Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Toogfilosoof

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:28

Is het voor een goede muzikant leuker om zelf muziek te maken of om een goed muziekstuk te horen?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:31

Ik vind zelf muziek maken en als het dan lekker gaat en je helemaal met gesloten ogen op kan gaan in het stuk een heerlijk gevoel, maar ik kan daarentegen ook helemaal kippenvel krijgen van goede klassieke stukken, dus ik heb niet echt een voorkeur.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:37

Het is allebei ontzettend gaaf, maar het zijn twee totaal andere belevenissen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:06

Wie heeft er geroepen dat de aarde opwarmt, maar dat wij hier al sinds november 2012 in de permafrost zitten? :brr:
Da's bijna 5 maanden ellendige vorst, sneeuw, ijzel en ijs nu!

Edit: overdrijven is ook een vak, maar het blijft maar koud...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:16

Doordat de aarde opwarmt is de kans groter op extremer weer. De luchtstromen raken ervan in de war.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:17

MarvanTom schreef:
Wie heeft er geroepen dat de aarde opwarmt, maar dat wij hier al sinds november 2012 in de permafrost zitten? :brr:

Extremen worden extremer is ook een voorspelling die gedaan is. Dankzij de "warme" golfstroom is het in de winter best aangenaam in Nederland als je het vergelijkt met plaatsten op dezelfde breedtegraad elders ter wereld. Een van de effecten van veel smeltwater ineens door de opwarming van de aarde zou een verandering in die golfstroom tot gevolg hebben. *ik kijk teveel discovery*

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:20

Madeira_ schreef:
Anne_GTI schreef:
maak ik ook even misbruik van de gelegenheid om Madeira wat te vragen; Hoe weet jij waar je bent in de bak als je aan het rijden bent? Moet er dan altijd iemand bij zijn om je niet te laten botsen of hoe los je dat op?

Vertrouwen in je paard hebben (paard botst echt niet zomaar tegen iets aan) + duidelijke regels maken in de bak en gebruik maken van mijn oren. Ik heb bijvoorbeeld bij ons op stal altijd voorrang, maakt niet uit welke hand ik rij. Als het wat drukker is in de bak heb ik soms hulp nodig, want ik raak dan soms mijn oriëntatie een beetje kwijt (ik hoor dan niet zo goed waar ik ben ook) maar dan word ik wel gestuurd door bijvoorbeeld mijn instructrice. :)

Jij hoort waar je rijdt? Hoe oriënteer je je dan als er geen bijgeluiden zijn of als het juist heel hard stormt?

Ik heb ooit eens een vrouw op concours gezien die bordjes van een meter bij een meter had en een aantal mensen in de hoeken. Ze startte dus gewoon op een reguliere wedstrijd. Zo knap vond ik dat.... Ik krijg echt geen 10 man zo gek om me te gaan groomen :')

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:24

MarvanTom schreef:

Kijk naar de statistieken. De afgelopen 25 jaar is, ook in Nederland, het ene na het andere warmterecord gesneuveld. Nooit sneuvelt er een absoluut kourecord: als het in 50 jaar zo koud niet is geweest, vinden ze het al de moeite waard om te vermelden.

En bovendien: waar blijft het Noordpoolijs? Waarom smelt de permafrost in Siberië? Hoe verklaar je dat als er zogenaamd geen broeikaseffect is?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:33

Lavien schreef:
Is het voor een goede muzikant leuker om zelf muziek te maken of om een goed muziekstuk te horen?

Een goede muzikant? Laat ik mezelf niet aangesproken voelen. :P Maar ik reageer wel. :)

Godfried Bomans zei ooit:
Citaat:
Zelf mondharmonica spelen is een hogere bezigheid dan luisteren naar Bach.

Als je muziek maakt, ben je natuurlijk actief bezig. Dat betekent dat er spanning op staat (je kunt dingen fout doen), en ook dat je inzicht in de muziek krijgt dat je luisterend minder gauw verwerft (hoewel met de partituur erbij luisteren je in de buurt brengt). Spelen doet allemaal dingen met je die luisteren niet voor elkaar krijgt.

Tegenover de frustratie van een stuk niet goed kunnen spelen staat een soms nog groter probleem van de luisteraar: deze uitvoering is niet goed, deze band speelt niet naar mijn zin, deze solo slaat nergens op etc. Je weet het beter (denk je), maar je kunt er niets aan veranderen, want jij bent alleen maar de luisteraar.

Het mooie aan luisteren is wel, dat je, omdat je hoofd vrij is, je op de muziek als geheel kunt concentreren. Als je in een symfonieorkest speelt, ben je alleen met jouw partij bezig, en zelf als je alles speelt (bijvoorbeeld piano solo, of gitaar en erbij zingen), ben je nog steeds bezig met wat je doet. Van bepaalde muziek kan ik in opperste extase raken, en dat laat je maar beter uit je hoofd als je zelf aan het spelen bent.

