Lucht je hart, verdrietig zijn mag!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Lucht je hart, verdrietig zijn mag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 18:41

En video bellen als ze bezoek heeft van familie die wel dichtbij woont? Zodat jullie elkaar zo nog even kunnen zien?

Als tante dat zelf niet kan, dan via de persoon die op dat moment bij haar is?

Maar kan me voorstellen dat ook dat te tastbaar of confronterend wordt voor tante... Dan zijn die kaartjes een heel mooi en lief alternatief

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 18:50

Ohhh wat een goeie! Ik ga het meteen voorstellen, dankje! Videobellen gaat ze denk ik niet willen maar ik kan wel spontaan een appje sturen naar familie terwijl ze er zijn met: ik ben er in gedachte bij, kan je haar even een knuffel geven namens mij <3

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 19:37

Heel veel sterkte alvast nog.

Ik vind het heel mooi van jou dat je haar wens respecteert al schreeuwt alles in jou waarschijnlijk dat je haar juist wel wil zien.
Maakt jou een mooi mens hoor, mag je trots op zijn!

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 19:46

CupCakes_ schreef:
Ik heb een jonge aussie van 11 maanden, maar de laatste weken heb ik echt het gevoel dat niks wil lukken. Trainen gaat ruk, de wandelingen verschilt enorm hoe het gaat. Maar voor mijn gevoel verpest ik hem op deze manier. Ik wil het zo graag goed doen en een goed opgevoede hond krijgen, maar nu lijkt dat een hele grote opgave -O- :

Er over sparren met iemand uit de buurt gaat niet, want er is niemand met wie ik dat kan doen.

Ik heb ook Aussies, je mag met mij sparren :) ik woon in het oosten van het land. Dus mocht je enigszins in de buurt wonen wil ik wel een keer samen met je wandelen om je te helpen.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 19:47

Sychess schreef:
CupCakes_ schreef:
Ik heb een jonge aussie van 11 maanden, maar de laatste weken heb ik echt het gevoel dat niks wil lukken. Trainen gaat ruk, de wandelingen verschilt enorm hoe het gaat. Maar voor mijn gevoel verpest ik hem op deze manier. Ik wil het zo graag goed doen en een goed opgevoede hond krijgen, maar nu lijkt dat een hele grote opgave -O- :

Er over sparren met iemand uit de buurt gaat niet, want er is niemand met wie ik dat kan doen.

Ik heb ook Aussies, je mag met mij sparren :) ik woon in het oosten van het land. Dus mocht je enigszins in de buurt wonen wil ik wel een keer samen met je wandelen om je te helpen.

O.... Ik stapte in op pagina 1, in de veronderstelling dat deze topic net geopend was.... je bent inmiddels 5 jaar verder met je aussie :=

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:12

Sychess, dat kan gebeuren! Ik heb 4,5 hele mooie, met pieken en dalen jaren met mijn Aussie gehad. Ergens op bokt staat een topic over zijn ziekte proces en in memoriam. Hij is helaas vorige jaar juli ingeslapen. :knuffel:

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:21

Een paar maanden geleden gen onderzoek laten doen naar een mutatie die een vergroot risico op hartfalen geeft die bij ons in de familie zit. Had een paar jaar lang gezegd het niet te willen weten, maar het begon toch te knagen.

Daar kwam helaas uit dat ik het gen draag. Daardoor heb ik vrijdag een afspraak gehad bij de cardioloog voor een echo. Gewoon een eerste screening. Ik verwachte net als de rest van mijn familie met het gen een “alles ziet er goed uit, tot over 2 jaar”. Ook omdat ik helemaal geen klachten heb.

Maar helaas. Ik heb een verminderde pompfunctie. Normaal bij vrouwen is boven de 54%. Ik zit op 48%. Gelukkig wel net onder het randje en is niet super dramatisch, maar goed is het ook niet.

