Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:42

princequillo schreef:
Sirius_ schreef:
Ik heb nog geen reactie maar weet het wel zeker :D

Ik had al gereageerd, had je gemist denk ik :D
Edit: toch..? Ik begin nu toch te twijfelen, echt een zeef :=

Sorry heb ik inderdaad gemist!

Sirius_

Re: Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:45

Wat een mooi overzicht! Ik vond het wederom weer erg geslaagd!
En hier ook schuldig aan per abuis twee boeken. Ik had het budget in mijn hoofd en geen verdere regels. Maar ik vond alle pakketten erg mooi en met zorg uitgezocht en vond het een geslaagde editie. Op naar de volgende :D

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:49

In de eerste editie was er iemand die wat extra's bij het boek had, terwijl dat niet was afgesproken. Toen dacht ik: 'goh, die heeft geluk.' Dat zorgde er bij mij niet voor dat ik minder blij was met mijn boek. Nu moet zoiets natuurlijk een uitzondering blijven. We zijn allemaal akkoord gegaan met de regels, en het zou jammer zijn als er veel scheef gaat lopen.

Even over die twee boeken, daarbij wil ik ook mijzelf even quotten (pagina 42):
Kookaburra schreef:
Klopt! Maar mag dat extra's, als je lootje dat oke vindt, bijvoorbeeld ook warme sokken, wat thee én een tweedehandsboek zijn?
Dus dan zitten er twee boeken in, maar houd je je wel aan de regels qua budget.

Voor mij was het dus niet helemaal duidelijk. En voor mij bleef dit wat onduidelijk. Ik heb er zelf nog aan zitten denken om een ander boek over katten, wat ik voor een paar euro bij de kruidvat had gehaald, als extra cadeautje er bij te doen nadat ik hem gelezen had. Maar toen zat ik al zowat op de 10 euro. Dus dat boek ligt nog mooi bij mij thuis. Anders had ik waarschijnlijk ook twee boeken gegeven.

Voor mij zou dus het er dus zo uit mogel zien:
- 1 nieuw boek
- budget van 5 a 10 euro voor extra's
- dit budget mag wel/niet gebruikt worden voor een extra boek. Indien wel: dan moet het binnen die 5 a 10 euro passen, let daarbij op of je lootje tweedehands oke vindt.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:53

Kookaburra schreef:
In de eerste editie was er iemand die wat extra's bij het boek had, terwijl dat niet was afgesproken. Toen dacht ik: 'goh, die heeft geluk.' Dat zorgde er bij mij niet voor dat ik minder blij was met mijn boek. Nu moet zoiets natuurlijk een uitzondering blijven. We zijn allemaal akkoord gegaan met de regels, en het zou jammer zijn als er veel scheef gaat lopen.

Even over die twee boeken, daarbij wil ik ook mijzelf even quotten (pagina 42):
Kookaburra schreef:
Klopt! Maar mag dat extra's, als je lootje dat oke vindt, bijvoorbeeld ook warme sokken, wat thee én een tweedehandsboek zijn?
Dus dan zitten er twee boeken in, maar houd je je wel aan de regels qua budget.

Voor mij was het dus niet helemaal duidelijk. En voor mij bleef dit wat onduidelijk. Ik heb er zelf nog aan zitten denken om een ander boek over katten, wat ik voor een paar euro bij de kruidvat had gehaald, als extra cadeautje er bij te doen nadat ik hem gelezen had. Maar toen zat ik al zowat op de 10 euro. Dus dat boek ligt nog mooi bij mij thuis. Anders had ik waarschijnlijk ook twee boeken gegeven.

Voor mij zou dus het er dus zo uit mogel zien:
- 1 nieuw boek
- budget van 5 a 10 euro voor extra's
- dit budget mag [b]wel/niet gebruikt worden voor een extra boek. Indien wel: dan moet het binnen die 5 a 10 euro passen, let daarbij op of je lootje tweedehands oke vindt.[/b]

Dat vind ik een zeer mooie oplossing!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:59

Sirius_ schreef:
princequillo schreef:
Ik had al gereageerd, had je gemist denk ik :D
Edit: toch..? Ik begin nu toch te twijfelen, echt een zeef :=

Sorry heb ik inderdaad gemist!

