Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:24

Marjo schreef:
bigone schreef:
Wanneer je afstand houd en niet gaat knuffelen kun je op visite bij ouder . Dat kon ook al maar beter van niet om risico te voorkomen . Mooi weer de komende twee weken dus lekker in de tuin bij praten . Maar niet meer dan twee vaste bezoekers dus niet elke dag iemand anders .

Ik ben laatst op die manier bij mijn oma geweest. In de tuin gezeten, op anderhalve meter afstand en niet bij elkaar in de buurt geweest. Het is wel mogelijk, zeker met dit mooie weer en voor oma ook wel fijn, die zit daar zo alleen.

Dochter van mijn buren komt ook gewoon langs. Buren zijn 85 plus.

Buurman is gewoon alle dagen nog aan het werk bij geen idee wie... :') Is verstokt hovenier.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:24

LadyMadonna schreef:
Marcella schreef:
Kapper wat is dat trouwens kom maar 1x in 1 en/of 2 jaar tussentijd hou ik zelf wel bij. :')

Niet iedereen heeft even makkelijk haar. Voor mezelf is het borstel erdoor en elastiek er omheen. Ok, heb een flinke uitgroei, maar als ik een staart in heb valt dat niet zo op.
Echter voor meiden met een korte coupe, oudere dames met een watergolf en veel mannen is dat wel een ander verhaal.

Ik kom nooit bij een pedicure, er zijn mensen waarbij dat noodzakelijk is....

Ja same hier. Enorme uitgroei die goed zichtbaar is (van nature blond, maar bruin gekleurd) en dus 24/7 een staart in zodat het niet opvalt.

Vond het wel bizar te lezen dat er gisteren dus een bericht op een van de nieuwspagina's stond dat kappers met de juiste beschermingsmaterialen weer aan het werk kunnen. Dus mondkapjes, handschoenen...

Terwijl mijn zus, die in de thuiszorg werkt, dit allemaal niet heeft. Die was vorige week aan het werk bij een cliënt die getest werd maar dat was de huisarts even vergeten door te geven...

Die client is positief getest en later overleden.

Dat vind ik zo kwalijk! Kappers kunnen best nog even dichtblijven, en stuur die beschermingsmiddelen maar naar de thuiszorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:26

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:
Ik vind dit dus echt bijzonder. Hier zag je dat mantelzorgers er best door heen zaten maar die zorg gaat gewoon door hoor. Ook als dat wordt afgeraden of jou definitie van mantelzorg verschilt wel erg met die van mij.
Ik zie dit dus wel als een verbreding van bezoek. Al gebeurde dit waarschijnlijk al wel.

Verruiming van het bezoek zie ik als vrienden en famiie weer over de vloer komen.
Dat is dus nog steeds niet de bedoeling. Alleen het familielid dat mantelzorgt en een backup daarvan.
Voor mensen die thuiszorg nodig hadden is dat als het goed is wel grotendeels doorgegaan mag ik hopen.

Dat is niet wat er op de site van de overheid staat. Mantelzorg mocht altijd al.
Citaat:
Zelfstandig wonende ouderen van 70 jaar en ouder kunnen door één of twee vaste personen met enige regelmaat worden bezocht. Ga niet op bezoek als u verkoudheidsklachten hebt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... april-2020
Terwijl het advies aan ouderen eerder was: ontvang zo min mogelijk bezoek en hou contact op andere manieren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:31

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:
Ik vind dit dus echt bijzonder. Hier zag je dat mantelzorgers er best door heen zaten maar die zorg gaat gewoon door hoor. Ook als dat wordt afgeraden of jou definitie van mantelzorg verschilt wel erg met die van mij.
Ik zie dit dus wel als een verbreding van bezoek. Al gebeurde dit waarschijnlijk al wel.

Verruiming van het bezoek zie ik als vrienden en famiie weer over de vloer komen.
Dat is dus nog steeds niet de bedoeling. Alleen het familielid dat mantelzorgt en een backup daarvan.
Voor mensen die thuiszorg nodig hadden is dat als het goed is wel grotendeels doorgegaan mag ik hopen.