Nu mag ik dus op mijn 38ste voor de rest van mijn leven aan de hart medicatie. Dat zou het hart ontzien en zou de pompfunctie moeten verbeteren.

Ik kan het nieuws best goed relativeren. We zijn er op tijd bij, er is nog niet zo veel aan de hand. Ik ben blij dat ik niet gewacht heb tot ik klachten kreeg. Etc. Maar het is gewoon niet de uitslag waar ik op rekende. Merk dat het me de afgelopen dagen heel erg bezig houdt. Gewoon poedersuiker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:28

Dat is even schrikken Shiloh. Wat goed dat je jezelf toch hebt laten onderzoeken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:37

Shiloh schreef:
Een paar maanden geleden gen onderzoek laten doen naar een mutatie die een vergroot risico op hartfalen geeft die bij ons in de familie zit. Had een paar jaar lang gezegd het niet te willen weten, maar het begon toch te knagen.

Daar kwam helaas uit dat ik het gen draag. Daardoor heb ik vrijdag een afspraak gehad bij de cardioloog voor een echo. Gewoon een eerste screening. Ik verwachte net als de rest van mijn familie met het gen een “alles ziet er goed uit, tot over 2 jaar”. Ook omdat ik helemaal geen klachten heb.

Maar helaas. Ik heb een verminderde pompfunctie. Normaal bij vrouwen is boven de 54%. Ik zit op 48%. Gelukkig wel net onder het randje en is niet super dramatisch, maar goed is het ook niet.

Nu mag ik dus op mijn 38ste voor de rest van mijn leven aan de hart medicatie. Dat zou het hart ontzien en zou de pompfunctie moeten verbeteren.

Ik kan het nieuws best goed relativeren. We zijn er op tijd bij, er is nog niet zo veel aan de hand. Ik ben blij dat ik niet gewacht heb tot ik klachten kreeg. Etc. Maar het is gewoon niet de uitslag waar ik op rekende. Merk dat het me de afgelopen dagen heel erg bezig houdt. Gewoon poedersuiker.

Die hartmedicatie is echt niet verkeerd hoor. Ze zal je je nóg beter laten voelen of langer gewoon goed laten voelen. En ze voorkomt schade.

Hier al sinds mijn 34 aan de hartmedicatie (in combinatie met nog veel meer medicatie voor andere mankementen) maar deze medicatie is eigenlijk de minst belastende van alle medicatie die ik moet nemen dus zeker niet bang voor zijn...

Ik begrijp echter wel je gevoel... Hier word ik ook soms moedeloos van de medicatie en alle lijstjes van wat waarvoor... Om de zoveel tijd zou ik graag alles door het raam kieperen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:40

Dat schoonfamilie telkens over mijn grenzen gaan. Dat mijn emmer overloopt. Ik dit vertel.
En dat die grenzen dan toch weer vervagen.

Dat we er om verhuisd zijn… om meer privé leven te hebben. Dat ze dan toch 3x per week onaangekondigd aan de deur staan. Ik aan mijn s. Moeder merk dat ze dingen weet die wij niet vertellen. Dan zit je ons gewoon in de gaten te houden.

Ik doe niet eens open. Manlief wel.
Vervolgens zit ik weer in mijn irritatiezone

Ik wil gewoon een volwassen privé leven hebben. Ja ze zijn daar onderdeel van. Maar niet in die intensiteit.

Ik hoef mij toch niet te verklaren waar ik was… en wat ik doe. Waarom de kinderen iets wel of niet aanhebben. Waarom de lamp dinsdagnacht aanstond.. etc etc

Ja. Ik overdrijf niet.
Ik weet dat communicatie de sleutel is. Maar als ik communiceer is het kwestie van enkele dagen. Tegen een betonplaat voor de kop kan ik niet blijven communiceren.

