Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 04:31

DuoPenotti schreef:
Avalanche nee lijkt mij ook niet.
Maar hoe zwaar zijn ruiters bij ijslanders dan?

Sommigen 80 kg, ik persoonlijk vind dat te zwaar. Puur kijkend naar de cijfers kan dat gewoon echt niet.

Dierenmishandeling vind ik in geval van de IJslanders moeilijk te kwantificeren. Ze worden niet geschopt of geslagen of zo, maar op lange termijn zal het niet heel goed zijn voor ze. Ik vind het aan de mensen om niet je dier te beschadigen. Dus op zijn minst onverantwoordelijk.

Mars schreef:
Maar als je leest dat deze Derby ‘de zwaarste en meest extreme race ter wereld’ is… Moeten we dat dan nog doen met een dier anno 2023?

De marathon of Iron Man zijn ook extreme races maar die leggen mensen op hun eigen voetjes af. Ipv op een kleine pony die op zwaar terrein een flink eind moet afleggen met een, in verhouding, hoog gewicht op de rug.
Hoe fair is het naar de dieren? Zijn alleen de vragen ‘worden ze goed verzorgd’ of ‘lopen ze aantoonbare schade op tijdens de race?’ voldoende rechtvaardiging om bewust een extreme prestatie van de dieren te vragen?

Ik vind dit echt een heel goed punt.

Veronica2

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:46

Ze hadden er anno 2009 gewoon niet mee moeten beginnen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:49

Raineri schreef:
Ik vind het een vervelende trend dat mensen steeds meer hun onverwerkte/onopgeloste persoonlijke uitdaging of trauma’s lijken te projecteren op hun omgeving.

Ik vind het goed dat we als samenleving empathischer worden. Maar waar ik de grens trek is het feit dat een ander iets niet verwerkt heeft maar wel verwacht dat haar/zijn omgeving buigt. Zo heb ik zelf door seksueel geweld nooit alleen met een man willen zijn in een ruimte. Ik kan een probleem met mannen maken maar uiteindelijk ben ik zelf verantwoordelijk hier mee om te gaan en dit te verwerken. Niemand anders kan dat. Ik snap dat het makkelijker en prettiger is niet door die pijn heen te gaan. Maar het gaat je niet helpen. Dit is een extreem voorbeeld.
Zo luister ik een podcast waarin ze moordzaken bespreken. Ze geven al heel netjes een waarschuwing als ze details gaan bespreken en waar het over gaat. Dit doen ze echt niet vaak, om heel eerlijk te zijn. Het wordt heel respectvol besproken. Nu gaf iemand op het sociaal media account aan dat er teveel gruwelijke details worden besproken en dat ze de halve podcast niet meer kan luisteren. Meid? Je luistert naar een podcast over cold cases. Waarom moet de hele podcast anders omdat jij er aanstoot aanneemt. Misschien is het simpelweg niets voor jou dan.

Eens met jou, je ziet tegenwoordig vaak dat het niet meer gaat om begrip zoeken, maar om het afdwingen van aandacht. In diverse vormen komt dit natuurlijk al voor sinds mensenheugenis, maar het uitbaten van een of ander trauma ten faveure van het eigenste zelf is wel nieuw. Hopelijk is het een modetrend die snel weer plaatsmaakt voor iets anders.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:08

Veronica2 schreef:
Raineri schreef:
Ik vind het een vervelende trend dat mensen steeds meer hun onverwerkte/onopgeloste persoonlijke uitdaging of trauma’s lijken te projecteren op hun omgeving.

Ik vind het goed dat we als samenleving empathischer worden. Maar waar ik de grens trek is het feit dat een ander iets niet verwerkt heeft maar wel verwacht dat haar/zijn omgeving buigt. Zo heb ik zelf door seksueel geweld nooit alleen met een man willen zijn in een ruimte. Ik kan een probleem met mannen maken maar uiteindelijk ben ik zelf verantwoordelijk hier mee om te gaan en dit te verwerken. Niemand anders kan dat. Ik snap dat het makkelijker en prettiger is niet door die pijn heen te gaan. Maar het gaat je niet helpen. Dit is een extreem voorbeeld.
Zo luister ik een podcast waarin ze moordzaken bespreken. Ze geven al heel netjes een waarschuwing als ze details gaan bespreken en waar het over gaat. Dit doen ze echt niet vaak, om heel eerlijk te zijn. Het wordt heel respectvol besproken. Nu gaf iemand op het sociaal media account aan dat er teveel gruwelijke details worden besproken en dat ze de halve podcast niet meer kan luisteren. Meid? Je luistert naar een podcast over cold cases. Waarom moet de hele podcast anders omdat jij er aanstoot aanneemt. Misschien is het simpelweg niets voor jou dan.