Nou sorry hoor maar mensen kunnen niet zonder mantelzorg dus dat kan je niet even stopzetten. Heb jij wel door hoeveel er door mantelzorgers gedaan wordt? Naar mijn idee was dit ook niet verboden. Mantelzorg is in veel gevallen te vergelijken met thuiszorg. (Daar heeft het kabinet met zijn bezuinigingen wel voor gezorgd. Dat zegt verder niks over wat ik van Rutte en zijn aanpak over het virus vind)

Edit. Ik zie nu het bericht hierboven. Dat had ik dus ook begrepen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:32

Moet nog ff een ei leggen....
Gister na de persconferentie belde mijn vader vrij snel, dat ik nog niet open mocht (joh...)
Ik reageerde vrij emotioneel dat ik het ook ff niet meer wist...
Ja, zegt ie, en met jou zovele!

Ja pa, dat weet ik ook wel, maar ik ben je dochter!

Pff, ik ga normaal heel goed met mn vader, maar deze schoot echt even verkeerd -:(-

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:33

Marie_Anne schreef:
Zelfstandig wonende ouderen van 70 jaar en ouder kunnen door één of twee vaste personen met enige regelmaat worden bezocht. Ga niet op bezoek als u verkoudheidsklachten hebt.
Terwijl het advies aan ouderen eerder was: ontvang zo min mogelijk bezoek en hou contact op andere manieren.

Als dochter die mantelzorgt ben ik dus al 1 van die 2 vaste personen voor mijn moeder en er is een familielid die 1 keer per 2 weken komt poetsen. Als er weer 2 nieuwe contacten bij zouden komen zou ons risico dus verdubbeld worden, want die anderen hebben ook weer vaste familieleden waar ze mee om gaan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:34

elnienjo schreef:
Marie_Anne schreef:

Als dochter die mantelzorgt ben ik dus al 1 van die 2 vaste personen voor mijn moeder en er is een familielid die 1 keer per 2 weken komt poetsen. Als er weer 2 nieuwe contacten bij zouden komen zou ons risico dus verdubbeld worden, want die anderen hebben ook weer vaste familieleden waar ze mee om gaan.

Maar jij hebt dat hier voor dus stop gezet? Want dat suggereer je nu eigenlijk? Dat je dat dus nu weer mag. Dat is volgens mij niet zo.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 22-04-20 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:34

Heb gruwelijk dun haar en moet zo min mogelijk borstelen. :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:36

LadyMadonna schreef:
Gister na de persconferentie belde mijn vader vrij snel, dat ik nog niet open mocht (joh...)

Pff, ik ga normaal heel goed met mn vader, maar deze schoot echt even verkeerd -:(-

:(:)

Snap ik heel goed, dat zal behoorlijk rot voelen…
Maar goed, zal van zijn kant ook wel een soort van stress zijn.

Ik zie het op mijn werk ook, allemaal mensen aan het paniekvoetballen op de werkvloer. Terwijl ze het anders heel rustig kunnen oplossen.

Hier wat leuks… de hele stoep wordt bij ons opnieuw gestraat, kwam even een jongen aan de deur met de vraag of ik nog weg moet (auto staat in mijn bestraatte voortuin zeg maar). Maar echt heel netjes, aankloppen en een stuk naar achteren lopen. Ruim voldoende afstand. Top vind ik dat!

Wel jammer dat ze de stoep niet verlagen zodat mijn auto niet hoeft te stuiteren :') Maar dat is niet hun taak :P

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:37

Marjo schreef:
LadyMadonna schreef:
Niet iedereen heeft even makkelijk haar. Voor mezelf is het borstel erdoor en elastiek er omheen. Ok, heb een flinke uitgroei, maar als ik een staart in heb valt dat niet zo op.
Echter voor meiden met een korte coupe, oudere dames met een watergolf en veel mannen is dat wel een ander verhaal.

Ik kom nooit bij een pedicure, er zijn mensen waarbij dat noodzakelijk is....

Ja same hier. Enorme uitgroei die goed zichtbaar is (van nature blond, maar bruin gekleurd) en dus 24/7 een staart in zodat het niet opvalt.

Vond het wel bizar te lezen dat er gisteren dus een bericht op een van de nieuwspagina's stond dat kappers met de juiste beschermingsmaterialen weer aan het werk kunnen. Dus mondkapjes, handschoenen...

Terwijl mijn zus, die in de thuiszorg werkt, dit allemaal niet heeft. Die was vorige week aan het werk bij een cliënt die getest werd maar dat was de huisarts even vergeten door te geven...

Die client is positief getest en later overleden.

Dat vind ik zo kwalijk! Kappers kunnen best nog even dichtblijven, en stuur die beschermingsmiddelen maar naar de thuiszorg.