In ons oude huis had ik al de drang om altijd maar weg te moeten zijn, soort van onbereikbaar zijn. Na de verhuizing ging dat enkele weken goed, eindelijk thuis durf te voelen. Maar nu betrap ik mezelf d’r op dat ik op m’n vrije dag al aan het ontvluchten ben.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:47

Verdrietig omdat ik net vlakbij de plek was waar ik getrouwd ben.
Had niet verwacht dat het mij zoveel zou doen, ben sinds vorig jaar juni gescheiden.

En omdat mijn collega waarmee ik aan het scharrelen ben morgen een sollicitatiegesprek heeft.
De kans is heel groot dat hij binnenkort dus weg is.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:52

Anomien schreef:
Dat schoonfamilie telkens over mijn grenzen gaan. Dat mijn emmer overloopt. Ik dit vertel.

Dat we er om verhuisd zijn… om meer privé leven te hebben. Dat ze dan toch 3x per week onaangekondigd aan de deur staan. Ik aan mijn s. Moeder merk dat ze dingen weet die wij niet vertellen. Dan zit je ons gewoon in de gaten te houden.

Ik wil gewoon een volwassen privé leven hebben. Ja ze zijn daar onderdeel van. Maar niet in die intensiteit.

Ik hoef mij toch niet te verklaren waar ik was… en wat ik doe. Waarom de kinderen iets wel of niet aanhebben. Waarom de lamp dinsdagnacht aanstond.. etc etc

Ja. Ik overdrijf niet.
Ik weet dat communicatie de sleutel is. Maar als ik communiceer is het kwestie van enkele dagen. Tegen een betonplaat voor de kop kan ik niet blijven communiceren.

In ons oude huis had ik al de drang om altijd maar weg te moeten zijn, soort van onbereikbaar zijn. Na de verhuizing ging dat enkele weken goed, eindelijk thuis durf te voelen. Maar nu betrap ik mezelf d’r op dat ik op m’n vrije dag al aan het ontvluchten ben.

Kan je man niet wat duidelijker zijn naar zijn familie toen? Datje onaangekondigd bezoek gewoon niet meer wilt hebben, en dat ze jullie meer leefruimte moeten gunnen .

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:50

sterregoud schreef:
Anomien schreef:

Ja. Ik overdrijf niet.

Kan je man niet wat duidelijker zijn naar zijn familie toen? Datje onaangekondigd bezoek gewoon niet meer wilt hebben, en dat ze jullie meer leefruimte moeten gunnen .

Hij is er wat milder in. Omdat hij er ook milder in wil zijn.
We hebben hier al heel veel over gecommuniceerd. Vooral omdat ik weet dat dat belangrijk is.
Maar het blijft terug komen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 16:30

Soms zit er niks anders op dan heel duidelijk te zijn of door jezelf te onttrekken aan de situatie. Misschien maakt het je man wakker als jij besluit weg te gaan

Want eigenlijk komt je man nu niet voor je op en laat zijn familie over jou grenzen gaan

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 16:35

Amber_anne schreef:
Soms zit er niks anders op dan heel duidelijk te zijn of door jezelf te onttrekken aan de situatie. Misschien maakt het je man wakker als jij besluit weg te gaan

Want eigenlijk komt je man nu niet voor je op en laat zijn familie over jou grenzen gaan

In die trant dacht ik dus ook. Qua onaangekondigd langskomen: jij bent niet bereikbaar. Praat niet tegen jou, jij doet jouw ding. Bellen ze om langs te komen? Helemaal prima. Dan heb je tijd voor hen. Binnen bepaalde grenzen (commentaar over de kinderen oid?) anders ben je weg.

En prima dat je man er anders in staat, zijn familie dus die mag ie entertainen dan. Maar jij hebt jouw grenzen aangegeven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:02

colinneke schreef:
Verdrietig omdat ik net vlakbij de plek was waar ik getrouwd ben.
Had niet verwacht dat het mij zoveel zou doen, ben sinds vorig jaar juni gescheiden.