Eens met jou, je ziet tegenwoordig vaak dat het niet meer gaat om begrip zoeken, maar om het afdwingen van aandacht. In diverse vormen komt dit natuurlijk al voor sinds mensenheugenis, maar het uitbaten van een of ander trauma ten faveure van het eigenste zelf is wel nieuw. Hopelijk is het een modetrend die snel weer plaatsmaakt voor iets anders.

Allereerst Raineri wat naar dat je moet omgaan met wat jou is aangedaan. Knap hoe je het benoemt en reflecteert.

Daarnaast denk ik dat niet dat het een trend is dat mensen dit méér doen, maar dat we iedereen een podium bieden/geven/binnen bereik is. Die ene mening van het meisje op facebook had jou nooit bereikt tenzij het iemand binnen je vriendengroep betrof. Ergens denk ik misschien ook dat hoe minder de directe omgeving begrip toont, hoe groter de bevestiging daarbuiten wordt gezocht. We willen dat ons gevoel wordt gevalideerd (of dat gevoel nou juist of onjuist is) en als je dat niet krijgt van je van familie/vrienden dan zoeken we het daarbuiten.

Het uitbaten van een trauma past hier ook wel bij: mensen maken iets mee in het buitenland en de media duikt er bovenop om Jan en Anja te interviewen. Zij zoeken ook bevestiging van wat hen overkomen is en iemand geeft ze een podium... Ik denk dat wij van nature gebeurtenissen spiegelen aan onszelf (de oma van Anja overlijdt en je vindt het zo erg voor haar omdat je je in kan beelden wat als je eigen oma overlijdt). Dat maakt ons empathisch en tegelijkertijd ook egoistisch. Wij kunnen ons makkelijk identificeren met Nederlanders die in griekenland op vakantie zijn, dus daar doet de media bericht over. Met een Griek die 8x erger daar zijn leven in rook op ziet gaan, kunnen wij minder spiegelen (en vindt een groep mensen dan ook minder ''leesbaar nieuws'')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:50

Als mensen vragen hebben over de Mongol Derby dan kunnen ze deze altijd stellen, geen enkel probleem hoor :-)

De term 'zwaarste race' wordt natuurlijk ook gebruikt voor publiciteits doeleinden, waarbij het 'zwaarste' vooral staat voor de uithoudingsslag voor de ruiters.
Er is inderdaad een gewichtseis: maximaal 85 kg inclusief bepakking. Daar komt je zadel nog bij (een kunststof lichtgewicht zadel, denk niet meer dan 2 kilo).

Vorig jaar is de tweede Mongol Derby gewonnen door een Mongoolse deelnemer. Er zijn niet veel Mongoolse deelnemers. In het begin zijn er wel enkele geweest, maar de algehele houding daar is 'waarom zouden we in vredesnaam 1000 km te paard zitten'.

Alle ruiters moeten kunnen aantonen dat ze kunnen rijden. Er zijn deelnemers die bijvoorbeeld een filmpje moesten insturen als bewijsstuk. Dat neemt niet weg dat 'kunnen rijden' heel iets anders is dan bijvoorbeeld hier in Nederland een L1 proefje neerzetten. Als je de hele dag in Australie op je paard tussen de koeien zit dan kun je best wel rijden, maar een L1 proefje gaat niet lukken.

De Nadaam race in Mongolie wordt vaak door kinderen/jonge volwassenen gereden, die zijn inderdaad licht. De volwassen herders die normaliter op deze paarden rijden hebben gewoon normaal Westers formaat en Westers gewicht.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:03

Overigens sluit ik me helemaal aan bij het idee dat toerisme vooral ten gunste moet komen van de locale bevolking en niet ten koste van.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:17

Ik denk dat Mars een heel terecht en goed punt aankaart. Het gaat niet zozeer alleen om "lopen de dieren schade op?". En dat reikt natuurlijk verder dan alleen de Mongol Derby.

Wat is jouw relatie tot de Mongol Derby overigens, Apple? Gezien het 'je mag altijd vragen stellen'-stukje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:17

Ik las dat de gemiddelde lengte voor mannen in Mongolië 1.68m is met gemiddeld 75 kilo, dat is (ver) beneden Westerse gemiddelden.

