Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:46

Urbanus schreef:
Een kind van 4 kan zulke heftige genderdysforie hebben dat je als ouders nog zo je best kunt doen voor een neutrale opvoeding maar dat het kind daar niet blij van wordt.

Mijn dochter krijgt alles roze, heeft een miljoen poppen, draagt alleen maar jurkjes, gaat straks op ballet en dat is allemaal maatschappelijk geaccepteerd.

Ik weiger te geloven dat er ouders zijn die hun kleuter dwingen, omdat het een heftig traject is en je wenst je kinderen altijd de makkelijke weg.

Helaas gebeurt dit wel degelijk, zeker in meer conservatieve landen bij jonge jongetjes die erg vrouwelijk zijn. Liever transgender dan homoseksueel zegmaar. In sommige landen, zoals in Iran, worden homoseksuele mannen zelfs gedwongen als vrouw door het leven te gaan. Dus je kan het weigeren te geloven, maar dat is je ogen sluiten voor iets wat helaas wel gebeurd. Ik wil ook weigeren te geloven dat er ouders zijn die hun kinderen ziek maken omdat ze munchausen bij proxy hebben, of ouders zijn die hun kinderen op andere manieren mishandelen, of seksueel misbruiken, maar dat gebeurt ook. Er zijn genoeg ouders die hun kinderen niet de makkelijkste weg wensen, of gunnen.

In short: er zijn heel veel gekke mensen op deze wereld, bewust of onbewust.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:55

Dat dus

Echt dat artikel was duidelijk niet oke. (kan het helaas niet terug vinden)
Maar hey wel modern hoor deze tijd :j

Laat kinderen kind zijn. Laat ze zelf ontdekken en als ze dan een leeftijd hebben dat ze dingen daarin kunnen begrijpen is het tijd genoeg uit te leggen welke opties er zijn
Dan dring je niet je zogenaamde tolerante op.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:58

Nogmaals, agree to disagree.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:08

Jammer, het artikel had me wel interessant geleken. Het onderwerp zelf is ook wel topic waardig denk ik, maar ik weet niet of het topic gezellig blijft.

Ik kan me wel voorstellen dat er situaties zijn waarin het niet oké verloopt, maar als er één ding is wat ik zeker weet dan is het dat kinderen van zichzelf meestal super tolerant zijn. Veel meer dan de gemiddelde volwassene. :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:11

Ik pb je :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:13

[***] schreef:
Jammer, het artikel had me wel interessant geleken. Het onderwerp zelf is ook wel topic waardig denk ik, maar ik weet niet of het topic gezellig blijft.

Ik kan me wel voorstellen dat er situaties zijn waarin het niet oké verloopt, maar als er één ding is wat ik zeker weet dan is het dat kinderen van zichzelf meestal super tolerant zijn. Veel meer dan de gemiddelde volwassene. :D

Oh dat denk ik ook wel ja :D.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:13

Vergeet ook niet dat het meestal de meest rare, absurde, boos makende en frustrerende verhalen zijn in de media. Dat is het materiaal waar mensen op willen klikken, wat mensen willen zien of lezen. Dat levert geld op...

Verhalen van de doorsnee ouders die gewoon hun kinderen liefdevol en normaal opvoeden zijn niet boeiend genoeg, dat levert geen hits op (of kijkcijfers, of...)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:16

Ja weet niet meer waar het stond.
Kwam op mijn tijdlijn op facebook, maar weet niet meer of het nu naar vrouw ging of het ad of wat ook.
Weet nog wel dat het meeste commentaar was van dring dat kind dat niet op, laat het gewoon kind zijn.

En daar ben ik het ook gewoon mee eens.
Zo diep de materie in kan mijn inziens op die leeftijd nog niet.
Dan laat je een kind net zo min vrij in de keuze.

En inderdaad Telpeva dat is gewoon zo.

En daar laat ik het verder bij, want meer valt er nu even niet over te zeggen :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:16

denisesilver schreef:
Maar ik log lekker uit. De discussie begon lekker positief, jammer dat er in de staak wordt gegaan wanneer de grammatica een beetje moeilijk wordt :evaw:

Je hebt geen ervaring met zo'n taal gok ik? dat is niet zomaar "een beetje moeilijk", het is in veel talen gewoon onmogelijk om los te laten.

maar goed, ik denk net zoals de rest dat dit best een onnodig heftige discussie is voor in dit topic

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:19

Telpeva schreef:
Vergeet ook niet dat het meestal de meest rare, absurde, boos makende en frustrerende verhalen zijn in de media. Dat is het materiaal waar mensen op willen klikken, wat mensen willen zien of lezen. Dat levert geld op...

Dat is exact waarom ik het journaal niet meer kijk.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:22

DuoPenotti schreef:
Dat dus

Echt dat artikel was duidelijk niet oke. (kan het helaas niet terug vinden)
Maar hey wel modern hoor deze tijd :j

Laat kinderen kind zijn. Laat ze zelf ontdekken en als ze dan een leeftijd hebben dat ze dingen daarin kunnen begrijpen is het tijd genoeg uit te leggen welke opties er zijn
Dan dring je niet je zogenaamde tolerante op.

