wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:38

Marjoow schreef:
Dus we stoppen alle fokprogrammas. Hoe had je dat in gedachten? Geen dieren meer castreren, alleen nog maar dekken als een vrouwelijk dier zelf naar een mannetje trekt?

Op den duur zullen de straten vol lopen met zwerfdieren en ondertussen sterft de een na de andere diersoort uit omdat er niet mee gefokt word.

Je zou de praktische details aan de betreffende veganisten moeten vragen, maar het al dan niet actief laten uitsterven van dergelijke gebruiksrassen (niet beslist soorten) is inderdaad het ideaal.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:54

Kuggur schreef:
Marjoow schreef:
Dus we stoppen alle fokprogrammas. Hoe had je dat in gedachten? Geen dieren meer castreren, alleen nog maar dekken als een vrouwelijk dier zelf naar een mannetje trekt?

Op den duur zullen de straten vol lopen met zwerfdieren en ondertussen sterft de een na de andere diersoort uit omdat er niet mee gefokt word.

Je zou de praktische details aan de betreffende veganisten moeten vragen, maar het al dan niet actief laten uitsterven van dergelijke gebruiksrassen (niet beslist soorten) is inderdaad het ideaal.

Alleen heb ik het dan niet alleen meer over gebruiksrassen. Er zijn namelijk diersoorten en rassen die in stand gehouden worden door fokprogramma's in bv dierentuinen. Nu ben ik in de eerste zin geen fan van dierentuinen, maar als we daardoor dergelijke diersoorten wel kunnen behouden ben ik daar wel voorstander van.

Kuggur

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:57

Ah ja, die heb je ook nog. Ik denk eigenlijk dat zulke fokprogrammas in het veganistische utopia helemaal niet meer nodig zijn ...

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:21

PlantsTho schreef:
Het gaat er voor mij niet om wat wreder is, maar meer om het feit dat een mens over het voortplanten van een koe beslist :). Ik geloof ook best wel dat een koe die tochtig is gedekt wil worden en ik weet ook wel zeker dat het minder schadelijk is met een rietje dan met een stier van een x aantal kilo. Maar dat is het punt dus niet :)

Ho wacht even, lees ik dit nou goed? Zeg jij hier nou dat het je eigenlijk geen zak interesseert wat beter/prettiger/fijner is voor een koe... omdat jij je eigen ethische moraal belangrijker vindt?

Ik vind het echt schrikbarend hoe je hier menselijke ethiek boven de gevolgen voor de koe (= het DIER dat hier centraal zou moeten staan) stelt. Wat schiet een koe ermee op dat JIJ het ethisch onverantwoord vind dat "mensen beslissen" over haar voortplanting?

Oftewel: we kunnen het eindeloos over ethische verantwoordelijkheid hebben, heel leuk en aardig allemaal, maar je zet het welzijn en de gezondheid van het dier hier even doodleuk opzij. Erg bijzonder voor iemand die dit hele topic loopt te tetteren over het hele beroerde dierenwelzijn in de veehouderij...

Overigens is de enige die over die voortplanting beslist nog steeds moedertje Natuur want een koe die niet tochtig is zal no way geïnsemineerd gaan worden. Eye-opener in deze: Klara 83 beslist niet van de ene op de andere dag dat ze er wel zin in heeft, dat bepaalt haar cyclus. Niet de mens beslist daarover noch Klara 83 zelf.

Imo zou het welzijn en de gezondheid van het dier, in welke vorm van dierenhouderij dan ook, centraal moeten staan. Nadenken over ethische vraagstukken, prima, maar laten we wel beseffen dat de dieren degenen zijn die met de gevolgen van bepaalde beslissingen te dealen hebben. Wij niet, dus zou ons ethische geneuzel op de achtergrond moeten staan. Een dier heeft niets aan de gedachten die bij ons tussen de oren zitten maar op 0,0 feitelijkheden gebaseerd zijn.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 08:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:25

Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:43

Lilith wat fijn dat je oneliners dit topic in blijft gooien, maar hard wegloopt zodra iemand jou een inhoudelijke vraag stelt.

Echt een heel fijne manier van discussie is dat, super!

/Sarcastische modus uit.

Ik weet niet wat je wil bereiken met deze oneliners, ik kan zelf ook de krant lezen nl, daar heb ik geen oneliner postende veganist op bokt voor nodig...