Overigens vind ik het alsnog raar dat onze Westerse opvattingen voor wat betreft paardrijden, niet doorgetrokken wordt naar paarden in andere landen :). Daar kan het wel allemaal. Ik vraag me af waarom.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:26

@BaileyMix: mijn wederhelft heeft twee keer meegedaan aan de Mongol Derby en ik ben daar dus ook twee keer aanwezig geweest op het finish camp. Overigens was ik daarvoor al een keer eerder in Mongolië geweest.

Onze Westerse opvattingen voor wat betreft paardrijden en paarden houden zijn anders dan elders in de wereld. Elders in de wereld is een paard vaak een gebruiksdier en is gefokt voor een bepaald gebruiksdoel. Hier in het Westen is een paard vaak luxe.

Als ik mijn Westerse paarden los laat in Mongolie dan overleven ze dat niet. Mijn paarden zijn daar veel te gedomesticeerd voor (en ook te groot, veel te ver doorgefokt vanaf het oorspronkelijke wilde paard). Aan de andere kant: als ik een Mongools paard hier naar Nederland haal dan wordt dat ook echt een uitdaging. Zo'n paard heeft binnen de kortste keren zware hoefbevangenheid (nog even los van het feit dat je geen paarden mag exporteren vanuit Mongolie).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:30

Ik doelde er eigenlijk meer op dat je in NL/DL niet met 80 kilo op een pony van 1.30m gaat zitten, maar daar is het opeens geen probleem.

Ik vind dat raar :).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:38

Eens met San. Wij kijken anders aan tegen paardenwelzijn, paarden houden, belastbaarheid etc. Maar een aantal westerlingen is wel bereid die principes volledig aan de kant te zetten om elders op een pony van 1.30 te gaan zitten. Die sprong kan ik dan niet zo goed volgen.

Ik rijd op vakantie ook graag ergens een buitenrit maar dan niet op een stal waar paarden mager zijn, uren in de zon aangebonden staan, ruw behandeld worden, met 35 graden op rit om 14.00 ‘s middags etc. Dan mogen de Spanjaarden/Grieken/Portugezen andere manieren hebben van paarden houden, mijn eigen principes blijven hetzelfde als in NL. Als ik ter plaatse geen stal vind waar ik me kan verenigen met hun kijk op dierenwelzijn en verzorging dan rijd ik die vakantie gewoon niet.

Maar zo zou ik ook niet op een olifant gaan zitten, met een tijger op de foto gaan of met dolfijnen gaan zwemmen. Kan daar normaal gevonden worden maar het zijn niet mijn principes

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:42

Ik heb overigens wel echt een déjà vu gevoel, volgens mij kwam exact deze discussie vorig jaar ook voorbij _O-.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:46

_San87_ schreef:
Ik doelde er eigenlijk meer op dat je in NL/DL niet met 80 kilo op een pony van 1.30m gaat zitten, maar daar is het opeens geen probleem.

Ik zou me er eens goed in verdiepen wat ze in DL normaal vinden om te doen......

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:53

ikke schreef:
_San87_ schreef:

Ik zou me er eens goed in verdiepen wat ze in DL normaal vinden om te doen......

Laat ik het zo zeggen, de Duitsers die ik ken (en dat zijn er best veel ivm werk) gaan niet met 80 kilo op een pony zitten :).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:01

@San: Dat snap ik.

Dan zijn er altijd mensen die roepen 'maar IJslanders dan' of 'Fjorden' en dan kan het weer wel blijkbaar. De gemiddelde D pony in NL/DL ziet er qua bouw ook wel iets anders uit dan een Mongools paard.

Ik kreeg daar in elk geval niet de indruk dat de paarden moeite hadden met het ruitergewicht.

@Mars: het voorbeeld dat je aanhaalt voor op vakantie, ik zou daar ook niet een buitenrit gaan doen. Of op de toeristen olifant gaan zitten, tijger op de foto gaan of met dolfijnen gaan zwemmen. En dan nog kunnen de inzichten van mensen veranderen in de jaren. Wat jij of ik 15 jaar geleden deden zouden we nu misschien niet meer doen terwijl we er toen niet zo over na dachten.

De paarden die ik zag in Mongolie zagen er in elk geval goed uit en werden goed verzorgd (naar Mongoolse maatstaven: er is daar 1 soort paardenborstel en dat is het :') )

Het deja vu (sorry, te lui om alle streepjes goed te zetten) gevoel krijg ik trouwens ook. Telkens wordt ook mijn naam genoemd in het kader van 'als je meer wilt weten stuur maar een berichtje naar' en ik zie nooit iets in mijn PB boks verschijnen. Wel heel veel mensen die heel hard iets roepen.