En omdat mijn collega waarmee ik aan het scharrelen ben morgen een sollicitatiegesprek heeft.
De kans is heel groot dat hij binnenkort dus weg is.

Voor het eerste: :(:) :(:) :(:) Dat doet pijn inderdaad.

Voor de tweede kan dit juist heel positief zijn. Relaties op het werk zijn meestal niet gewenst en kunnen lastig zijn. Dus dit kan juist heel goed zijn.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:07

Op 31 december j.l. mijn vader verloren...

En me af en toe heel erg schuldig voelen omdat het - naast het feit dat hij er niet meer is - eigenlijk heel goed met mij gaat. Dat is een ander verhaal.

Soms komt het verdriet dan ineens weer even keihard aan. Iemand die iets zegt (vaak achteloos, want voor velen is het normaal om nog een vader te hebben) of ineens weer die foto op je telefoon terwijl je naar iets anders aan het zoeken was.

Of iemand treffen die ook te vroeg zijn of haar vader is verloren en me beseffen dat ik (helaas) lang niet de enige ben.

Nieuwe mijlpalen behalen (dat andere verhaal) en dan ineens denken: zag hij maar hoe goed ik het nu doe.

Je moeder die een tekening teruggeeft die je als 13-jarige hebt gemaakt voor hem, blijkt dat 'ie die al die tijd heeft bewaard... Dat doet wat met je.

Altijd willen trouwen, maar het nu niet meer willen want hij kan me toch niet meer weggeven.

Laatst wel ineens een heel mooi gedicht geschreven ('s nachts in mijn hoofd terwijl ik niet kan slapen, wie heeft dat ook zo vaak? :')) :

Afbeelding

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:11

Prachtig Sychess :(:)

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:20

hahahatsjoe schreef:
Prachtig Sychess :(:)

Dankjewel :knuffel:

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 11:44

Ik heb het (gelukkig) nog niet meegemaakt, maar kan me wel enigszins voorstellen hoe je je voelt.

Het gedicht wat je geschreven hebt is bijzonder mooi, echt prachtig!
Weet zeker dat hij daar ook heel trots op is.

Ja, is, want die connectie die jij beschrijft, zal er vast nog zijn, al zien we het niet.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:01

Sychess schreef:
Op 31 december j.l. mijn vader verloren...

En me af en toe heel erg schuldig voelen omdat het - naast het feit dat hij er niet meer is - eigenlijk heel goed met mij gaat. Dat is een ander verhaal.

Soms komt het verdriet dan ineens weer even keihard aan. Iemand die iets zegt (vaak achteloos, want voor velen is het normaal om nog een vader te hebben) of ineens weer die foto op je telefoon terwijl je naar iets anders aan het zoeken was.

Of iemand treffen die ook te vroeg zijn of haar vader is verloren en me beseffen dat ik (helaas) lang niet de enige ben.

Nieuwe mijlpalen behalen (dat andere verhaal) en dan ineens denken: zag hij maar hoe goed ik het nu doe.

Je moeder die een tekening teruggeeft die je als 13-jarige hebt gemaakt voor hem, blijkt dat 'ie die al die tijd heeft bewaard... Dat doet wat met je.

Altijd willen trouwen, maar het nu niet meer willen want hij kan me toch niet meer weggeven.

Laatst wel ineens een heel mooi gedicht geschreven ('s nachts in mijn hoofd terwijl ik niet kan slapen, wie heeft dat ook zo vaak? :')) :

[ Afbeelding ]

Prachtige tekst, ik heb m opgeslagen. Als het mag, zou ik m graag willen delen op mijn fb.

