Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:58

SusanH schreef:
Het is juist precies andersom. Leef het leven! Het kan in 1 tel voorbij zijn.

Perceptie is volledig afhankelijk van waar je ´staat´; van je gezichtspunt; dat bepaald volledig het perspectief.
Neem alleen het bang zijn of niet. Risicomijden vs. gecalculeerd risicos nemen is één voortvloeiend verschil.
Dat kan je volledig op Covid19 projecteren.

Daarbij heb ik het nog niet eens over waar je staat mbt wat je gelooft van de berichtgeving en of je op het netvlies hebt dat de op het geo-politieke speelveld de grote pharma bedrijven als een grote staat gezien moet worden.
Het politieke steekspel met AZ is een schoolvoorbeeld.

´Carpe diem´, ´Memento mori´ zijn daarom volstrekt anders voor verschillende mensen.
De een is bang om te sterven, de ander ´bang´ niet te léven.

Het vervelende nú is dat de rechten van de eerste, de rechten van de tweede treedt door democratisch beperken van vrijheden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:23

Hier maak je toch echt een (bewuste?) denkfout HC. Je doet het voorkomen alsof de maatregelen bedoeld zijn ten faveure van angstige risicomijders ten koste van mensen (zoals jij) die het leven voluit willen vieren en vrij willen zijn. Het gaat (ging) om reële risico's en om het beperken van de maatschappelijke schade die zou zijn ontstaan als corona onbeperkt zijn gang had kunnen gaan.
Dat de vrijheid van het individu daarbij ingeperkt wordt (werd), is een onvermijdelijk gevolg, om erger te voorkomen.

Natuurlijk kun je discussiëren over de exacte invulling en duur van die maatregelen.
Persoonlijk vind ik dat er inmiddels veel meer mogelijk zou moeten zijn en dat het bijv. moeilijk te verkopen is dat er nog steeds geen festivals mogelijk zijn nu het gros van de bevolking is ingeënt. De maatregelen en het vaccinatieprogramma hebben m.i. hun werk (grotendeels) gedaan, het is tijd om eindelijk eens uit die coronafocus te komen. En niet alleen om feest te vieren. Er zijn namelijk nog wel wat andere probleempjes voor de mensheid om op te lossen.

Huertecilla

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:08

Askja, wederom neem je niet mee dat er verschillende uitgangspunten zijn en dus ´denkfout´ subjectief is.

Waar het volgens jou om ging is discutabel en nu al helemáál anders.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:18

Ik lees dit topic al tijden mee, maar ik reageer bijna nooit, omdat ik eigenlijk nooit wat nuttigs te melden heb. Volgens mij was het Pien die in dit topic de documentaire Pandemic aanraadde, echt wow. Ik heb net de eerste aflevering gezien en heb letterlijk zitten huilen. Op het moment zelf had ik echt niet door hoe heftig was en als ik nu terugkijk, ook naar die andere landen, komt wel weer even binnen dat corona niet zomaar iets is (geweest).

Eigenlijk zou iedereen die documentaire moeten kijken mi, want ik heb er toch weer allerlei inzichten van gekregen. Bedankt degene hier die de tip gaf! Dat wilde ik even melden, maar verder mengen in de discussie doe ik niet, want ik denk dat voor iedere kant wel wat te zeggen is, maar wie de waarheid in pacht heeft, is denk ik niet te bepalen :)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:25

Askja schreef:
Natuurlijk kun je discussiëren over de exacte invulling en duur van die maatregelen.
Persoonlijk vind ik dat er inmiddels veel meer mogelijk zou moeten zijn en dat het bijv. moeilijk te verkopen is dat er nog steeds geen festivals mogelijk zijn nu het gros van de bevolking is ingeënt. De maatregelen en het vaccinatieprogramma hebben m.i. hun werk (grotendeels) gedaan, het is tijd om eindelijk eens uit die coronafocus te komen. En niet alleen om feest te vieren. Er zijn namelijk nog wel wat andere probleempjes voor de mensheid om op te lossen.

Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar ik ben het hier wel mee eens. Ik zag gister op het journaal dat de piek in het ziekenhuis bereikt lijkt te zijn en dat er vanuit de cijfers kwam dat de risico’s voor gevaccineerden echt nihil zijn en toen dacht ik: die dansen met Jansen campagne heeft de festivalzomer echt de nek om gedraaid. Wat als ze die campagne anders ingericht hadden (bijv. door die QR echt pas te geven na 2 weken)? Hadden dan eendaagse festivals wel door kunnen gaan en wellicht zelfs de meerdaagse?

