Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 19:01

fleurtjeuh schreef:
paars schreef:
Is het écht ‘voor’ je werk of bedoel je eigenlijk ‘van en naar’ je werk? In eerste geval; is lease geen optie? 5K is geen mega budget idd…hoe lang wil je dat ‘ie het blijft doen? Nog andere eisen; aantal deuren bijv?

T is voor van en naar mn werk.

Het liefst zou die t nog wel een paar jaar moeten doen, wat onderhoudskosten is niet zo erg, maar t budget is er niet om iedere 2 jaar een 'nieuwe' auto te kopen.
Persoonlijk heb ik voorkeur voor een 5deurs, maar vriend maakt t niet uit

Ford kuga!!!
Ik vind die echt goddelijk.
Ford c max vond mijn vader ook erg fijn rijden.

Maar omdat je dus ook afstanden mag maken. Een Ford kuga zit heerlijk

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 19:02

Hmm, ik heb een Renault scenic gekocht 5 jaar geleden, voor nog geen €1000.-
Altijd de APK ruimschoots door, alleen laatste keer waren de banden aan vervanging toe. Niet gek na vijf jaar. Dat kostte me laatst dus €500.- euro, meteen de olie aangevuld.

Wel benzine. Gekocht bij een dealer die hem had verkregen via inruil. Gevonden op internet dus.

Ik rij mijn auto’s altijd op trouwens, koop dus goedkope auto’s en heb er vaak nog jaren plezier van.

paars

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 21:22

Da’s een goeie koop Marocje! Maak je veel km’s?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 21:25

paars schreef:
Da’s een goeie koop Marocje! Maak je veel km’s?

Zo’n 500 per week inmiddels. Weekend altijd naar Groningen, das 190 km enkele reis.

Door de week kleine stukjes.

Dus vandaar dat nieuwe banden niet gek zijn na 5 jaar. Maar voor de rest altijd nog in orde :j

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 11:00

Aangezien wij toch weer goed overlast hebben van vliegen

Wat is een goed uv lamp apparaat om die beesten te lokken/killen

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 11:15

Wij hebben dezelfde auto als gomir :) Al bijna 12 jaar inmiddels.
Die heeft inmiddels 190.000 km gelopen, waarvan 160.000 bij ons en mankeert echt nooit wat.
Heeft geen distributieriem, maar een ketting.
Dit jaar moest er op een leeftijd van 14 jaar dan toch eindelijk eens een nieuwe accu in. Verder zo af en toe eens nieuwe bandjes of ruitenwisserbladen en er is eens een keer een lampje van de koplamp vervangen, dat kostte wel 16 euro. :')

Oh ja en ik heb er een keer een muur mee geraakt, dat was wel duur, maar daar kon de auto niks aan doen _O-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 11:29

Is er een app waarbij je makkelijk kan bijhouden wie hoeveel km gereden heeft?
Mijn man en ik delen een auto en krijgen in januari een nieuwe. We zijn gewoon benieuwd hoeveel km ik in mijn eentje rijd omdat ik hem veel meer gebruik dan hij, maar hoeveel meer dan precies zijn we benieuwd naar. :D

Ik zie SHARIT maar dan moet ik allerlei informatie aanleveren wat me niet relevant lijkt..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 12:15

Captain schreef:
Mijn man en ik delen een auto en krijgen in januari een nieuwe. We zijn gewoon benieuwd hoeveel km ik in mijn eentje rijd omdat ik hem veel meer gebruik dan hij, maar hoeveel meer dan precies zijn we benieuwd naar. :D

Ik zie SHARIT maar dan moet ik allerlei informatie aanleveren wat me niet relevant lijkt..

Ik heb 2 schermen op mijn boordcomputer... Heb jij dat niet?

1 wis ik na elke tankbeurt. En de ander blijft lopen sinds ik de auto heb en die zal ik 1 januari resetten.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 12:21

APCIII schreef:
Snippergroen schreef:
Ik heb problemen met mijn autosleutel. Mijn auto wil, de laatste tijd, zo nu en dan niet van het slot. Dan moet ik hem handmatig openen d.m.v. het (verstopte) slot in de deurhendel. Mijn deur wil wel altijd op slot en dus enkel niet van slot. Vet irritant. Zou er sprake zijn van een leeglopende batterij of is er mogelijk iets anders aan de hand? Meestal doet hij het gewoon. Eens in de 3 a 4 weken heb ik een keer dat geëmmer en daarbuiten is er niks aan de hand.

