Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:06

pmarena schreef:
Nou Sizzle hier zie je al genoeg haal- en breng problemen zonder Corona :=

Je kan helemaal je lol op op van die dagen, dat ze ineens besloten hebben dat ouders niet mee naar binnen mogen zoals normaal, en ze bij de buitendeur alleen naar binnen moeten.... zie je zo'n heel rijtje van die vastgeklampte / overstuur / huilende kleuters voor de deur staan die echt-echt-echt mee terug naar huis willen en niet meer durven :=

Wat zou voor dat enorme verschil zorgen? Zijn de nederlandse kleuteronderwijzers dan zo eng of zo?
Of is dat ontstaan sinds ze vanaf de dag dat ze 4 worden meteen ‚overgeleverd‘ zijn in hun uppie?
Vroegah ging je natuurlijk met z‘n allen tegelijk, soort van veulens in de opfok idee, gaf dat misschien een betere onderlinge band ipv iedere keer 1 kleutertje in een bestaande groep te werpen?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:07

Ik begrijp je reactie volkomen pmarena. Ik hoop dat je, net als ik, rust vind in het feit dat de scholen nog moeten anticiperen op versoepeling van de maatregel. En daarnaast dat Rutte heeft aangegeven geen leerplichtambtenaar in te zetten.

We gaan de situatie nauwlettend in de gaten houden.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:08

pmarena schreef:
_Cathalijne schreef:
@pmarena: ik denk dat jouw kinderen gezegend met jou als moeder. Maar niet elk kind heeft die luxe. Voor kinderen die niet meer meekomen met schoolwerk omdat je met ik weet niet hoeveel een computer moet delen, omdat er geen rust is in huis om je huiswerk te maken. Omdat je zaken niet begrijpt, en je ouders het niet kunnen/willen uitleggen? Of kinderen die echt leiden onder het gebrek aan sociaal contact en structuur?

Ik ben het absoluut met je eens dat zeker voor de jongste klassen er beter gekeken kan worden naar school op vrijwillige basis. Als het systeem van online nu goed loopt, waarom dan niet zo behouden voor diegenen waarvoor het werkt. Idem voor de kleuters, als zij zich goed settelen in de thuissituatie, waarom dan niet zo laten? Want wie zegt dat de scholen definitief open blijven, en om nou eerst de kinderen naar school te sturen en na 2 weken weer thuis te moeten houden omdat er toch weer een piek komt is ook niet wat.

Oh maar ik pleit ook al enkele weken voor binnenkort een versoepeling van de opvang door scholen hoor!

Zodat de kinderen / ouders die graag weer naar school willen, er ook naartoe mogen :j
Begin daar dan eerst eens mee: diegene die graag willen / het nodig hebben.

Dat is toch een mooie, voorzichtige eerste stap zou ik denken.
Die mensen kunnen dan bewust er voor kiezen dat voor hen de voordelen daadwerkelijk opwegen tegen de mogelijke nadelen :j

Doe dat eerst eens een week of 4, kijk hoe dat uitpakt, en besluit dan of het inderdaad verstandig is om ook de rest van de kinderen terug naar school te laten komen :) Ik denk dat ze sowieso blij moeten zijn met elke ouder die zijn kind nog thuis wil houden. Zodat niet alles in 1 keer weer op school zit straks in deze toch nog (te) onzekere tijden :)

Nou precies. Dat noem ik nou gefaseerd invoeren. In eerste instantie vrijwillig, mensen kunnen laten kiezen of ze al dan wel of niet willen nemen :) (mis de like knop, anders had ik je reactie geliked)
Laatst bijgewerkt door _Cathalijne op 21-04-20 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Citaat:
Citaat:
• De beperkte verspreiding die kinderen mogelijk veroorzaken, leidt met name
tot besmetting van hun ouders/verzorgers die doorgaans tot de
leeftijdsgroepen behoren die overwegend milde klachten ontwikkelen en
waarbij de kans op een ernstig beloop relatief beperkt is.

