Wat ga jij stemmen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat ga jij stemmen?

CDA
28 (2%)
PvdA
92 (8%)
SP
121 (10%)
VVD
227 (20%)
PVV
355 (31%)
GroenLinks
97 (8%)
ChristenUnie
14 (1%)
D66
86 (7%)
Partij voor de Dieren
64 (5%)
SGP
4 (0%)
Nieuw Nederland
Geen stemmen
TON
7 (0%)
Mens en Spirit
3 (0%)
Parij één
Geen stemmen
Lijst 17
8 (0%)
Piratenpartij
8 (0%)
Lijst 19
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1114

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:22

Hoe laat is dat debat en op welke zender?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:24

RIJSWIJK - Als het aan middelbare scholieren ligt dan is de PVV woensdag de grote winnaar van de Tweede Kamerverkiezingen. De partij haalde bij de Scholierenverkiezing dertig zetels.

© ANPHet instituut voor Publiek en Politiek (IPP) maakte dinsdag de uitslag van deze verkiezingen bekend.

Traditiegetrouw organiseert het IPP de Scholierenverkiezingen een paar dagen voor de echte verkiezingen. Verspreid over 386 scholen brachten 91.263 van de 177.723 aangemelde middelbare scholieren maandag en dinsdag via internet hun stem uit.

Dat is een opkomst van 51 procent. De VVD eindigde bij de scholieren op de tweede plaats met 28 zetels, gevolgd door de PvdA met 25.

Sinds 1963 worden in ons land Scholierenverkiezingen gehouden; vanaf 1994 is de organisatie in handen van het IPP.

© ANP

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:24

Shanna schreef:
Ik kies voor PvdA, omdat ik niet wil dat VVD aan de macht komt.
Ik ga strategisch stemmen, mijn officiele stem gaat naar SP, maar die heet geen mogelijkheid aan de macht te kunnen komen. VVD daarintegen is de tegenpartij van PvdA, en VVD wilt de studiefinanciering en uitkeringen afschaffen. Ofwel, de rijken worden rijker, de armen worden armer. PvdA wilt dit voorkomen, en iedereen gelijk houden.
Dus ik stem PvdA.

Hier heb ik ook een tijdje over zitten twijfelen, maar ik ga toch SP stemmen denk ik.
Een goede oppositie-partij is ook nooit weg. :+

Ik denk dat VVD sowieso de grootste gaat worden, dus stem ik liever op de partij die het meest met mijn overtuigingen strookt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:25

Eva_Arno schreef:

Om 19:00 en ik dacht op ned 1.. Maar kan ook ned 2 of 3 zijn.

Ik ga nu naar paard dus hoop dat ik na die tijd kan kijken op uitzending gemist o.i.d.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:32

Shanna schreef:
Ik kies voor PvdA, omdat ik niet wil dat VVD aan de macht komt.
Ik ga strategisch stemmen, mijn officiele stem gaat naar SP, maar die heet geen mogelijkheid aan de macht te kunnen komen. VVD daarintegen is de tegenpartij van PvdA, en VVD wilt de studiefinanciering en uitkeringen afschaffen. Ofwel, de rijken worden rijker, de armen worden armer. PvdA wilt dit voorkomen, en iedereen gelijk houden.
Dus ik stem PvdA.

Hoezo heeft de SP geen mogelijkheid om aan de macht te komen?
De wonderen zijn de wereld nog niet uit,oke het is een hele kleine kans maar je weet het nooit.
Ik persoonlijk gun het de SP wel hoor.Vind de SP de 2de beste partij!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:34

Ik heb werkelijkwaar nog geen idee.
Heb wel de stemwijzer ingevuld. Daarin komt de SP naar voren, daarna VVD en CDA.
Ook de PVV komt er vrij hoog uit als 2e, maar iets staat me tegen daar op te gaan stemmen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:35

waarom op pvda stemmen als je eigenlijk voor sp bent? als je daarop stemt hebben ze iig nog kans om meer zetels te bemachtigen. als je niet stemt komen ze zeker niet aan de macht (hoe klein die kans ook is)

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:36

Als ik mocht stemmen had ik denk ik op D66 gestemd, ben het eens met hun standpunten ed. PvV trekt met helemaal niet aan...

