Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:56

Brainless schreef:
@Christel
dat is het oude testament (daar staat ook nog in "oog om oog, tand om tand") maar dat is veranderd met de komst van Jezus (in het nieuwe testament.

Wat is precies het nut van het oude testament dan? Dat zijn toch ook de woorden van jouw god? (lees: niet de mijne)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:59

@Heino
Ik ben niet katholiek, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

Ik weet wel dat wij mensen (dus ook de paus) nooit over andere Gods oordeel kunnen en mogen vellen.
(maar daar denken de katholieken anders over)

Brainless

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:00

@Christel
Omdat na al die jaren van ellende Jezus kwam om mensen weer op het rechte pad te zetten (hun zonde weg te nemen) en hun op weg te helpen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:01

Het christendom stond (en veel, met name orthodoxe, christenen staan nog steeds) vanouds vijandig tegenover homoseksuele handelingen. In de tijd van de Kruistochten werd dit op het Concilie van Nabloes in 1120 vastgelegd. Homoseksueel gedrag werd quam faciens tam patiens ('zowel de actieve als de passieve') strafbaar met de brandstapel. Vooral vanaf de late middeleeuwen had de clerus het speciaal op diegenen voorzien die homoseksuele handelingen pleegden. In het Oude Testament wordt ondubbelzinnig verklaard dat homoseksuele handelingen een "gruwel" zijn in de ogen van God en dat personen die zich hieraan schuldig maken gedood moeten worden. Iets anders is of dat ook altijd de geldende praktijk is geweest. Jezus Christus doet in het Nieuwe Testament weliswaar geen uitspraken over homoseksualiteit maar wijst er wel op dat de wet van God niet heeft afgedaan en laat zich in het algemeen streng-orthodox uit, bijvoorbeeld op het terrein van de echtscheiding en de prostitutie. In de brief van Paulus aan de Romeinen hoofdstuk 1 wordt een openlijke afkeuring uitgesproken.
Laatst bijgewerkt door christel1857 op 18-05-10 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:01

Nee, ik heb teveel vragen erover

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:05

Het officiële standpunt van de rooms-katholieke kerk is dat mensen met een homoseksuele geaardheid met respect behandeld dienen te worden maar dat dit geen goedkeuring van homoseksualiteit of het homohuwelijk mag inhouden.

http://www.vatican.va/roman_curia/congr ... ns_en.html

Get your facts straight people ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:06

christel1857 schreef:
Het christendom stond (en veel, met name orthodoxe, christenen staan nog steeds) vanouds vijandig tegenover homoseksuele handelingen. In de tijd van de Kruistochten werd dit op het Concilie van Nabloes in 1120 vastgelegd. Homoseksueel gedrag werd quam faciens tam patiens ('zowel de actieve als de passieve') strafbaar met de brandstapel. Vooral vanaf de late middeleeuwen had de clerus het speciaal op diegenen voorzien die homoseksuele handelingen pleegden. In het Oude Testament wordt ondubbelzinnig verklaard dat homoseksuele handelingen een "gruwel" zijn in de ogen van God en dat personen die zich hieraan schuldig maken gedood moeten worden. Iets anders is of dat ook altijd de geldende praktijk is geweest. Jezus Christus doet in het Nieuwe Testament weliswaar geen uitspraken over homoseksualiteit maar wijst er wel op dat de wet van God niet heeft afgedaan en laat zich in het algemeen streng-orthodox uit, bijvoorbeeld op het terrein van de echtscheiding en de prostitutie. In de brief van Paulus aan de Romeinen hoofdstuk 1 wordt een openlijke afkeuring uitgesproken.

Kopietje van Wikipedia? Kun je ook zelf nadenken? Sorry, die was teveel schot voor open doel om niet te zeggen. Bronvermelding was ook aardig geweest.

Heb je dit dan ook gelezen? Van dezelfde pagina, onder het kopje 'christenen en joden'.

Citaat:
Over de interpretatie van deze teksten en hun toepasbaarheid voor de moderne mens wordt veel gestreden. De diverse kerk en synagoge gemeenschappen, hebben zeer uiteenlopende opvattingen over acceptatie of afwijzing van homoseksuelen.

