Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:00

Ik kreeg via mijn werk ook al een attest toegestuurd dat ik bij eventuele controle door politie etc. kan laten zien, omdat mijn bedrijf essentiële diensten levert voor het land (België). Die controles zijn in die mate nog niet aan de orde hier, maar ik kreeg het wel al. Mijn bedrijf staat in contact met de overheid, dus feit dat het er is, zegt imo genoeg.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:00

@Babootje,lang niet iedereen houdt er denk ik wat aan over. Mijn man heeft op zijn dertigste een heel ernstige legionella-infectie doorgemaakt en is toch, voor zover wij weten volledig hersteld. (balanceerde toen echt op het randje).

nynke55

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:02

Rutte zet niet in op groepsimmuniteit, dat is al achterhaald, hij zei ook dat dat een bijkomstigheid was.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:03

Wat ik nog steeds niet begrijp, en dan moeten we even terug naar de basis....
Die natte markten in China zijn er al járen. Waarom ontstaat dit nu ineens

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:04

Babootje schreef:
Een lockdown van 4-6 weken met daarna afschalen en goed monitoren. Intussen de testcapaciteit verhogen en isoleren van degenen die ziek zijn. Onderzoek doen naar het virus zelf onder een flinke groep mensen. Er is ook een kans dat oude vaccins die er al zijn en makkelijk geproduceerd kunnen worden voldoende effect hebben om mensen minder ziek te laten worden. Ik begreep (van de viroloog van Op1 gisterenavond dat wij hier ook zelf testen kunnen produceren.

Nu uitgaan van het opbouwen van immuniteit is de grootste gok.

Maar het opbouwen van immuniteit is ook niet het doel, dat is een neveneffect. Testcapaciteit verhogen is niet zo simpel, Rutte zei zojuist tijdens het debat dat er gewoonweg niet genoeg tests op de wereld zijn :n Isoleren klinkt ook heel simpel, maar als er 1 iemand in huis ziek is, bestaat de kans dat de rest in huis het ook krijgt. Als dan een besmet persoon boodschappen gaat doen of naar de bank gaat, kan hij daar ook weer anderen besmetten.

Toevoeging:
Italië en Spanje zijn beide in lockdown. Gisteren had Italië er 3526 nieuwe gevallen bij, Spanje 1884. Het is niet zo dat een lockdown de enige oplossing is.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:11

Babootje schreef:
Electra63 schreef:

Ik vind van niet. Rutte laat zich adviseren door deskundigen.
Dat lijkt me de juiste weg !

En daarom wil hij geen inzage geven in wat die deskundigen hem dan voorleggen.

Er wordt gesproken over IC plaatsen terwijl je ervan kunt uitgaan dat mensen die op IC terecht komen of doodgaan of zwaar gehandicapt blijven (COPD).
Dus wat moet er gebeuren imo. Ervoor zorgen dat mensen niet ziek worden.
Rutte heeft het steeds over "dan moet NL een jaar op slot" maar dat is natuurlijk helemaal niet zo.
Je koop tijd. In die tijd kan er goed onderzoek worden gedaan. Niet om een vaccin te maken, maar om te kijken hoe het virus zich nu werkelijk gedraagt. Zodat je maatregelen kunt nemen die echt effectief zijn.
Dat is wat Baudet probeert uit te leggen. En ik vind dat hij gelijk heeft.

Ik werk thuis en ik heb vandaag heel de dag geluisterd. Vanmorgen was de directeur van RIVM en een hoofd IC aanwezig en konden vragen worden gesteld. Daar werd uitgelegd hoe zij er tegen aan kijken, met name over de ontwikkeling van het virus en de eventuele gevolgen/behandelingen. Ook daar was Baudet het niet mee eens.

Het is een nieuw virus, dus met de dag of per uur kunnen inzichten veranderen.
Maar een lock-down heeft grote (financiële) gevolgen en aangezien mensen en bedrijven toch deels gecompenseerd moeten worden, kunnen wij ons dat niet permitteren.