Sommige bedrijven als kapperszaken kopen deze beschermingsmiddelen zelf.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:37

Sizzle schreef:
Ik verbaas me gewoon echt omdat het verschil blijkbaar zo enorm is. Ik heb nooit een kleuter in NL gehad dus voor mij is mijn huidige situatie mijn referentiekader en in mijn referentiekader komen ouders niet het schoolplein op, als ze al meelopen. Wij hebben ook om de beud in de buurt 7 kinderen gebracht (dus 1 ouder op 7 kleuters), na 6 maanden gingen ze zelf. Ik heb nog nooit een huilende kleuter gezien die niet naar school durfde tot nu toe.
Met de auto brengen is behoorlijk ongewenst, wordt ook veel campagne tegen gevoert met grote posters.

Bij ons is het inderdaad zoals ook in NL vroeger, allemaal tegelijk in Augustus.

Ik werk op de peutergroep en heb het hele jaar door uitstroom van kinderen naar school. Deze uitstroom is nu in april en mei extreem, wat ik erg sneu vind voor deze kinderen. Ze zijn dus 4, maar mogen nog niet of straks beperkt naar school. Dit geeft voor die kids weinig duidelijkheid.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:38

LadyMadonna schreef:

Kan ik me zo voorstellen. Je houdt je al groot en je toont begrip dan wil je bij je vader gewoon even 'uit kunnen huilen'. Even iemand die het naar voor jou vindt in plaats van voor de hele beroeps groep. Want het is gewoon super k*'t.
Heeft niets met begrip voor de situatie te maken.
Sterkte

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:39

Scum schreef:
Ik denk al wekenlang dat Rutte toch een kapper heeft. Het haar is nog net zo kort als eerst. Of hij zit met een YouTube filmpje voor de spiegel het zelf te doen. Want zelfs met heel veel gel krijg je toch dat het in de nek te lang wordt.

Ik denk ook niet dat deze mensen zonder make-up voor de camera staan en denk ook niet dat Rutte dat zelf aanbrengt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:39

Lindor92 schreef:
Sizzle schreef:
Ik verbaas me gewoon echt omdat het verschil blijkbaar zo enorm is. Ik heb nooit een kleuter in NL gehad dus voor mij is mijn huidige situatie mijn referentiekader en in mijn referentiekader komen ouders niet het schoolplein op, als ze al meelopen. Wij hebben ook om de beud in de buurt 7 kinderen gebracht (dus 1 ouder op 7 kleuters), na 6 maanden gingen ze zelf. Ik heb nog nooit een huilende kleuter gezien die niet naar school durfde tot nu toe.
Met de auto brengen is behoorlijk ongewenst, wordt ook veel campagne tegen gevoert met grote posters.

Bij ons is het inderdaad zoals ook in NL vroeger, allemaal tegelijk in Augustus.

Ik werk op de peutergroep en heb het hele jaar door uitstroom van kinderen naar school. Deze uitstroom is nu in april en mei extreem, wat ik erg sneu vind voor deze kinderen. Ze zijn dus 4, maar mogen nog niet of straks beperkt naar school. Dit geeft voor die kids weinig duidelijkheid.

Ik denk niet dat we nu nieuwe kinderen op school gaan starten. Die zullen tot het nieuwe schooljaar moeten wachten.
Wat ook niet heel raar gaat zijn natuurlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:43

Wij zijn hier wel blij. Weer naar school voor de vakantie is voor dochter heel fijn en geeft hier ook wat lucht. Als ze daarnaast ook weer naar de manege zou kunnen zou super zijn. Dan is ze weer onder leeftijdsgenoten en dat mist ze zo erg. Videobellen met de klas is niet hetzelfde. Ze had al geen grote klas, maar goed het is even afwachten hoe ze het vorm gaan geven.

Kapper mis ik ook, het is al veel te lang. En moet nog minstens een maand wachten :') . Heb haar wat krult en dat leidt nu helemaal een eigen leven op mijn hoofd. Dochter noemt het al liefkozend vogelnestje :+ wel toepasselijk met de lente :=

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:45

lenaa_tje schreef:
Maar jij hebt dat hier voor dus stop gezet? Want dat suggereer je nu eigenlijk? Dat je dat dus nu weer mag. Dat is volgens mij niet zo.

Nee, ik ben natuurlijk altijd blijven komen maar wel op gepaste afstand, geen zoen, geen knuffel en 1,5 meter uit elkaar zitten of wandelen. Ik leef zelf verder geisoleerd, enige waar ik kom is de supermarkt waarna ik ook consequent m'n handen ontsmet en was.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:46

Lindor92 schreef:

Ze hebben nog geen aanwezigheidsplicht, dus kunnen gewoon nog even lekker thuis zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:49

Mjelleke schreef:
Jessix schreef:
Ik denk dat ze het dan ook wel over gezonde 70 plussers hebben?