Geeft niets! Ik wist het oprecht zelf ook even niet meer.

Wat Kookaburra schrijft vind ik op zich ook wel een mooie oplossing. Bij het misverstand had ik het zo dus ook (eenzijdig) begrepen, dat je een tweedehands boek mocht geven mits deze binnen het extra’s budget past. Daardoor hoeft niemand zich dus ook goedkoop te voelen, omdat we uiteindelijk allemaal hetzelfde besteden.

Maar als we helemaal geen extra boek doen is dat wat mij betreft ook prima. Alleen wel handig om dit even zwart op wit te hebben inderdaad. :)

Ik heb dan wel een andere vraag: stel dat je thuis bijvoorbeeld een extraatje hebt liggen. Ik noem maar een voorbeeld, maar bijvoorbeeld iets lekkers wat je zelf niet lust maar wat toevallig wel binnen de wensen van je lootje past. Is dàt dan toegestaan, of ook niet? In principe is (kan het zijn) het gratis, maar ik kan mij voorstellen dat dit bijvoorbeeld ook het ene pakket voller laat lijken dan het andere.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:04

Ik doe volgende editie ook weer mee!

Ik vind wat Kookaburra schrijft ook prima. Voor mij persoonlijk maakt het me niet uit of een extra boek in het extra budget is toegestaan of niet. Maar dat het duidelijk afgesproken wordt lijkt me inderdaad wel handig.

princequillo schreef:
Ik heb dan wel een andere vraag: stel dat je thuis bijvoorbeeld een extraatje hebt liggen. Ik noem maar een voorbeeld, maar bijvoorbeeld iets lekkers wat je zelf niet lust maar wat toevallig wel binnen de wensen van je lootje past. Is dàt dan toegestaan, of ook niet? In principe is (kan het zijn) het gratis, maar ik kan mij voorstellen dat dit bijvoorbeeld ook het ene pakket voller laat lijken dan het andere.

Ik denk dat je altijd wel verschil blijft houden qua volheid van het pakket. Het ligt er natuurlijk ook maar net aan waar je het koopt én of er misschien net een aanbieding is.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:15

Ja, je hebt zeker gelijk. Ik ben daar ook niet moeilijk mee en ik zou alleen maar gebruik maken van de mogelijkheid. Maar misschien handig om dat ook even zwart op wit te hebben. :)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:19

Ook ik heb dit keer gekozen voor een extra boek. De garen die voor de sjaal gebruikt zijn kwamen uit eigen voorraad waardoor het extra budget naar een extra boek kon.

Ik denk dat het wel een goede is om een range te geven als richtlijn voor een boek. Dat je wel een richt budget hebt en dan een extraatjes budget voor iets anders dan een boek

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 15:20

Wat ik vooral niet wil is agentje moeten spelen om te kijken of iemand zich wel aan het budget houdt. Enerzijds kun je zeggen; de waarde moet onder de 10 euro blijven. Anderzijds, is dat weer lastig te bepalen als je inderdaad iets vanuit huis pakt of niet.

Mijn oorspronkelijke idee wat dus inderdaad; één (nieuw) boek en daarnaast een klein budget voor wat extra's. Maar dat extra's wordt niet voor een boek gebruikt.

Ik heb ook even teruggelezen en zie dat ik de vraag gemist heb. Wel geregistreerd, vergeten te beantwoorden. Dus mijn excuses dat het niet duidelijk was. Privé heb ik het een en ander lopen waardoor ik dit vergeten ben.
Mocht er een vraag gesteld worden waar ik geen antwoord op gegeven heb, schroom dan niet om mij even een PB (of een appje als je mijn nr hebt) te sturen.

Ik denk dus ook dat het voorstel van Kookaburra mooi is:
Citaat:
  • Eén nieuw boek met evt een boekenlegger
  • Budget van €5,00 - €10,00 voor iets extra's
  • Dit budget mag niet gebruikt worden voor een extra (nieuw of tweedehands) boek.

