amkeVH schreef:Ja ontgroeningen bestaan zeker wel nogsteeds!
Ik heb alleen nooit begrepen wat voor onzin dat is, mij lijkt het werkelijk vreselijk, ik mij lijkt ook dat je zo geen vrienden maakt.. Dit maakt alleen maar dat ik je een stuk minder aardig vind..
Je wilt je toch graag meteen thuis voelen in je studenten HUIS.
Ik ben er in de loop der jaren wel het nut van gaan inzien. Types die lid worden bij het Corps zijn eerder mensen die wel eens denken "Ik kom hier wel even de dienst uitmaken want papa is hier de praeses geweest" en tijdens de ontgroening leer je toch dat dat niet is hoe het werkt
Wel zo eerlijk voor de rest.
Verder is het ook een soort van "erin stampen" dat ouderejaars autoriteit hebben en jij niet. Dat is ook een beetje het in de watten leggen van de ouderejaars zodat ze gebonden blijven aan de vereniging, en jij die dan denkt "over een paar jaar zit ik daar".
Mijn vereniging doet niet aan ontgroening, maaaar dat wil niet zeggen dat wij een zooitje ongeregeld zijn
Echte egotrippers krijgen dat een keer goed te horen en dan is het ook wel weer klaar maar dat gebeurt zelden. Je respecteert bij ons mensen omdat ze oud zijn, veel weten, veel doen... Helaas snapt niet iedereen dat
Maar gelukkig zijn we klein genoeg (250 leden) dat men elkaar erop aanspreekt. Ook dit gebeurt zelden en toen ik dat laatst deed schaamde ik me kapot, maar het werkte wel
Oja nog even over de ontgroeningen: het hangt ook af van waar je later terecht wil komen. Wil je bij een heel groot bedrijf zitten, dan is het handig als je al mensen kent die weten dat jij goed werk verricht (bijv in commissies). Dan hoort die hele ontgroening er nu eenmaal bij, de meeste mensen slikken dit gewoon omdat ze de humor er wel van inzien en weten dat het niet voor eeuwig is. Dat is echt wel een ding, en je mentor vertelt je dat ook: het is allemaal niet persoonlijk. Zolang je dat onthoudt is het een eitje. 
Edit: als ik me niet vergis zat wijlen Friso in zijn studententijd bij het Delftsch Studenten Corps en die is ook gewoon ontgroend net als de rest. Schoolvoorbeeld van dat iedereen gelijk is. Idem voor Wim Alex in Leiden trouwens, bij Minerva dacht ik.