verootjoo schreef:Jeetje, dat vind ik wel erg op het randje of er al overheen qua ethisch verantwoord enzo
Idd dat ook.
Nee gaat mij echt te ver.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ailill schreef:Hoe het met die hond zit weet ik niet. Maar met wat 'basis' kennis en een ander voorbeeld kom ik tot de conclusie dat de hond zeker bij bewustzijn zou kunnen zijn.
Er staat, ergens in de toekomst een operatie op de planning waarbij, ik dacht een Rus, een geheel nieuw lichaam gaat krijgen. Ze verwijderen zijn hoofd/zenuwstelsel en gehele ruggengraat en 'plaatsen' dit in/op een donorlichaam.
beert schreef:Ailill schreef:Hoe het met die hond zit weet ik niet. Maar met wat 'basis' kennis en een ander voorbeeld kom ik tot de conclusie dat de hond zeker bij bewustzijn zou kunnen zijn.
Er staat, ergens in de toekomst een operatie op de planning waarbij, ik dacht een Rus, een geheel nieuw lichaam gaat krijgen. Ze verwijderen zijn hoofd/zenuwstelsel en gehele ruggengraat en 'plaatsen' dit in/op een donorlichaam.
Zo te zien reageert de hond allemaal op reflexen. De ogen die knipperen, reactie op geluid en op water. Dat is juist anders als je bij bewustzijn bent. Reflexen worden vanuit een ander deel in je hersens aangestuurd.
Via dat filmpje zag ik ook een ander experiment waarbij de Russen twee honden aan elkaar gemaakt hebben, zodat ze gezamenlijk een hart delen. Die honden leken wel bij bewustzijn en vooral de kleinste hond leek andere dingen te willen doen dan "de hond met poten" zeg maar. Dat experiment vind ik veel verder gaan dan die kop, omdat die kop eigenlijk redelijk hersendood is.
blokje schreef:Dat vraag ik me dus ook af, volgens mij heb je dan enorm veel psychologische begeleiding nodig. Je 'krijgt' letterlijk een heel nieuw lichaam. Nu zou die meneer in kwestie, zonder de operatie, dacht ik, sowieso komen te overlijden en is dit een poging om dat te voorkomen.Ailill schreef:Nee, een donorlichaam
O ja dat bedoel ik.
Ik zou denk ik gek worden. Om alleen al de privé delen van een ander te hebben.
Ailill schreef:Er staat, ergens in de toekomst een operatie op de planning waarbij, ik dacht een Rus, een geheel nieuw lichaam gaat krijgen. Ze verwijderen zijn hoofd/zenuwstelsel en gehele ruggengraat en 'plaatsen' dit in/op een donorlichaam.
Ailill schreef:Dat vraag ik me dus ook af, volgens mij heb je dan enorm veel psychologische begeleiding nodig. Je 'krijgt' letterlijk een heel nieuw lichaam. Nu zou die meneer in kwestie, zonder de operatie, dacht ik, sowieso komen te overlijden en is dit een poging om dat te voorkomen.
Doet me denken aan dit plaatje:Spoiler:
[ [url=m/CUSBfi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jolliegirl schreef:▼Ailill
Is dat ruggenmerg en hersen?
Ailill schreef:Ik denk dat het, in theorie, zou moeten kunnen lukken. Of dit in de praktijk ook werkelijkheid gaat worden weet ik niet. Medici kunnen, vandaag de dag, zo ontzettend veel dat het me niet echt zou verbazen mocht dit gaan lukken.
Wel denk ik dat er enorm veel risicofactoren aanwezig zijn, zowel voor/tijdens/na de transplantatie. Het idee an sich is wel enorm fascinerend
Suzanne F. schreef:Ailill schreef:Ik denk dat het, in theorie, zou moeten kunnen lukken. Of dit in de praktijk ook werkelijkheid gaat worden weet ik niet. Medici kunnen, vandaag de dag, zo ontzettend veel dat het me niet echt zou verbazen mocht dit gaan lukken.
Wel denk ik dat er enorm veel risicofactoren aanwezig zijn, zowel voor/tijdens/na de transplantatie. Het idee an sich is wel enorm fascinerend
Dan zou je ook, als je aan een machine ligt, eeuwig kunnen leven. Of eeuwen later een nieuw lichaam krijgen. Als je geen lichaam meer hebt wat verouderd en je hersenen kunstmatig in leven worden gehouden. Of verouderen hersenen ook? Die blijven het toch doen als er zuurstof naar toe blijft gaan?
