Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:47

11AFotograaf schreef:
Ik heb eens geleerd dat de hervormde kerk (dat zijn toch de Protestanten?) niet in Maria geloofde, dat zij gewoon eigenlijk niet voorkomt in die geloofsovertuiging. Waarom zouden ze dan wel een Weesgegroet Maria hebben? En haar zelfs boven alle vrouwen zetten....

Ik ken hem trouwens ook in de vorm van Gij zijt gezegend onder de vrouw en gezegend is Jezus de vrucht van uw schoot. Brabants Katholiek

In de protestantse kerk bestaat maria wel hoor :+ maar bij de protestanten kennen ze geen heiligen. Maria is in de katholieke kerk heilig verklaard en de moeder van God. Daarom bidden de katholieken wel tot Maria en de protestanten alleen tot de drie-eenheid.

Protestanten hebben idd geen weesgegroet.

Zoe_97

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:49

de versie die ik poste is de enige die ik hier al gehoord heb :p katholiek Belgisch limburg en ik ga toch regelmatig naar de kerk :p

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:06

verootjoo schreef:
11AFotograaf schreef:
Ik heb eens geleerd dat de hervormde kerk (dat zijn toch de Protestanten?) niet in Maria geloofde, dat zij gewoon eigenlijk niet voorkomt in die geloofsovertuiging. Waarom zouden ze dan wel een Weesgegroet Maria hebben? En haar zelfs boven alle vrouwen zetten....

Ik ken hem trouwens ook in de vorm van Gij zijt gezegend onder de vrouw en gezegend is Jezus de vrucht van uw schoot. Brabants Katholiek

In de protestantse kerk bestaat maria wel hoor :+ maar bij de protestanten kennen ze geen heiligen. Maria is in de katholieke kerk heilig verklaard en de moeder van God. Daarom bidden de katholieken wel tot Maria en de protestanten alleen tot de drie-eenheid.

Okey, weer wat geleerd... Ik dacht echt dat die vrouw waar ik toen bij in de kerk was vertelde dat Maria gewoon niet meegenomen wordt in de verhalen. Zal het wel verkeerd begrepen hebben. Het was in ieder geval in een hervormde kerk, dat weet ik zeker :+

@Zoe: hier in de kerk hoor je hem niet meer. Alleen Onze Vader. Bij begrafenissen soms.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:37

Oeps. Weer wat geleerd. Dank je. Is dan de katholieke onze Vader iets verschillend van de protestante Onze Vader?
verootjoo schreef:
11AFotograaf schreef:

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:40

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:50

Rocamor schreef:
Oeps. Weer wat geleerd. Dank je. Is dan de katholieke onze Vader iets verschillend van de protestante Onze Vader?
verootjoo schreef:

Ja, de katholieken vergeten m.i. de helft :D dat is in de originele tekst een ander handschrift dus hebben zij niet meegenomen in de Willibrord vertaling. (Die bijbel vertaling gebruiken de katholieken)

Het protestante onze vader gaat zo:
Onze Vader, die in de hemelen zijn
Uw naam worde geheiligd,
Uw koninkrijk kome
Uw wil geschiede,
gelijk in de hemel, al zo ook op de aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden
Gelijk ook wij anderen vergeven.
En leid ons niet in verzoeking
Maar verlos ons van het kwaad.
Want van U is het koninkrijk,
En de kracht en de heerlijkheid
tot in eeuwigheid.
Amen.

Katholiek:
Onze Vader, die in de hemel zijt.
Uw naam worde geheiligd
Uw rijk kome
Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel
En vergeef ons onze schulden.
Zoals ook wij anderen onze schuld vergeven.
En leid ons niet in bekoring,
maar verlos ons van het kwade.
Amen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:52

Foaly schreef:
Sammie: het is (van oorsprong) ook niet één woord, maar netjes twee.

Citaat:
En toen hij (de engel) bij haar (Maria) binnengekomen was, zei hij: 'Wees gegroet, gij begenadigde, de Here is met u.

Staat netjes in de Bijbel (wel een oudere vertaling, de nieuwste heeft alleen maar 'Gegroet Maria')

Het bekt alleen makkelijker om 'weesgegroetje' te zeggen dan 'het gebed dat begint met Wees gegroet' :D

Ik kan er niks aan doen maar ik lees dat zó schunnig... :=

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:55

Rocamor schreef:
En ik kende enkel de versie van Verootjoo van mijn katholieke basisschool. Maar ik geloof dat ik ook wel eens een iets andere (protestants-christelijke / hervormde (??) ) versie heb gehoord. Maar de strekking is gelijk natuurlijk

Een wees gegroetje bij protestanten lijkt me onwaarschijnlijk

Spuit elf

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:56

Goh, ik begin te twijfelen aan mijn kerk... Ik ken een versie van Onze Vader die precies tussen die 2 teksten in zit...

Uw naam worde geheiligd
Uw rijk kome
Zoals ook wij anderen hun schuld vergeven.
tot in eeuwigheid.

Amen.

Het zou trouwens kunnen dat die laatste 3 regels er net na komen, maar ze zitten zeker in het Grote Dankgebed bij mij in de kerk. Maar ja, aan de andere kant kom ik ook niet regelmatig in de kerk :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:57

Ik ken ook nog een variant 'verlos ons van het boze'

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:59

11AFotograaf schreef:
Goh, ik begin te twijfelen aan mijn kerk... Ik ken een versie van Onze Vader die precies tussen die 2 teksten in zit...

