Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:07

Ik weet gewoon heel weinig, daar komt het door :D
Ennnnnn naar het volgende onderwerp!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:39

Cer schreef:
Fly_high schreef:
Misschien wel handige toelichting, wat ik persoonlijk ook als uitbuiting zie in context van dergelijke exotische blanke jongens feestjes is ook dat stukje toe-eigenen van andermans cultuur, misbruiken van "traditie" voor je eigen lol en lokale werkkrachten buiten de spotlight houden zodat prestaties van "echte deelnemers" groter ogen dan wat ze zijn.

het enige wat ik tot nu toe kan vinden is dat de Equestrianists en de eraan gelieerde Adventurists ook aan charity doen en teruggeven aan de locals.
Meer weet ik er niet van

NB: Tourisme is niet perse slecht trouwens.. en toe-eigenen van andermans cultuur vind ik zelf altijd een beetje vage lijnen, wat wel en wat niet mag..

Ik heb het ook niet over toerisme in het algemeen :) maar specifiek dat stukje avontuurlijk/extreem reizen met name alle expedities die als prestaties van deelnemende toeristen worden neergezet terwijl al het harde werk in feite bij de lokale bevolking vandaan komt. Laat Mongol Derby jongens op hun eigen houtje rijden zonder tig support crews en ze gaan vrij snel dood midden in die steppe samen met de arme pony onder hun kont. Maar ik ben sowieso tegen al toerisme waar de lokale bevolking weinig tot 0 inspraak in heeft, dan misbruik je maar andermans land en cultuur om je eigen feestje te vieren. Een organisatie uit het westen met dikke miljoenen tot beschikking zal altijd in positie van macht blijven tov paar lokale herders waardoor we het niet echt over evenwichtige samenwerking kunnen hebben.

Het is overigens allemaal ook redelijk vaag en onmogelijk objectief te meten waar nou verantwoord toerisme eindigt en uitbuiting begint. Het is daardoor geen kwestie van "doe je eigen onderzoek" maar meer "denk er eens goed over na" :o

Wat ik bijvoorbeeld bij Mongol Derby (op de site van de organisatie zelf) zie is enorm veel leunen op lokale tradities. Hoe men in Mongolie wel en niet met paarden omgaat zou dan het bestaansrecht van die race moeten rechtvaardigen. Maar het is allemaal door blanken voor blanken bedacht en georganiseerd :+ geen hond in Mongolie die in dit tempo over 1000km loopt te racen en lokale tradities hebben er exact 0 mee te maken. Vind het verder ook helemaal niet logisch waarom we ineens alle westerse welzijnsnormen kunnen weggooien puur doordat ons feestje in andermans achtertuin wordt gehouden :? Vraag me heel erg af of dezelfde mensen exact hetzelfde evenement (met dezelfde maat pony's, gewichtslimieten etc) in EU zouden durven te houden - limiet is namelijk kleine 90kg voor B- en C-maat pony's.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:02

Die pony's zijn max. 1.40m :=. Dat is formaat IJslander.

Ik snap oprecht niet hoe je het welzijn kunt waarborgen met een max gewicht van 90 kilo...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:21

Die Mongol Derby is helemaal geen traditie, het is gewoon een verzonnen ding. Sommige dingen hoor je gewoon overheen te groeien als beschaving.
Ongeveer alsof we weer met postkoetsen gaan racen van oost naar west in de US, want ooit ging dat ook zo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:55

Veronica2 schreef:
Die Mongol Derby is helemaal geen traditie, het is gewoon een verzonnen ding. Sommige dingen hoor je gewoon overheen te groeien als beschaving.
Ongeveer alsof we weer met postkoetsen gaan racen van oost naar west in de US, want ooit ging dat ook zo.

Breng ze niet op een idee.....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:02

ikke schreef:

:')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:03

Veronica2 schreef:

Maar de mongol derby is geen traditie dus ze hoeven er niet overheen te groeien?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:13

ikke schreef:
Veronica2 schreef:

:))

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:20

Mongol Derby vind ik ook onnodig dierenleed. Snap al helemaal niet waarom er op bokt zoveel enthousiasme voor is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:24

Mars schreef:
Mongol Derby vind ik ook onnodig dierenleed. Snap al helemaal niet waarom er op bokt zoveel enthousiasme voor is.

Maar, wacht even....

1000km in 10 dagen en paardenwissel elke 35-40km. Dat is 100km per dag op drie verschillende paarden.

Wat is daar meer mishandeling aan dan een klasse 4 endurance a 160km in één dag met één paard!?!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:34

ikke schreef:
Mars schreef:

Maar, wacht even....

1000km in 10 dagen en paardenwissel elke 35-40km. Dat is 100km per dag op drie verschillende paarden.

Wat is daar meer mishandeling aan dan een klasse 4 endurance a 160km in één dag met één paard!?!