Helaas weet ik precies hoe je je voelt. Mijn vader is op 9 december overleden, afgelopen maandag 15 weken geleden. Het gaat goed maar soms ook niet. Het besef dat hij niet bij belangrijke dingen is, maakt me verdrietig. Maar ook de onbeduidende dingen waar hij niet bij zal zijn maken me verdrietig. De dagelijkse dingen waarbij ik hem om advies vroeg, ik denk dagelijks “ even aan mijn vader vragen”. Oh nee, dat kan niet meer. Het heeft voor een gat in mijn hart gezorgd. Maar over het algemeen gaat het goed, ik kan weer lachen. En dat maakt me dan ook weer schuldig, heel raar

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:46

Ook een knuffel voor jou Siers :(:)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:00

Ik werd verdrietig toen ik dit verhaal in het nieuws las. Zo erg hoe sommige mensen zo graag kinderen willen maar niet kunnen krijgen, en een ander zijn kind zo mishandelt... kan er niet bij. Misselijkmakend.
Ook van instanties zeer nalatig en bizar dat er niet eerder is ingegrepen.

https://www.nu.nl/misdaad/6350546/bijna ... 9WjbAdqbKw

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:35

Myfairytale schreef:
Ik heb het (gelukkig) nog niet meegemaakt, maar kan me wel enigszins voorstellen hoe je je voelt.

Het gedicht wat je geschreven hebt is bijzonder mooi, echt prachtig!
Weet zeker dat hij daar ook heel trots op is.

Ja, is, want die connectie die jij beschrijft, zal er vast nog zijn, al zien we het niet.

Ik ben niet gelovig, maar ik hoop altijd dat er iets meer is na het leven en dat we dat pas ontdekken als we zelf heengaan. Ik vraag me altijd af hoe je je "voelt" als je dood bent gegaan, hoe gaat dat, merk je dan nog iets van het proces zelf..... De meesten zullen zeggen "natuurlijk niet", maar ik weet het niet, wil het ook nog niet gaan ervaren hoor :') maar toch. Je gaat er wel weer meer over nadenken als iemand dichtbij je sterft. Wat diegene dan nog meekrijgt enz.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:40

Citaat:
Prachtige tekst, ik heb m opgeslagen. Als het mag, zou ik m graag willen delen op mijn fb.

Helaas weet ik precies hoe je je voelt. Mijn vader is op 9 december overleden, afgelopen maandag 15 weken geleden. Het gaat goed maar soms ook niet. Het besef dat hij niet bij belangrijke dingen is, maakt me verdrietig. Maar ook de onbeduidende dingen waar hij niet bij zal zijn maken me verdrietig. De dagelijkse dingen waarbij ik hem om advies vroeg, ik denk dagelijks “ even aan mijn vader vragen”. Oh nee, dat kan niet meer. Het heeft voor een gat in mijn hart gezorgd. Maar over het algemeen gaat het goed, ik kan weer lachen. En dat maakt me dan ook weer schuldig, heel raar

Tuurlijk mag je hem delen. Fijn dat je het zo mooi vindt.

Ik weet precies wat je bedoelt met het schuldig voelen. Dat is normaal.. Ik probeer op zulke momenten altijd te denken: papa zou trots zijn. Hij wil niet dat we ons leven stilzetten voor hem. Genieten mag. Dat probeerde hij ook zoveel mogelijk te doen :) juist van die kleine momenten samen.

Maakt het niet minder moeilijk natuurlijk, want die momenten wil je nog steeds graag met hem delen. Het verdriet daarover mag er ook zijn. Het lucht me altijd wel even op om een potje te janken. Dus dat doe ik ook wel geregeld. Het is natuurlijk ook nog niet zo gek lang geleden natuurlijk.

We hebben intussen al zijn verjaardag gehad afgelopen maart en mama's en papa's trouwdag in februari. Dus dat waren al heel snel weer van die k* momenten. Maar ook mooie.. Zijn fijn samengeweest met het gezin.

In juni geven we een feest op zijn leven. Daar schiet ik direct al bij vol als ik eraan denk. Maar hoe mooi dat we dat doen, en dat er zo veel mensen komen. <3