Ugh, asociale mensen in de trein

. We waren gister in Vleuten, we gingen van Vleuten naar Utrecht en vervolgens van Utrecht weer richting Groningen. Mijn vriendin was ziek, dus we wilden heel graag een zitplaats. Toen de trein vanaf Utrecht stopte, zijn we direct de eerste 2e klas coupé ingestormd die we zagen (we hebben geen mensen in de weg gelopen hoor, trein was zo goed als leeg). Toevallig waren we in een stiltecoupé beland, nou ja, alleen maar mooi, even rust na een drukke dag

.
We vonden het dus helemaal niet erg dat we hier waren beland en waren maar gewoon gaan zitten, we zaten op de achterste stoelen, die tegen het raam van de volgende coupé aan stond. Toen alle mensen de trein in waren, bleek het toch best wel heel erg druk te zijn, dus er stonden veel mensen in het gangpad. Naast onze stoelen stonden 2 meiden (ik schat een jaar of 16-17) die van hetzelfde evenement kwamen. Ze waren een beetje aan het praten, niks mis mee natuurlijk. Maar dat gepraat werd steeds harder en harder.
Ik ben niet zo'n held in dat opzicht, maar ik wilde ze toch even vertellen dat het een stiltecoupé is en dat mensen hier niet zonder rede zitten. Ik heb ongeveer 10 minuten lang zelfvertrouwen verzameld, maar ik heb ze uiteindelijk toch onderbroken en heb gewoon netjes gezegd: "Ik wil niet vervelend zijn, maar houden jullie er wel rekening mee dat dit een stiltecoupé is en dat mensen hier dus ook proberen te werken." Ik sprak ook eigenlijk niet vanuit mijzelf, maar ik zag dat andere mensen zich best wel stoorden aan die meiden, mensen die probeerden te lezen, werken, enz.
Maar ze was het er overduidelijk niet mee eens en reageerde zo vreselijk arrogant: "Nou dat maakt mij niet uit, het is overvol hier, dan kun je niet verwachten dat iedereen stil is". Nou dat was dus al grote onzin, aangezien zij de enige waren die aan het praten waren (aka schreeuwen). Dus ik zeg weer "Dat het vol is, betekend niet dat dit geen stiltecoupé is en je hoort hier dus gewoon stil te zijn. Mensen gaan hier zitten voor de stilte, zodat ze kunnen werken bijvoorbeeld". Ik merkte wel aan mijzelf dat ik hier al een stuk minder net was, ik was geloof ik gewoon een soort van verbaast hoe zij zo durfde te antwoorden op een net verzoek

. Maar nee hoor, daar had ze ook geen boodschap aan: "Ik heb het ook zo vaak gehad, dan moet je maar gewoon oortjes ofzo in doen...". En toen heeft mijn vriendin ingegrepen, zij zei iets van: "In een stiltecoupé moet je gewoon stil zijn, punt, of het nou druk is of niet, of jij dat nou ook zo vaak hebt gehad, maakt niet uit, wees gewoon stil". En ja, dat was al helemaal niet netjes meer, maar dat was zij ook niet. Maar mevrouw wilde nog niet toegeven dat ze fout zat en antwoordde tegen mijn vriendin: "Nou dan moet jij ook maar stil zijn he, dus houd je mond maar". Mijn vriendin kan helemaal niet tegen dit soort mensen, maar heeft zich gelukkig redelijk kunnen inhouden en heeft het gesprek geëindigd met: "Dan moet jij ook maar eens je mond houden". Met een arrogante blik keek ze van ons weg en zette het gesprek met haar vriendin gewoon vrolijk door. De man voor ons (die probeerde te lezen) was er geloof ik ook een beetje klaar mee en zei tegen haar: "Als je nou een meter naar achter stapt, sta je in een coupé waar je niet stil hoeft te zijn", maar daar had mevrouw ook weer een mooi tegenwoord op hoor: "Dat is eerste klas, daar heb ik geen kaartje voor dus daar mag ik niet staan". Ah, oke, dus je weet wel dat je met een 2e klas kaartje niet in de eerste klas mag reizen, maar stil zijn in een stiltecoupé heb je geen boodschap aan?!
Maaaar, uiteindelijk was ze wel stil. Ze heeft mijn zelfvertrouwen nog een paar meter verder de grond in geboord dan dat het al zat, maar he, ze was stil en de mensen die probeerden te werken en lezen konden in alle rust verder

. Na enkele minuten werd de druk die zich inmiddels op haar had verzameld van alle geïrriteerde mensen haar te groot geloof ik en is ook de coupé uit gegaan. Maar wat heb ik een hekel aan dit soort mensen zeg, dat je het niet weet, oke, maar er gewoon schijt aan hebben omdat "het jou ook zo vaak is gebeurd"? Denk eens aan een ander zeg