Maar ja, we weten het niet. Voor hetzelfde geld hadden de vaccinatiecijfers dan nu toch minder geweest omdat minder mensen die prik zouden zijn gaan halen. Lastig.
Ik kreeg in elk geval buikpijn toen ik het zag en hoorde, kreeg echt het gevoel dat we nèt te vroeg en te enthousiast zijn gaan versoepelen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:36

Ik vraag het me af. Want het is nu gewoon duidelijk waarom het mis ging en wat er anders moet. In het buitenland worden enorme festivals goed georganiseerd zonder enige massa besmetting, en nog durven ze hier maar 750 man aan. Tja dan kun je net zo goed niets doen natuurlijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:41

Kimmie25501 schreef:
Ik lees dit topic al tijden mee, maar ik reageer bijna nooit, omdat ik eigenlijk nooit wat nuttigs te melden heb. Volgens mij was het Pien die in dit topic de documentaire Pandemic aanraadde, echt wow. Ik heb net de eerste aflevering gezien en heb letterlijk zitten huilen. Op het moment zelf had ik echt niet door hoe heftig was en als ik nu terugkijk, ook naar die andere landen, komt wel weer even binnen dat corona niet zomaar iets is (geweest).

Eigenlijk zou iedereen die documentaire moeten kijken mi, want ik heb er toch weer allerlei inzichten van gekregen. Bedankt degene hier die de tip gaf! Dat wilde ik even melden, maar verder mengen in de discussie doe ik niet, want ik denk dat voor iedere kant wel wat te zeggen is, maar wie de waarheid in pacht heeft, is denk ik niet te bepalen :)

Ik heb de tweede aflevering gezien...

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:46

ingedebruijn schreef:
Ik vraag het me af. Want het is nu gewoon duidelijk waarom het mis ging en wat er anders moet. In het buitenland worden enorme festivals goed georganiseerd zonder enige massa besmetting, en nog durven ze hier maar 750 man aan. Tja dan kun je net zo goed niets doen natuurlijk.

Dit dus. En als ik de cijfers van gister zo zag en hoorde vraag ik me af of het wel terecht is dat dat door álle festivals een streep ik getrokken.
Maar goed, wie ben ik ;).

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:48

Ja eens.. Zou me ook echt verbazen als die rechtzaak er niet gewoon nog komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:53

ingedebruijn schreef:

´De cijfers´ zijn ???
Wat keer op keer blijkt is dat het toch anders is dan ons even ervoor gemeld is. Ook worden de paaltjes continue verzet en moet je héél goed de kleine lettertjes zoeken om dat door te krijgen. Bijvoorbeeld het % gevaccineerden; de basis voor het % is al een paar keer veranderd. Van 70% van boven de 18, boven de 16 naar 12 naar nu de hele bevolking.
Wat je dénkt te weten is gebaseerd op wat verteld wordt. Dat verschilt zelfs per land binnen de EU :)*
Wie daar nog steeds op vertrouwd moet dat uiteraard helemaal zelf weten. Ík zie alles in het kader van andere agendas dan de mijne.

Heb inmiddels mijn shirt. Beetje leuker model dan alleen maar wit en het certificaat met vlaggetjes in kleur.
Morgen die van ene vriendin ophalen. De andere vindt het duidelijk de draak steken. Klopt meid; dat is het punt *D
Best wonderlijk die reactie want zij werkt in het ziekenhuis en is nog een schaal minder gelovig dan ik. Zo zie je maar weer hoe perceptie verschilt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:56

Het schuiven met de kaders vind ik inderdaad ook kwalijk zonder onderbouwing met de juiste cijfers maargoed. Alles is inmiddels besloten dus heeft ook geen nut meer om ertegen te blijven vechten. Geeft alleen maar negatieve energie.

Ik zie echter geen andere agenda's ofzo. Zie namelijk totaal niet wat de overheid hier voor goeds uit haalt. Vanuit Pfizer etc is het natuurlijk een prachtig verdienmodel geworden dus hun winst is duidelijk.