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:37

Pff ik ben er nog steeds niet uit eigenlijk..

Eva_Arno schreef:

NOS Verkiezingsdebat
Nederland 1, 20:30 uur

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:40

Ik denk dat sommige rechts-stemmers te optimistisch zijn wat betreft het oplossen van de problemen die "buitenlanders" veroorzaken.
Het nu wel bekende argument dat "we" "ze" wel even het land uit gooien, zal in een groot gedeelte van de gevallen niet eens kunnen, omdat het al om 2e of 3e generatie immigranten gaat. Even los van het feit of je dat zou willen. Een officiële Nederlander kun je niet uitzetten.

Wat er voorgesteld wordt is om de symptomen aan te pakken, maar een probleem moet bij de wortels aangepakt worden: zorgen dat er steeds minder nieuwe probleemgevallen ontstaan door scholing en participatie. Je kunt wel steeds meer blauw de straat opgooien, maar als het aantal criminelen even snel toeneemt, is het dweilen met de kraan open. Zorgen dus dat die toestroom stopt (oké, kan ook door de grenzen te sluiten, maar mensen vermenigvuldigen zich ook binnenlands).

Bezuinigen op de integratie is dus echt de omgekeerde wereld wat mij betreft, dat zien de linkse partijen gelukkig in. Verder kan ik me erg vinden in het milieuvriendelijke beleid van Groenlinks. Alleen jammer dat zij voorstander van een republiek zijn, maar dat zal er toch niet doorheen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:41

blue_kim schreef:
waarom op pvda stemmen als je eigenlijk voor sp bent? als je daarop stemt hebben ze iig nog kans om meer zetels te bemachtigen. als je niet stemt komen ze zeker niet aan de macht (hoe klein die kans ook is)

Omdat ik niet wil dat VVD aan de macht komt, en met SP stemmen houd ik dat niet tegen. Door de stemmen op de PvdA is het nog enigsinds tegen te gaan. PvdA en SP lopen redelijk gelijk op met hun opvattingen, en SP maakt geen kans om grootste partij te worden. Als PvdA wint, dan trekken ze zoiezo wel op met de SP.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:41

Ik denk dat mensen die oordelen over rechts stemmers beter een keer gaan lezen wat er staat ipv te denken dat ze het wel weten. Enkel in dit topic al zie ik een hoop mensen die niet zo iets hebben van "kieper ze allemaal maar buiten" maar die WEL willen dat ze zich niet meer zo kunnen af zonderen en niet meer vast roesten in hun eigen wereldje omdat ze niet buiten hun eigen cultuur komen. In mijn omgeving denkt ook geen enkele rechts stemmer van "kieper ze maar buiten". Als ze de Nederlandse/Belgische nationaliteit hebt, dan valt er niets buiten te kieperen.

Ingmar_

Re: Wat ga jij stemmen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:54

Ik ga zo tv kijken :j Ik ben benieuwd!

Eigenlijk moet ik m'n kamer opruimen, maar dat doe ik wel tijdens het NOS journaal :')

Buwa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:12

Ik twijfel nog tussen VVD en CDA.
Ik vind Rutte zeer capabel en charismatisch overkomen in de debatten die ik tot nu toe heb gezien.
Enige jammere vind ik het standpunt van de VVD omtrent de studiefinanciering, daarom twijfel ik nog over mijn keuze. Ik ben student dus moet het wel deels van mijn stufi hebben.
Nog even goed over nadenken dus!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:16

Shanna schreef:
blue_kim schreef:

Omdat ik niet wil dat VVD aan de macht komt, en met SP stemmen houd ik dat niet tegen. Door de stemmen op de PvdA is het nog enigsinds tegen te gaan. PvdA en SP lopen redelijk gelijk op met hun opvattingen, en SP maakt geen kans om grootste partij te worden. Als PvdA wint, dan trekken ze zoiezo wel op met de SP.