Ik sta wel open voor discussie, maar dan moet er niet alleen een stelling gedropt worden, maar ook een onderbouwing met argumenten en dan moet er op een zinvolle manier ingegaan worden op tegenargumenten.
Aangezien je dat niet doet, begin ik me serieus af te vragen of je echt denkt dat je zieltjes kunt winnen met deze manier van doen.
Of is dat het doel niet? Dat wij allemaal net als jij ons boven onszelf verheffen en veganist worden?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:06

Er ontbreekt nog een afbeelding van een acteur of andere beroemdheid die anti-vleeseten is. Of een plaatje met een tekst over compassie ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:08

Tiepfoudt de ethische verantwoordelijkheid is waar heel veel veganisten mee schermen. Helaas snappen ze niet wat dieren welzijn is, ze denken alleen maar wat zij er van vinden en zo moet het dier het ook vinden. Dat merk je aan alle kanten met gesprekken met hun (en ja, ik heb behoorlijk wat veganisten over dit onderwerp gesproken) Zolang veganisten hun poot stijf houden onder het mom "ethische verantwoordelijkheid " kan je beter tegen een muur praten.

Heb al eens aangekaart dat boeren de melk niet steelt van koeien, maar dat het gezien kan worden als betaling aan de boer voor bescherming tegen weer en wind, tegen roofdieren, medische zorg waar en wanneer nodig, pedicure, goede kwaliteit voer dag en nacht beschikbaar, veilig schoon drinkwater. Maar nee, als ik zo denk ben ik zeker een dierenbeul. -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:11

aikon schreef:
Tiepfoudt de ethische verantwoordelijkheid is waar heel veel veganisten mee schermen. Helaas snappen ze niet wat dieren welzijn is, ze denken alleen maar wat zij er van vinden en zo moet het dier het ook vinden. Dat merk je aan alle kanten met gesprekken met hun (en ja, ik heb behoorlijk wat veganisten over dit onderwerp gesproken) Zolang veganisten hun poot stijf houden onder het mom "ethische verantwoordelijkheid " kan je beter tegen een muur praten.

Heb al eens aangekaart dat boeren de melk niet steelt van koeien, maar dat het gezien kan worden als betaling aan de boer voor bescherming tegen weer en wind, tegen roofdieren, medische zorg waar en wanneer nodig, pedicure, goede kwaliteit voer dag en nacht beschikbaar, veilig schoon drinkwater. Maar nee, als ik zo denk ben ik zeker een dierenbeul. -O-

Ze doen het ook niet uit liefde voor de dieren.
Ze willen het liefste alles zo natuurlijk mogelijk en geen dieren gebruiken. Dat een koe dan in het wild zou worden opgegeten voor dieren of dood zou gaan aan ziektes waar gewoon medicatie voor is op de boerderij; zo is natoerrrr :Y)

Het gaat ze niet om het dierenwelzijn, zoals wij ons bekommeren om het dierenwelzijn.

Dat is wat ik begrijp uit de antwoorden iig.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 15:40

Tja, en als een dode merrie met een half uitstekend dood veulen gefotografeerd word in de ovp dan gillen ze weer heel hard dat het dierenmishandeling is om een wilddier zo te laten lijden. Want er zijn dierenartsen.

Ik beging hoe langer hoe meer minder van mensen te snappen die dit denken. Krijg haast het gevoel dat er iemand is die heel goed is in het hypnotiseren van mensen op afstand, die dit allemaal ingeeft.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:58

aikon schreef:

En als ze niet meer genoeg kan betalen dan word ze geslacht? :+

Amoj: Leuk plaatje :) https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or ... 82c080.jpg

Tiepfoudt schreef:
Imo zou het welzijn en de gezondheid van het dier, in welke vorm van dierenhouderij dan ook, centraal moeten staan. Nadenken over ethische vraagstukken, prima, maar laten we wel beseffen dat de dieren degenen zijn die met de gevolgen van bepaalde beslissingen te dealen hebben. Wij niet, dus zou ons ethische geneuzel op de achtergrond moeten staan. Een dier heeft niets aan de gedachten die bij ons tussen de oren zitten maar op 0,0 feitelijkheden gebaseerd zijn.

