Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ingmar_

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:07

Hmn..Christel, ik kan me wel in jouw redenatie over alwetendheid vinden.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:13

En hoe staan jullie er dan tegenover dat jullie vanuit jullie geloof weten dat er een dag des oordeels komt, en dat er dan mensen niet naar de hemel gaan ongeacht of ze een goed of een slecht leven hebben gehad? Een atheist kan net zo goed leven als een theist namelijk.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:24

christel1857 schreef:
En hoe staan jullie er dan tegenover dat jullie vanuit jullie geloof weten dat er een dag des oordeels komt, en dat er dan mensen niet naar de hemel gaan ongeacht of ze een goed of een slecht leven hebben gehad? Een atheist kan net zo goed leven als een theist namelijk.

Het is niet ons oordeel, maar die van God Christel, dus kan ik er eigenlijk niks over zeggen.. ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:34

Lame schreef:
christel1857 schreef:

Het is niet ons oordeel, maar die van God Christel, dus kan ik er eigenlijk niks over zeggen.. ;)

Zou je het wel terecht vinden dat bijvoorbeeld een non eerder naar de hemel gaat dan een atheist die bijvoorbeeld heel zijn leven heeft gegeven om waterputten te bouwen in Afrika. Mijn vraag aan jullie is wat volgens jullie geloofsovertuiging meer waardevol is volgens de bijbel?

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:41

Ja nogmaals is dat niet aan ons... Als ik me er wel een mening over ga vormen, geef ik eigenlijk aan dat ik wel in staat ben daarover te oordelen... en dat ben ik niet.. Ik kan mezelf nooit vergelijken met God..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:25

Ik ga daarin mee met Lame.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:36

Jammer.... Ik had gehoopt dat het antwoord voor de hand zou liggen. Serieus, jammer ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:11

Lame schreef:
Ja nogmaals is dat niet aan ons... Als ik me er wel een mening over ga vormen, geef ik eigenlijk aan dat ik wel in staat ben daarover te oordelen... en dat ben ik niet.. Ik kan mezelf nooit vergelijken met God..

Ik ga nu iets zeggen wat waarschijnlijk niet goed gaat vallen. Maar ik ga het toch doen. Eerlijk gezegd vind ik dit soort antwoorden op een zeer serieuze vraag die aanspraak doet op je waarden en normen een aanfluiting voor ieder weldenkend mens.

Laten we vooral niet vergeten dat IEDEREEN een atheist is t.o.v. de honderden andere goden die door andere mensen worden aanbeden. Jullie zijn allemaal atheisten als ik vraag of jullie in Krishna, buddha, zeus, apollo, hercules, of shiva geloven. Het feit dat jullie in een christelijke god geloven heeft alleen maar als grondslag dat jullie geboren zijn in een christelijke gemeente. Wat ik hoop is dat er juist wél antwoord gegeven kan worden op morele vragen, als mens zijnde. Niet door je te verschuilen achter een god waar de meerderheid van de wereldbevolking niet in gelooft.
Kan daar echt wel een beetje boos over worden, ik verwacht van mijn medemens in 2010 dat je ook voor jezelf kunt nadenken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:17

Heb je een goed punt Christel, daarom voel ik ook niets voor een geloof geloof ik ( :') ).

Ik vind dat er te veel geleund wordt op waarschijnlijkheden en onzekerheden. Volgens de Bijbel zijn homoseksuelen minder dan heteroseksuelen. En dan zegt men "ja maar ík zou ze wel accepteren ook al is het mijn ding niet". Dat zou ik dus nooit kunnen, iemand aanhangen die zo met bepaalde bevolkingsgroepen omgaat :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:18

De betekenis van atheïst is dat je in geen enkele god en/of hogere macht gelooft.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:21

Brainless schreef:
De betekenis van atheïst is dat je in geen enkele god en/of hogere macht gelooft.

Er staat ook Ten Opzichte Van. Ten opzichte van Krishna aanhangers ben jij een atheist.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:22

Heino schreef:
Ik vind dat er te veel geleund wordt op waarschijnlijkheden en onzekerheden. Volgens de Bijbel zijn homoseksuelen minder dan heteroseksuelen. En dan zegt men "ja maar ík zou ze wel accepteren ook al is het mijn ding niet". Dat zou ik dus nooit kunnen, iemand aanhangen die zo met bepaalde bevolkingsgroepen omgaat :)

Hier sluit ik me bij aan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:26

Ik kan ook heel goed zelf nadenken, en daarom weet ik het niet. Er is zoveel informatie die ik tekort kom om een oordeel te kunnen vellen over welke mens dan ook, of die in de hemel zou komen. Ja, ik kan wel oordelen, maar mijn oordeel zou dan oneerlijk en allesbehalve betrouwbaar zijn.