Je hoort mij te veel verhalen van gezonde 30-ers en 40-ers die toch mooi het loodje leggen. Ze zijn nu met meerdere behandelingen aan het experimenteren waar toch wel wat positieve dingen tussen lijken te zitten: elke paar weken komen ze wat verder wat dat betreft. Op dit moment kunnen ze je nog amper helpen....waarom dan dat risico opzoeken om op school wat te zingen, kleuren en knutselen, dat kunnen we thuis ook nog wel een paar weken volhouden := (Tot er wat meer duidelijkheid is over of het inderdaad zo onschuldig is om kinderen weer naar school te doen, bijvoorbeeld...)

Ten tijde van crises is het afwegen geblazen.
Dat is nu eenmaal zo, en het verlangen naar duidelijkheid en zekerheid kan helaas niet gestild worden.

Kinderen weer naar school: het risico is niet nul. Maar wel klein.

En ja, er sterven mensen van twintig, dertig of veertig aan covid-19. Niet veel, maar andermaal niet nul.

Maarre: "op dit moment kunnen ze je amper helpen" vind ik wat overdreven.
(Bedenk efkes hoe de sterftecijfers er zonder beademing uit hadden gezien....)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-04-20 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Sizzle schreef:
pmarena schreef:

Je kan helemaal je lol op op van die dagen, dat ze ineens besloten hebben dat ouders niet mee naar binnen mogen zoals normaal, en ze bij de buitendeur alleen naar binnen moeten.... zie je zo'n heel rijtje van die vastgeklampte / overstuur / huilende kleuters voor de deur staan die echt-echt-echt mee terug naar huis willen en niet meer durven :=

Wat zou voor dat enorme verschil zorgen? Zijn de nederlandse kleuteronderwijzers dan zo eng of zo?
Of is dat ontstaan sinds ze vanaf de dag dat ze 4 worden meteen ‚overgeleverd‘ zijn in hun uppie?
Vroegah ging je natuurlijk met z‘n allen tegelijk, soort van veulens in de opfok idee, gaf dat misschien een betere onderlinge band ipv iedere keer 1 kleutertje in een bestaande groep te werpen?

Sommige kinderen hebben het echt heel moeilijk, maar bij 95% van de gevallen zijn het de ouders...

Op de basisschool van mijn kinderen zijn ze heel duidelijk. 1e dag mag je ze afzetten in de klas bij hun stoel. Dan mag je mee tot aan de klas tot en met groep 1 en daarna is dat afgelopen. Gewoon aan de deur afzetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:10

Sizzle schreef:
pmarena schreef:

Wat jij zegt met dat met zijn allen naar school lopen, dat is natuurlijk een super mooie manier om kinderen letterlijk "mee" te krijgen met de groep :j

Maarja dat is hier niet. Ik kan me eigenlijk ook niet meer goed herinneren hoe dat vroeger ging toen ik zelf kleuter was. Heb jij dan meegemaakt dat kinderen alleen na de zomervakantie voor het eerst naar school gingen ofzo, en er door het jaar geen nieuwe kindjes bij kwamen...?

Vooral dat laatste vind ik erg onrustig persoonlijk. Ben wat dat betreft dan ook blij als meneer uit de kleuterklas weg is en ze een vaste groep hebben.

verootjoo

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:11

Bij ons stromen ook niet het hele jaar kleuters in geloof ik. Alleen in september en januari.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:14

Ik verbaas me gewoon echt omdat het verschil blijkbaar zo enorm is. Ik heb nooit een kleuter in NL gehad dus voor mij is mijn huidige situatie mijn referentiekader en in mijn referentiekader komen ouders niet het schoolplein op, als ze al meelopen. Wij hebben ook om de beud in de buurt 7 kinderen gebracht (dus 1 ouder op 7 kleuters), na 6 maanden gingen ze zelf. Ik heb nog nooit een huilende kleuter gezien die niet naar school durfde tot nu toe.
Met de auto brengen is behoorlijk ongewenst, wordt ook veel campagne tegen gevoert met grote posters.