Dat is de batterij, zoals hiervoor ook al door anderen genoemd. :j

Iets meer uitleg:
Bij het op slot zetten is een simpel commando voldoende, bij open maken is er iets meer "controle" nodig of het inderdaad wel een geldige sleutel is die de auto probeert open te maken. En dat iets meer ingewikkelde signaal voor "open maken" kan bij een slechte batterij dus niet meer correct verzonden worden.

Heel kort door de bocht, iedereen mag 'm op slot zetten (relatief eenvoudig signaal), maar alleen de juiste sleutel (juiste beveiligingscode) mag 'm open maken.

Voor de nieuwsgierigen, de batterij vervangen was inderdaad de oplossing! Sleutel opent en sluit weer als een zonnetje :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 12:25

Jolliegirl schreef:
Captain schreef:

Ik heb 2 schermen op mijn boordcomputer... Heb jij dat niet?

1 wis ik na elke tankbeurt. En de ander blijft lopen sinds ik de auto heb en die zal ik 1 januari resetten.

Ja je hebt een A en B trip geloof ik? Geen idee nog hoe dat werkt in de nieuwe auto. Maar het moet ook een beetje makkelijk aan te zetten zijn en iets wat je niet vergeet. :')

De auto zelf houdt natuurlijk wel de trip bij maar ik weet dat ik dat toch ga vergeten over te nemen. _O-

Heb nu de app Driversnote geïnstalleerd. Kan ik alvast even kijken hoe dat een beetje werkt.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 17:31

Mag je december zegels van vorig jaar gebruiken? Of moet je dan bij plakken?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 17:36

Picopico schreef:
Mag je december zegels van vorig jaar gebruiken? Of moet je dan bij plakken?

Ik plak elk jaar mijn oudr zegels, nooit bijgeplakt.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:08

Goed, absoluut het seizoen niet.
Maar juist de voorbereidingen nu maken dat ik in de zomer wellicht minder gedoe heb.

Afgelopen zomer ben ik fiks ziek geweest.
1 van de onderliggende redenen is dat ik warmte écht niet goed meer trek medisch.
Is altijd een dingetje geweest, afgelopen zomer was het een directe trigger voor serieuze problemen.

Ik ben van vroeg voorjaar tot laat najaars doorgaans vrijwel fulltime op pad met camper.

Een echte volledig werkende airco instaleren is schreeuwend duur en kan eigenlijk niet echt in mijn geval.

Maar ik zag dat er ook allerlei mobiele mini-airco dingen zijn.

En een camper is natuurlijk maar een kleine ruimte om te koelen.

Dus zoiets zou voor mij mogelijk interessant zijn.

Maar hoe weet ik nou welke een beetje fatsoenlijk werken?
Die dus niet alleen water vernevelen en doen alsof dat koelen is, maar die echt wat koelen
Al zou ik maar van 33 tot 25 kunnen terugkoelen binnen, dat zou voor mij al idioot veel verschil kunnen maken medisch.

Moet uiteraard niet te groot zijn, en niet te zwaar.

Wie kent dit soort dingen, waar moet ik op letten etc

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:16

Ik heb een kleine "mobiele" airco. Die koelt redelijk als je in de luchtstroom zit. Ik gebruikte hem om mijn slaaphuisje s avonds terug te koelen van 26 graden plus naar 20/21 graden. Toch best lomp en er moet een slang uit een raam of deur hangen. Daar zit wel een soort afdichting bij. Maar hij weegt toch al gauw 10/20 kilo en is een zeer forse wandelrugzak maat

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 06:52

Er moet inderdaad een slang uit het raam hangen. Als het geen warmteafvoer heeft naar buiten kan het niet effectief koelen. Maar dat wist je geloof ik al. Verder kan ik je ook niet helpen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 08:48

Een mobiele airco kan wel echt goed koelen, ik denk dat ze een camper prima naar de gewenste temperatuur kunnen brengen. Er zijn ook verschillen in hoe krachtig ze zijn, uitgedrukt in m3. Dan moet je dus uitrekenen hoe groot je camper is en dan het liefst een airco kiezen met een beetje overcapaciteit, dan komt het sowieso goed.