Jezus zegt: 'Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf. Dit is het eerste en grootste gebod'. Dan kun je dus duidelijk zien dat naastenliefde heel erg belangrijk is - en ik denk persoonlijk dat je er niet komt zonder dat en de daden die daarbij horen. Maar de liefde voor God gaat boven alles, dat staat er nog voor. Daar zou je dus uit kunnen opmaken dat je wel in God moet geloven, anders kom je er niet in.

Maar aan de andere kant zie je wel steeds dat God ontroerd raakt als hij naar de mensen kijkt en dat hij ze niet wil loslaten. Lees bv. Jona eens. Dan moet je je even voorstellen hoe Nineve was: niet gewoon een 'slechte' stad, maar een stad waar moord, doodslag, verkrachting, kindermisbruik, heel normaal waren geworden. Jona ging erheen in opdracht van God om te vertellen dat God de stad zou verwoesten na 40 dagen. En toen ging hij op een berg zitten wachten, want dat wilde hij wel zien. Maar wat gebeurde er..? Niets. De mensen van Nineve hadden oprecht spijt van al hun wandaden en God vergaf. Zo kan het straks ook wel gaan met al die mensen die nu zeggen God niet nodig te hebben, die niet willen of kunnen geloven. Misschien vergeeft God het ze wel. Ik weet het niet.
Weet je wat het is? Het is mijn huis niet, de hemel. In mijn huis bepaal ik wie er binnen mag, in Gods huis bepaalt God wie er binnen mag. Op zich helemaal niet vreemd of onlogisch, denk ik dan.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 18-05-10 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:28

Heino schreef:
Heb je een goed punt Christel, daarom voel ik ook niets voor een geloof geloof ik ( :') ).

Volgens mij heb jij mijn post over homoseksualiteit een paar bladzijden terug niet gelezen, want dat is niet waar. Ieder mens is gelijk voor God. Zoek even terug anders ;)

Brainless schreef:

Zoiets dacht ik ook inderdaad, vergat erop te reageren. Een atheist gelooft in geen enkele hogere macht, ook niet die van een andere cultuur. Dat heet een andersgelovige en geen atheist.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:31

‘En wanneer een man bij een manspersoon ligt zoals men bij een vrouw ligt,
hebben beiden iets verfoeilijks gedaan. Zij dienen zonder mankeren ter dood
gebracht te worden. Hun bloed is op hen.’ (Leviticus 20:13)

‘En gij moogt niet bij een manspersoon liggen zoals gij bij een vrouw ligt.
Het is iets verfoeilijks.’ (Leviticus 18:22)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:32

‘Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere;
Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der
Gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams. Daarom, gelijk de Gemeente
aan Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen aan haar eigen mannen in
alles.’ (Efeziërs 5:22-24)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:33

Zooist schreef:
zooi als in zooitje en dan st erachter.

Het staat voor Zoo(hee) is het en Zoohee is mijn eerste zelfgefokte merrie die elite is geworden als driejarige en daar ben ik trots op.

Ik ben als kind gedwongen naar een hervormde kerk geweest, daarna een volle evangelie, daarna death metal en daarna zo zoekend geweest als een aantal hier naar tegenbewijs en op een dag in elkaar geklapt en sinds kort ga ik naar de levende steen in Hoogvliet van SBS6 op zaterdag 10 uur.

Dus met tegenzin wel een basis, met angst weggehold uit de volle evangelie, er volledig tegen af gezet en 100% gekeerd en nu vol fanatiek en enthousiast en een "nieuwe denker"

Dat geeft me wat helderheid over bepaalde uitspraken, thanks :)

Ik heb zelf ook zo'n lange zoektocht gehad; ben geboren in een gezin dat weliswaar lid was van de katholieke kerk, maar waar nooit iets mee gedaan werd. Ik ben gedoopt voor de opa's en oma's, zeg maar. In zat op een RK basisschool omdat er geen andere waren in ons dorp, maar ook dat was magertjes; als we mazzel hadden hoorden we twee keer per jaar een half bijbelverhaaltje. Ik geloofde ook echt niet. Ik riep altijd om het hardst 'GVD, ik geloof niet in God'. Ik leek wel een bootwerker :o

