Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rocamor schreef:Meen je dat serieus? (kan de smileys niet helemaal juist interpreteren)
Dan kan ik me inderdaad wel voorstellen dat het vreemd is, als je "als straf" 50* weesgegroet Maria zou moeten zeggen.
switt schreef:Al die honden met K9 op hun tuig... Begreep dat nooit zo![]()
En toen opeens, een helder moment! K9..... K- nine..... Canine....Hond.
Boheme schreef:switt schreef:En toen opeens, een helder moment! K9..... K- nine..... Canine....Hond.
Officieel betekent k-9 de hoektanden van de honden, maar is inmiddels zo verbasterd dat jouw verklaring beter herkenbaar is.
Zoe_97 schreef:Foaly schreef:Zoe, dat hangt er maar net vanaf welke (Bijbel)vertaling je gewend bent denk ik
Wist niet dat dat verschilde :p ik keek net nog eens op internet om mijn vermoede te bevestigen en ik vond enkel de versie die ik postte :p
Zoe_97 schreef:Ik heb het Weesgegroet ook zoals Verootjoo geleerd en bij mij viel het muntje pas jaaaren later dat het niet was "bid voor ons zondags" maar "zondaars". Ik vond het als kind zó vreemd dat de tekst zei dat het alleen maar op zondag hoefde, terwijl ik (bij mijn opa en oma) elke dag moest biddenverootjoo schreef:Wees gegroet, Maria, vol van genade
De Heer is met u.
Gij zijt de gezegende onder de vrouwen
en gezegend is Jezus, de vrucht van uw schoot.
Heilige Maria, moeder van God,
bid voor ons zondaars,
nu, en in het uur van onze dood.
Amen.
Dat zeg je als je een wees gegroet doetmaar ik geloof niet dat het beter helpt als je het 300x moet zeggen. Maar tijden veranderen hè
Foutjes wel in jouw tekst :p
Wees gegroet, Maria, vol van genade, de Heer is met u.
Gezegend zijt gij boven alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van uw lichaam, Jezus.
Heilige Maria, moeder Gods, bid voor ons, arme zondaars, nu en in het uur van onze dood. Amen.
WillemYntJee schreef:In de diergeneeskunde is de hoektand een C hoor en geen k, weet niet hoe dat in de humane wereld is maar ik ga ook uit van een c en geen k. Waar zou dat vandaan moeten komen?
WillemYntJee schreef:T ging om de letter cijfer combi die gebruikt wordt om een bepaalde tand aan te duiden. C is voor hoektanden, P voor premolaren etc. Je spreekt t wel uit als kaniene, maar t komt van dens caninum. Dus een k daarvoor gebruiken is niet logisch.
Rocamor schreef:En ik kende enkel de versie van Verootjoo van mijn katholieke basisschool. Maar ik geloof dat ik ook wel eens een iets andere (protestants-christelijke / hervormde (??) ) versie heb gehoord. Maar de strekking is gelijk natuurlijk
Zoe_97 schreef:Foaly schreef:Zoe, dat hangt er maar net vanaf welke (Bijbel)vertaling je gewend bent denk ik
Wist niet dat dat verschilde :p ik keek net nog eens op internet om mijn vermoede te bevestigen en ik vond enkel de versie die ik postte :p
Boheme schreef:tekenis K9

Letterlijk vertaald betekend k9s (canines) hoektanden. Maar is in de engelse taal ingeburgerd als synoniem voor hondachtige.