Je gaat er alleen niet aan ontkomen dat het inderdaad grote dingen zijn en dat er ergens een slang uit moet om de warmte af te voeren. Daarnaast moet je even kijken hoe ze het water afvoeren, of dat in een bak komt of dat je er ook een waterslang aan moet hangen bijvoorbeeld.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 10:14

Die van mij heeft een bakje maar dat heb ik een keer moeten legen in 3 jaar gebruik

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:05

Bowo schreef:
Een mobiele airco kan wel echt goed koelen, ik denk dat ze een camper prima naar de gewenste temperatuur kunnen brengen. Er zijn ook verschillen in hoe krachtig ze zijn, uitgedrukt in m3. Dan moet je dus uitrekenen hoe groot je camper is en dan het liefst een airco kiezen met een beetje overcapaciteit, dan komt het sowieso goed.

Je gaat er alleen niet aan ontkomen dat het inderdaad grote dingen zijn en dat er ergens een slang uit moet om de warmte af te voeren. Daarnaast moet je even kijken hoe ze het water afvoeren, of dat in een bak komt of dat je er ook een waterslang aan moet hangen bijvoorbeeld.

Slang is niet erg, formaat wel.

Ik bedoel met mijn vraag ook specifiek die heel kleine die af en toe geadverteerd worden, formaat rugzak ongeveer.

Dat is haalbaar om mee te laten reizen in camper, veel groter niet helaas.

Ik zal wat fotos opzoeken en linkjes plaatsen van de minis die ik bedoel.

Er zijn tig merken en types, maar gewoon even 3 google hits voor een idee wat ik bedoel

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:13

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:15

Die middelste die je post is waardeloos. Ik ken mensen die deze hebben maar dan kun je beter een ventilator kopen en een bevroren handdoek ervoor hangen

Ik zie nu prijzen van die dometic :oo oef daar kan ik bijna twee maanden van leven

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:28

karuna schreef:
Die middelste die je post is waardeloos. Ik ken mensen die deze hebben maar dan kun je beter een ventilator kopen en een bevroren handdoek ervoor hangen

Ik zie nu prijzen van die dometic :oo oef daar kan ik bijna twee maanden van leven

Daar was ik een beetje bang voor inderdaad.
Duidelijk, dan heeft zoiets 0 nut voor mij.

Het is nu vooral vooruit kijken en dingen uitzoeken.

Zo goedkoop en zo klein mogelijk, met voldoende functie om te zorgen dat ik niet medisch in de problemen kom.

Ik hoef echt geen 20 graden binnen in de zomer.

Maar niet te ver boven de 26 is wel echt verstandig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:35

Is zo n split airco ding niks al zijn die ook niet bepaald goedkoop :n

Toen wij het zo bloedje warm hadden in de camper met mijn oudje besje er nog bij die er helemaal niet tegenkon hadden we een simpele draai ventilator op een pootje. Dat hielp als iets om het een beetje draaglijk te krijgen tegen slaaptijd. Het record was 39 graden in de camper overdag. Niet te doen om erin te blijven. Toen van ellende maar ergens gaan zitten binnen waar er airco was. -O- de ventilator hielp toen in de avond met alles open om het naar een acceptabele 23 graden te krijgen. Nog warm maar in ieder geval ietsje minder erg

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:40

Dat is jaren mijn methode geweest.

Dit jaar 2x spoed bij docter en 1 ervan uitgelopen op echt serieuze problemen.

Kan dus niet meer in de toekomst.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:44

Dan moet je idd vrees ik aan afkoeling aan boord.

Blijven rondjes rijden is ook zowat. Ik heb dat een keer moeten doen. Mijn papa lag op de spoedeisende hulp en het was veel te warm voor oude bes en mijzelf. Toen maar zinloos rondjes gaan rijden met de airco aan. Dan even stoppen tot het weer te warm werd. Zo ruim 5 uur doorgekomen, niet echt ideaal :n en dat was maar een middag gelukkig