OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:21

Even een vraagje over de ov studenten chipkaart
ben net 18 geworden en heb hem net op de 31ste van december binnen gekregen (gelukkig) aangezien ik elke dag naar groningen moet met de bus en das niet goedkoop!

mijn zus heeft een andere kaart dan ik??
en mijn klasgenoten ook
ik heb een achtergrond met een koe en bos in het groen met geel
mijn zus en klasgenoten hebben een zwarte lijn zoals een bankpas ook heeft
en hun hebben een zwart wit foto en ik heb een kleuren foto

heb even op de site gekeken daar staat een persoonlijke ov chipkaart en die ziet er zoals die van mij uit

dus nu mijn vraag is hebben meer mensen deze kaart en die student zijn?
of is duit echt een persoonlijke ov chipkaart

ik bel vanavond als ik terug ben van school meteen op naar hun want ik ga dus echt niet betalen voor iets wat ook gratis kan

_Tara_

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:24

Een studneten ov chipkaart is net als een persoonlijke ov chipkaart. Denk dat 't gewoon wel klopt hoor :j Anders eens bij een nsticketautomaat kijken wat voor producten er op jouw kaart staan.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:24

Okeeee bedankt zal even kijken!!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:29

Ik heb vandaag voor het eerst met mijn chipkaart gereist. Klotsende oksels, maargoed, ben in en uit de bus gekomen, levend.

Nou checkte ik op de terugweg uit in de bus, en zag ik iets staan als: "af: -1,60" :oo Betekent dit dat er €1,60 van mijn kaart (waar ik volgens mij nooit geld op heb gezet :+ ) is afgehaald? Of krijg je dit bericht altijd, als je uitcheckt met je studentenOV?
Ik heb nog geen product opgehaald, ofzo, nog geen tijd voor gehad. Maar er staat nu toch een tijdelijk product op?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:35

als 't goed is moet er inderdaad een tijdelijk product op staan. Anders even controlen bij een nsticketautomaat. Zoals jij 't zegt lijkt 't inderdaad wel alsof er nu dus geld afgeschreven is.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:47

_Tara_ schreef:
Dan heeft die buschauffeur het goed gedaan. Als hij geen ovchippalen heeft kun je gewoon op vertoon van je chipkaart de bus in.

Hier hebben de bussen ook geen palen. Dus ik vroeg me af hoe ze dan in de bussen gaan controleren op week/weekend kaarten. Want nu laat je hem zien en is het prima, dus met een week kun je nu in het weekend en andersom als er geen palen staan.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:47

Spuit 11 meldt zich ook even, moet je nu bij de ns ook met die ovchip aan de gang, zo ja, hoe gaat dat in z'n werk?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:49

nee, ns hoeft nog niet.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:54

Maar hoe doe je dat nu dan, want die ovkaart die ik had, die is nu niet meer geldig (tot 1jan), dus ik moet toch ook iets kunnen laten zien in de trein lijkt mij?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:54

ja die is nog wel geldig, tot eind januari. De conducteurs hebben nu in de trein een handig apparaat waarmee ze kunnen zien of je een week of weekend kaart hebt. Dus je hoeft gewoon niks te doen behalve je kaart te activeren 1 maal. Dan kun je net als vroegah gewoon in en uit de trein zonder iets te doen.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:55

Maar zien ze dat ook als je nog niet je reisproducten heb opgehaald? (en ook nog niet je tijdelijke?)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:56

is dat verlengd ofzo, want op die van mij staat toch echt t/m dec 2009. Dus ik kan morgen gewoon die ovchip laten zien daar? Hoe zit dat met die reisproducten ophalen, ik heb die chip al een tijdje en die doet het ook gewoon.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:59

Ja klopt dat staat er ook op, maar ze hebben die van vorig jaar verlengd omdat het invoeren van de ov-chipkaart niet zo soepel gaat als verwacht. Dus inderdaad gewoon je chipkaart laten zien in de trein en alles komt goed.
Je moet f naar zo'n gele paal in bijv een ah (to go) en dan kun je je permanente reisproduct halen. Er staat tot eind januari een tijdelijke op.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:04

Oh, ok :D, dan gaan we dat maar even doen morgen :j.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:05

Conducteur kan, door je kaart te scannen, precies zien wat er allemaal op staat en tot wanneer dat geldig is.

