Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:26

antje_vip schreef:
Wanneer valt iets onder fruit en wanneer onder groente?

Waarom is graan geen fruit/groente? Het is toch een plant?

Ja wie bepaalt zoiets? Een tomaat is ook een soort vrucht zou je denken. Zou fruit niet de zoete en zure smaken betreffen en groente de neutrale en bittere smaken?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:26

Als ik op de vleugel van een vliegtuig ga staan met een trampoline, en het vliegtuig stort neer, kan ik dan nèt voor het vliegtuig de grond raakt een sprong maken op de trampoline en daardoor blijven leven? :+

Sammie

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:29

Nee je snelheid is te groot, wrs maak je zo'n sprong dat je alles breekt. Zelfde als met een lift die neerstort.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:33

eilleen333 schreef:
Finliox schreef:

Werkt dat ook zo als ik vrijwel mijn hele lichaam beweeg? Trigger is vrijwel altijd dagdromen.

Je hele lichaam? Terwijl je gewoon ergens zit? Of bedoel je wanneer je half slaapt?

Ik ga heel heftig trappelen met mijn benen en armen/handen. Ik kijk weg (naar rechtsomhoog) en ik heb het zelf nooit door. Dat doe ik als ik zit.

Als ik sta ga ik of rondjes om iets heen lopen of ik ga op een been staan en dan met de ander zwaaien. Dan kijk ik ook weg. Heb dat vaak wel iets beter door, maar kan er niks aan doen als ik ermee begin zeg maar. Als iemand dan zegt dat ik stil moet staan voelt dat ook niet "goed", maar ik kan het wel als mensen me er op wijzen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:36

piezze schreef:
antje_vip schreef:

Ja wie bepaalt zoiets? Een tomaat is ook een soort vrucht zou je denken. Zou fruit niet de zoete en zure smaken betreffen en groente de neutrale en bittere smaken?

Tomaten zijn ook fruit :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:41

Tomaten zijn groente :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:44

antje_vip schreef:

Fruit is de vrucht van een plant. Graan, dwz wat wij eten aan graan, is de. vrucht van een grasachtige.

Groenten is dat je de plant eet (of een deel van de plant, zoals knol of wortel).

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:51

Wetenschappelijk gezien is tomaat een vrucht, omdat het de zaden van de plant draagt. Net als bijvoorbeeld paprika. Aardbeien zijn eigenlijk niet eens vruchten. Maar toch classificeren we het zo. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:52

Dat klopt niet helemaal, want zoals bonen en komkommers en aubergines zijn ook vruchten van planten, terwijl ze toch onder groentes vallen ;)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:54

In de keuken wordt het zo genoemd ja... Maar wetenschappelijk gezien is dat dus fruit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:59

Wat betreft het springen op de bus verhaal, dat is nog niet zo lang geleden een onderwerp geweest op discovery, enkel deden ze toen een test met een bal omhoog gooien in de laadbak van een rijdende pick-up truck.
Je kon toen kiezen voor optie A: de bal valt terug in de laadbak, of optie B: de bal valt achter de truck (de bal blijft op zn plek in de lucht, truck rijd er van weg).

Het juiste antwoord was A, de wetenschap die hierachter zit is dat de bal de zelfde constante voorwaartse snelheid heeft als de auto. Als je de bal in de lucht gooit, en de auto blijft op dezelfde snelheid rijden, zal de bal in de zelfde snelheid mee blijven bewegen naar voren en dus weer in de auto belanden.

Als ik het filmpje met uitleg kan vinden zal ik hem plaatsen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:04

Fruit is inderdaad niet de juiste term, omdat het vruchten zijn. Als je kijkt naar het artikel heb ik niet echt gelijk nee, omdat je wetenschappelijk nooit van groente of fruit zal spreken, maar in specifiekere termen. I stand corrected :)

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:08

zou iemand mij het verschil kunnen uitleggen tussen melo dramatisch en dramatisch?
O:)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:14

Shanna schreef:
Dat klopt niet helemaal, want zoals bonen en komkommers en aubergines zijn ook vruchten van planten, terwijl ze toch onder groentes vallen ;)

iemand zei het al heel duidelijk..

appels en peren zijn fruit.
aardappelen, tomaten en aubergine zijn groenten..

allen zijn vrucht van de moerplant waar ze aan groeien.

een embryo in de baarmoeder van een vrouw is tevens een vrucht.
maar ik neem aan dat we onze babies niet ook op de fruitschaal leggen.