Daar kan altijd nog op over worden gegaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:14

LadyMadonna schreef:

Alleen al omdat het een viezig woord is, zou t er niet meer moeten zijn :')
maar ik heb vandeweek gelezen dat het een disaster waiting to happen was.. ook gezien Sars toentertijd. En men gaat ervan uit dat er meer dierenvirussen (dierenvira?) zijn die over kunnen gaan springen als mensen niet stoppen met human-animal..-dingen (k kan het woord zo snel niet vinden)...
Edit:The SARS episode has underscored the importance of changing animal husbandry practices or “more viruses are likely to emerge from the animal world”
..dus...husbandry...

Dit artikel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2636331/

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:16

Cer schreef:
LadyMadonna schreef:

Alleen al omdat het een viezig woord is, zou t er niet meer moeten zijn :')
maar ik heb vandeweek gelezen dat het een disaster waiting to happen was.. ook gezien Sars toentertijd. En men gaat ervan uit dat er meer dierenvirussen (dierenvira?) zijn die over kunnen gaan springen als mensen niet stoppen met human-animal..-dingen (k kan het woord zo snel niet vinden)...

China heeft nu wel het eten van wilde dieren verboden. Het wordt echter wel moeilijk om de handel helemaal te stoppen, want het is een belangrijk deel van hun cultuur.

https://edition.cnn.com/2020/03/05/asia ... index.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:20

LadyMadonna schreef:

Niet ineens, SARS is ook op zo ontstaan. Vandaag is er nog een interessant filmpje door iemand geplaatst:
Kana schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=TPpoJGYlW54
Heel leuk (kort) filmpje over het hoe en waarom hierover!
VOX is sws een dikkkkke aanrader als YT kanaal.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:21

Destination schreef:
Babootje schreef:
Een lockdown van 4-6 weken met daarna afschalen en goed monitoren. Intussen de testcapaciteit verhogen en isoleren van degenen die ziek zijn. Onderzoek doen naar het virus zelf onder een flinke groep mensen. Er is ook een kans dat oude vaccins die er al zijn en makkelijk geproduceerd kunnen worden voldoende effect hebben om mensen minder ziek te laten worden. Ik begreep (van de viroloog van Op1 gisterenavond dat wij hier ook zelf testen kunnen produceren.

Maar het opbouwen van immuniteit is ook niet het doel, dat is een neveneffect. Testcapaciteit verhogen is niet zo simpel, Rutte zei zojuist tijdens het debat dat er gewoonweg niet genoeg tests op de wereld zijn :n Isoleren klinkt ook heel simpel, maar als er 1 iemand in huis ziek is, bestaat de kans dat de rest in huis het ook krijgt. Als dan een besmet persoon boodschappen gaat doen of naar de bank gaat, kan hij daar ook weer anderen besmetten.

Toevoeging:
Italië en Spanje zijn beide in lockdown. Gisteren had Italië er 3526 nieuwe gevallen bij, Spanje 1884. Het is niet zo dat een lockdown de enige oplossing is.

Ik ben het met je eens dat opbouwen van immuniteit een grote gok is.
Wij zitten nu 5 dagen in lockdown en verwachtte niets anders dat de cijfers gaan stijgen en blijven stijgen.
Maar geloof wel dat er minder gevaar is nu iedereen in zijn huis zit worden alle straten en alles gedesinfecteerd en ik ben er heilig van overtuigt dat dit gaat werken.
Medisch personeel kan zich nu volledig inzetten voor de corona patiënten terwijl iedereen thuis zit en dus minder ongelukken gebeuren dan dat iedereen zich op straat bevind en er dus meer ongelukken gebeuren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:24

Babootje schreef:

Je begrijpt dat er dan niemand meer over straat mag, alle processen stilgelegd worden?
4-6 weken is dan helaas niet voldoende.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:25

Destination schreef:

Toevoeging:

Het virus ijlt na Destination. Nu ingrijpen betekent nog minimaal 4-6 weken voordat je dat in nieuwe gevallen gaat merken. Maar China heeft laten zien dat dat wel gebeurt. WHO adviseert nog14 dagen quarantaine NADAT iemand klachtenvrij is. Dat is niet voor niets.
Na lockdown zal het aantal nieuwe gevallen dus nog sterk kunnen oplopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:26

PSvanLot schreef:
Je begrijpt dat er dan niemand meer over straat mag, alle processen stilgelegd worden?

