Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:46

0091 schreef:
Door het graven van de kippen heeft onkruid geen kans, alle madeliefjes en paardebloemen worden sneller opgegeten dan dat ik ze weg kan halen. Er blijft dus alleen een grasmat over (jeej!).

Dat klinkt ideaal! Maar voor paardenbloemen en madeliefjes als onkruid zou ik ook tekenen hoor. :)) Bij ons kregen door het pikken en krabben van de kippen distels, boterbloemen en vooral zuring een kans. Onkruiden die van zichzelf al vrij goed in staat zijn om gras te verdringen, maar ze werden daarbij nog geholpen door de kippen, want zelfs die blieften die rommel niet. Kortom, de omstandigheden verschillen per locatie en die zullen voor een belangrijk deel het resultaat bepalen.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:34

goeroe schreef:
0091 schreef:
Door het graven van de kippen heeft onkruid geen kans, alle madeliefjes en paardebloemen worden sneller opgegeten dan dat ik ze weg kan halen. Er blijft dus alleen een grasmat over (jeej!).

Dat klinkt ideaal! Maar voor paardenbloemen en madeliefjes als onkruid zou ik ook tekenen hoor. :)) Bij ons kregen door het pikken en krabben van de kippen distels, boterbloemen en vooral zuring een kans. Onkruiden die van zichzelf al vrij goed in staat zijn om gras te verdringen, maar ze werden daarbij nog geholpen door de kippen, want zelfs die blieften die rommel niet. Kortom, de omstandigheden verschillen per locatie en die zullen voor een belangrijk deel het resultaat bepalen.


Zuring kan je eten :+
Ik ben altijd blij als ik er 1 vind, haha. Maar wij hebben inderdaad mazzel als ik het zo hoor

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 08:25

Zijn er eigenlijk bokkers uit dit topic die een beetje in mijn buurt wonen? Of ben ik de enige belg? :+

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:09

Noord-Holland hier (vlakbij Alkmaar).
Niet heel erg dichtbij :(

Century

Berichten: 6018
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:49

Noord-Brabant, dus dat komt al wat in de buurt :P Antwerpen is een uurtje met de auto vanaf hier.

Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:00

Kun je alle soorten zuring eten? Hier staat voornamelijk ridderzuring en veldzuring volgens mij, ziet er niet heel appetijtelijk uit eigenlijk, staat altijd in de stukken gras die ze laten staan. Ik laat het ook altijd staan als ik mijn "pluk-groen-voor-de-kipjes-rondje" doe, misschien toch maar eens proberen ook.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:16

Wij wonen iets voorbij het midden van Frankrijk, ook niet echt om de hoek ;)

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:26

'T hoge Noorden hier :)

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:27

Karina schreef:
Kun je alle soorten zuring eten? Hier staat voornamelijk ridderzuring en veldzuring volgens mij, ziet er niet heel appetijtelijk uit eigenlijk, staat altijd in de stukken gras die ze laten staan. Ik laat het ook altijd staan als ik mijn "pluk-groen-voor-de-kipjes-rondje" doe, misschien toch maar eens proberen ook.

Ik maak weleens een stampotje van de jonge bladeren van zuring. De oudere bladeren vinden ze hier niet lekker

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 19:08

Het verre oosten hier :+

Siamsmeesje

Berichten: 2251
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:49

DeMolenhoek schreef:
Zijn er eigenlijk bokkers uit dit topic die een beetje in mijn buurt wonen? Of ben ik de enige belg? :+

Ik woon ongeveer op de grens met België, bij Oost-Vlaanderen, en kijk uit op een Belgische kerktoren :j
Alleen geen idee of dat ook maar iets in jouw buurt is.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:40

We wonen wel allemaal ver bij elkaar vandaag zeg :=

Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:58

DeMolenhoek schreef:
Zijn er eigenlijk bokkers uit dit topic die een beetje in mijn buurt wonen? Of ben ik de enige belg? :+


Ik woon op de grens zo ongeveer, bij hamont achel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:22

Dan zit jij het dichtse! Ik zit in de omgeving van Hasselt :) Wijd versprijd inderdaad.

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:23

Omdat we nu al eieren teveel hebben en ik uiteraard teveel zaden in potjes heb staan duwen :') hebben we ons stalletje voor onze deur al extra vroeg geopend :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:30

Mag ik vragen voor welke prijs jullie eieren verkopen? Ik zie al €1.50 voor 12? :)

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:40

Hier 6 voor €1,
10 voor €1,50

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:40

Ik vraag ook €1 voor 6 maar heb er nog altijd geen enkele verkocht.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:48

Ik woon in een doodlopende straat. Iedereen hier koopt mijn eieren op. Met maar 7 kippen hou ik net 5/6 eieren per week voor mezelf over :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:50

Ik gok zo dat iedereen hier in de straat kippen heeft :') Heb er nu voor het eerst ingevroren. Ben benieuwd!

Oh side note: De bio boer verkoopt eieren aan €0.35 per stuk en die krijgt ze niet tijdig aangesleept. Wat het woordje bio al niet doet :+ Maar ik ga echt geen bio voeder en bio insecten geven en stoppen met restjes te geven want die zijn niet bio. :')

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:57

Ik noem het knuffelkipeieren :+

Heb er een etiket op geplakt waarop staat de de kippen zo natuurlijk mogelijk worden gehouden en dat het land zonder kunstmatige producten wordt bewerkt. Ze kopen zelfs mijn eieren als cadeautje voor vrienden _O- dus de sticker "blije/vrolijke/knuffelkip doet hier wel veel

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:59

De mijne zijn ook echte knuffelknippen. Slim idee! Ben ook aan het twijfelen om ze te verkopen via vrije gift :)

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:23

Ik woon ook in een doodlopende straat en ik verkoop ze voor 1,50 per 10 :j

In het potje met ingemaakte eieren zitten er 6, deze doen het ook erg goed :D

Tot nu toe is alles binnen 2 dagen verkocht. Mond-op-mond reclame gaat hier snel :+ Het is de eerste keer dat ik ook de plantjes erbij heb gezet, dus ik ben benieuwd of dat loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:36

Spijtig dat je zo ver woont. Had anders die wilde appel wel gewild :D

Veriye

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:51

Hm..ik dacht de eieren mag je niet verkopen als particulier, of hebben jullie een bedrijf waar dat onder valt? Wij hebben nog geen kippen, maar de eerste buren hebben zich al aangemeld :+ denk 3 kipjes is dan niet genoeg 8)7