In bussen wordt, hier in Utrecht iig, vaker gecontroleerd of iedereen wel een geldig vervoersbewijs heeft. Die mensen kunnen dan waarschijnlijk ook je chipkaart scannen.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:12

Vandaag ook goed doorgekomen :))

De bus deed het goed, en in de trein werd ik gecontroleerd (zonder ingecheckt te zijn) en dat was ook prima..

Week-abbo staat er ook al permanent op, snap het niet helemaal want voor 31/12 heb ik het erop gezet.. Vind het prima zo, bij zus precies hetzelfde.. :)

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:17

Ahrg, het is voor mij ook zo onduidelijk!
Via internet aanvragen lukt niet, omdat mijn pasfoto heel onduidelijk word dan. (ik heb de pasfoto ingescant, maar op het schermpje dat ik op de computer te zien krijg als 'voorbeeld', is de foto heel wazig....)
Dus dat word aanvragen via een andere manier, maar ik kan nergens vinden op welke manieren ik dat kan doen?

Moet ik dan naar het postkantoor? Of kan ik een brief uitprinten en die opsturen met een pasfoto er bij?

Onduidelijk gedoe allemaal..........

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:19

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:20

Ik heb alleen geen studenten ov chipkaart nodig ;)
maar een persoonlijke. aangezien ik nog geen 18 ben...........................

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:21

Myukii schreef:
Ik heb vandaag voor het eerst met mijn chipkaart gereist. Klotsende oksels, maargoed, ben in en uit de bus gekomen, levend.

Nou checkte ik op de terugweg uit in de bus, en zag ik iets staan als: "af: -1,60" :oo Betekent dit dat er €1,60 van mijn kaart (waar ik volgens mij nooit geld op heb gezet :+ ) is afgehaald? Of krijg je dit bericht altijd, als je uitcheckt met je studentenOV?
Ik heb nog geen product opgehaald, ofzo, nog geen tijd voor gehad. Maar er staat nu toch een tijdelijk product op?

Probleem heb ik ook, heel bizar maar het ligt eraan waar de Veolia bus vandaan komt.. :+ Komt ie uit Den haag dan werkt het daar nog niet helemaal, maar in de andere veolia bussen schijnt het wel te werken... Je moet gewoon je papieren ov laten zien zeiden ze tegen mij en als de chauffeur moeilijk gaat doen moest ik vragen of het een haagse bus was of een andere...

Ik neem tenminste aan dat het in Veolia is gebeurd?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:21

Zal ik even voor je verder zoeken Mistie.

@ Purny: Papieren OV laten zien is alleen als je nog geen ov-chipkaart hebt ontvangen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:23

Ik heb horen zeggen dat ie nog tot eind deze maand geldig is...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:24

Is 'ie ook. Maar wel alleen als je nog geen ov-chipkaart hebt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:25

@ Mistie:
Citaat:
Bij balies van OV-bedrijven kunt u een papieren aanvraagformulier voor een persoonlijke OV-chipkaart halen.
Een persoonlijke OV-chipkaart is vijf jaar geldig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:41

Ik heb contact gehad met de klantenservice van de Veolia. Ik moet gewoon nog even mijn papieren ov laten zien, accepteerd de chauffeur het niet dan moet ik vragen of het een Haagse bus is of een andere. Is het de andere bus van bijv. Delft, Zoetermeer of Maasland o.i.d. kan ik gewoon inchecken. Aangezien de software nog niet correct is bij de Haagse bussen(daarom is er ook geld afgeschreven terwijl het niet mocht) en de chauffeur zou bezwaar maken dan moet hij de CVL raadplegen.