Nee dat denk ik zelf dus ook niet. Maar dat zal obv de cijfers moeten worden vastgesteld.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:28

Babootje schreef:
Destination schreef:

Toevoeging:

Het virus ijlt na Destination. Nu ingrijpen betekent nog minimaal 4-6 weken voordat je dat in nieuwe gevallen gaat merken. Maar China heeft laten zien dat dat wel gebeurt. WHO adviseert nog14 dagen quarantaine NADAT iemand klachtenvrij is. Dat is niet voor niets.

Wat is dan het punt van een lockdown als je zelf al zegt dat de nieuwe gevallen nog steeds werk kunnen oplopen? Waarom dan nu de complete economie op het spel zetten?

blensink schreef:
Ik ben het met je eens dat opbouwen van immuniteit een grote gok is.
Wij zitten nu 5 dagen in lockdown en verwachtte niets anders dat de cijfers gaan stijgen en blijven stijgen.
Maar geloof wel dat er minder gevaar is nu iedereen in zijn huis zit worden alle straten en alles gedesinfecteerd en ik ben er heilig van overtuigt dat dit gaat werken.
Medisch personeel kan zich nu volledig inzetten voor de corona patiënten terwijl iedereen thuis zit en dus minder ongelukken gebeuren dan dat iedereen zich op straat bevind en er dus meer ongelukken gebeuren.

Wij hebben in Duitsland geen officiële lockdown, maar alle niet-essentiële winkels zijn gesloten en iedereen werkt zoveel mogelijk thuis. Vooral dat laatste is heel uitzonderlijk voor Duitsland, want home office is hier nog niet echt een ding. Qua ongelukken, doordat iedereen al thuis werkt, zijn er minder mensen op straat en zijn er dus minder ongelukken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:30

Babootje schreef:
PSvanLot schreef:

Nee dat denk ik zelf dus ook niet. Maar dat zal obv de cijfers moeten worden vastgesteld.

Ik denk dat ze vast nog wel op gaan schalen met extra maatregelen, maar ik zie het niet gebeuren dat het land volledig platgelegd gaat worden zoals een lockdown betaamt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:32

Ik zit een twitter discussie te lezen waar ik geen reet van begrijp.
Mensen vallen over de "groepsimmuniteit" die Rutte zou hebben 'bedacht' en dat dat niet kan cq bestaat. Vervolgens twittert Alexander Bakker de precieze tekst van de toespraak waarin het in dat gedeelte gaat over: 'het afremmen van het virus en tegelijkertijd groepsimmuniteit opbouwen'..'wie het virus heeft gehad is daarna immuun'...'bouwen van een beschermende muur'.

Hij zegt hiermee niet dat groepsimmuniteit een doel is, maar een bijkomstigheid; van de maatregelen om het af te remmen is een bijkomstigheid groepsimmuniteit'.

daaronder reageren mensen dan met : 'hij heeft geen geheugen' en 'OMT opheffen (blijkbaar zitten daar volgens die twitteraars alleen debieltjes in)

Terwijl hij, lijkt mij, letterlijk gezegd heeft dat het een bijkomstigheid is en geen doel an sich.
Edit: nee niet letterlijk, dat kan niet want dit is geen letterlijke weergave. Ik bedoel 'hij heeft niet letterlijk gezegd dat deze maatregelen moeten gaan zorgen voor groepsimmuniteit en dat dat het doel is van deze maatregelen'.

Meneer Van Dissel heeft vanochtend uitgelegd dat iemand die het gehad heeft, hoogstwaarschijnlijk voor een periode immuun is, net zoals bij alle andere tot nu toe bekende virussen. Hij zei dat als dat niet zo was, dat dit dan een ongekend uniek virus zou zijn, en dat die kans heel klein is.

Wat snappen de mensen niet aan dit verhaal, vraag ik mij dan af?
Laatst bijgewerkt door Cer op 18-03-20 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:33

Ik ben nu nog voor een gehele lockdown.
Maar ben wel van mening dat er bepaalde zaken aangepakt moeten worden, en dat mensen hun ogen eens open gaan doen en ze na gaan leven!

