Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DuoPenotti schreef:Bij de wiki staat dan weer dat een ruiter max 80 mag wegen en 5 kilo bepakking mee mag nemen.
Oké incl zadel is dat nog 90 maar toch anders dan 90 kilo gasten plus bepakking en zadel.
En ik heb geen idee wat zo'n pony kan dragen. Een ezel toch ook meer dan een paard. Misschien die rassen ook?
Grootte van het dier zegt mij weinig.
Lang smal slagschip van 170 zet ik minder graag 90 kilo op dan brede pony.
Maar nogmaals ken de pony's daar niet.
_San87_ schreef:DuoPenotti schreef:Bij de wiki staat dan weer dat een ruiter max 80 mag wegen en 5 kilo bepakking mee mag nemen.
Oké incl zadel is dat nog 90 maar toch anders dan 90 kilo gasten plus bepakking en zadel.
En ik heb geen idee wat zo'n pony kan dragen. Een ezel toch ook meer dan een paard. Misschien die rassen ook?
Een ezel kan niet veel meer dragen dan een paard:
https://www.donkeysanctuary.nl/ezel/eze ... uid-europa
DuoPenotti schreef:_San87_ schreef:
Een ezel kan niet veel meer dragen dan een paard:
https://www.donkeysanctuary.nl/ezel/eze ... uid-europa
Gebruiken ze dan vaak muildieren dan bij die toeristen en bepakkingen?
40 kilo had ik nooit gedacht. Hoor altijd maar zeggen dat ze zo sterk zijn.
DuoPenotti schreef:Bij de wiki staat dan weer dat een ruiter max 80 mag wegen en 5 kilo bepakking mee mag nemen.
_San87_ schreef:Misschien net als paarden in trekkracht? Ik heb niet zo heel veel verstand van ezels op dat gebied.
Avalanche schreef:Ik kan er dit over vinden: https://en.wikipedia.org/wiki/Mongolian_horse
Maar daar staat ook dat ze 120-140 zijn ongeveer en 600 lbs ongeveer 300 kg wegen.......
Citaat:Paarden uit verschillende regio's van Mongolië worden geacht verschillende eigenschappen te hebben. Woestijnpaarden zouden grotere voeten hebben dan gemiddeld ( "zoals kameelvoeten" ). Bergpaarden zijn kort en bijzonder sterk. Steppe-paarden zijn de hoogste, snelste variëteit aan Mongoolse paarden. Specifiek het oosten Provincie Khentii en Provincie Sükhbaatar steppe provincies worden algemeen beschouwd als de snelste paarden van het land. Darkhad paarden staan bekend om hun kracht.[ 15 ] Een Darkhad-paard met een gewicht van slechts 250 kg kan een lading van 300 kg — dragen, wat overeenkomt met het dragen van een ander paard op zijn rug
Citaat:Om de paarden te sparen mag een ruiter maximaal tachtig kilo wegen en vijf kilo bagage bij zich hebben.
Avalanche schreef:Ja maar die laatste quote vind ik wel wat bijzonder. Een paard van 250 kg wat 300 kg kan dragen?
DuoPenotti schreef:Maar dan lees ik ook dat er in dat ras nog erg veel verschil zit per regio .Citaat:Paarden uit verschillende regio's van Mongolië worden geacht verschillende eigenschappen te hebben. Woestijnpaarden zouden grotere voeten hebben dan gemiddeld ( "zoals kameelvoeten" ). Bergpaarden zijn kort en bijzonder sterk. Steppe-paarden zijn de hoogste, snelste variëteit aan Mongoolse paarden. Specifiek het oosten Provincie Khentii en Provincie Sükhbaatar steppe provincies worden algemeen beschouwd als de snelste paarden van het land. Darkhad paarden staan bekend om hun kracht.[ 15 ] Een Darkhad-paard met een gewicht van slechts 250 kg kan een lading van 300 kg — dragen, wat overeenkomt met het dragen van een ander paard op zijn rug
DuoPenotti schreef:Avalanche schreef:Ja maar die laatste quote vind ik wel wat bijzonder. Een paard van 250 kg wat 300 kg kan dragen?
Ja heel bijzonder.
Kan daar ook niks bij voorstellen.
Maar dat te lezen zou 90 peanuts moeten zijn.
Ondanks dat ik 20% gewicht dragen ook teveel vind is uit onderzoeken vaak gebleken dat daarna pas de grens overschreden word.
En dit is dan eenmalig en niet 5 dagen in de week bij 1 eigenaar.
DuoPenotti schreef:_San87_ schreef:Misschien net als paarden in trekkracht? Ik heb niet zo heel veel verstand van ezels op dat gebied.
Nee ik ook niet.
Maar dat is dan wat ik zie op foto's.Avalanche schreef:Ik kan er dit over vinden: https://en.wikipedia.org/wiki/Mongolian_horse
Maar daar staat ook dat ze 120-140 zijn ongeveer en 600 lbs ongeveer 300 kg wegen.......
Maar dan lees ik ook dat er in dat ras nog erg veel verschil zit per regio .Citaat:Paarden uit verschillende regio's van Mongolië worden geacht verschillende eigenschappen te hebben. Woestijnpaarden zouden grotere voeten hebben dan gemiddeld ( "zoals kameelvoeten" ). Bergpaarden zijn kort en bijzonder sterk. Steppe-paarden zijn de hoogste, snelste variëteit aan Mongoolse paarden. Specifiek het oosten Provincie Khentii en Provincie Sükhbaatar steppe provincies worden algemeen beschouwd als de snelste paarden van het land. Darkhad paarden staan bekend om hun kracht.[ 15 ] Een Darkhad-paard met een gewicht van slechts 250 kg kan een lading van 300 kg — dragen, wat overeenkomt met het dragen van een ander paard op zijn rug
prompter schreef:Hier in Nederland vindt niemand het OK om met 85 kilo op een pony van 1.30 te gaan zitten, waarom dan hier er dan wel over twijfelen? En er moet ook nog 35-40 km mee geraced worden. Dat kun je toch onmogelijk diervriendelijk noemen?!?
DuoPenotti schreef:Diervriendelijk. Nee.
Mishandeling geen idee.
Hebben jullie links van dieren die uitvallen?
Zoals bijvoorbeeld wel bij sommige races?
Avalanche nee lijkt mij ook niet.
Maar hoe zwaar zijn ruiters bij ijslanders dan?
Want daar zouden ze ook op lijken.
Ik vind het nooit een gezicht.
Maar mishandeling? Ik weet het niet.
Niet om het goed te praten. Ik weet het echt niet.