Helmaal mee eens. Daarom ben ik veganist. Je eerste zin uit de post is mooi verdraaid. Ik geef juist om het welzijn van een koe, daarom sta ik niet achter het houden van dieren.
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 08-05-17 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:59

Goh, wat een interessante reactie…..not.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:20

PlantsTho schreef:

Achja weetje, en zo valt er voor die 'wetenschappelijke' redenatie die onderaan staat ook weer een hele hoop te zeggen... Die slaat namelijk ook kant noch wal. Dan kom je er met ''20 seconden googlen'' ook niet.
Balans is daarin key, en dat heeft helemaal niks met vegetarisch/veganisme te maken.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:23

Was ook niet als wetenschappelijke reactie bedoeld hoor :) Meer om gewoon te laten zien dat het plaatje wat Amoj plaatste nergens op sloeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:29

Het artikel wat lillith plaatste sloeg ook nergens op... Blijkbaar wil ze graag met artikeltjes gaan discussiëren, dan ga ik gewoon leuke plaatjes zoeken :)

https://www.google.nl/search?q=gillian+ ... 24#imgrc=_

Heb ook even 20 seconden gegoogeld, maar op het overgrote deel van de foto's zie ik echt geen mooi, gezond ogende vrouw.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-05-17 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:31

amoj schreef:
Het artikel wat lillith plaatste sloeg ook nergens op... Blijkbaar wil ze graag met artikeltjes gaan discussiëren, dan ga ik gewoon leuke plaatjes zoeken :)

Ik vind het (verassing! :P) wel een sterk artikel. Met welk deel van het artikel ben je het niet eens en waarom?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:05

Het hele probleem van een verregaand ethisch standpunt als dat van PlantsTho inzake het principieel tegen het houden van dieren zijn is dat het een haalbaarheid heeft van 0,0 en dat het daarmee meteen nogal gemakkelijk en gratuit is. De mensheid houdt nu eenmaal dieren voor haar eigen voedselvoorziening en entertainment, dat is al eeuwen het geval en daar zal de veganistische lobby niets aan veranderen. Richt je vanuit het belang van het dier liever op zaken die wel haalbaar zijn, zoals een betere regelgeving en handhaving inzake het houden van dieren. Veganisme als persoonlijke keuze prima, alle respect voor, maar veganisme als de grote en enige redding van de planeet uitdragen schiet zijn doel compleet voorbij. Ofwel, dier en natuur schieten er in de praktijk niks mee op. Dan draagt een goede boer (wat mij betreft bij voorkeur een biologische) die met hart en ziel ervoor zorgt dat zijn beesten het goed hebben veel nadrukkelijker een steentje bij aan het waarborgen van het dierenwelzijn dan een op internet roeptoeterende veganist.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:16

Kinke schreef:
Hoe verspreidt WD nieuws, even een klein voorbeeldje van gisteren:

Goed nieuws! De rechter heeft vandaag een streep gezet door de verplichte slacht van biologische koeien van 5 boeren. Dit is goed nieuws voor álle biologische boeren, want de rechter was heel duidelijk: biologische boeren en hun koeien zijn niet verantwoordelijk voor het mestoverschot!

Grote dank aan jullie allemaal voor jullie steunbetuigingen, condoleances, handtekeningen, likes en shares voor de biokoe!

Even ter info: van deze 5 boeren was er 1 biologisch……
En blijkbaar schijten biologische koeien niet ;)

Ze hebben hier alle vijf in de krant gestaan en één ken ik zelf. Feit is dat biologische boeren alle mest over eigen land uitrijden. Je krijgt problemen wanneer boeren mest hebben voor 100 hectare en zelf amper land bezitten, dat gaat gewoon niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:27

Askja schreef:
Het hele probleem van een verregaand ethisch standpunt als dat van PlantsTho inzake het principieel tegen het houden van dieren zijn is dat het een haalbaarheid heeft van 0,0 en dat het daarmee meteen nogal gemakkelijk en gratuit is. De mensheid houdt nu eenmaal dieren voor haar eigen voedselvoorziening en entertainment, dat is al eeuwen het geval en daar zal de veganistische lobby niets aan veranderen. Richt je vanuit het belang van het dier liever op zaken die wel haalbaar zijn, zoals een betere regelgeving en handhaving inzake het houden van dieren. Veganisme als persoonlijke keuze prima, alle respect voor, maar veganisme als de grote en enige redding van de planeet uitdragen schiet zijn doel compleet voorbij. Ofwel, dier en natuur schieten er in de praktijk niks mee op. Dan draagt een goede boer (wat mij betreft bij voorkeur een biologische) die met hart en ziel ervoor zorgt dat zijn beesten het goed hebben veel nadrukkelijker een steentje bij aan het waarborgen van het dierenwelzijn dan een op internet roeptoeterende veganist.

