Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 00:19

Prrrr schreef:
Oh - merci! Die is mooi :) Alleen jammer van die mannetjesalt...

Is wel des Bachs :)

Prrrr

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 00:58

Toch lelijk. Blij dat ik in deze eeuw leef waarin vrouwen gewoon zelf mogen zingen :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 01:02

Dat zijn de puristen niet met je eens. (Ik wel overigens)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 06:59

poetser schreef:
Sorry dat ik zo binnen val, maar vind mijn vraag te klein om een eigen topic te openen.
Gisteravond is mijn nieuwe konijntje moeder geworden van 3 jongen. Tot vanmorgen lagen ze met zijn drieën in hetzelfde nest. Vanmorgen heeft ze echter een tweede nest gebouwd (helemaal aan de diagonale overzijde van het hok) en de 2 grootste jongen (eentje is iets kleiner) verplaatst. Het andere jong (het kleinere jong) is niet verstoten. Wordt gewassen, krijgt drinken, is bewegelijker dan de andere 2 en ook zijn/haar nestje wordt iedere keer netjes gelegd door moeders.
Waarom doet de moeder dit? Is er toch iets mis met het jong? Of kan het de onervarenheid van moeders zijn?

Is het eerste nest groot genoeg voor 3 jongen?

Zelf geen ervaring met konijnen. Wel met katten, en daar betekende dit altijd foute boel voor de kitten die was verplaatst. Ik zou ze dus goed in de gaten houden. Blijft het melkbuikja? Blijft de huid mooi?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:06

Nyaleti schreef:
Hoe vatten jullie dit op?
Snap het niet helemaal omdat het in 2 blokken verdeeld is. Je krijgt dus, als je binnen 2 weken voor de datum annuleert, niks terug..? :=

[ [url=m/OegSgG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo te lezen kan je kosteloos annuleren tot 2 weken voor datum. Tussen 1 a 2 weken betaal je 25% van het bedrag en hoe dichter je bij de datum komt hoe meer je moet betalen. Tussen de 0-72 uur moet je dus het volle bedrag betalen.

Is wel raar dat er 2 dezelfde blokken staan met verschillende tijdsaanduidingen. Staat er niet bij welke blok van toepassing is op jouw boeking?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:37

Ik heb nu ook een vraag: wat te doen met een puber die geen bloed durft te prikken? Die dus compleet in paniek raakt en gaat huilen en schreeuwen dat ze niet wil? -O-

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:43

Waar is ze bang voor? Dat het zeer doet?

Dan zou je samen eens om verdovende zalf kunnen vragen voor het prikken.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:11

Suzanne F. schreef:
Ik heb nu ook een vraag: wat te doen met een puber die geen bloed durft te prikken? Die dus compleet in paniek raakt en gaat huilen en schreeuwen dat ze niet wil? -O-

Och, wat sneu voor haar. Ik herken het enigszins, want ik háát bloedprikken omdat ik vaak flauwval. Maar goed, ik ben volwassen en moet van mezelf. Wat is precies haar angst? Daar kun je op inspelen. Als het inderdaad zo erg is, zou je er misschien een professional bij kunnen halen (want dit klinkt al bijna fobisch).

Dingen die mij helpen:

- een bloedprikker met begrip en veel rust.
- niet kijken.
- over koetjes en kalfjes praten tijdens het prikken.
- kunnen liggen tijdens het prikken.

Zou het haar helpen om een goede uitleg te krijgen over hoe bloedprikken werkt? Wat er precies gebeurt, hoeveel bloed we hebben als mens, hoe weinig eruit gaat, dat veel mensen er niets van voelen, dat het wel kan dat je er een beetje naar van wordt, maar dat niet erg is. Nou ja, de hele reutemeteut. (Wordt zelf al iebel als ik het schrijf :o :') ).

Misschien werkt het juist tegengesteld hoor, maar ik vind het altijd fijn om te weten hoe iets werkt. Bloedprikken is echt ruk. Ik moet bijna weer ;( .

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:13

poetser schreef:
Sorry dat ik zo binnen val, maar vind mijn vraag te klein om een eigen topic te openen.
Gisteravond is mijn nieuwe konijntje moeder geworden van 3 jongen. Tot vanmorgen lagen ze met zijn drieën in hetzelfde nest. Vanmorgen heeft ze echter een tweede nest gebouwd (helemaal aan de diagonale overzijde van het hok) en de 2 grootste jongen (eentje is iets kleiner) verplaatst. Het andere jong (het kleinere jong) is niet verstoten. Wordt gewassen, krijgt drinken, is bewegelijker dan de andere 2 en ook zijn/haar nestje wordt iedere keer netjes gelegd door moeders.
Waarom doet de moeder dit? Is er toch iets mis met het jong? Of kan het de onervarenheid van moeders zijn?

Hier zou ik gewoon een topic voor openen, ik denk dat je dan veel betere antwoorden krijgt dan hier.

Heb je met je handen aan de konijnen gezeten? Heb je je vraag ook al gezocht op bunnybunch daar staat veel informatie op.

Heb je verder ervaring met konijnen en nestjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:20

Suzanne F. schreef:
Wat vindt ze precies eng aan bloedprikken, kan ze dat onder woorden brengen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:28

Suzanne F. schreef:

Misschien even in gesprek laten gaan met de huisarts hierover? Er zijn zoveel mensen met prikangst; misschien kan hij/zij samen met de huisarts een oplossing vinden die voor je puber wel te doen is?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:50

Prikangst, niets aan -O-
Als het echt moet en ook binnenkort is, vraag dan in het ziekenhuis om een ervaren prikker ivm angst.