Niet per se. Het gaat om de "kwetsbare ouderen met nauwelijks mantelzorg, of met mantelzorg op afstand en nauwelijks thuiszorg". Oftewel de mensen waar niemand over de vloer komt. De zorgbehoevenden krijgen namelijk thuiszorg dus daar houdt wel iemand een oogje in het zeil.

Ja snap ik. Maar ik doelde vooral op de 70+ met bijvoorbeeld hartziekten, etc. Zijn niet hulpbehoevend maar wel risicogroep, althans daar was eerst wel spraken van.

Mijn ouders en hun vrienden (eind 60 tot half 70) zien geen kinderen of kleinkinderen om die reden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:49

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:

Nee, ik ben natuurlijk altijd blijven komen maar wel op gepaste afstand, geen zoen, geen knuffel en 1,5 meter uit elkaar zitten of wandelen. Ik leef zelf verder geisoleerd, enige waar ik kom is de supermarkt waarna ik ook consequent m'n handen ontsmet en was.

Maar op bezoek komen is toch geen mantelzorg? Je voert dingen uit die die persoon niet meer kan.
Natuurlijk houd je waar nodig afstand maar dat kan gewoon niet altijd.

Je moet dit zien als de groep die geen hulp nodig heeft bij leven maar wel aandacht. Deze versoepeling van de regels is voor de mevrouw die 2 week geleden in de Aldi riep dat ze boodschappen deed voor de gezelligheid wat nu niet meer kan. Zij snakt naar iets van menselijk contact. Dat mag nu weer (zo veilig mogelijk)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:51

_Penotti schreef:
Scum schreef:
Ik denk al wekenlang dat Rutte toch een kapper heeft. Het haar is nog net zo kort als eerst. Of hij zit met een YouTube filmpje voor de spiegel het zelf te doen. Want zelfs met heel veel gel krijg je toch dat het in de nek te lang wordt.

Ik denk ook niet dat deze mensen zonder make-up voor de camera staan en denk ook niet dat Rutte dat zelf aanbrengt.

Nou daar zag ik dus laatst een stukje over...

Ze doen het toch echt wel zelf, onder begeleiding op afstand…

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:54

lenaa_tje schreef:
Maar op bezoek komen is toch geen mantelzorg? Je voert dingen uit die die persoon niet meer kan.
Natuurlijk houd je waar nodig afstand maar dat kan gewoon niet altijd.

Je moet dit zien als de groep die geen hulp nodig heeft bij leven maar wel aandacht. Deze versoepeling van de regels is voor de mevrouw die 2 week geleden in de Aldi riep dat ze boodschappen deed voor de gezelligheid wat nu niet meer kan. Zij snakt naar iets van menselijk contact. Dat mag nu weer (zo veilig mogelijk)

Ik doe idd de boodschappen omdat dat voor mij minder risicovol is dan voor m'n moeder en ik bied haar af en toe gezelschap/aandacht omdat zij dat nodig heeft. Ze heeft eind vorig jaar een hersenbloeding gehad dus extra observatie is gewoon ook essentieel, buiten dat ze behoefte heeft aan het contact.

rien10

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:55

Ik vind t voor de alleen wonende ouderen wel heel zwaar worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:58

lenaa_tje schreef:
rien10 schreef:
Ik heb vreselijk dik haar. Ik laat het altijd kort snijden, het wordt niet geknipt. Nu heb ik een dikke, ingestorte plak haar op m’n hoofd en een matje in mijn nek. Mijn tondeuse verhaal speelt nog steeds serieus door mijn hoofd.

:') :')

Ik heb ook enorm dik haar. Wel halflang (al is dat nu anders) door dat lengte verschil heb ik zaterdag een stuk van mijn haar weg gebrand aan het gasfornuis. Ik kan je dat niet aanraden. Het stonk enorm!

Ik heb een bos krullen die langzaam afsterft. Houd vol meiden <3

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:01

Janine1990 schreef:
_Penotti schreef:

Nou daar zag ik dus laatst een stukje over...

Ze doen het toch echt wel zelf, onder begeleiding op afstand…

Dat heb ik ook gehoord, de make up dan he?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:01

Dochter heeft een loei scherpe scheermachine voor haar pony.

Zal ik?