Edit: hoe vaak moet ik nog zeggen dat de RK kerk niet 'het christendom' is? :roll: Hoe de paus er tegenover staat weet ik ook wel. Dat heeft niets met facts straight krijgen te maken. Meer met weten dat de paus niet de enige christen op aarde is.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:07

Als hier niemand de moeite neemt om simpele feiten op te zoeken dan doe ik het wel voor jullie. En over zelf denken gesproken... Ik zie dus echt NIET 1 reden waarom ik een stuk tekst moet herschrijven wanneer ik hetzelfde vind als wat er staat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:07

@Christel
In de brief aan de Romeinen staat dat God oa afkeer heeft van mannen die ontucht hebben met hetzelfde geslacht.

Ontucht is sex met minderjarige!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:09

Maar dat maakt het voor mij wel duidelijker waarom ik niet zou willen geloven. Omdat ik absoluut pro homoseksualiteit (óók gedragsmatig) ben en me niet over zou willen geven aan iets dat daar heel onduidelijk over is.

Blue_Eyes

Omdat je feiten kopieert. Feiten en meningen waren toch iets anders? Dat zijn feiten die op Wiki staan, maar niet per se waarheden en zeker niet de enige waarheid.
Over deze teksten heb ik bijvoorbeeld al twee keer uitleg gegeven waaruit blijkt dat je deze teksten ook anders kunt opvatten, maar daar reageer je dan weer niet op.
Citaat:
In het Oude Testament wordt ondubbelzinnig verklaard dat homoseksuele handelingen een "gruwel" zijn in de ogen van God en dat personen die zich hieraan schuldig maken gedood moeten worden. Iets anders is of dat ook altijd de geldende praktijk is geweest. Jezus Christus doet in het Nieuwe Testament weliswaar geen uitspraken over homoseksualiteit maar wijst er wel op dat de wet van God niet heeft afgedaan en laat zich in het algemeen streng-orthodox uit, bijvoorbeeld op het terrein van de echtscheiding en de prostitutie. In de brief van Paulus aan de Romeinen hoofdstuk 1 wordt een openlijke afkeuring uitgesproken.

christel1857

Brainless schreef:
@Christel
In de brief aan de Romeinen staat dat God oa afkeer heeft van mannen die ontucht hebben met hetzelfde geslacht.

Ontucht is sex met minderjarige!

Ontucht betekent letterlijk: Verboden seksuele handelingen. Dat daar sex met minderjarigen ook onder valt lijkt me evident.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:10

Heino schreef:
Maar dat maakt het voor mij wel duidelijker waarom ik niet zou willen geloven. Omdat ik absoluut pro homoseksualiteit (óók gedragsmatig) ben en me niet over zou willen geven aan iets dat daar heel onduidelijk over is.

Weinig onduidelijks aan.... 'Heb uw naaste lief als uzelf'. En 'oordeelt niet'. Er is weinig dubbelzinnigs aan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:10

Het bijzondere is: dit staat er ook in...
Citaat:
God beloont ieder mens naar zijn daden. 7 Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:13

Blue_Eyes schreef:
Weinig onduidelijks aan.... 'Heb uw naaste lief als uzelf'. En 'oordeelt niet'. Er is weinig dubbelzinnigs aan.

Ik vind het nog steeds onduidelijk, omdat niemand me kan vertellen of homoseksualiteit (en dan actief) nu toegestaan wordt door God of niet.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:15

Blue_Eyes schreef:
Omdat je feiten kopieert. Feiten en meningen waren toch iets anders? Dat zijn feiten die op Wiki staan, maar niet per se waarheden en zeker niet de enige waarheid.
Over deze teksten heb ik bijvoorbeeld al twee keer uitleg gegeven waaruit blijkt dat je deze teksten ook anders kunt opvatten, maar daar reageer je dan weer niet op.
Citaat:
In het Oude Testament wordt ondubbelzinnig verklaard dat homoseksuele handelingen een "gruwel" zijn in de ogen van God en dat personen die zich hieraan schuldig maken gedood moeten worden. Iets anders is of dat ook altijd de geldende praktijk is geweest. Jezus Christus doet in het Nieuwe Testament weliswaar geen uitspraken over homoseksualiteit maar wijst er wel op dat de wet van God niet heeft afgedaan en laat zich in het algemeen streng-orthodox uit, bijvoorbeeld op het terrein van de echtscheiding en de prostitutie. In de brief van Paulus aan de Romeinen hoofdstuk 1 wordt een openlijke afkeuring uitgesproken.