Bij ons is het inderdaad zoals ook in NL vroeger, allemaal tegelijk in Augustus.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:17

Hier is het al moeilijk om ouders in de bovenbouw te weren...!
En volledig eens met Pmarena. Zo heb ik het rapport ook gelezen helaas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:19

Kaja schreef:
Ik begrijp je reactie volkomen pmarena. Ik hoop dat je, net als ik, rust vind in het feit dat de scholen nog moeten anticiperen op versoepeling van de maatregel. En daarnaast dat Rutte heeft aangegeven geen leerplichtambtenaar in te zetten.

We gaan de situatie nauwlettend in de gaten houden.

Ja absoluut :j

Ben erg benieuwd met wat voor plan de scholen hier gaan komen en hoop er het beste van :)
Is dat zo, dat Rutte heeft gezegd geen leerplichtambtenaar in te zetten...? Tot welke datum dan in principe, zei hij dat er ook bij...? Dat is wel super als dat alvast zo is +:)+

Hier hebben we de persconferentie niet live gekeken. Frozen stond aan, we hadden eieren voor ons geld gekozen en dat meneer nog maar even gegund na deze rare "afscheid-van-ouwe-oma"-dag :(:)

Als kleuters niet het hele jaar instromen lijkt me dat echt een stuk beter :j
En zo aansluiten bij een lopend rijtje ook een heel stuk makkelijker omdat ze dan letterlijk "meegezogen" worden zeg maar in de volgende activiteit :)

Ik vind sommige ook nog wel echt heel klein hoor als ze er bij komen. Die van ons is ook pas een maand of 2 na zijn verjaardag voor het eerst gegaan, die vond ik er ook nog niet aan toe. Hij is echt wel gek op de juffen hoor, maar het is voor die kinders toch soms lastig om van de ene naar de andere situatie te gaan. En het zijn ook van die periodes dan hè :(:)

Zo gaat het perfect, en zo is het ineens "pet". Weinig zo veranderlijk als een kleuter :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:21

rien10 schreef:
Er wordt geen lente van je afgepakt. Er wordt voor gezorgd dat jij volgend jaar weer een lente kan meemaken.

_/-\o_

Verder. Volgende keer gewoon een goede annuleringsverzekering afsluiten.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:21

Bij ons stroomden kleuters ook in, maar de meesten hadden al wel kindjes die ze kenden van de peuterspeelzaal. Wij brachten ze ook tot aan de deur, in mijn eigen jeugd liepen we vanaf dag 2 gewoon met de kinderen uit de buurt mee :-) Kwestie van gewoontes hoor.

In Spanje is de regering zich rotgeschrokken van de reacties. Vanavond is al bekend gemaakt dat kinderen met een ouder ook op straat mogen om te wandelen, verdere details moeten nog worden uitgewerkt.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:29

pmarena schreef:
Is dat zo, dat Rutte heeft gezegd geen leerplichtambtenaar in te zetten...? Tot welke datum dan in principe, zei hij dat er ook bij...? Dat is wel super als dat alvast zo is +:)+

Jup! :j Dat heeft ie inderdaad gezegd. Al zei hij er wel bij dat je met de school van je kindin overleg moest, meen ik me te herinneren?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:32

mvdende schreef:
Ik wil best een tussenoplossing, maar als hun star blijven, dan kan ik dat ook....

Als iedereen een tussenoplossing krijgt zijn ze straks failliet en kun je volgend jaar fluiten naar je plekje.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:18

Jan Kluytmans, arts-microbioloog was net op Op1.
De allerbelangrijkste maatregel om besmetting te voorkomen is nog steeds handen wassen, iedere x weer. Handschoentjes en mondkapjes worden vaak verkeerd gebruikt, nog steeds.
Ook werd gezegd, dat er goed wordt gewerkt in de Verpleeghuizen, maar dat het in Verpleeghuizen altijd al zeer complex is. En dat de grote uitbraken echt uitzonderingen zijn en geen algemene situatie in alle Verpleeghuizen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:21

elnienjo schreef:
Snap overigens niet dat er niet wat meer initiatieven zijn om ouderen in de buitenlucht hun dierbaren te laten ontmoeten achter plexiglas. Een week ofzo geleden was er een voorbeeld van 'n soort bouwkeet met plexiglas die buiten bij het verzorgingshuis was weggezet voor dat doel. Zou mooi zijn als dat meer gedaan zou worden. Dus niet de bezoekers het tehuis in, maar de bewoners het tehuis uit.