Het zijn pony's formaat IJslander, met Westerse mannen en vrouwen erop.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:43

Cer schreef:
Omdat iets ergens op een bepaalde manier gaat, wil dat niet zeggen dat dat overal zo gaat. Dat is wel heel erg generaliserend.. (en dat willen we niet)
En dat iets 'algemeen bekend is' is een aanname.. en wil niet zeggen dat het ook echt zo is :)

En als ik iets vraag vind ik 'je kunt het op zich ook zelf bedenken' meer een antwoord wat aan lijkt te geven dat de vraagsteller niet serieus genomen wordt :) maar dat is mijn filter.

NB: ik heb het ook net in een betreffend topic gevraagd :) Ik vind dat daar heldere dingen in staan, ook op de website van de organisatie..
#doejeeigenonderzoek :+

Is denk ik idd jouw filter, want zo bedoel ik het niet. Ik bedoel het vooral in de zin dat ik door de documentaires die ik over dit soort dingen zie, ik de indruk krijg dat uitbuiting wel een vrij structureel onderdeel is.

Alleen wordt dat vaak zo zwart wit gesteld IMO en ik denk dat die dingen soms subtieler zijn en meer in lagen. Als je dan vraagt of er documentatie is of mensen uitgebuit worden, ja die is er, directe cijfers heb ik niet kunnen vinden.
Dat wil alleen dan niet zeggen dat die uitbuiting er niet is.

Waar het: doe je eigen onderzoek vandaan komt snap ik niet? Dat is niet iets wat ik zeg. Ik denk dat experts veel beter onderzoek kunnen doen dan ik, eigenlijk?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:44

_San87_ schreef:
ikke schreef:
Maar, wacht even....

Ooit gezien hoe sommigen die 160-ers rijden?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:49

Wat is je punt nou ikke, omdat hier ook paarden mishandeld en uitgebuit worden is het niet erg als het ergens anders ook gebeurt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:49

ikke schreef:
_San87_ schreef:

Ooit gezien hoe sommigen die 160-ers rijden?

Ah, ik wist niet dat t dan okay is om op kleine paardjes km's te rijden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:50

“Doe je eigen onderzoek” staat los van de rest van de post, dat was een opmerking in het algemeen over dat mensen hun eigen onderzoek moeten doen, of zelf iets moeten lezen, als ze iets vragen (aan mensen waarvan het lijkt alsof ze heel veel van het onderwerp weten). Dat was niet specifiek richting jou :)

Edit: vraag verwijderd

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:59

ikke schreef:
Mars schreef:

Maar, wacht even....

...and you're lynching negroes! :roll:

Wat een non-argument, endurance is sowieso controversieel zat in de paardenwereld. Zeker praktijken uit VAE wordt allesbehalve positief over gesproken.

Maar zelfs als we dat even buiten beschouwing laten, hoezo is het bestaan van 1 vorm van mishandeling aanleiding om andere vorm van mishandeling goed te praten? Het kan namelijk bijna altijd erger. Ze hadden die pony's bijvoorbeeld levend kunnen vilten, dan is het eigenlijk hartstikke lief dat ze alleen met hun veel te zware reet erop gaan zitten racen :j sarcasme uiteraard

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:01

Cer schreef:
“Doe je eigen onderzoek” staat los van de rest van de post, dat was een opmerking in het algemeen over dat mensen hun eigen onderzoek moeten doen, of zelf iets moeten lezen, als ze iets vragen (aan mensen waarvan het lijkt alsof ze heel veel van het onderwerp weten). Dat was niet specifiek richting jou :)

Ah, dank je. Ik had daar een beetje een lading bij, maar ik denk dat die er niet was?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:02

Cer schreef:

Een vraag stellen kan verschillende doelen hebben. Soms heb je wel kennis maar volg je de redeneringen niet van iemand en wil je weten of je wellicht wat over het hoofd ziet. Doe je eigen onderzoek is vaak een argument omdat iemand gewoon geen zin heeft om uit te leggen of omdat je net een vraag stelt waarbij het gebrek aan kennis wordt blootgelegd :=
Wellicht bedoel je een specifieke situatie. Ik heb geen idee.

De topics waaraan ik mee discussieerde waarvan ik wel veel wist heb ik eigenlijk nooit geschroomd kennis en bronnen te delen. Ik help iemand graag. En anders moet je er gewoon niet over beginnen. Het is een discussieforum (oa)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:06

Het is ook denk ik net hoe iemand het formuleert. Ik gebruik heel vaak: ik denk dat, of IMO, als ik iets niet zeker weet en het gewoon is wat ik denk :) en een ander stelt een vraag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:06

@Avalanche: nee zeker geen lading richting jou :)

Verder ben ik een beetje aan het googlen naar de mishandeling van de paarden, Fly_High.. ik kan het niet helemaal vinden. Endurance heeft geen max gewicht, deze derby wel. Ook zijn de afstanden verdeeld .. de ruiters moeten getraind zijn (er rijden geen hobbezakken mee) en de paarden moeten langs meerdere vet checks. Ik kan niet vinden of paarden doodgaan of benen breken (dat zou me op zich ook niet verbazen). Welk gedeelte kwalificeer je dan als mishandeling?