Couldn't agree more.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:17

Askja schreef:

Onzin.
Precies zo hebben mensen gepraat overde afschaffing van slavernij, het invoeren van kiesrecht enz enz. Dat iets al eeuwen al het geval is is dus een enorm non-argument.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:53

Jij denkt echt dat de hele wereld vegetarisch zal worden? :=

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:55

Een beetje vlees minderen doet ook al wonderen :Y) Dan heb ik het voornamelijk over de groeiende wereldbevolking. Drie mensen de helft minder doet meer dan één iemand vegan.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:53

Riraito schreef:
Kinke schreef:
Hoe verspreidt WD nieuws, even een klein voorbeeldje van gisteren:

Goed nieuws! De rechter heeft vandaag een streep gezet door de verplichte slacht van biologische koeien van 5 boeren. Dit is goed nieuws voor álle biologische boeren, want de rechter was heel duidelijk: biologische boeren en hun koeien zijn niet verantwoordelijk voor het mestoverschot!

Grote dank aan jullie allemaal voor jullie steunbetuigingen, condoleances, handtekeningen, likes en shares voor de biokoe!

Even ter info: van deze 5 boeren was er 1 biologisch……
En blijkbaar schijten biologische koeien niet ;)

Ze hebben hier alle vijf in de krant gestaan en één ken ik zelf. Feit is dat biologische boeren alle mest over eigen land uitrijden. Je krijgt problemen wanneer boeren mest hebben voor 100 hectare en zelf amper land bezitten, dat gaat gewoon niet.

Dan moet je dat als uitgangspunt nemen want mijn vriend rijdt ook alles uit op eigen land maar moet wel koeien wegbrengen. Dat kan dan toch niet? Met twee maten meten.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:31

PlantsTho schreef:
Helmaal mee eens. Daarom ben ik veganist. Je eerste zin uit de post is mooi verdraaid. Ik geef juist om het welzijn van een koe, daarom sta ik niet achter het houden van dieren.

Ik ken weinig mensen die zó zwart wit denken als jij. Veehouderij is slecht. Vlees eten is slecht. KI is slecht. Planten eten is goed. Volgens jouw is de veehouderij één grote sekte waarin álle dieren ondraaglijk veel pijn lijden. Nou wakey wakey PlantsTho, het merendeel van de koeien in ons land heeft best een chill leven. Helaas komt aan elk leven een keer een eind, en waarom zouden we dan niet het hoogwaardige voedsel dat deze dieren achterlaten gebruiken?

Maar ik ben me er ondertussen van bewust dat ik tegen een muur praat, want je wil gewoon niet geloven dat de melkkoeien waar ik net vandaan kom (die nu prins(es)heerlijk in de zachte diepstrooiselboxen hun avonddiner voor de tweede keer aan het verorberen zijn) mij, als groot dierenliefhebber -ja echt waar, ik weet dat het niet te geloven is maar ik hou echt van die beesten- niet de indruk gaven dat ze zich zo ellendig voelen zoals jij denkt.

Jij weet echter van achter je pc te vertellen dat deze dames zich in de hel op aarde bevinden. Wauw, echt wauw gewoon.

Tot slot: Je zegt om het welzijn van een koe te geven en dat je daarom de veehouderij afkeurt en geen dierlijke producten consumeert. Dan neem ik aan dat je ook tegen dierproeven bent en geen gebruik maakt (of gaat maken) van behandelingen/medicijnen die tot stand zijn gekomen mbv dierproeven (en uiteraard ook niet van de toekomstige doorbraken in de biomedische onderzoeken naar bijvoorbeeld kanker)... Anesthetica, antibiotica, vaccins tegen polio, hersenvliesontsteking, polio etc.., onderzoek naar kanker, medicijnen voor astma-patienten en ga nog maar even door; ontelbaar veel proefdieren die geleden hebben voor ons mensen. Ik ben stiekem erg benieuwd naar je standpunt in deze kwestie en in hoeverre je je bewust bent van de mate waarin de humane geneeskunde afhankelijk is (geweest en voorlopig zal blijven) van dierproeven.

Edit: http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... hen-fataal
Lang verhaal kort: papa-zwaan doodgebeten, moeder-zwaan bezwijkt paar weken later, dierenambulance heeft de jongen opgehaald en gaat deze grootbrengen. Maar wat jouw betreft hadden zij kunnen verrekken, want de jongen zijn nu in handen van mensen en oooh wat is dat slecht. Of heb je er toch een andere kijk op?