Ik had je inderdaad verkeerd begrepen. Het opdringen van is sowieso verkeerd. Nu hebben we het de andere richting uit, maar doorgaans gaat het vaker de kant op van aan blijven houden dat een kind hetzelfde gender heeft als diens geslacht. In Nederland dan hè, want dat is waar de meesten van ons leven volgens mij :Y)

En we moeten ons ook bewust blijven van het verkoopwaardigheid van een tijdschrift/artikel. Hoe meer mensen er over praten hoe meer een uitgever eraan verdient, dus dan liever een uitzondering toelichten als ware de realiteit voor het gros van de gevallen, in plaats van een doorsnee bericht. Of *gasp* stel je voor een trans persoon aan het woord laten die opgegroeid is in een accepterende omgeving.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:30

Fly_high schreef:
denisesilver schreef:
Maar ik log lekker uit. De discussie begon lekker positief, jammer dat er in de staak wordt gegaan wanneer de grammatica een beetje moeilijk wordt :evaw:

Je hebt geen ervaring met zo'n taal gok ik? dat is niet zomaar "een beetje moeilijk", het is in veel talen gewoon onmogelijk om los te laten.

maar goed, ik denk net zoals de rest dat dit best een onnodig heftige discussie is voor in dit topic

Ik vermoed dat ze daar geen ervaring mee heeft nee.
Dat gaat behoorlijk veel verder dan 'even' wat 'pronouns' veranderen.
Er zijn talen die volledig anders gesproken worden door vrouwen als door mannen. Talen waarin je bijvoorbeeld zegt:
"Ik 'vrouwloop' buiten", terwijl de buurman "Ik 'manzit' voor de deur" zegt, en waar geen genderneutrale vorm bestaat om werkwoorden te vervoegen.
Talen waarin telwoorden anders zijn wanneer een groep alleen uit mannen bestaat, gemengd is, of uit vrouwen bestaat.

Zulke talen zijn niet te spreken als de spreker zijn/haar eigen geslacht niet weet, en er bestaan vaak geen manieren om dat in het midden te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:38

Zebrastreep schreef:
Het is dat ik hier niet letterlijk een reactie ga typen wat sommige bejaarden mensen zeggen over mensen met een andere huidskleur.... En mijn ouders kunnen er soms ook nog wat van. Is altijd heel erg 'leuk' om te zien wat voor discussies er ontstaan tussen mijn mega woke zusje en mijn ouders. Ik zit er altijd maar bij met mijn mond keurig dicht ik ga mij niet begeven op gevaarlijk gebied :')

Ik beoordeel mensen op hun karakter , niet waarop ze vallen of om wie ze zijn. Maar voor een aantal mensen blijkt dat toch nog heel lastig te zijn in deze tijd.

Ach , vroeger was de kleurentelevisie ook eng , het went vanzelf.

Ja same. Mijn ouder stemde PVV....

Me nooit echt geroepen gevoeld om me erin te mengen. Misschien slecht, maar ga niet onterft worden om een statement te maken :') (en dan heb ik het niet over de financiele consequenties, maar de familierelaties zegmaar). Maar zit nu op een extreem blanke katholieke school, en mis de diversiteit echt. In Amsterdam had ik feministen, transmensen, homo's die vervolgens weer de discussie aan gingen met mensen die té homo waren volgens hun, boomers, vluchtelingen, mensen met onwijs lelijke teenschoentjes etc. in de klas en ik mis het zo onwijs ;( ....

Anyhow.
Wat ik wel moeilijk vind is dat sommige dingen wel teveel verheerlijkt worden. Soort van. Ik denk dat er oprecht wel wat jongeren zijn die een transitie nu als een uitweg voor hun ongelukkige gevoel zien, terwijl genderdysforie niet de oorzaak bleek te zijn. En ik ken ook een borderline-mama die echt zo opzichtig vond dat der jongetje een meisje wilde zijn dat ik er, als buitenstaander, zelf aan begon te twijfelen _O- . En dat zal je maar gebeuren, dat je ouders je een geslacht aanpraten omdat je een jongetje bent dat van glitters en musicals houdt, met als verborgen agenda aan de wereld te laten zie hoe lekker tolerant je bent. Maar geloof wel absoluut dat je bij sommige kleuters al kunt merken dat er meer speelt. Zoals NikkiTutorials, die ouders hebben echt de perfecte inschatting en keuzes gemaakt denk ik.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:41

oomens schreef:
Er zijn talen die volledig anders gesproken worden door vrouwen als door mannen. Talen waarin je bijvoorbeeld zegt:
"Ik 'vrouwloop' buiten", terwijl de buurman "Ik 'manzit' voor de deur" zegt, en waar geen genderneutrale vorm bestaat om werkwoorden te vervoegen.
Talen waarin telwoorden anders zijn wanneer een groep alleen uit mannen bestaat, gemengd is, of uit vrouwen bestaat.