Hm, misschien is een apart topic beter, het loopt wat uit de hand zo :)

Aanvulling: ik schrijf vaak “denk ik?” ergens achter omdat ik iets niet zeker weet. Of omdat het over de gedachtengang van iemand anders gaat, of over de toekomst of andere dingen die ik niet zeker weet (was t maar zo’n feest :D )
Maar dan nog krijg ik dan wel eens terug : “oh dus jij vind dit of dat!!! :( ” en dan geef ik t op -O- :+
Vroeger werd ik dan boos omdat ik dat oneerlijk vond… dus ik maak progressie :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:36

Dat deel van 90 kg gasten op pony's van 125cm groot zetten is voor mij al mishandeling genoeg. Endurance wordt niet op zulke kleine pony's gereden dus ik snap je punt niet. Plus nogmaals misstanden in endurance doen er helemaal niet toe, beide zaken kunnen toch gewoon foute boel zijn en de ene vorm van dierenmishandeling keurt de andere niet goed :?

De ruiters hoeven aan geen objectieve officiële toelatingseisen te voldoen en gezien het for profit is met 15K inschrijfgeld kun je je best afvragen hoe streng er gekeken wordt naar de rijkunsten van de deelnemers. Zo te zien op beeldmateriaal rijden er veel op niveau matige amateur en nog geen KNHS wedstrijd waardig, dat is niet exact iets wat zulk groot gewicht op een kleine pony rechtvaardigt :')

Paarden zijn niet gechipt of anders betrouwbaar te identificeren dus niemand weet wat ermee gebeurt (allemaal onder het mom van "dat is nou eenmaal hoe het gaat in Mongolië want traditie") en alle vet checks worden intern vanuit de (for profit) organisator gehouden. Laat dat nou een partij zijn die er heel wat belangstelling voor heeft om geen misstanden het daglicht te laten zien :+ Het is net zoals alle k*tmaneges en handelaren die hun kreupele paarden als rijpaard blijven goedkeuren, wat is namelijk hun incentive om dat niet te doen? Er is geen externe toezicht en geen verslaglegging, het enige wat je hebt is "onze paarden zijn gezond want wij van de wc eend vinden ze gezond".

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:40

Ik vraag wat jij kwalificeert als mishandeling, dat is nu helder :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:43

@ Cer: Oh dan loop ik achter, want daar word ik nog steeds boos over _O-

maar ik krijg vaak het commentaar dat ik te stellig ben, en feiten neerzet, maar dat is helemaal de bedoeling niet. Helaas heb ik niet de gave van tact of subtiliteit. Daarvoor moet je bij mijn pa zijn, die is veel tactischer dan ik :')

Maar het is wel super irritant om commentaar te krijgen dat ik dus dit of dat zeg, en dan erop: geen aannames doen, maar die persoon dat dan zelf wel doet, door aan te nemen dat ik aannames doe :=

IK vind het altijd handiger om er gewoon naar te vragen hoe iemand iets bedoelt, doe dat ook bij mij (niet naar jou he). Ik kan geen gedachten lezen en dat verwacht ik ook niet van een ander. Deed ik toen ook bij jou, en sindsdien snap ik veel beter hoe je iets bedoelt :j

Ik ben geen wonder van tact en ik heb de hoop opgegeven dat ooit te worden. Maar ik weet wel dat communicatie een stuk beter wordt als je gewoon vraagt wat iemand bedoelt :)
En dan heb je weer mensen die een rechtstreekse vraag beledigend vinden, of er van alles in gaan lezen. Maar dan geef ik het op -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:44

Fly_high schreef:
ikke schreef:
Maar, wacht even....

...and you're lynching negroes! :roll:

Wat een non-argument, endurance is sowieso controversieel zat in de paardenwereld. Zeker praktijken uit VAE wordt allesbehalve positief over gesproken.

Maar zelfs als we dat even buiten beschouwing laten, hoezo is het bestaan van 1 vorm van mishandeling aanleiding om andere vorm van mishandeling goed te praten? Het kan namelijk bijna altijd erger. Ze hadden die pony's bijvoorbeeld levend kunnen vilten, dan is het eigenlijk hartstikke lief dat ze alleen met hun veel te zware reet erop gaan zitten racen :j sarcasme uiteraard

Ik heb er geen oordeel over; ik zet het simpel in een ander perspectief, zodat je er ook anders naar kunt kijken.

Wat wel of geen dierenmishandeling is, laat ik in het midden; ik was er niet bij in Mongolië, net zo min als dat jij erbij was.