Ik vind Mongolie en de Mongoolse Nomadische cultuur sowieso een ingewikkeld onderwerp. Het merendeel van de bevolking leeft momenteel in Ulaanbaatar. Dat is een stad die qua 'westers gevoel' niet onderdoet aan welke wereldstad dan ook met KFC's, Pizza Hut, grote hotels (ketens) en veel toeristen. Aan de andere kant de Mongoolse Nomadische cultuur: herders die leven van hun kuddes op de steppe. Weinig luxe. Als dan een evenement als de Mongol Derby iets terug kan doen voor de herders, daar wat geld heen kan sturen, maar vooral ze kennis en kunde geven over hoe bijvoorbeeld om te gaan met veel voorkomende dierenziektes en zo in het voorbijgaan nog wat dieren (en mensen) kan helpen met wat medische klachten dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Als eendergelijk initiatief helpt om de herders weer even op de kaart te zetten en hun leefwijze weer kan stimuleren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:09

IJslanders en Fjorden vallen wmb in dezelfde categorie :=. Op een Fjord van 1.35 ga je ook niet met 80 kilo op zitten vind ik, tel daar harnachement bij, en je zit snel aan de 85/90 kilo.

Ik denk ook dat je het eventuele moeite hebben met dragen van gewicht, los moet zien van of het schade brengt aan een lichaam. Dat zware gewichten schade brengen is wetenschappelijk bewezen, dat weten we. Al best wel lang.

Voor mij zit het verschil ook in het waarom. Mongoliërs hebben hun paarden nódig, om te (over)leven. De mensen die de Mongol Derby rijden doen dat voor de lol. Wezenlijk verschil.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:11

Apple schreef:
@San: Dat snap ik.

Dan zijn er altijd mensen die roepen 'maar IJslanders dan' of 'Fjorden' en dan kan het weer wel blijkbaar. De gemiddelde D pony in NL/DL ziet er qua bouw ook wel iets anders uit dan een Mongools paard.

Ik kreeg daar in elk geval niet de indruk dat de paarden moeite hadden met het ruitergewicht.

@Mars: het voorbeeld dat je aanhaalt voor op vakantie, ik zou daar ook niet een buitenrit gaan doen. Of op de toeristen olifant gaan zitten, tijger op de foto gaan of met dolfijnen gaan zwemmen. En dan nog kunnen de inzichten van mensen veranderen in de jaren. Wat jij of ik 15 jaar geleden deden zouden we nu misschien niet meer doen terwijl we er toen niet zo over na dachten.

De paarden die ik zag in Mongolie zagen er in elk geval goed uit en werden goed verzorgd (naar Mongoolse maatstaven: er is daar 1 soort paardenborstel en dat is het :') )

Het deja vu (sorry, te lui om alle streepjes goed te zetten) gevoel krijg ik trouwens ook. Telkens wordt ook mijn naam genoemd in het kader van 'als je meer wilt weten stuur maar een berichtje naar' en ik zie nooit iets in mijn PB boks verschijnen. Wel heel veel mensen die heel hard iets roepen.

Ik vind Mongolie en de Mongoolse Nomadische cultuur sowieso een ingewikkeld onderwerp. Het merendeel van de bevolking leeft momenteel in Ulaanbaatar. Dat is een stad die qua 'westers gevoel' niet onderdoet aan welke wereldstad dan ook met KFC's, Pizza Hut, grote hotels (ketens) en veel toeristen. Aan de andere kant de Mongoolse Nomadische cultuur: herders die leven van hun kuddes op de steppe. Weinig luxe. Als dan een evenement als de Mongol Derby iets terug kan doen voor de herders, daar wat geld heen kan sturen, maar vooral ze kennis en kunde geven over hoe bijvoorbeeld om te gaan met veel voorkomende dierenziektes en zo in het voorbijgaan nog wat dieren (en mensen) kan helpen met wat medische klachten dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Als eendergelijk initiatief helpt om de herders weer even op de kaart te zetten en hun leefwijze weer kan stimuleren.

DAT is het punt.
Een grote bek hebben is niet zo moeilijk maar je verdiepen in hoe het echt zit, dat is te veel werk en vooral: dan kom je er misschien wel achter dat het zo helemaal niet is...

Dat je je mening overboord moet zetten omdat die als een tang op een varken slaat.......

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:18

Nou nou ikke, ik zie hier niet echt grote bekken voorbijkomen...

Bovendien denk ik dat het er allemaal op neerkomt wat we nou acceptabel achten om een dier aan te doen en wat niet, en dat is meer een filosofisch vraagstuk dan iets waar iemand die bij de Mongol Derby is geweest mee kan helpen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:20

_San87_ schreef:

Ja dat inderdaad.