Het enige wat ik hiervan zou uitsluiten, is een mogelijk boekengeschenk. Denk dan aan de kleine boekjes die je krijgt in de week van het Engelse boek of het Boekenweekgeschenk. Dit zijn korte verhalen van +/- 100 pagina's. Lolacabana heeft afgelopen editie bijvoorbeeld Monterosso Mon Amour erbij gekregen, het boekenweekgeschenk van 2022.

Wel zou ik een boekenlegger bij het boek willen zetten. Dit omdat ik veel zie dat een boekenlegger gebruikt wordt ter decoratie, of om de hint op te zetten. Daarbij krijg je ook regelmatig een gratis boekenlegger in de winkel, dus dan hoeft dat van mij niet van het budget af te gaan.

Is dit helder/ werkbaar voor iedereen?
Laatst bijgewerkt door Marjo op 13-01-24 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 15:21

ynskek schreef:
Ook ik heb dit keer gekozen voor een extra boek. De garen die voor de sjaal gebruikt zijn kwamen uit eigen voorraad waardoor het extra budget naar een extra boek kon.

Ik denk dat het wel een goede is om een range te geven als richtlijn voor een boek. Dat je wel een richt budget hebt en dan een extraatjes budget voor iets anders dan een boek

Een budget voor het boek geven wil ik eigenlijk niet, of bedoel je dat niet?
Het boek dat ik deze editie heb gegeven was goedkoop. Maar ik heb dit niet gekozen vanwege de prijs, maar omdat ik dit boek zelf zo ontzettend mooi vond en het helemaal vond passen binnen het thema.
Maar is er dan een budget van bv minimaal €10 had ik dit boek niet kunnen geven en dat zou ik jammer vinden.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:02

Ik had inderdaad in mijn verlanglijstje gezet dat een tweedehandsboek als extra ook zeker een optie is. Het was even besproken in het topic en ik vond het wel een goed idee en had de indruk dat het prima was. Waarbij ik het ook niet de verantwoording vindt van Marjo om het allemaal strict te volgen en reguleren, dus bij jou ligt absoluut geen schuld omdat het verkeerd gegaan zou zijn.

Ik begrijp persoonlijk niet zo goed waarom mensen zich gelijk schuldig of gierig voelen als ze de pakketten met 2 boeken zien. :') Een doos merci is algauw duurder dan een tweedehands boek. Als je alle pakketten gaat vergelijken kan je altijd wel iets vinden wat beter of duurder lijkt dan wat jij hebt gegeven. Maar daar gaat het toch helemaal niet om? We houden ons allemaal aan 1 nieuw boek en iets extra’s binnen een budget. Daar hoeft niet op gecontroleerd te worden. De een is creatiever dan de ander met aankleden, is ook niet erg. Het belangrijkste is dat iedereen zijn best doet en een persoonlijk pakket samenstelt en dat zie ik bij iedereen terug.
Het is zo zonde om een ander als meer en jezelf minder te stellen en hier een discussie over aan te gaan. Elke keer is er wel weer iets en dat vind ik vooral vervelend voor Marjo, maar ook omdat de oplossing dan neigt naar steeds meer regels en restricties en dat maakt het er niet leuker op. :o

Ik vind de oplossing van Kookaburra helemaal goed, maar ben het dus minder eens met wat Marjo zegt over dat een tweedehands boek wordt uitgesloten bij de extra’s. Ik zou het gewoon als optie houden en dat het lootje zelf aangeeft wel of niet een extra boek te willen.
Of hou het simpel en zoals de vorige edities enkel 1 nieuw boek en helemaal niets extra’s, maar ook dan was er wel weer gezeik over de creativiteit, theezakjes en boekenleggers. Het is ook gewoon leuk om het persoonlijk te kunnen maken, daarom zeg ik, hou het gewoon wat meer open zoals het voorstel van Kookaburra en kap met jezelf vergelijken met anderen. :=

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:07

Ik zie het boek zelf gewoon als een 'goh, het belangrijkste is dat het leuk voor mijn lootje is'. Dat zie ik los van de 5-10 euro.