Uw naam worde geheiligd
Uw rijk kome
Zoals ook wij anderen hun schuld vergeven.
tot in eeuwigheid.

Amen.

Het zou trouwens kunnen dat die laatste 3 regels er net na komen, maar ze zitten zeker in het Grote Dankgebed bij mij in de kerk. Maar ja, aan de andere kant kom ik ook niet regelmatig in de kerk :+

Dat is protestants. De woorden boven de laatste drie regels verschillen van welke bijbelvertaling je gebruikt, Statenvertaling , herziene Statenvertaling,NBG, NBV of bijbelvertaling in gewone taal gebruiken de protestanten.

Maar die laatste drie regels hoor je nooit bij katholieken, wel bij protestanten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:06

Katholiek:
Uw naam worde geheiligd
Uw rijk kome
Zoals ook wij anderen onze schuld vergeven.
Amen.

Ik ken ook alleen deze versie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:06

Elke kerk en elke bijbelvertaling heeft z'n eigen versie geloof ik, met steeds kleine variaties.

Blijkbaar heb ik op een of andere manier de oecumenische versie opgedaan:

"Onze Vader die in de hemel zijt,
    Uw naam worde geheiligd.
    Uw koninkrijk kome.
    Uw wil geschiede, op aarde zoals in de hemel.
    Geef ons heden ons dagelijks brood.
    En vergeef ons onze schulden
    zoals ook wij onze schuldenaars vergeven.
    En leid ons niet in verzoeking,
    maar verlos ons van de boze.
    Want van U is het koninkrijk
    en de kracht en de heerlijkheid
    in eeuwigheid. Amen. "

(Grappig, ik ben niet eens religieus opgevoed - maar de tekst zit er ondanks alles wel in.)

Maar dan met 'verlos ons van het kwade' ipv 'verlos ons van de boze'. En eventueel 'schuldenaren' ipv 'schuldenaars'.

Ik vind deze versie ook het mooist qua metrum trouwens. De katholieke versie... daar zit toch geen ritme in?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:45

in de katholieke kerk waar ik soms heen ga gebruiken ze ook de versie die hier als protestants verteld wordt. maar dan enkele opbouwverschillen:
onze vader, die in de hemelen zijt
geheiligd zij uw naam
u rijk komen
u wiil geschieden op aarde als in de hemen
geef ons heden uw dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals wij vergeven onze schuldenaren,
maar leidt ons niet in bekoring
maar verlos ons van het kwade
want van u is het koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid
amen

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:45

Lente schreef:
Ik kan er niks aan doen maar ik lees dat zó schunnig... :=

Lente, ken je het verhaal van Simson ook? Daar staat op een gegeven moment deze tekst:

Citaat:
Op een keer was Simson in Gaza. Daar zag hij een prutsmuts en hij ging bij haar naar binnen

Wie zegt dat de Bijbel geen schunnigheden oid bevat, heeft m nog nooit gelezen :=

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:50

Wil geen partypooper zijn, maar kunnen we het weer over gevallen kwartjes houden en niet over de verschillen in de bijbel?
Zou het anders geen optie zijn om er een apart topic over te openen?

Ik heb laatst met een vriendin helemaal stuk gelegen over wat zij vroeger deed. Dan deed zij haar vingers in haar mondhoeken, zodat je lippen niet meer op elkaar kunnen. Vervolgens zei ze: 'mijn vader heeft haar op zijn borst.'
Ze kwam dus opeens tot de conclusie dat borst dus meer op worst gaat lijken, wanneer je lippen niet op elkaar kunnen komen. Ze heeft als klein kind dus regelmatig geroepen dat haar vader haar op zijn worst heeft. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:51

Ik heb de bijbel helaas nog nooit gelezen... Dat staat wel op mijn Bucket list. Ik wil er meer van weten...

Zelf ben ik atheïst maar ik interesseer me er wel voor.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:55

Van vallende kwartjes naar wees gegroetjes en onze vaders..., grappig :D

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:05

:') Slaat de bokt bijbel weer even dicht.

Ik kwam er achter dat als je een pot met verf op de grond zet.. en de kamer deur open laat staan, je nieuwschierige hond zn hele snoet erin steekt en ipv witte herder een knal groene herder hebt. :j

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:08

Musiess schreef:
Ik kwam er achter dat als je een pot met verf op de grond zet.. en de kamer deur open laat staan, je nieuwschierige hond zn hele snoet erin steekt en ipv witte herder een knal groene herder hebt. :j

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:09

Musiess schreef:

Foto??

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:10

fleurtjeuh schreef:
Musiess schreef:

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

En dan achter hm aan moeten rennen omdat ie zn neus overal aan afveegt.. in mn net opgeknapte overige deel van het huis.. :(:)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:28

Musiess schreef:

zelfde gebeurd er met een kitten en roze verf :D plots was mijn katje die ik et een week had niet meer oranje maar roze en hadden we roze pootjes door het huis :') (ze was in zo'n vbakje verf voor een verfrol in uit te rollen gaan liggen)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:27

_O-

Dieren en natte dingen zijn geen goede combinatie.
Zo hadden we ergens in de gang van de stal in het cement ook afdrukken van hondenpoten staan :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:54

Mijn huisgenootje geloofde dat die man van Mindf*ck echt kon toveren. En ja ze zit gewoon op de unie. Toen liet ik haar die ontmasker filmpjes zien en haar hoofd was: :o? >;) :oo