* Geen samenscholing
* Geen pret uitjes meer
* Mensen moeten leren afstand te bewaren (ook in de supermarkt graag 1.5-2 mtr afstand houden)
* Geen kinderen meer een groepen buiten laten spelen
* Hygiëne meer in acht nemen
* Geen verjaardagen meer vieren
* Sociale contacten beperken.
* Grenzen dicht

Gewoon dat alles strenger nageleefd gaat worden.

Een totale lockdown vind ik persoonlijk nu nog niet nodig. Wel heel scherp in de gaten houden en op tijd aan de bel trekken. Niet pas als alle ic's vol liggen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:37

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:39

Vandaag weer een lange strandwandeling gemaakt. Het valt wel op dat het ietsje drukker is met gezinnen met kinderen dan voorheen op doordeweekse dagen. Nu maar hopen dat we wel gewoon op het strand mogen blijven komen. Voor mij 3 minuten lopen naar het strand, dus beschouw het praktisch als m’n achtertuin. En je mag bij een “ lockdown” toch gewoon in je achtertuin? :D nou ja, we zullen het zien..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:39

Hier in de supermarkt nu ook de oproep om alleen te komen. Reactie dorpsgenoot: Ha, ik zit thuis net 5 kinderen, en als ik wacht tot mijn man thuis is, is de winkel leeg.... ik moet ze dus wel mee nemen....

Zucht, denk eens in oplossingen ipv problemen zeg.... als het mijn buurvrouw was wilde ik gerust even op die kinderen letten of voor haar boodschappen meenemen.....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:40

Ik vind het heel verontrustend dat het nog steeds zo rap gaat daar ondanks de strenge maatregelen in Italië.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:41

Niet altijd zo snel roepen LadyMadonna. Hier wonen wij bijvoorbeeld buitenaf en de naaste buren werken allemaal nog door overdag. Opa en oma wil je op dit moment niet vragen, dus ook hier zou ik me echt achter de oren moeten krabben. Kan natuurlijk ook zomaar zijn dat deze dame dan echt geen oppas heeft. Niet dat ik alle kids mee wil slepen, maar ik bedoel maar, mensen wijzen erg snel nu, maar het is soms niet altijd makkelijk.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 18-03-20 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:41

Marie_Anne schreef:
Vandaag 475 doden in Italië ;(
Mustafa Marghadi (@mousmar) heeft getweet schreef:
Nou, dat goede nieuws van gisteren kan de deur uit. 475 mensen overleden vandaag. Ruim 4200 nieuwe besmettingen. Can’t sugarcoat it. Dit is ijzingwekkend
. https://t.co/BkEOpDZNji https://twitter.com/mousmar/status/1240 ... 03073?s=20

Heel erg triest dit ;(
Schrijnende toestanden ook in de ziekenhuizen daar. Beelden waren op tv gister.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:43

Babootje schreef:

Destination schreef:
Wat is dan het punt van een lockdown als je zelf al zegt dat de nieuwe gevallen nog steeds werk kunnen oplopen? Waarom dan nu de complete economie op het spel zetten?

Je begrijpt me niet goed. Pas 4-6 weken na lockdouwn ga je pas merken wat het effect ervan is.
In die tussentijd lopen de nieuwe gevallen op en de bedoeling van die lockdown is dat nieuwe gevallen na die tijd gaan afnemen. Dat is in China gebeurd en nu na 3 maanden is er dus controle op het virus.
Daarna zou je in principe kunnen afschalen en goed monitoren (lees testen) wat er gebeurt. Want het virus is nog niet weg. In die tussentijd hoop je meer te leren over het virus zodat je maatregelen effectiever kunnen zijn.

Nu wordt er gestuurd op IC capaciteit en dat snap ik dus niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:44

MightyMike schreef:
Niet altijd zo snel roepen LadyMadonna. Hier wonen wij bijvoorbeeld buitenaf en de naaste buren werken allemaal nog door overdag. Opa en oma wil je op dit moment niet vragen, dus ook hier zou ik me echt achter de oren moeten krabben. Kan natuurlijk ook zomaar zijn dat deze dame dan echt geen oppas heeft. Niet dat ik alle kids mee wil slepen, maar ik bedoel maar, mensen wijzen erg snel nu, maar het is soms niet altijd makkelijk.

Deze mensen wonen niet achteraf, hebben een sociaal netwerk.
Heb je dat niet is een oproep op bijv social zo geplaatst