Ik zou het zelf wel leuk vinden als het budget voor een tweede boek gebruikt mag worden. Ik vind een samengesteld pakketje met leuks leuk, maar ik vind het even leuk om boeken te proberen die ik zelf niet snel zou pakken. Juist daar vind ik deze secret santa heel fijn voor! :) En tsja, voor mij is het het belangrijkst dat iemand moeite heeft gedaan om wat leuks samen te stellen. En je kent elkaar alleen via dit forum (uitgezondering daargelaten :D ), dus de ene keer valt het wat beter dan de andere keer. Dat weet je als je mee doet.

En Marjo, het gaat zeker niet de bedoeling dat jij politieagent gaat spelen. Je faciliteert dit om de organisatie op je te nemen. En dat is top ;)
Laatst bijgewerkt door Kookaburra op 13-01-24 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 16:09

Nouja een andere optie is om de afspraken helemaal los te laten en als minimum 1 boek te zetten, en geen maximum. Risico is dat de een een pakket krijgt met 3 boeken, een doos thee en mokken etc en dat de ander het met één boek moet doen en dat is het dan.

Ik snap jullie zeker namelijk, alleen wat ik dus wil voorkomen is dat mensen niet mee kunnen of durven doen omdat ze bang zijn te weinig geld te (kunnen) uitgeven voor een mooi pakket :j .

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:19

Eens met Suliko en Kookaburra.

Als je bang bent dat mensen met minder budget wegblijven kunnen we toch ook weer even afwisselen naar slechts 1 boek editie? Doe je daarna weer eentje met wat extra's, dan weer 1 boek... beetje afwisselen? Maar als we een editie doen met extra's zou ik het jammer vinden als een tweedehands (in goede staat) boek per definitie uitgesloten zou worden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 16:22

Cynn schreef:
Eens met Suliko en Kookaburra.

Als je bang bent dat mensen met minder budget wegblijven kunnen we toch ook weer even afwisselen naar slechts 1 boek editie? Doe je daarna weer eentje met wat extra's, dan weer 1 boek... beetje afwisselen? Maar als we een editie doen met extra's zou ik het jammer vinden als een tweedehands (in goede staat) boek per definitie uitgesloten zou worden.

Dat is ook wel een goed idee. De zomer en de winter beschouwen als een groter secret santa pakket, en de lente en herfst edities bij 1 boek houden.

Dan kun je afwisselen en is er voor iedereen een editie om aan mee te doen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:32

Dat klinkt op zich ook wel als een goed idee. Maar Marjo, misschien begrijp ik even niet wat je bedoelt:

Marjo schreef:
Ik snap jullie zeker namelijk, alleen wat ik dus wil voorkomen is dat mensen niet mee kunnen of durven doen omdat ze bang zijn te weinig geld te (kunnen) uitgeven voor een mooi pakket :j .

Dat laatste is toch eigenlijk opgelost zodra het extra boek als binnen het extraatje budget wordt gehouden? Dan kun je dus of 5-10 euro uitgeven aan lekkers, theetjes, wat dan ook. Of een gedeelte van dit budget uitgeven aan een boek. Dan is het of-of, niet en-en. Dat is hoe ik het begrepen had tot nu toe. :o

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:33

Marjo schreef:
Nouja een andere optie is om de afspraken helemaal los te laten en als minimum 1 boek te zetten, en geen maximum. Risico is dat de een een pakket krijgt met 3 boeken, een doos thee en mokken etc en dat de ander het met één boek moet doen en dat is het dan.

Dat ben ik volledig met je eens, daarom vind ik de richtlijn 1 nieuw boek en een budget voor iets extra’s en wat dat extra’s is, mag helemaal zelfs uitgemaakt worden door het lootje (verlanglijstje/specificaties) en degene die het lootje trekt.

