Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:45

De Belgische variant van Lockdown vind ik een goede, alleen essentiële winkels open met een limiet aan het aantal shoppers per winkel, en het samenscholingsverbod.

Eigenlijk dus de reeds genomen maatregelen dwingend opleggen want helaas zijn er nog te veel “domme” Nederlanders die hierin geen eigen verantwoordelijkheid nemen.

MightyMike

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:46

Ik denk niet dat het alleen de Nederlanders zijn. Hoor het ook in de andere Europese landen wel dat mensen er nog weinig op uit doen helaas..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:49

Ik denk dat hier ook wel een taak voor de winkels ligt, geef bv met lijnen aan waar de mensen moeten wachten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:49

kiki1976 schreef:
Ik ben nu nog voor een gehele lockdown.
Maar ben wel van mening dat er bepaalde zaken aangepakt moeten worden, en dat mensen hun ogen eens open gaan doen en ze na gaan leven!

* Geen samenscholing
* Geen pret uitjes meer
* Mensen moeten leren afstand te bewaren (ook in de supermarkt graag 1.5-2 mtr afstand houden)
* Geen kinderen meer een groepen buiten laten spelen
* Hygiëne meer in acht nemen
* Geen verjaardagen meer vieren
* Sociale contacten beperken.
* Grenzen dicht

Gewoon dat alles strenger nageleefd gaat worden.

Een totale lockdown vind ik persoonlijk nu nog niet nodig. Wel heel scherp in de gaten houden en op tijd aan de bel trekken. Niet pas als alle ic's vol liggen natuurlijk.

Heb begrepen wat een lockdown precies inhoudt?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:50

Cer schreef:
Meneer Van Dissel heeft vanochtend uitgelegd dat iemand die het gehad heeft, hoogstwaarschijnlijk voor een periode immuun is, net zoals bij alle andere tot nu toe bekende virussen. Hij zei dat als dat niet zo was, dat dit dan een ongekend uniek virus zou zijn, en dat die kans heel klein is.

Wat snappen de mensen niet aan dit verhaal, vraag ik mij dan af?

Het idee dat ik er van krijg nu op dit moment was die toespraak heel ongelukkig geformuleerd. Anders zijn ze daar op teruggekomen en willen het niet zeggen. Ik ben in ieder geval blij dat die groepsimmunitiet niet zo i elkaar zat als dat het Maandagavond bij die toespraak leek.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:52

We hebben een probleem, een probleem dat Corona heet.

Corona de wereld uit, zal niet gaan lukken, het gaat waarschijnlijk ieder jaar terug komen als een "normale" seizoensgriep.

Op dit moment is het wachten totdat er een vaccin op de markt komt, waarmee we de kwetsbare groepen mensen mee kunnen inenten.

Tot die tijd moeten we proberen om

1 de ic niet overvol te laten worden

2 de economie zo goed mogelijk draaide te houden.

2 opgave die echt niet makkelijk gaan zijn, want ze bijten elkaar behoorlijk:

Ic bijna leeg= economie volledig naar de kloten

Economie draaide houden = ic overvol en veel doden.

Er moet nu dus een evenwicht gevonden worden tussen deze 2.

En daarom werkt een lock down gewoon niet. Dat is niet maanden tot een jaar vol te houden want dan blijft er geen economie meer over.

Er hebben nu al 80.000 bedrijven werktijdverkorting aangevraagd.... en we zijn pas 2 weken onderweg....

Als we maanden op slot moeten, gaan er héél véél bedrijven failliet!

En in China komen nu weer meer besmettingen... nu ze voorzichtig uit lock down komen.

Ookal sluit je heel Europa en de VS en AU af, corona verdwijnt niet meer, zeker niet uit de armere landen in Zuid-Amerika en Afrika..

Dan hoeft er maar één persoon weer naar de westerse wereld te reizen en het hele circus gaat weer op nieuw beginnen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:58

Marie_Anne schreef:
Vandaag 475 doden in Italië ;(
Mustafa Marghadi (@mousmar) heeft getweet schreef:
Nou, dat goede nieuws van gisteren kan de deur uit. 475 mensen overleden vandaag. Ruim 4200 nieuwe besmettingen. Can’t sugarcoat it. Dit is ijzingwekkend

Heel erg triest dit ;(
Schrijnende toestanden ook in de ziekenhuizen daar. Beelden waren op tv gister.

Tuurlijk is dit verschrikkelijk, heel erg...
Maar dagelijks in het gewone leven in Spanje en dus waarschijnlijk ook in Italië sterven rondom de 1000 personen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:00

nynke55 schreef:
Ik denk dat hier ook wel een taak voor de winkels ligt, geef bv met lijnen aan waar de mensen moeten wachten.

Dit hebben we hier in Spanje en in de supermarkt word alles constants gedesinfecteerd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:05

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:06

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:09

mvdende schreef:
En daarom werkt een lock down gewoon niet. Dat is niet maanden tot een jaar vol te houden want dan blijft er geen economie meer over.