Ik ken iemand goed die ook bloedprikt. En die ziet zoveel voorbijkomen. Van oude mensen die na het prikken 'bedankt zuster' zeggen tot mensen die compleet in spanning zitten. De persoon die ik ken heeft al zo'n bult ervaring. De kans dat ze in 1x goed prikt is erg groot (geen garantie helaas ;) ) en ze weet hoe ze om kan gaan met mensen die gespannen zijn.

Mocht het niet meteen nodig zijn, leg je vraag dan eens neer bij de huisarts.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:24

Amber_anne schreef:
poetser schreef:

Hier zou ik gewoon een topic voor openen, ik denk dat je dan veel betere antwoorden krijgt dan hier.

Heb je met je handen aan de konijnen gezeten? Heb je je vraag ook al gezocht op bunnybunch daar staat veel informatie op.

Heb je verder ervaring met konijnen en nestjes?

Ik heb ervaring met nestjes, maar dit gedrag heb ik nog nooit gezien. Ik maak inderdaad even een eigen topic aan. Het is nu nog vreemder aan het worden.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:49

Ik heb een nieuwe Stella fiets gekocht. Het advies was eerst deze accu op te laden tot 100% en daarna volledig leeg te fietsen. Maar hij laad maar 80% op en blijft daar steken. Heeft iemand dat eerder mee gemaakt / iemand die weet wat dit is? Het is natuurlijk weekend dus kan niet bellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:03

Froukje schreef:

Nee ze is niet bang voor pijn. Het is het idee dat er iets uit haar gezogen wordt, dat er in de ader wordt geprikt en er bloed uit wordt gezogen.
Vaccinaties heeft ze geen problemen mee. Het is niet zozeer de naald en niet zozeer de pijn.

Ik zeg ook tegen haar dat ze niet moet kijken maar dat lukt haar niet. Ze blijft elke keer kijken en raakt dan in paniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:20

Suzanne F. schreef:
Froukje schreef:

Nee ze is niet bang voor pijn. Het is het idee dat er iets uit haar gezogen wordt, dat er in de ader wordt geprikt en er bloed uit wordt gezogen.
Vaccinaties heeft ze geen problemen mee. Het is niet zozeer de naald en niet zozeer de pijn.

Ik zeg ook tegen haar dat ze niet moet kijken maar dat lukt haar niet. Ze blijft elke keer kijken en raakt dan in paniek.

Zou ze minder in paniek zijn als ze niet niet kan zien? De drang om te kijken is inderdaad niet altijd te weerstaan, maar ik bevestig soms heel snel een gaasverband vlak boven de insteekplaats, laat die over het infuus hangen en koppel daaronder het infuus of de bloedbuisjes aan. De persoon die geprikt wordt kan zo niets de huid in zien gaan of het bloed zien.

Ik zelf heb er ook geen problemen mee als ze een koptelefoon op doen en eventjes de tijd nodig hebben om in hun muziek/ podcast op te gaan en dat ik daarna mijn ding doe. Maar dan moet het ze wel lukken om op die manier in hun eigen wereld te raken en de drang om te kijken te kunnen weerstaan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:36

Kan je er niet iets voor houden bv een handdoek zodat ze het niet kan zien.Of even een handdoekjes over haar gezicht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:49

Is ze dan ook in paniek als ze ergens bloed?
Snee in haar vinger of zo?
Dit is veel kleiner. Misschien met dat vergelijk dat ze het minder spanned vind?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:01

DuoPenotti schreef:
Is ze dan ook in paniek als ze ergens bloed?
Snee in haar vinger of zo?
Dit is veel kleiner. Misschien met dat vergelijk dat ze het minder spanned vind?

Nee totaal niet. Ze is niet bang voor bloed en ook niet voor pijn. Het is eigenlijk een hele harde. Daarom verbaast dit me ook zo.

Het zou inderdaad goed zijn als ze het niet kon zien want ze gaat toch kijken. Maar het probleem is dat ze in paniek raakt en haar arm terugtrekt. Ze was dus op een gegeven moment zo ver heen dat het niet meer ging en we weg zijn gegaan. Ze was helemaal in paniek en ze leek wel iemand anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 17:42

Misschien iets om even met de HA over te hebben? Want dit klinkt wel meer als een fobie dan "gewoon" prikangst (wat natuurlijk ook een fobie kan zijn, maar dit is zoals jij het uitlegt niet een angst voor de naald of de prik an sich). Kan ze je ook vertellen wat er precies door haar hoofd gaat op het moment dat ze zo in paniek raakt of wordt ze echt overmand door de angst?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:07

Ik heb vandaag vlees gehaald voor maandag. Kan ik dat in de koelkast bewaren of toch beter even invriezen?

Mijn koelkast is heel koud. Een bakje ingevroren eten is na 24 uur nog half bevroren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:09

Roodvos schreef:
Ik heb vandaag vlees gehaald voor maandag. Kan ik dat in de koelkast bewaren of toch beter even invriezen?

Mijn koelkast is heel koud. Een bakje ingevroren eten is na 24 uur nog half bevroren.

Dat kan wel in de koelkast hoor.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:36

Is het vandaag op de datum? Als dat zo is, dan vries ik het toch altijd even in als ik het een dag of twee later wil gebruiken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:49

Century schreef:
Is het vandaag op de datum? Als dat zo is, dan vries ik het toch altijd even in als ik het een dag of twee later wil gebruiken.

Ik ga altijd naar de keurslager, dus er staat geen datum op. En het was zooooo druk vanmorgen in het winkelcentrum dat ik vergeten ben om het te vragen.

Suzanne F. schreef:
Dat kan wel in de koelkast hoor.
Dankjewel voor de bevestiging.

Mijn vader van 80 komt eten dus ik wil 0 risico.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:01

Vers van de slager kan het prima een paar dagen in de koelkast.