Kijk nu vooral uit naar de vakanties. Helemaal met het treurige zomertje in NL op het moment.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:03

Huertecilla schreef:
Askja, wederom neem je niet mee dat er verschillende uitgangspunten zijn en dus ´denkfout´ subjectief is.

Waar het volgens jou om ging is discutabel en nu al helemáál anders.
Pot verwijt ketel. Dat laatste is namelijk ook geheel subjectief. Mening, geen feit.
Vaststaat dat corona heel veel doden heeft gekost en dat er nog veel meer doden waren geweest zonder maatregelen en vaccinatieprogramma.

Wat betreft de huidige maatregelen, ik hoop dat ons demissionaire kabinet eindelijk de ballen heeft om de samenleving nu zsm weer open te stellen. Er is naar mijn idee echt geen legitieme reden meer om dat niet te doen. Volg gewoon het voorbeeld van de UK, daar gaat het ook goed.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:13

purny schreef:
Kimmie25501 schreef:

Ik heb de tweede aflevering gezien...

Die wil ik ook ergens deze week nog kijken. Maar ik vond 1 per keer al heftig genoeg :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:18

ingedebruijn schreef:
Het schuiven met de kaders vind ik inderdaad ook kwalijk zonder onderbouwing met de juiste cijfers maargoed. Alles is inmiddels besloten dus heeft ook geen nut meer om ertegen te blijven vechten. Geeft alleen maar negatieve energie.

Je hoeft er niet tegen te vechten; je kan er simpelweg van leren niet zomaar te geloven ;)

De verschillende agendas zijn niet zo ingewikkeld.
Twee súpersimpele; het belang van de regering is het algemene ook als dat niet in het jouwe is.
Dan de verschillende landen. Als goed eiland wilden de UK en NieuwZeeland niemand erin. Met meer belang bij toerisme koos Spanje voor opsluiten van de locals opdat buitenlanders konden komen.

Ook is Covid als manna voor het staatsbelang bij het terugdringen van gebruik van contant geld.
En zo zijn er meer totaal niet direct verwante angendas waarvoor het Covid-argument misbruikt wordt.
Oh en databescherming??? Bwahahahaha... volstrekt ondergeschikt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:20

Ik volg Pandemic ook. Vond het deze keer heftig om de massa graven in Brazilië te zien. Het was daar lopende band werk. 5 kisten per graf elke 10 minuten...
Vreselijk!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:28

Huertecilla schreef:
ingedebruijn schreef:

Je hoeft er niet tegen te vechten; je kan er simpelweg van leren niet zomaar te geloven ;)

De verschillende agendas zijn niet zo ingewikkeld.
Twee súpersimpele; het belang van de regering is het algemene ook als dat niet in het jouwe is.
Dan de verschillende landen. Als goed eiland wilden de UK en NieuwZeeland niemand erin. Met meer belang bij toerisme koos Spanje voor opsluiten van de locals opdat buitenlanders konden komen.

Ook is Covid als manna voor het staatsbelang bij het terugdringen van gebruik van contant geld.
En zo zijn er meer totaal niet direct verwante angendas waarvoor het Covid-argument misbruikt wordt.
Oh en databescherming??? Bwahahahaha... volstrekt ondergeschikt.

Je vergeet dat deze crisis de staatskas ontzettend veel geld heeft gekost?

Jouw bewoordingen als agenda's en staatsbelang, riekt naar complottheorieën.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:37

Ondertussen nu en ´hier´:

De cijfers van de UK overheid melden dat in augustus de nieuwe besmettingen per dag gehalveerd zijn tov een maard eerder.
Dit terwijl op 19 juli de beperkingen zijn opgeheven en de delta-variant daar wijd verbreid is.
De experts zijn stomverbaasd.

Ik weet niet wat ik ermee kan. Je weet niet eens of je de cijfers wel kan vertrouwen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:56

Electra63 schreef:
Je vergeet dat deze crisis de staatskas ontzettend veel geld heeft gekost?

Huh???

Wat anders? Covid19 kwam ´uit de lucht vallen´. Dat is hoe dan ook een financieel drama. Ook al moet dat in het perspectief van de rest van de wereld gezien worden: Als het alle landen een fortuin kost, kost het relatief niemand wat en blijft de status quo :)*

Verder juist een perfect voorbeeld van verschillende agendas. Het economische belang van de staat is heel anders dan dat van verschillende individuen. Bij het individu is het ene zijn dood de ander diens brood. Voor de staat is het beperken van de veel complexere schade het belang en daarbij niet op dezelfde termijn als voor het individu.