Suzanne F. schreef:Ik zal het volgende week eens aan de dokter vragenAilill schreef:Ik denk dat het, in theorie, zou moeten kunnen lukken. Of dit in de praktijk ook werkelijkheid gaat worden weet ik niet. Medici kunnen, vandaag de dag, zo ontzettend veel dat het me niet echt zou verbazen mocht dit gaan lukken.
Dan zou je ook, als je aan een machine ligt, eeuwig kunnen leven. Of eeuwen later een nieuw lichaam krijgen. Als je geen lichaam meer hebt wat verouderd en je hersenen kunstmatig in leven worden gehouden. Of verouderen hersenen ook? Die blijven het toch doen als er zuurstof naar toe blijft gaan?
wendy1987 schreef:Als je het verouderingsproces 'stil' kunt leggen, dan zou het moeten kunnen. Ik denk dat er een hele hoop mogelijk is vandaag de dag, ik ben persoonlijk voornamelijk benieuwd naar de gevolgen van al die onderzoeken. Iedereen kent wel verhalen van mensen die na jarenlang in een coma te hebben gelegen weer bij bewustzijn komen, die mensen weten al niet wat ze overkomt (lijkt me). Stel je dan eens voor dat je opeens in 2319 wakker zou wordenKijk. Dit is nu precies de reden waarom ik dit topic 'mooi' vind. Dingen die ik anders nooit had geweten komen zo aan bod en daarop ga ik dan weer verder zoeken. Zo leer je elke keer iets bij.. of wordt je wijzer van wat ze in t verleden allemaal wel niet deden. Kwaad en goed.
Hersenen zullen ook wel verouderen denk ik?
Invriezen en tot leven wekken lijkt me helemaal niets. Kan me ook nog niet indenken dat dat zou gaan lukken..
khirshanta schreef:Niet alles wordt (of werd) verboden- het blijft hetzelfde als eerst. Het lugubere / macabere mag zeker besproken worden. Echter wel binnen bepaalde grenzen, omdat er (heel) jonge mensen meelezen.
Plaatjes, links, filmpjes mogen allemaal- binnen de grens 'jeugdjournaal proof'.
Sommige dingen in spoilers zetten is alleen maar goed, maar ook daar geldt- als het te luguber is, dan ook niet in spoiler tags.
Catacomben, dia de los muertos, het trieste lot van veroordeelde dieren- allemaal niet zo'n probleem.
Plaatjes of links naar gruwelijke ongelukken, mensen die een doodsstrijd leveren of wetenschappelijke onderzoeken over het kunstmatig in leven houden op macabere wijze niet.
Ik begrijp de interesse heel goed, maar er zijn andere sites die een geschikter medium zijn voor zulke dingen. Op Bokt moeten we ons beperken tot 'Luguber-light'
Heeft niets te maken met boze ouders, maar met de 'jeugdjournaal' regel die er toch al een tijdje is
Edit: dit bericht heb ik, als mod, niet in het bekende groene balkje geplaatst- omdat het een uitleg is op de eerder geplaatste moderator opmerking
wendy1987 schreef:Ik denk dat je zoiets ook nooit helemaal te boven kunt komen, alles wat je kende zoals je het gekend hebt is voorgoed voorbij, niemand uit je vertrouwde omgeving is aanwezig en de wereld is vandaag de dag zo anders dan in 1719, laat staan als we nog eens 300 jaar verder zijn (als we dat als mens überhaupt nog mee mogen maken).Ja dat lijkt me heel bizar....
Ailill schreef:wendy1987 schreef:Als je het verouderingsproces 'stil' kunt leggen, dan zou het moeten kunnen. Ik denk dat er een hele hoop mogelijk is vandaag de dag, ik ben persoonlijk voornamelijk benieuwd naar de gevolgen van al die onderzoeken. Iedereen kent wel verhalen van mensen die na jarenlang in een coma te hebben gelegen weer bij bewustzijn komen, die mensen weten al niet wat ze overkomt (lijkt me). Stel je dan eens voor dat je opeens in 2319 wakker zou wordenKijk. Dit is nu precies de reden waarom ik dit topic 'mooi' vind. Dingen die ik anders nooit had geweten komen zo aan bod en daarop ga ik dan weer verder zoeken. Zo leer je elke keer iets bij.. of wordt je wijzer van wat ze in t verleden allemaal wel niet deden. Kwaad en goed.
Hersenen zullen ook wel verouderen denk ik?
Invriezen en tot leven wekken lijkt me helemaal niets. Kan me ook nog niet indenken dat dat zou gaan lukken..