Dat is het argument van Rutte "Nou dan moeten we het een jaar volhouden" maar dat is helemaal niet gezegd dat dan ook de enige uitkomst is.
Een lockdown vertraagt de verspreiding. Zo absoluut dat het virus uit Wuhan weg is en dat het in allerijl opgebouwde ziekenhuis weer kan worden ontmanteld. Dat is het resultaat van 3 maanden. Dat heeft China in ieder geval laten zien. 3 maanden lockdown nu is beter dan deze beperkende maatregelen en dan na 2 maanden moeten zeggen we moeten nu toch in lockdown.
In 3 maanden tijd kan veel gebeuren aan onderzoeken. Een vaccin is belangrijk, maar ook onderzoek naar het gedrag van het virus. Nog steeds staat er informatie op de site van het RIVM die niet strookt met de informatie van de WHO. Dat geeft echt geen vertrouwen.
En waarom de testen uit het buiteland halen als we die zelf ook kunnen maken? Die capaciteit die we in huis hebben uitbreiden is net zo belangrijk dan te zorgen voor voldoende zorgpersoneel.
Ik blijf het gevoel houden dat de NLse strategie het paard achter de wagen spant in plaats van ervoor.
Ik heb een poosje het debat gevolgd maar ik wordt ziek van het gedraai en het geen antwoorden geven op dit soort vragen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:12

Mvdende, en dan heb je het nog niet over volgende ziektes die ongetwijfeld binnen onbekende tijd op ons af gaan komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:13

Maar 3 maanden...dat is echt niet te doen. Ik ga dat iig niet volhouden. Dan word ik gek. En ik denk dat ik niet de enige ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:14

SusanH schreef:
Maar 3 maanden...dat is echt niet te doen. Ik ga dat iig niet volhouden. Dan word ik gek. En ik denk dat ik niet de enige ben.

Maar ja, je kan niet echt anders? Het is voor iedereen klote maar denk dat we er maar mee moeten gaan dealen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:15

Het is ook niet alleen de NLse stragie, het is een grotendeels ook europese strategie, toch?
Is het trouwens zeker dat het virus uit Wuhan weg is? Zij kunnen vooralsnog meer testen (iets over 'alle testen zijn op' en 'waar zijn die dan eigenlijk'?

Wat verschilt er eigenlijk tussen het RIVM en de WHO? (ik google me al ongans.. is dat kort samen te vatten?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:15

blensink schreef:
Marie_Anne schreef:

Maar dagelijks in het gewone leven in Spanje en dus waarschijnlijk ook in Italië sterven rondom de 1000 personen.

Zo'n flauwe dooddoener vind ik dit. Alsof mensen dat niet weten.
Wat is er mis met gewoon wat medeleven en wat empathie. Zonder commentaar, en zonder 'ja maars'.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:16

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:16

Cer: RIVM is Nederlands en de WHO (World Health Organisation) is wereldwijd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:17

Lijkt me niet dat ze daarvoor gaan kiezen hoor 3 maanden alles op slot. De gehele economie gaat naar de knoppen dan. Kinderen lopen enorme achterstanden op qua onderwijs. Dat thuisonderwijs is leuk voor een paar weken. Maar dat is geen maanden vol te houden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:18

Emmaa_ schreef:
SusanH schreef:

Maar ja, je kan niet echt anders? Het is voor iedereen klote maar denk dat we er maar mee moeten gaan dealen.

Onze opa's en oma's moesten de oorlog winnen, wij hoeven als het echt gaat gebeuren alleen 3 maanden op de bank te zitten om de ramp van onze generatie te keren. Kleine moeite als je het vergelijkt.

MoniqueT

SusanH schreef:

Er zullen heel veel mensen psychische klachten krijgen door dit hele gebeuren. Maar niemand kan je vertellen dat het dus anders kan.

Heel bot gezegd: in een oorlog worden mensen ook gek van angst en zorgen. Als ze al overleven.

Als ik dan nu een Wilders en Klaver zie staan stampen wat ze NU willen en willen weten, dan vraag ik me af of ze denken dat mensen echt niet alles op alles zetten.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 18-03-20 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

blensink schreef:
Marie_Anne schreef:

Je hebt dit artikel gelezen?
https://news.google.com/articles/CBMiXm ... id=NL%3Anl
Dat heeft niks meer met het normale leven te maken.... dat is gewoon mensonterend. Er sterven dus anderhalf x zoveel mensen als normaal en het grootste probleem is nog dat deze sterfte niet verspreid over het land plaats vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:19

SusanH schreef:
Lijkt me niet dat ze daarvoor gaan kiezen hoor 3 maanden alles op slot. De gehele economie gaat naar de knoppen dan. Kinderen lopen enorme achterstanden op qua onderwijs. Dat thuisonderwijs is leuk voor een paar weken. Maar dat is geen maanden vol te houden.

Volledige lockdown niet nee, maar ik denk dat we aan deze realiteit van gesloten scholen, thuiswerken en 1.5 meter afstand zeker wel moeten gaan wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:20

Gypsy schreef:
Onze opa's en oma's moesten de oorlog winnen, wij hoeven als het echt gaat gebeuren alleen 3 maanden op de bank te zitten om de ramp van onze generatie te keren. Kleine moeite als je het vergelijkt.

Tsja, weet ik niet. Voor mij is het een onwijs drukke, stressvolle periode op mijn werk. Ik kan mijn moeder amper zien, mijn vader ook. Dat zijn allemaal dingen die er best in kunnen hakken. We hoeven het ook weer niet te downplayen met dit soort dingen, maar er rekening mee houden lijkt me handig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:20

Ik zit tot 6 april thuis. Als ik er aan denk dat ik nog langer thuis moet zitten word ik serieus gestoord... Ik verveel me nu al...