De term vrucht wordt vaak deels ten onrechte gebruikt voor fruit, alsof het een soort enkelvoud zou zijn. Je gaat niet naar een groentenboer om vruchten te halen, maar om fruit te halen..

je kunt het wel hebben over een aardbeivrucht of een tomatenvrucht, maar dan dien je dus wel de fruitnaam ervoor te plaatsen. je hebt het dan over een vrucht van de aardbeienplant of de vrucht van een tomaten plant.. je hebt het dan niet over 'eten' maar over 'voortplanting'.. in de zin van 'fruit' en 'groenten' spreek je kort weg van aardbeien en tomaten, iedereen weet dat je slechts de vrucht van beide planten eet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:18

Hannah schreef:
zou iemand mij het verschil kunnen uitleggen tussen melo dramatisch en dramatisch?
O:)

dramatisch, is zoals het woord aangeeft..

melodramatisch is een uitvergrote/theatrale vorm.. eigenlijk zit het al in het woord verscholen..
een melo drama was vroeger een nagespeelde dramatisch of emotionele gebeurtenis, ondersteund met muziek om de emoties te versterken en het gevoel van drama zwaarder aan te zetten en zo duidelijker over te brengen..

als je in een film een stukje drama tegenkomt dat ondersteund wordt door muziek, dan is dat stukje melodrama.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:48

Shanna schreef:
Wat betreft het springen op de bus verhaal, dat is nog niet zo lang geleden een onderwerp geweest op discovery, enkel deden ze toen een test met een bal omhoog gooien in de laadbak van een rijdende pick-up truck.
Je kon toen kiezen voor optie A: de bal valt terug in de laadbak, of optie B: de bal valt achter de truck (de bal blijft op zn plek in de lucht, truck rijd er van weg).

Het juiste antwoord was A, de wetenschap die hierachter zit is dat de bal de zelfde constante voorwaartse snelheid heeft als de auto. Als je de bal in de lucht gooit, en de auto blijft op dezelfde snelheid rijden, zal de bal in de zelfde snelheid mee blijven bewegen naar voren en dus weer in de auto belanden.

Als ik het filmpje met uitleg kan vinden zal ik hem plaatsen.

Klopt :j

Immers, de aarde draait ook, en de aarde draait niet onder je weg als je de lucht in springt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:50

YellowGray schreef:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoor ... t-verwerkt

Ik heb het opgezocht, zo te zien wordt het dus eerst opgeslagen, dan bij een apart bedrijf gedesinfecteerd en dan vernietigd/weggegooid.

Mocht je een liefhebber van thrillers zijn, lees "Lieve mama" van Esther Verhoef. Ledematen gaan in blauwe vaatjes en die worden niet geopend, maar dagelijks opgehaald en vernietigd. Gebeurt ook met ander operatie-afval zoals weefsels, abcessen, alle rommel die bij een bevalling vrijkomt etc.

Goed boek overigens, de blauwe vaatjes spelen een belangrijke rol. Leuk voor OK-medewerkers, mijn moeder kijkt nooit meer hetzelfde naar die dingen, hihi ;)

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:54

Magrathea schreef:
YellowGray schreef:

Ik heb het opgezocht, zo te zien wordt het dus eerst opgeslagen, dan bij een apart bedrijf gedesinfecteerd en dan vernietigd/weggegooid.

Mocht je een liefhebber van thrillers zijn, lees "Lieve mama" van Esther Verhoef. Ledematen gaan in blauwe vaatjes en die worden niet geopend, maar dagelijks opgehaald en vernietigd. Gebeurt ook met ander operatie-afval zoals weefsels, abcessen, alle rommel die bij een bevalling vrijkomt etc.

Goed boek overigens, de blauwe vaatjes spelen een belangrijke rol. Leuk voor OK-medewerkers, mijn moeder kijkt nooit meer hetzelfde naar die dingen, hihi ;)

Oeh, die ga ik opzoeken. Klinkt spannend, thanks!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:59

Bij ons in de dierenkliniek gaat al het verwijderde zoals amputaties e.d. In de vriezer en wordt 1 keer in de zoveel tijd, samen met de overleden, achtergelaten dieren naar een destructiebedrijf gebracht. Eierstokken en ballen e.d. Komen gewoon in prullenbak :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:16

Magrathea schreef:
YellowGray schreef:

Toevoeging hierop: als een ledemaat wordt geamputeerd ivm tumoren of andere ziektes, dan kan het zijn dat het wordt opgeslagen en gebruikt voor onderzoek.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:19

Waarom krijgen (sommige) vrouwen de pms fase voordat ze menstrueren?

Ik heb echt een hekel aan die periode. Geen enkel kleding stuk is leuk, of het staat me ineens niet. Halve kledingkast leeg en aangetrokken en ook weer uit.. Vreet kicks van jewelste..Tikje humeurig -O- dat is toch nergens goed voor?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:30

Oeh, ik vraag me eigenlijk af waarom mensen hier op bokt soms met een puntje in de naam typen :')
(bijvoorbeeld, mijn naam is Marinda, maar dan zouden sommigen M.arinda typen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:32

Zodat ze niet in de zoekmachine gevonden worden als je zoekt op Marinda ;)
(Ik vind het altijd een beetje overdreven..)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:33

Finliox schreef:
Ik ga heel heftig trappelen met mijn benen en armen/handen. Ik kijk weg (naar rechtsomhoog) en ik heb het zelf nooit door. Dat doe ik als ik zit.

Als ik sta ga ik of rondjes om iets heen lopen of ik ga op een been staan en dan met de ander zwaaien. Dan kijk ik ook weg. Heb dat vaak wel iets beter door, maar kan er niks aan doen als ik ermee begin zeg maar. Als iemand dan zegt dat ik stil moet staan voelt dat ook niet "goed", maar ik kan het wel als mensen me er op wijzen.

Klinkt alsof je last hebt van tics, heb je tourette of ticstoornis?