Je kan echt niet tegen gaan dat VVD aan de macht komt door op de P.v.d.A. te stemmen hoor.
Als je voor de SP bent moet je op de SP stemmen.
Als bijna iedereen zo denkt,kan de SP nooit genoeg zetels krijgen.
Gewoon stemmen op de partij die jou het beste lijkt,de SP dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:27

Strategisch gezien is de PvdA een betere keuze, deze heeft de meeste mogelijkheid om aan de macht te komen ten opzichte van SP, tegenover VVD. Ik ga strategisch stemmen, ik stem tegen VVD. Ik stem dus Voor PvdA.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:32

Ik kan me je strategische stem wel goed voorstellen :j
@Sander_ dat heb je mooi verwoord! :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:56

Sander_ schreef:
Ik denk dat sommige rechts-stemmers te optimistisch zijn wat betreft het oplossen van de problemen die "buitenlanders" veroorzaken.

Dat denk ik ook... Ik heb er ook een hard hoofd in dat ze nu wel kunnen gaan regeren. Daar is bij de gemeenteraadsverkieziningen immers ook niets van terecht gekomen.

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:57

Een strategische stem vind ik een doodsteek voor de 'rechtmatige partij' als gevolg van alle onzinnige peilingen waar je dagelijks mee dood gegooit wordt.
Als ik dit zo hoor wordt de uiteindelijke uitslag anders door de peillingen....dat lijkt me een slechte zaak.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:02

Even iets waar ik niet uitkom.
Iedereen heeft het bij de VVD over de stufi.
Ze willen er een lening van maken. Maar dat willen een aantal andere partijen toch ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:06

Maar die andere partijen zullen niet zo groot worden als de VVD, dus de VVD is de enigste die dit in werking zal stellen. En als dit gebeurt worden de rijken dus rijker, en de arme mensen die wel goed kunnen studeren maar er het geld niet voor hebben, zullen dus geen lening krijgen, en dus niet kunnen studeren. De rijken die wel het geld hebben, zullen wel kunnen studeren, maar geen lening aanvragen.
De armen worden armer omdat ze dus geen goede scholing kunnen betalen, en dus geen goed diploma krijgen, dus geen goedbetaalde baan.
De rijken kunnen wel de scholing betalen, halen dus het bijpassende diploma, waarmee ze op dezelfde baan komen die de armen door gebrek aan scholing niet konden krijgen.
Nu met de stufi, is de scholingsmogelijkheid voor iedereen gelijk, en hebben dus ook de armen kans op goede scholing, goed diploma, goede baan.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:23

Hoezo kunnen ze geen scholing betalen?
Ze sluiten een lening af die ze later inkomensafhankelijk terug kunnen betalen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:28

Maar "Shanna" heb wel gelijk,de rijken worden rijker en de armen worden armer.Zo is het dus wél.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:29

Shanna schreef:
VVD daarintegen is de tegenpartij van PvdA, en VVD wilt de studiefinanciering en uitkeringen afschaffen. Ofwel, de rijken worden rijker, de armen worden armer. PvdA wilt dit voorkomen, en iedereen gelijk houden.
Dus ik stem PvdA.

Pion schreef:
Even iets waar ik niet uitkom.
Iedereen heeft het bij de VVD over de stufi.
Ze willen er een lening van maken. Maar dat willen een aantal andere partijen toch ook?

:j PvdA ook!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:30

Pion schreef:
Hoezo kunnen ze geen scholing betalen?
Ze sluiten een lening af die ze later inkomensafhankelijk terug kunnen betalen.

Ik denk dat je nu momenteel heel geen lening moet willen afsluiten in deze crisis :n