Zulke talen zijn niet te spreken als de spreker zijn/haar eigen geslacht niet weet, en er bestaan vaak geen manieren om dat in het midden te laten.

We spreken hier Nederlands toch? :z

Nee, ik spreek geen honderd talen. Ik heb wel contact met mensen die in landen wonen met deze talen. Wil je weten wat zij doen? Zij verzinnen nieuwe woorden. Vaak samenstellingen van de mannelijke en vrouwelijke voorzetsels/achterzetsels etc.

Maar het geluk wil dat we op dit forum allemaal Nederlands praten. En dat in Nederland, buiten neo voornaamwoorden, er al genderneutrale voornaamwoorden bestaan. Namelijk, die/diens en hen/hun.

We kunnen het moeilijk maken en alle talen van de wereld erbij halen om maar te bewijzen dat het allemaal niet zo makkelijk is. Maar uiteindelijk wordt er binnen gemeenschappen die desbetreffende talen spreken ook gewerkt aan genderneutrale voornaamwoorden. En hier in Nederland lopen we te zeiken over woorden die gewoon bestaan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:45

Ik heb met 2 mailadressen meegedaan aan een winactie en gewonnen. Ohjee.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:48

Hier gooien ze ff radio christmas fm op standje gehoorschade :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:48

Urbanus schreef:

Gefeliciteerd *\o/* Komen ze nooit achter toch :P ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:49

Urbanus schreef:

Waarom is dat een ergernis :7?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:54

denisesilver schreef:
oomens schreef:

We spreken hier Nederlands toch? :z

Nee, ik spreek geen honderd talen. Ik heb wel contact met mensen die in landen wonen met deze talen. Wil je weten wat zij doen? Zij verzinnen nieuwe woorden. Vaak samenstellingen van de mannelijke en vrouwelijke voorzetsels/achterzetsels etc.

Maar het geluk wil dat we op dit forum allemaal Nederlands praten. En dat in Nederland, buiten neo voornaamwoorden, er al genderneutrale voornaamwoorden bestaan. Namelijk, die/diens en hen/hun.

We kunnen het moeilijk maken en alle talen van de wereld erbij halen om maar te bewijzen dat het allemaal niet zo makkelijk is. Maar uiteindelijk wordt er binnen gemeenschappen die desbetreffende talen spreken ook gewerkt aan genderneutrale voornaamwoorden. En hier in Nederland lopen we te zeiken over woorden die gewoon bestaan.

Hen/hun is meervoud, daarvoor hebben we in het Nederlands sowieso al geen geslachtsversie.
Bij "ik zie hen" weet je in het Nederlands niet hoe die groep 'hen' is samengesteld, noch welk geslacht de 'ik' heeft.

Die/diens heeft eigenlijk altijd betrekking op iets wat al eerder is genoemd, maar komt zelden zelfstandig voor op een manier zoals hij/zij en zijn/haar gebruikt worden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:03

Urbanus schreef:

Eentje thuis laten afleveren en een op je werk? :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:17

Oomens, ik bedoelde twee bestaande woorden die ingezet worden als genderneutrale voornaamwoorden, maar jij gaat toch nooit de wensen van non binaire mensen respecteren. En ik hoop voor hen ook dat zij nooit met jou hoeven te communiceren. Zij verdienen beter dan dat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:18

_San87_ schreef:
Urbanus schreef:

Omdat ik nu 6 kaartjes heb voor een theatervoorstelling voor kinderen. :')

Kinderdagverblijf Lisanne is geopend!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:18

denisesilver schreef:
Oomens, ik bedoelde twee bestaande woorden die ingezet worden als genderneutrale voornaamwoorden, maar jij gaat toch nooit de wensen van non binaire mensen respecteren. En ik hoop voor hen ook dat zij nooit met jou hoeven te communiceren. Zij verdienen beter dan dat.

Dat vind ik nogal een aanname :o.

Urbanus schreef:
_San87_ schreef:

Omdat ik nu 6 kaartjes heb voor een theatervoorstelling voor kinderen. :')

Kinderdagverblijf Lisanne is geopend!

Nodig vriendjes uit en ga lekker op stap :)).

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:28

denisesilver schreef:

Ik snap sowieso niet waarom daar een sticker 'nonbinair' opgeplakt moet worden. Dat zijn toch nog steeds gewoon mannen of vrouwen die zich wat minder mannelijk of vrouwelijk voelen, die vroeger 'verwijfd' of een 'manwijf' genoemd zouden zijn?

Helemaal prima toch, een man die zich wat vrouwelijker gedraagt of af en toe vrouwenkleding draagt? Waarom zouden daar andere voornaamwoorden voor nodig zijn?
Het is niet alsof het gaat om transgenders, die daadwerkelijk zijn omgebouwd tot een ander geslacht, maar om mensen die die keuze niet of nog niet willen maken toch? Dan bestaan daar toch gewoon de verwijswoorden voor die voor hun oorspronkelijke geslacht bestaan.

MoniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:33

Dat ik geen leuk cadeautje weet voor mijn personal trainer. Heb al wel doucheding van rituals sport. Wil klein pakketje maken voor de kerst.