Kortom: het is niet te vergelijken. :)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:21

musiqolog schreef:
MarvanTom schreef:

Kijk naar de statistieken. De afgelopen 25 jaar is, ook in Nederland, het ene na het andere warmterecord gesneuveld. Nooit sneuvelt er een absoluut kourecord: als het in 50 jaar zo koud niet is geweest, vinden ze het al de moeite waard om te vermelden.

En bovendien: waar blijft het Noordpoolijs? Waarom smelt de permafrost in Siberië? Hoe verklaar je dat als er zogenaamd geen broeikaseffect is?

Noordpoolijs is geen groot probleem. De gletsers op Groenland wel.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:33

Waarom staat er altijd tomatenketchup op de verpakking, terwijl tomatenketchup volgens mij toch echt de enige soort ketchup is?

Waarom kunnen wij mensen wel bijv bleekselderij eten, maar geen gras?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:35

"kepsup" zegt mijn dochter altijd :=

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:53

quote="Anne_GTI"]
musiqolog schreef:
MarvanTom schreef:

Noordpoolijs is geen groot probleem. De gletsers op Groenland wel.[/quote]

Maar de gletsers op Groenland zijn voornamelijk het grootste probleem van Bangladesh, nog niet eens voor nederland. Hoe het precies zat, kan ik even niet vertellen. Maar had met relatieve, absulute stijging en beweging van water de maken.

Daarnaast word er een grote fout gemaakt betreft broeikaseffect.
Er is altijd al een broeikaseffect geweest, als die er namelijk niet zou zijn, zouden wij hier niet kunnen leven. Het versterkte broeikaseffect is wat voor de veranderingen zorgt. En het gebied waar nederland in ligt betekend dat extreem weer (heel warm, heel koud). Maar de Sahel in Afrika word bijvoorbeeld door dit effect steeds groener. De klimaatclassificatie verschuift als het ware.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:54

Klijntje schreef:
Waarom staat er altijd tomatenketchup op de verpakking, terwijl tomatenketchup volgens mij toch echt de enige soort ketchup is?

Kunnen wij geen gras eten? :wow:
Waarom niet? :o

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:56

hoeveel pijn doet hoefbevangenheid nou eigenlijk?
mijn verzorgpony is super er gevoelig voor, maar ik merk het altijd alleen omdat ze dan stijf is. Ze is net zo vrolijk als altijd!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:08

DaisyDarling schreef:
Klijntje schreef:

Ons verteringsstelsel kan de cellulose amper kapot krijgen, waardoor we de voedingsstoffen er niet uit kunnen halen.
Door groenten etc. te koken maak je deze cellulose wanden kapot, waardoor het wel vertreerd kan worden.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:09

miss_lizje schreef:
DaisyDarling schreef:

Ons verteringsstelsel kan de cellulose amper kapot krijgen, waardoor we de voedingsstoffen er niet uit kunnen halen.
Door groenten etc. te koken maak je deze cellulose wanden kapot, waardoor het wel vertreerd kan worden.

Oowh. Dus we kúnnen het wel eten zegmaar? Zonder dood te gaan?(dat bedoelde ik eigenlijk :') )
Alleen het heeft geen nut?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:11

:') Je gaat gewoon gras poepen.....

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:16

miss_lizje schreef:
Daarnaast word er een grote fout gemaakt betreft broeikaseffect.
Er is altijd al een broeikaseffect geweest, als die er namelijk niet zou zijn, zouden wij hier niet kunnen leven. Het versterkte broeikaseffect is wat voor de veranderingen zorgt.

Ja natuurlijk. Ik drukte me slordig uit, misschien.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:21

Klijntje schreef:

Tegenwoordig is dat zo, vroeger niet. Het Engelse woord ketchup komt van het Maleise kecap/ketjap, een woord dat wij, met onze Indische restaurants, ook gebruiken. Pas later werd ketchup iets anders dan ketjap. (Dacht ik te weten, maar even gecontroleerd met Wikipedia.)

En nu hou ik op hier te reageren tot ik wat meer paardgerelateerde bijdragen heb geleverd. :)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:49

miss_lizje schreef:
[

Dus als je gras kookt :') kunt je het wél (voedzaam) eten?!! :))

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:45

Ik probeerde ooit gras te eten. Was best lekker, kreeg het alleen amper doorgeslikt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:49

Waar zitten je lurven?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:57

Nibbit schreef:
Waar zitten je lurven?

Ze zitten niet daadwerkelijk ergens, het komt van het Noorse woord lurva, wat vod betekent. Het is dus iemand bij de vodden (=kleren) pakken.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:00

vlak onder je kladden ;-)