Omdat het tijd kost, mensuren, overleg, materiaal, afwegingen van risico's - in het huis van mijn vader zijn al enkele doden gevallen door corona-?
Ik kon vanmiddag door geweldige inspanningen van alle betrokken partijen eindelijk mijn 94-jarige demente vader na vele weken weer in levende lijve zien - inderdaad achter plexiglas-, in een quarantainer bij zijn verzorgingstehuis in Amsterdam. Dus ja, het gebeurt inmiddels. En ik vind dat enorm snel geregeld.
Laatst bijgewerkt door stefje op 21-04-20 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:23

Klinkt fijn Stefje. Had je vader besef van wat er gebeurde? Wat lastig, dementerenden hebben zo’n behoefte aan lichamelijk contact.
Lastig en fijn, dit. Ohhh wat dubbel!

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:27

bigone schreef:
Mvdende, ik denk dat je je handen dicht moet knijpen. Je ouders hebben een andere woning voor je gekocht omdat je hond niet op de flat kon leven. Je enigste zorgen zijn dat jij niet je rondje kunt lopen met je hond omdat er zoveel mensen zijn op de tijd dat jij wil= dan ga je op een andere tijd. Je hebt een auto dus kunt maar stille gebieden gaan en je vakantie? Jammer dan, volgend jaar weer een kans, je bent niet de enige. En kom je in de financiële problemen dan kijk je pa en ma maar een keer lief aan. Bah , heb het geklaag even gehad van je. Grow up en wees blij dat je geen ergere zaken hebt om je druk om te maken.

Precies dat... ik werk met mensen met oa autisme en ik ken er geen die zo enorm aan zichzelf denkt als Mvdende.
Egoïsme ten top

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:33

Citaat:
Precies dat... ik werk met mensen met oa autisme en ik ken er geen die zo enorm aan zichzelf denkt als Mvdende.
Egoïsme ten top
Joh en dat geldt ook voor anderen, laat gaan, daar wordt het topic niet beter van. Dat soort berichten zijn toch totaal niet interessant om er nog op te reageren.....

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:34

rien10 schreef:
Klinkt fijn Stefje. Had je vader besef van wat er gebeurde? Wat lastig, dementerenden hebben zo’n behoefte aan lichamelijk contact.
Lastig en fijn, dit. Ohhh wat dubbel!

Dank je Rien! Ja denk wel dat hij redelijk goed beseft wat er aan de hand is. Hij zei zelf "jullie moeten niet op bezoek komen hoor". Maar ik heb zelf wel even getwijfeld om dit te doen, omdat hij op een gesloten afdeling zit die op zich zoals ze het noemen hermetisch afgesloten is. Het zijn toch allemaal risico's. Hij is gelukkig erg nuchter en niet erg emotioneel (nu een voordeel).

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:42

Zelfstandig wonende 70 plussers mogen bezoek ontvangen vanaf 29 april.

Edit: bron nos
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 21-04-20 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:43

Amado7 schreef:
Zelfstandig wonende 70 plussers mogen bezoek ontvangen vanaf 28 april.

Ohh. Daar krijg ik echt de tranen van in m’n ogen. Heerlijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:48

Amado7 schreef:
Zelfstandig wonende 70 plussers mogen bezoek ontvangen vanaf 29 april.

Edit: bron nos

Dat is toch niet verboden?
Ik ga gewoon af en toe op bezoek bij mijn zelfstandig wonende vader van 80. Wel 1.5 m afstand.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:50

Het advies was om dat niet te doen. Dat advies wordt nu aangepast.

Ik ging in ieder geval niet meer bij mijn oma op bezoek. Omdat het dringend advies was om dat niet te doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:56

Best vreemd om dat nu wel te doen want aan kwetsbaarheid situatie is niets veranderd.