Tot een vriendinnetje van paardrijden mijn beeld veranderde. Ze vertelde dat ze naar de EO jongerendag ging en van het een kwam het ander; ik ging mee naar een paar concerten, toen naar de jeugdgroep en uiteindelijk naar de kerk, een evangelische gemeente. Daar miste ik wel dingen, maar het was een warm nest en goed om te 'beginnen' als gelovige. Na een paar jaar vond ik dat echter oppervlakkig worden en ben ik op zoek gegaan naar iets anders. Samen met mijn hubbie kwam ik uit in de Nederlands-Gereformeerde kerk en daar ben ik nu nog steeds lid. Bevalt goed. Zelf en samen nadenken, lezen, praten en bidden, er is voor ieder wat wils, ook voor de kinderen en ook voor de ouderen.

Ik ga even NCIS kijken!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:33

Wij kunnen ook niet beoordelen hoe iemand echt in zijn hart is.
Is iemand oprecht, helpt hij omdat hij graag helpt, of om zijn plaats in de hemel "te kopen".
Dat zijn dingen die wij vaak niet kunnen zien, dat is aan God.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:35

@Christel
dat is het oude testament (daar staat ook nog in "oog om oog, tand om tand") maar dat is veranderd met de komst van Jezus (in het nieuwe testament.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:37

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:40

Blue_Eyes schreef:
Volgens mij heb jij mijn post over homoseksualiteit een paar bladzijden terug niet gelezen, want dat is niet waar. Ieder mens is gelijk voor God. Zoek even terug anders ;)

Heb ik wel gelezen :)
Maar hoe moet ik dit (http://www.gva.be/nieuws/buitenland/men ... iteit.aspx) soort dingen dan interpreteren?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:43

Daar staat toch ook dat homoseksualiteit op zich geen zonde is.
De katholieke (althans en gedeelte) is er wel van overtuigd dat het praktiseren wel zondig is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:47

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:49

christel1857 schreef:
‘En wanneer een man bij een manspersoon ligt zoals men bij een vrouw ligt,
hebben beiden iets verfoeilijks gedaan. Zij dienen zonder mankeren ter dood
gebracht te worden. Hun bloed is op hen.’ (Leviticus 20:13)

‘En gij moogt niet bij een manspersoon liggen zoals gij bij een vrouw ligt.
Het is iets verfoeilijks.’ (Leviticus 18:22)

Ik quote mezelf van een paar pagina's terug op dit onderwerp:

Citaat:
Okee, nog 1 ding dan. Wijs mij maar eens aan waar jij ziet staan dat de Bijbel homoseksualiteit afkeurt. Want die stukken die meestal aangehaald worden, zijn uit hun verband gerukte stukken die gaan over afgodendienst en de praktijken van volkeren die o.a. hun kinderen misbruiken en offeren. Dat is waar God tegen ageert, want hij wil absoluut niet dat zijn uitverkoren volk zich daarmee inlaat.

Verder:
1) Wij mogen niet oordelen dus wie zal zeggen wat goed en slecht is? Dat weet God en God alleen.
2) Wij moeten onze naaste liefhebben als onszelf. Onze naaste kan iedere willekeurige persoon zijn. Dus homo zowel als hetero.

Dat is hoe ik erover denk en dat is bepaald niet dat ik alleen dat geloof wat er positief uitpakt. Maar ik kijk wel naar de bijbel zoals die werkelijk in elkaar zit en niet door zonder na te denken alles letterlijk zo te pakken zoals het er staat. Ik kijk o.a. naar literatuursoort, context en originele tekst.

Die andere tekst moet ik het antwoord nog op typen, dat gaat niet zo snel en red ik niet in een reclameblok :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:49

Brainless schreef:
De katholieke (althans en gedeelte) is er wel van overtuigd dat het praktiseren wel zondig is.

Ja dus accepteer je iemand toch niet zoals hij is??? Dat vind ik geen liefde. Ja, voorwaardelijke liefde. Dat zou ik niet kunnen rijmen met mezelf..

Klopt, maar blijkbaar wordt het door sommige Christenen wel zo geïnterpreteerd. Dus waarom zitten zij fout en jij goed, wat betreft die interpretatie?