Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:21

Zoe, dat hangt er maar net vanaf welke (Bijbel)vertaling je gewend bent denk ik :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:26

Foaly schreef:
Zoe, dat hangt er maar net vanaf welke (Bijbel)vertaling je gewend bent denk ik :)

Dit ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:32

Rocamor schreef:
Meen je dat serieus? (kan de smileys niet helemaal juist interpreteren)

Dan kan ik me inderdaad wel voorstellen dat het vreemd is, als je "als straf" 50* weesgegroet Maria zou moeten zeggen.

Dat meen ik serieus.. En dat vond ik dan weer grappig.. En trouwens ook stom dat ik dat niet ergens zelf had kunnen bedenken :=

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:32

Foaly schreef:

Wist niet dat dat verschilde :p ik keek net nog eens op internet om mijn vermoede te bevestigen en ik vond enkel de versie die ik postte :p

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:39

Sheran schreef:
Ik heb ooit het ave maria en het pater noster in het Latijn geleerd. Maar niemand zegt ze op in het Latijn :P

Jeetje, ga jij al zo lang mee? Dat leerde je voor 1968...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:42

Haha nee, ik leerde het omdat het me leuk leek :P. Ik ken ook het hele Wilhelmus en meer van dat soort dingen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:43

Sheran schreef:
Haha nee, ik leerde het omdat het me leuk leek :P. Ik kennook het hele Wilhelmus en meer van dat soort dingen.

Leuke vrijetijdsbesteding :')

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:46

switt schreef:
Al die honden met K9 op hun tuig... Begreep dat nooit zo :\

En toen opeens, een helder moment! K9..... K- nine..... Canine....Hond.

Officieel betekent k-9 de hoektanden van de honden, maar is inmiddels zo verbasterd dat jouw verklaring beter herkenbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:55

switt schreef:
Al die honden met K9 op hun tuig... Begreep dat nooit zo :\

Maar dat is niet de reden dat er veel honden mee lopen, het merk is K9, als je dus dat merk tuig koopt staat het er sowieso op.
De stukjes op de zijkant kan je wisselen, daar zit klittenband onder en je kan daar bijvoorbeeld de naam van de hond op zetten.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:55

Boheme schreef:
switt schreef:

Officieel betekent k-9 de hoektanden van de honden, maar is inmiddels zo verbasterd dat jouw verklaring beter herkenbaar is.

Dan bedoel je echt "k-9", de combinatie letter-cijfer? Want canine is daadwerkelijk wel beide, de hoektand in zoogdieren als een hond(-achtige).

Ik dacht altijd dat het zo'n stupide Amerikaanse verbingoïng van het woord canine was, dus wel grappig om te weten dat het ook de tandarts-type-aanmerking van de tand is :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:01

Sheran schreef:
Haha nee, ik leerde het omdat het me leuk leek :P. Ik ken ook het hele Wilhelmus en meer van dat soort dingen.

Hm, dan lijk je een beetje op mij. :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:05

Zoe_97 schreef:
Foaly schreef:

Wist niet dat dat verschilde :p ik keek net nog eens op internet om mijn vermoede te bevestigen en ik vond enkel de versie die ik postte :p

En ik kende enkel de versie van Verootjoo van mijn katholieke basisschool. Maar ik geloof dat ik ook wel eens een iets andere (protestants-christelijke / hervormde (??) ) versie heb gehoord. Maar de strekking is gelijk natuurlijk

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:09

Zoe_97 schreef:
verootjoo schreef:
Wees gegroet, Maria, vol van genade
De Heer is met u.
Gij zijt de gezegende onder de vrouwen
en gezegend is Jezus, de vrucht van uw schoot.
Heilige Maria, moeder van God,
bid voor ons zondaars,
nu, en in het uur van onze dood.
Amen.

Dat zeg je als je een wees gegroet doet :P maar ik geloof niet dat het beter helpt als je het 300x moet zeggen. Maar tijden veranderen hè :+

Foutjes wel in jouw tekst :p

Wees gegroet, Maria, vol van genade, de Heer is met u.
Gezegend zijt gij boven alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van uw lichaam, Jezus.
Heilige Maria, moeder Gods, bid voor ons, arme zondaars, nu en in het uur van onze dood. Amen.
Ik heb het Weesgegroet ook zoals Verootjoo geleerd en bij mij viel het muntje pas jaaaren later dat het niet was "bid voor ons zondags" maar "zondaars". Ik vond het als kind zó vreemd dat de tekst zei dat het alleen maar op zondag hoefde, terwijl ik (bij mijn opa en oma) elke dag moest bidden :D

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:10

In de diergeneeskunde is de hoektand een C hoor en geen k, weet niet hoe dat in de humane wereld is maar ik ga ook uit van een c en geen k. Waar zou dat vandaan moeten komen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:52

WillemYntJee schreef:
In de diergeneeskunde is de hoektand een C hoor en geen k, weet niet hoe dat in de humane wereld is maar ik ga ook uit van een c en geen k. Waar zou dat vandaan moeten komen?