Welke uitleg bedoel je?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:18

Brainless schreef:
Het bijzondere is: dit staat er ook in...
Citaat:
God beloont ieder mens naar zijn daden. 7 Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven.

Das inderdaad 1 van de mooiere stukken uit de bijbel. Daar moet iedereen het mee eens zijn. Vraag me alleen sterk af waarom ik zonder god ook tot die conclusie kan komen. Dergelijk besef, daar heb ik geen bijbel voor nodig gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:24

Dus zonder enige kennis van de bijbel weet jij dat je in de hemel komt als je "het goede doet"?
Volgens mij kun je dat alleen maar weten als je weet hebt van de bijbel (anders weet je niet dat er een hemel is waarheen je kunt gaan).

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:25

Brainless schreef:
Dus zonder enige kennis van de bijbel weet jij dat je in de hemel komt als je "het goede doet"?
Volgens mij kun je dat alleen maar weten als je weet hebt van de bijbel (anders weet je niet dat er een hemel is waarheen je kunt gaan).

Nou dat bedoel ik natuurlijk niet ;)

Ik doel op het besef dat wie goed doet goed ontvangt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:27

Ok, misverstand :D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:30

Maar ff terug op mijn vraag: Is het oude testament waardeloos dan? Hoe staan we tegenover het oude testament. Want iedere keer als er uit het oude testament wordt gequote dan wordt dat weerlegd met het nieuwe testament. Wat is dan het nut van het oude testament? Voor zover ik weet is dat ook het woord van god, dus waarom wordt dat woord niet voor waarheid aangenomen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:32

Blue_Eyes schreef:
Heino schreef:

En waarom interpreteren hele gemeentes/groeperingen/stromingen dat dan toch als zijnde onduidelijk? Nergens bestaat er zoveel onduidelijkheid over als over homoseksualiteit binnen de kerk...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:35

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:55

Het nieuwe testament vervult het oude testament. Als je het oude testament niet kent, kun je het nieuwe testament nooit ten volle begrijpen, want ongeveer 100% van de symboliek die gebruikt wordt in het NT, vindt zijn origine in het OT. Jezus was een Jood, weet je :+

Jezus is gekomen om de wet (OT, dat bestaat uit wet, profeten en geschriften) perfect te maken, zo zegt hij zelf, te vervolmaken, te vervullen. Hij voegt dan ook maar een ding toe en dat is meer een samenvatting dan een toevoeging. Wij snappen het blijkbaar niet zonder die samenvatting. Ik heb het al een paar keer gezegd: 'heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf'. ALLES in zowel oude (wet) als nieuwe testament draait dus om liefde voor God en je naaste. Daar is alles op gebouwd, al die regels die je leest, al die verhalen en al die profetieen ook.
Je kunt niet zonder het OT, ook al staan er veel teksten in waar mensen geen weg mee weten. En dan denk ik: verdiep je in hoe, wat, waar en wanneer en ga op onderzoek uit. Werkt erg verhelderend, moet ik zeggen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:56

christel1857 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Welke uitleg bedoel je?

En quote nummer 3...

Citaat:
Okee, nog 1 ding dan. Wijs mij maar eens aan waar jij ziet staan dat de Bijbel homoseksualiteit afkeurt. Want die stukken die meestal aangehaald worden, zijn uit hun verband gerukte stukken die gaan over afgodendienst en de praktijken van volkeren die o.a. hun kinderen misbruiken en offeren. Dat is waar God tegen ageert, want hij wil absoluut niet dat zijn uitverkoren volk zich daarmee inlaat.

Verder:
1) Wij mogen niet oordelen dus wie zal zeggen wat goed en slecht is? Dat weet God en God alleen.
2) Wij moeten onze naaste liefhebben als onszelf. Onze naaste kan iedere willekeurige persoon zijn. Dus homo zowel als hetero.

Dat is hoe ik erover denk en dat is bepaald niet dat ik alleen dat geloof wat er positief uitpakt. Maar ik kijk wel naar de bijbel zoals die werkelijk in elkaar zit en niet door zonder na te denken alles letterlijk zo te pakken zoals het er staat. Ik kijk o.a. naar literatuursoort, context en originele tekst.