Schuilen achter "traditie" en hoe omgang met paarden in Mongolië wel en niet is vind ik persoonlijk non-argumenten gezien alle partijen betrokken bij Mongol Derby gewoon westers zijn met (hopelijk) bijbehorende normen en waarden. "Paarden worden in Mongolië wel als gebruiksvoorwerpen gezien" is dan maar een flauw excuus om je westers feestje op een exotische manier te vieren zonder al te veel naar dierenwelzijn om te kijken.

Het blijft heel wat anders als een Mongoolse herder die geen auto kan betalen zijn paarden als gebruiksvoorwerpen inzet dan als ene of andere rijke westerling hetzelfde puur voor de lol doet. Ik zou er ook anders naar kunnen kijken als dit evenement door Mongoolse herders zelf werd georganiseerd en zodoende aan hun community bijdroeg maar gezien het maar een stukje Westers for profit toerisme blijft, vind ik het echt niet kunnen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:33

Fly_high schreef:
Het blijft heel wat anders als een Mongoolse herder die geen auto kan betalen zijn paarden als gebruiksvoorwerpen inzet dan als ene of andere rijke westerling hetzelfde puur voor de lol doet. Ik zou er ook anders naar kunnen kijken als dit evenement door Mongoolse herders zelf werd georganiseerd en zodoende aan hun community bijdroeg maar gezien het maar een stukje Westers for profit toerisme blijft, vind ik het echt niet kunnen.

Het brengt ook de vraag met zich mee, wat er dan aan de lokale bevolking is teruggegeven?

Dus... postkoetsenrace anyone?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:37

Citaat:
Ik zou er ook anders naar kunnen kijken als dit evenement door Mongoolse herders zelf werd georganiseerd en zodoende aan hun community bijdroeg maar gezien het maar een stukje Westers for profit toerisme blijft, vind ik het echt niet kunnen.

ik zit net wat interviews te kijken van Mongoolse herders die heel trots zijn dat hun paard meedoet..

waar baseer je op dat de locals er helemaal buiten gehouden worden?

Citaat:

Nou ja, een aantal trekken nogal van leer zeg maar... :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:42

Apple, ik vond en vind jouw man ook te groot/zwaar voor deze paardjes. Als ik dat postuur had, zou het niet in mijn hoofd opkomen om aan zoiets mee te doen. Waarom vinden jullie het wel ok?

Wat me ook tegenviel, waren de verslagen waarin sommige paarden nog heel groen leken, zelfs steigerden als iemand op wilde stijgen soms. Dat klinkt toch niet alsof deze dieren er wel ok mee waren :\

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:44

Cer schreef:
Citaat:
Ik zou er ook anders naar kunnen kijken als dit evenement door Mongoolse herders zelf werd georganiseerd en zodoende aan hun community bijdroeg maar gezien het maar een stukje Westers for profit toerisme blijft, vind ik het echt niet kunnen.

ik zit net wat interviews te kijken van Mongoolse herders die heel trots zijn dat hun paard meedoet..

waar baseer je op dat de locals er helemaal buiten gehouden worden?

Citaat:

Nou ja, een aantal trekken nogal van leer zeg maar... :)

Dat zegt ze geloof ik nergens?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:46

_San87_ schreef:

"Ik zou er ook anders naar kunnen kijken als dit evenement door Mongoolse herders zelf werd georganiseerd en zodoende aan hun community bijdroeg"

Ik dacht dat hiermee bedoeld werd dat de herders overal buiten gehouden werden.
Wat ik (danwel van de website) begrijp is dat er ook teruggegeven wordt aan de locals, aan dierenwelzijn en aan donaties.
Dan draagt het toch bij? Maar mischien begrijp ik het verkeerd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:48

Cer schreef:
_San87_ schreef:

"Ik zou er ook anders naar kunnen kijken als dit evenement door Mongoolse herders zelf werd georganiseerd en zodoende aan hun community bijdroeg"

Ik dacht dat hiermee bedoeld werd dat de herders overal buiten gehouden werden.
Wat ik (danwel van de website) begrijp is dat er ook teruggegeven wordt aan de locals, aan dierenwelzijn en aan donaties.
Dan draagt het toch bij? Maar mischien begrijp ik het verkeerd?

Nee, daar bedoelt ze letterlijk mee wat er staat. Dat deze wedstrijd door de herders georganiseerd wordt, en dus ook alle gelden die het oplevert naar hen stroomt :).