Als je het hardop zegt is het logisch. Canine spreek je hetzelfde uit als K9. Als ze C9 zouden schrijven spreek je het weer anders uit.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:00

C1 is de aanduiding van een hoektand.

Denk niet dat ze op een tuig naar een tand verwijzen ...Misschien voor hele gevaarlijke honden :P

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:03

T ging om de letter cijfer combi die gebruikt wordt om een bepaalde tand aan te duiden. C is voor hoektanden, P voor premolaren etc. Je spreekt t wel uit als kaniene, maar t komt van dens caninum. Dus een k daarvoor gebruiken is niet logisch.

Boheme

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:05

tekenis K9

Letterlijk vertaald betekend k9s (canines) hoektanden. Maar is in de engelse taal ingeburgerd als synoniem voor hondachtige.

De term is ontstaan in het leger, waar de benamingen, zoals G-2 gebruikelijk zijn, waardoor K-9 een zeldzame officiële woordspeling is, die vergelijkbaar is met "canine". The term refereerde in het begin naar zogenaamde "war dogs" en is sinds overgedragen aan de politie, en wacht en bijstand en Honden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:07

WillemYntJee schreef:
T ging om de letter cijfer combi die gebruikt wordt om een bepaalde tand aan te duiden. C is voor hoektanden, P voor premolaren etc. Je spreekt t wel uit als kaniene, maar t komt van dens caninum. Dus een k daarvoor gebruiken is niet logisch.

Maar het gaat dus juist om die uitspraak. C9 zou see9 worden, terwijl K9 wel hetzelfde kan klinken als canine. Even buiten de gebaande paden denken!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:09

Eigenlijk is de term k9 bij honden hetzelfde idee als b9 bij kankerpatiënten.
(B9 wordt met name in de Engelstalige fora en groepen gebruikt om benigne oftewel goedaardig aan te duiden.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:19

verootjoo schreef:
Gij zijt de gezegende onder de vrouwen

Zoe_97 schreef:
Gezegend zijt gij boven alle vrouwen,

Dat is best ook een inhoudelijk verschil eigenlijk :=

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:24

Rocamor schreef:
En ik kende enkel de versie van Verootjoo van mijn katholieke basisschool. Maar ik geloof dat ik ook wel eens een iets andere (protestants-christelijke / hervormde (??) ) versie heb gehoord. Maar de strekking is gelijk natuurlijk

Dat lijkt me sterk, de Protestanten zijn het namelijk sterk oneens met de laatste zin (bid voor ons zondaars etc). Bidden doe je tot God, en niet tot een mens.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:27

Zoe_97 schreef:
Foaly schreef:

Heb je bij afbeeldingen gezocht? Want daar zie ik indd jouw versie. Verder zie ik bij mn eerste hit de eerder (correcte?) versie.

11AFotograaf

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:37

Ik heb eens geleerd dat de hervormde kerk (dat zijn toch de Protestanten?) niet in Maria geloofde, dat zij gewoon eigenlijk niet voorkomt in die geloofsovertuiging. Waarom zouden ze dan wel een Weesgegroet Maria hebben? En haar zelfs boven alle vrouwen zetten....

Ik ken hem trouwens ook in de vorm van Gij zijt gezegend onder de vrouw en gezegend is Jezus de vrucht van uw schoot. Brabants Katholiek

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:40

Boheme schreef:
tekenis K9

Letterlijk vertaald betekend k9s (canines) hoektanden. Maar is in de engelse taal ingeburgerd als synoniem voor hondachtige.

Neenee, het woord komt van canis, wat letterlijk 'hond' betekent. Het bijvoeglijk naamwoord caninus betekent 'hondachtig', 'honds' etc. Juist de betekenis 'hoektand' is secundair; zal wel komen doordat bij honden alle tanden puntig zijn.