Afwisselen in edities klinkt ook goed, al ben ik bang dat mensen dan alsnog struikelen over een theezakje of een boekenlegger bij het ene boek erbij.

Eens princequillo, een nieuw boek + budget voor extra van 5-10 is best toegankelijk lijkt mij. Als iemand daar dan weer overheen gaat, ja, dan verpest je het inderdaad wel voor de rest. Maar alles wat er binnenvalt zie ik als gelijkwaardige pakketten, of het één nu uit 1 boek en 1 extra cadeautje bestaat of het ander uit 1 boek en 4 extra’s.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 16:38

Echt superfijn hoe jullie meedenken! Misschien denk ik er zelf ook wel veel te moeilijk over inderdaad.

Ik denk dat ik hiermee wel een mooi plan kan opzetten voor de volgende editie(s) :D

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:49

Ja ik vroeg het gewoon even zodat we zeker zijn dat we over hetzelfde principe praten haha. :))

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:46

Voor mij maakt het allemaal niet zo veel uit eigenlijk. Zolang iedereen tevreden is en er met elkaar rekening wordt gehouden - dat vind ik het belangrijkste. :)

Ik ben ook van mening dat 1 mooi nieuw boek + 10 euro extra budget die je zelf invult helemaal prima is. Als je lootje vermeldt dat ze graag een 2dehands boek erbij ontvangt dan moet dat kunnen vind ik :j Ik vind een extra boek persoonlijk niet meer waard dan een ander soort extratje (does that make sense? :') )

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:05

Oei, ik zie nu dat ik de quote verpest had haha.

Eens hoor; het extra-budget zelf invullen en daarbij de keuze laten tussen een tweede boek of totaal iets anders, afhankelijk van het je lootje.

Ik had vorige keer begrepen dat de extra geen boek zou zijn, vandaar de verwarring langs mijn kant.

Ik kijk in ieder geval uit naar de volgende editie! Lente, daar moet ik eens over nadenken.. :')

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:11

Ik snap niet hoe de verwarring kon ontstaan omdat Marjo duidelijk heeft aangegeven één nieuw boek en iets extra's van 5-10 euro :o

En regels zijn er om aan te houden toch? Anders gaat het wel heel scheef lopen allemaal en "oneerlijk" verdeelt worden. Dat gevoel heb ik zelf totaal niet, ik ben tevreden met wat ik gegeven heb en heel blij met wat ik gekregen heb. Laat ik dat nog even benoemen :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:15

Ik heb bewust ook geen tweede boek gekozen voor erbij omdat ik idd ook onthouden heb dat het 1 boek + extra's was :o

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:38

Zertab schreef:
Ik snap niet hoe de verwarring kon ontstaan omdat Marjo duidelijk heeft aangegeven één nieuw boek en iets extra's van 5-10 euro :o

En regels zijn er om aan te houden toch? Anders gaat het wel heel scheef lopen allemaal en "oneerlijk" verdeelt worden. Dat gevoel heb ik zelf totaal niet, ik ben tevreden met wat ik gegeven heb en heel blij met wat ik gekregen heb. Laat ik dat nog even benoemen :D

Verwarring is ontstaan doordat de vraag of een extra boek als extraatje ook mocht. Hier is teruglezende geen definitieve conclusie op gekomen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:01

Wat mij betreft is 1 nieuw boek en extra's van max 10 euro helemaal goed. Als een extra boek lukt voor dat budget dan prima.

Er is een editie geweest waar er ineens spontaan 3/4 boeken gegeven werden en dat vond ik wel een beetje overdaad en ongemakkelijk. Had toen ook het gevoel dat te moeten doen en nog last minute wat erbij gedaan om mijn lootje niet teleur te stellen. Terwijl ik in de edities met 1 boek veel meer tijd en aandacht heb gestoken in het juiste boek te kiezen. En ik vind de extraatjes ook leuk, heb er zelf best veel bij gedaan maar wel binnen budget door goede aanbiedingen te scoren (shirtje afgeprijsd naar 3 euro bijvoorbeeld).