[HK]Met de trein - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK]Met de trein - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:34

Ik zit eersteklas tussen nwk en rtd. Trein is vol :=

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:55

Doen conducteurs daar niet moeilijk over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:29

de trein maakte ineens een noodstop := maar geen atb. Een noodrem is het. Ze zoeken nu waar..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:44

Over atb gesproken! Wat is dat eigenlijk? Ik ging laatst naar Groningen en toen stopten we ook ineens, en er werd toen alleen 'atb' omgeroepen..
En ik heb geen idee wat het was :+

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:20

ATB is de atomatische treinbeïnvloeding. Die grijpt in, (gooit de rem er op) als de machinist volgens dat systeem te hard rijd of niet genoeg remt. De machinist word eerst gewaarschuwd met een belletje, maar sommige van die belletjes zijn zo strak afgesteld dat hij/zij niet of nauwelijks de tijd krijgt om te reageren en dan komt de hele boel met een noodstop tot stilstand.
Ook zitten er nogal eens storingen in het systeem, en grijpt de ATB in zonder dat er eigenlijk een reden voor is.
De reden waarom sommige machinisten over de boordomroep ATB omroepen is om de conducteur te laten weten wat er aan de hand is met minder risico op een adrenalineshot voor de HC. Een ATB remming en snelremming (bij aanrijding) zijn namelijk (bijna) nooit uit elkaar te houden, en als je dan na een ATB remming een portofoon-oproep krijgt, is het voor sommige collega's wel even schrikken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:22

I love de paal die warmte uitstraalt op Leiden cs :D. Heerlijk!

Ik miste trouwens net de vertraagde intercity (had me een half uur gescheeld!), dat was voor mij wel jammer :D

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:25

Hmm klinkt erg logisch Ino, lijkt me idd schrikken voor de HC.. Een fijne bijkomstigheid in je takenpakket lijkt me..

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:33

Het is inderdaad een minder prettige kant van het werk. Ik heb het, gelukkig, nog maar 1 keer in het echt meegemaakt. Al vind ik dat 1 keer te veel.
Een paar maanden geleden ben ik me nog wel rotgeschrokken, in een VIRM kan je als je op precies de goeie plaatst staat horen of het de ATB of een snelremming is, al is het verschil in geluid heel klein. Maar de boel ging vol in de remmen, en het was een snelremming. Mijn hart schoot ook een paar meter de lucht in van schrik toen de machinist mij over de portofoon opriep. Gelukkig was het eerst wat hij zij:" Het was NIET raak". Er wilden nog een stelletje scholieren naar hun maatjes die al aan de overkant stonden, en die bleven ondanks veelvuldig tyfoongebruik gewoon oversteken 8)7 _-:( -:(- _-:(

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:34

Verdomde eigenwijze kinderen.. :\ Ik begrijp dat echt niet hè.. Ik ben best panisch met overgangen wat dat betreft, zelfs als de lichten niet aan staan kijk ik 100x of er niet tóch een trein aankomt :=

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:39

Het ergste is nog wel dat ik zeker weet dat deze scholieren er niks van hebben geleerd. Ik heb zelf op het dorp gewoond waar dit gebeurde, en op je eigen veiligheid letten word daar echt niet aan de jeugd meegegeven 8)7 . Als de machinist niet vol had geremd, of het wat glad was geweest, was het raak geweest. Maar dat beseffen ze niet.
Dan had op nog geen 50 meter van mijn oude huis kunnen gaan lopen met een afdekzeiltje := .
Gelukkig had de machinist het op tijd gezien en is het allemaal goed gegaan.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:42

Ik ook hoor Charles, snap niet hoe mensen zo dom kunnen zijn.

Hier in de buurt is eens geweest dat een vrouw op de fiets geschept is. Bij station Middelburg hier heb je een overgang gelijk na het station, en komen de IC naar A'dam en IC naar Vlissingen altijd vrijwel gelijk op hetzelfde punt. Was er een vrouw die haast had die dacht gelijk na de trein even over te steken, daar staan de slagbomen om en om zeg maar, dus tegen de richting in stak ze over, maar had niet gezien dat de trein de andere kant op achter die andere trein reed als het ware dus werd daardoor geramt.
Kind dat achterop zat had niks.. Die zal later wel denken, wat een domme moeder heb ik gehad! :\ Arm kind..

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:44

Bah Ino, dat is inderdaad 1 van de mindere kanten.. :\
Achterlijk hè, dat het die kinderen ook niet eens wat leert.

Ik hoor op Utrecht soms ook weleens een trein toeteren, dan denk ik ook weleens: Ojee..
Met name omdat klasgenootjes afgelopen herfst iemand hebben zien springen op Amsterdam Centraal. Bah.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:56

Kinderen die op of bij het spoor 'spelen' of risico's nemen bij overgangen.. :n
Verschrikkelijk ook van die moeder. En dat terwijl er zo gehamerd wordt op het feit dat er na de eerste nog een tweede trein kan komen :\

Ik woon aan het spoor en vlakbij station Groningen Noord, hoor ook heel vaak treinen toeteren. Brrrr.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:36

Hoi,

jullie kunnen mij vast wel helpen. Ik wil zondag heel graag naar Assen(nieuwjaarsreceptie) van uit Alkmaar. Denken jullie dat ik kans maak om daar te komen of zal het niet lukken met dit weer?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:19

Ja hoor, denk het wel. Ze hebben bij voorbaat de dienstregeling al aangepast.
Je moet wel rekening houden met minder, en vollere, treinen.
En goed even NS in de gaten houden, nog even checken voordat je vertrekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:28

Ashford International! Nog veertig minuten tot Kings Cross :)

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:52

Trein was flink vol vandaag en dat voor een vrijdag.. Wordt nog wat als ze deze dienstregeling volgende week ook aanhouden :(.
Maar ach, tenminste geen vertraging :).

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:49

Aah, weer wat geleerd over het ATB :)) Ik vroeg me al echt af wat het was, maar now I know.
Kinderen die op het spoor 'spelen' snap ik ook niet.. Op Hyves is het een tijdje ook een trend geweest om foto's te maken van jezelf op het spoor, dus allemaal meiden die massaal het spoor op gingen om dat ook te doen. Spelen met je leven noem ik het... :n

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:33

Ooh ieuw! En dan zeker ook nog allemaal zo enorm ernstig serieus kijken met van die getuite lippen...
Hier in Friesland ligt het busvervoer weer plat, hopen dat dat morgen ook zo is. Dan kan ik niet werken, aaaah wat jammer :D

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:09

Terwijl ik gisteren in Leeuwarden was, en het steeds erger werd naarmate we naar het zuiden reden, viel Friesland nog het meest mee. :Y)

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:17

Inderdaad interessant omdat over de ATB te lezen. Heb al meerdere keren in de trein gezeten als die gierend op de rem ging, zonder aanrijding of wat (gelukkig!!). Dat zal dus ook de ATB zijn geweest?

Ik moet woensdag naar Zwolle, naar de Toyotadealer. Pak de intercity van kwart voor 11, ik ben vol goede moed :j :))

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:39

Zo hehe, in Utrecht ligt er ook eindelijk weer sneeuw :).

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:43

Rijden er gewoon treinen, moet morgen van Voorhout naar Duivendrecht via Leiden

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:11

Zie NS. ;)

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:15

Op zich een goed initiatief het 'Zoutkaartje', maar ik begrijp dat er flink minder materiaal beschikbaar is momenteel? Dus vraag je meer mensen met de trein te reizen terwijl er minder ruimte is. Hm...