Overigens is het wederom wonderlijk hoe het muntje rolt. Spanje is voorjaar 2020 dramatisch zwaar getroffen door het virus en de maatregelen. Nu geven analisten er de beste groeiverwachtingen van de EU voor.
Het is ook hier in de spaanse samenleving schokkend om te merken hoe de economische activiteit verschuift. Kleine zelfstandigen massaal op de fles gaan en winkelketens floreren. Hoe bij sterk minder vraag de prijzen van brandstof en electriciteit net zo sterk toenemen.
Vloot-eigenaars schaffen nu massaal autos aan, de man in de straat rijdt nóg een jaar door met diens oudje.
Over het algemeen stijgen de prijzen. Zo moét een café wel fors meer voor een koffie of biertje vragen om te overleven en dat is één voorbeeld. Dat gaat straks niet weer omlaag uiteraard.

Al met al een reset van de jaartelling; een voor en na Covid19 {:}

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:59

Scholen zijn dicht, dat was de allergrootste besmettingsbron. En 90 % van de Britten lijkt immuniteit te hebben.
En er zijn nog veel mensen voorzichtig.
En prijzen die omhoog gaan in de horeca? Er is voor het eerst sprake van een groot personeelstekort dus ipv voor een hongerloontje te werken moet er nu gedokt worden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:06

Wat ik niet snap is dat een festival maximaal 750 bezoekers mag hebben, maar een afgeladen voetbalstadium mag wel? Dat is toch niet meer te verkopen?

Ik vond het met de oplopende cijfers geen verkeerde zet om even een pas op de plaats te maken en te kijken in hoeverre de ziekenhuizen mee zouden gaan in de explosieve stijging. Dat is gelukkig!!! heel beperkt gebeurd, dus ik vind het nu echt zaak om weer vooruit te kijken. In de landen om ons heen lijkt het ondanks versoepelingen goed te gaan. In de VS dan weer helemaal niet, maar dat zijn vooral de niet-gevaccineerde mensen die de deksel op hun neus krijgen.

Dus ja, eens met verder versoepelen. Al is het maar om de evenementensector op de been te houden, want wat hebben die een klappen gekregen zeg.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:07

Volgens mij had de horeca ook al gezegd dat ze het niet gaan doorbelasten. Dan komt er gewoon niemand meer naar je zaak.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:08

bigone schreef:
Scholen zijn dicht, dat was de allergrootste besmettingsbron. En 90 % van de Britten lijkt immuniteit te hebben.
En er zijn nog veel mensen voorzichtig.
En prijzen die omhoog gaan in de horeca? Er is voor het eerst sprake van een groot personeelstekort dus ipv voor een hongerloontje te werken moet er nu gedokt worden.

Nou misschien ligt het aan het feit dat ik in een studentenstad woon maar het salaris gaat er niet mee om hoog :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:12

Heeft iemand nog het linkje waarin werd getoond hoeveel % per leeftijdscategorie inmiddels gevaccineerd is? Of is dat een statisch overzicht geweest dat niet bijgewerkt wordt?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:15

ingedebruijn schreef:
Heeft iemand nog het linkje waarin werd getoond hoeveel % per leeftijdscategorie inmiddels gevaccineerd is? Of is dat een statisch overzicht geweest dat niet bijgewerkt wordt?

Bedoel je dit? Wordt voor zover ik weet elke dag of om de dag bijgewerkt:
https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... eprogramma

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:18

lenaa_tje schreef:
Nou misschien ligt het aan het feit dat ik in een studentenstad woon maar het salaris gaat er niet mee om hoog :+

Hier ook nergens.
Kan ook niet imo.
Electriciteitsprijzen omhoog, minder uren open, minder omzet en een prijsopslag is maar beperkt mogelijk vanwege potentieel klantenverlies. Waar moet dan meer salaris van personeel vandaan komen??

Idem kledingzaken. Nu al tweede jaar dat de meest mensen veel minder nieuws aanschaffen. Ook mogen er maar een paar mensen tegelijk naar binnen.
Afgezien van apotheken en supermarkten draait iedereen minder nu al voor het tweede jaar. De huur is echter vrijwel voor niemand omlaag gegaan.