erg helder: http://www.protestafac.ac.be/downloadab ... omofil.doc

Dit ga ik maar eens even lezen :j

Blue_Eyes schreef:
Dat denk ik ook niet. Ik zie deels wat in de evolutietheorie, is ook al aan bod geweest volgens mij. Ik denk dat de mens nu niet meer precies zo is als toen God hem maakte, wat ook geldt voor de meeste diersoorten, maar wel dat dat proces niet toevallig is, maar geleid wordt.

De vorige dominee in de kerk waar ik heen ging geloofde niet per definitie dat het dan allemaal in zes dagen geschapen is. Waarom zou het niet veel langer dan zes dagen hebben geduurd om te ontwikkelen enzo? Er is een paar jaar geleden een boek verschenen waar hij onder andere aan mee heeft geschreven. Hij is wel overtuigd christen.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:43

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:56

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:57

Nee hoor je zegt niks raars.. Maar wat doet een boot bovenop een berg??

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:59

Lame schreef:
Nee hoor je zegt niks raars.. Maar wat doet een boot bovenop een berg??

Dat maakt het toch niet meteen dé ark van noach lijk me?

EDIT: idd wel heel komisch dat er een boot bovenop een berg is gevonden. Ik weet dat ook zo 1 2 3 geen verklaring voor, maar het idee is wel grappig :D

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:01

Nee hoor, ik ben ook erg sceptisch.. Maar de ark strandde wel op een berg.. Ik kan me niet voorstellen dat het waar is hoor.. En als je googled, dan zie je dat 1x per zoveel jaar " de ark" gevonden wordt..

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:04

Lame schreef:
Nee hoor, ik ben ook erg sceptisch.. Maar de ark strandde wel op een berg.. Ik kan me niet voorstellen dat het waar is hoor.. En als je googled, dan zie je dat 1x per zoveel jaar " de ark" gevonden wordt..

Ik denk dat bepaalde verhalen in de bijbel beter symbolisch gelezen kunnen worden. Het hele verhaal van de ark van noach is IMO zéér onwaarschijnlijk. Dus ik verwacht ook niet dat ze de ark kunnen vinden, laat staan bewijzen dat het de ark is. En het is een evangelisch onderzoeksteam in dit geval, dus echt objectief vind ik het ook niet... Maar wel een mooi verhaal en zéér frapant dat er een boot op een berg beland :D

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:08

Christel, mag ik je iets persoonlijks vragen? (en uiteraard hoef je niet te antwoorden als je dat niet wilt ;) )

Waar komt jou interesse voor deze discussie vandaan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:11

Ingmar_ schreef:
Blue_Eyes schreef:

De vorige dominee in de kerk waar ik heen ging geloofde niet per definitie dat het dan allemaal in zes dagen geschapen is. Waarom zou het niet veel langer dan zes dagen hebben geduurd om te ontwikkelen enzo? Er is een paar jaar geleden een boek verschenen waar hij onder andere aan mee heeft geschreven. Hij is wel overtuigd christen.

Ik denk ook niet dat we die dagen precies als dagen moeten nemen. Krijg je weer die theorie van 'bij God is een dag als 1000 jaar en 1000 jaar als een dag' - misschien heeft het daar wel mee te maken, of met iets anders, dat weet ik niet precies en sterker - ik vind het ook van nul en generlei belang. Het verandert namelijk niets aan de basis van mijn geloof.

Alweer een ark gevonden, door mensen uit Waalre dit keer, dat is nog eens vlak bij huis :D Ik ben benieuwd wat eruit komt, twijfel ook aan de objectiviteit van de archeoloog en had meer staan kijken als een 'seculiere' wetenschapper tot deze conclusie was gekomen, maar het is wel frappant, alles bij elkaar. Ben benieuwd wat we daar nog ooit van horen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:22

Lame schreef:
Christel, mag ik je iets persoonlijks vragen? (en uiteraard hoef je niet te antwoorden als je dat niet wilt ;) )

Waar komt jou interesse voor deze discussie vandaan?

Goede vraag. Waarschijnlijk dezelfde reden als bij ieder ander in dit topic hier. Voor mij is het voornamelijk de eeuwig durende behoefte om de zin van het leven te begrijpen, waarin ik iedere keer faal want ik kom er niet uit. Maar de zin van het leven is wel iets wat mij interesseert en godsdienst biedt voor vele mensen een uitkomst, maar op de 1 of andere manier niet voor mij. Ik vind het interessant om te luisteren en te praten met mensen die anders denken, maar wel dezelfde vragen hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:28

Ik geloof niet in 1 God,alle energieèn zijn naar mijn menig goddelijk.Alles en overal is een God,dat mensen vinden dat ze moeten lijden voor God, daar ben ik het niet mee eens. Of iemand gaat jong dood,en dan zeggen dat is de wil van God daar ben ik het niet mee eens.Want waarom zou God dan dat willen, dat iemand dood gaat?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:29

En daar wil ik nog even aan toevoegen dat ik vind dat ik mezelf moet verdiepen in geloof aangezien er 2,1 miljard mensen zijn op de wereld die christen zijn. En daarmee vind ik dat een redelijke basiskennis van christendom op zijn plaats is om als volwaardig lid deel te maken van de maatschappij. Tevens zijn er 1,1 miljard agnosten op de wereld, waarmee ik gelijk ook van mening ben dat mensen ook vragen mogen stellen aan mij, en ik ook het recht heb om antwoord te geven vanuit een ander perspectief.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:30

Hetzelfde al dat van die domineèn die echt gewoon staan te schreeuwen in plaats van hun geloof op een normale manier te uiten.Waar is dat goed voor?

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:31

marleen_usar schreef:
Hetzelfde al dat van die domineèn die echt gewoon staan te schreeuwen in plaats van hun geloof op een normale manier te uiten.Waar is dat goed voor?

Marleen kan je met concrete voorbeelden komen?